Moderator: Lizzy
lantsoght schreef: Help onze Berner heeft een hotspot op zijn wang zo onder het oor. Ik weet zeker als ik naar de DA ga hij zal zeggen dat hij allergisch is aan dierlijke eiwitten en hij zal me weer brokken aansmeren van royal canin. Onze berners eten alle 2 CB en soms barfen ze. Ik heb al tea tree olie aangedaan maar die kleinste gaat dat steeds aflikken. Wat doen jullie bij zo iets?vacht eromheen wegknippen, en zolang de hotspot nattig is zinkzalf erop smeren, daarna over gaan op calendula crème. Als het groter wordt kun je de DA bellen en vragen om hydrocortiderm. Dat is een zalfje dat als een speer helpt bij een hotspot.![]()
Jojo schreef: Die van mij had laatst door een vlooienallergie ook een aantal (!) op zn achterhoofd ontwikkeld. Heb het nog geprobeerd met teatree en calendula maar het werd alleen maar erger omdat hij bleef krabben.yep, een hotspot kan heel hardnekkig zijn, als ik na een dag of 2 dagen geen verbetering zie dan grijp ik ook naar de hydrocortiderm
In dat geval zit er niets anders op als hydrocortiderm gaan smeren, dat stilt ook de jeuk waardoor het wondje weer kans heeft te genezen.
Toen het na 3 dagen hydrocortiderm weer wat gestabiliseert was ben ik de plekjes gaan deppen met dode-zeezout oplossing en daarna smeren met calendulan-emulsie.
Toen was het gauw gedaan met die etterbakkies![]()
Kruimel schreef: Op zich klinkt dat als een goed idee, maar als de hotspot ontstoken is, dus bacterie-infectie, heb je kans dat het daarmee niet weggaat.
Mijn eervorige hond had van die hotspots als gevolg van vlooien-allergie, die raakten geinfecteerd met een hele nare staphylococ die de huid wegvrat en zeer beslist niet vanzelf wegging ook als ze er keurig afbleef. De plekken stonken als rottend vleesen werden steeds groter. Toen was een AB kuur toch echt nodig.
MarijeJoanne schreef: Max kan er niet aan likken, want het zit op de schouder/rug richting nek waar hij niet bij kan met zijn hoofd.Hoi!
Helaas wel met zijn achterpoot.
We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar we kunnen er niet altijd bij zijn.
Alles wijst erop dat het door een vlooienbeet komt, aangezien hij vd (vorige) week last had van vlooien (waarop ik dinsdag dus hem heb gewassen met vlooienshampoo).
Het rare ervan is dat hij wel eens eerder last van vlooien gehad moet hebben (en ook toen met dezelfde shampoo gewassen is, effectief spul, vlooien vallen er met een paar minuten morsdood vanaf) en dat ik toen geen enkele reactie heb gezien.
Wat is er dan nu zo anders?
Waarom toen niet en nu wel?
En straks als het over is, en hij krijgt bijvoorbeeld weer last van vlooien, krijgt hij dan weer een hotspot?
Of heb je grote kans dat dit eenmalig is en je het niet weer ziet?
Wij behandelen nl niet regelmatig tegen teken, vlooien en wormen (alleen als ze er last van hebben, behalve dan teken, daar doen we niks bijzonders voor behalve dan het eruit halen), maar als Max van een klein vlooienbeetje zo'n reactie iedere keer terug zal krijgen, verandert dat natuurlijk wel de zaak.
Dan liever de hele rataplan vlooienbestrijding, dan iedere keer weer met zo'n hotspot te kampen hebben.