Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door san :)
hoi, waarschijnlijk is dit weer topic nr zoveel maar ik kwam er hier en via t internet niet helemaal uit en mijn hoofd loopt al een beetje over. Al langer lid en lees vaak mee maar ben minder actief met posten :)

oke: mijn tibetaanse terrierteefje is twee jaar terug gediagnosticeerd met een licht ruisje. Toen nog maar op 1 plek hoorbaar. Bij mijn dierenarts echo laten maken toen en sindsdien jaarlijks checkup. zo ook drie weken geleden. Hartje is geluisterd en conclusie was: mooi stabiel gebleven, volgens mij wel iets beter hoorbaar toen maar dat staat er op het verslagje.

Afgelopen vrijdag zijn zij en mijn reu in conflict geraakt met een HR hond en zijn ze beiden gepakt, meerdere keren omdat hij meerdere keren losschoot. Zij is t ergste gepakt en ternauwernood ontsnapt aan de dood. mijn vingers heb ik gebruikt achter de kiezen van de hond. ik heb het horen kraken bij haar. Meerdere bijtwonden op haar hoofd, en neusbrug gebroken. Daarnaast op haar keel, schouder en bil wondjes.

het hele "incident" heeft ongeveer 5 minuten geduurt (kon ik terugzien op mijn telefoon) waarbij ze dus een aantal keren is gepakt waarval 1 keer met dus veel schade. Zij en ik hebben gegild van doodsangst.

bij de dierenarts na controle en Thoraxfotos leek haar hart wat vergroot.
ze is gehecht en doorgestuurd voor een open gat boven haar oog waar lucht uit kwam naar de KNO arts op maandag.

maandag ochtend naar eigen DA vanwege diarre door de stress bij de ander en die heeft weer geluistert naar haar hart en en echo gemaakt. Wel wat verslechtering te zien maar nog geen vergroot hart

in de middag naar de KNO arts en intake voor CT scan schrok ze van de hartruis. Ze hebben meteen de cardioloog laten kijken en weer een echo laten maken, ik wacht nog op een verslag, maar ze mocht wel onder narcose voor de CT.

nu lijkt me dat haar hart een opdonder heeft gehad van vrijdag. Ik kan me niet voorstellen dat een lekkende klep niet een optater krijgt als je in doodsnood bent.

ik wil nu wel zo snel mogelijk wat extra voor haar hartje gaan geven maar ik kom dus niet echt wijs. Ze krijgt KVV en krijgt ook sinds een jaar druppels voor haar hart van Krachtig Kruid.
-moet ze Q10 of Ubiqunol?
-omega 3 extra?
- Taurine en L- carnitine, en zo ja hoeveel?
kan ik met voeding nog extra? extra eitje of groene bladgroente?

Ze is ongeveer 8,5 kilo.

ik wil nu echt even extra aandacht geven hieraan, ze moet nog 10 worden :( en is echt nog zo fit normaal..

Overigens is ze wel super stoer, maar maskeert ook een hoop daarmee.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Door Lizzy
san :) schreef: di 24 jun 2025, 21:42 hoi, waarschijnlijk is dit weer topic nr zoveel maar ik kwam er hier en via t internet niet helemaal uit en mijn hoofd loopt al een beetje over. Al langer lid en lees vaak mee maar ben minder actief met posten :)

oke: mijn tibetaanse terrierteefje is twee jaar terug gediagnosticeerd met een licht ruisje. Toen nog maar op 1 plek hoorbaar. Bij mijn dierenarts echo laten maken toen en sindsdien jaarlijks checkup. zo ook drie weken geleden. Hartje is geluisterd en conclusie was: mooi stabiel gebleven, volgens mij wel iets beter hoorbaar toen maar dat staat er op het verslagje.

Afgelopen vrijdag zijn zij en mijn reu in conflict geraakt met een HR hond en zijn ze beiden gepakt, meerdere keren omdat hij meerdere keren losschoot. Zij is t ergste gepakt en ternauwernood ontsnapt aan de dood. mijn vingers heb ik gebruikt achter de kiezen van de hond. ik heb het horen kraken bij haar. Meerdere bijtwonden op haar hoofd, en neusbrug gebroken. Daarnaast op haar keel, schouder en bil wondjes.

het hele "incident" heeft ongeveer 5 minuten geduurt (kon ik terugzien op mijn telefoon) waarbij ze dus een aantal keren is gepakt waarval 1 keer met dus veel schade. Zij en ik hebben gegild van doodsangst.

bij de dierenarts na controle en Thoraxfotos leek haar hart wat vergroot.
ze is gehecht en doorgestuurd voor een open gat boven haar oog waar lucht uit kwam naar de KNO arts op maandag.

maandag ochtend naar eigen DA vanwege diarre door de stress bij de ander en die heeft weer geluistert naar haar hart en en echo gemaakt. Wel wat verslechtering te zien maar nog geen vergroot hart

in de middag naar de KNO arts en intake voor CT scan schrok ze van de hartruis. Ze hebben meteen de cardioloog laten kijken en weer een echo laten maken, ik wacht nog op een verslag, maar ze mocht wel onder narcose voor de CT.

nu lijkt me dat haar hart een opdonder heeft gehad van vrijdag. Ik kan me niet voorstellen dat een lekkende klep niet een optater krijgt als je in doodsnood bent.
OMG............ Ik zit het echt met afgrijzen te lezen :o :'( :'( :'( :'( >:( . Wat een verschrikkkkelijke situatie.... Wat moet jij bang geweest zijn. En wat ongelofelijk triest voor je meisje :'(
ik wil nu wel zo snel mogelijk wat extra voor haar hartje gaan geven maar ik kom dus niet echt wijs. Ze krijgt KVV en krijgt ook sinds een jaar druppels voor haar hart van Krachtig Kruid.
-moet ze Q10 of Ubiqunol?
-omega 3 extra?
- Taurine en L- carnitine, en zo ja hoeveel?
kan ik met voeding nog extra? extra eitje of groene bladgroente?
Je basis is al perfect!!
Je moet Ubiqunol hebben. Dat is de actieve, goed opneembare vorm van Q10.
Ja, een goede kwaliteit visolie (geschikt voor menselijke consumptie) is perfect. Ik vind Royal Green erg fijn. Daar mag ze wel 5 capsules van per week.

Taurine en L Carnitine zou niet nodig moeten zijn bij een verse rauwe voeding. Dat zit er echt in hoge mate al in van nature.
Groene gepureerde of licht gekookte/gestoomde groenten is altijd goed. Zoveel mogelijk afwisselen. Een eitje of 2 per week is altijd perfect.
Ze is ongeveer 8,5 kilo.

ik wil nu echt even extra aandacht geven hieraan, ze moet nog 10 worden :( en is echt nog zo fit normaal..

Overigens is ze wel super stoer, maar maskeert ook een hoop daarmee.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Jij wil vast de dosering van de Ubiqunol weten. Ik moet dat even opzoeken dus daar kom ik zo snel mogelijk op terug!
Door Lizzy
Over de dosering van Ubiquinol vind ik van zowel Dr. Karen Becker als Judy Morgan het volgende:

CoQ10 (Ubiquinol) 100 mg twice daily for dogs under 13 pounds. (My general feeling would be a recommendation of 8 to 10 mg per pound of body weight twice daily for larger breeds prone to heart disease.) Gel caps seem to provide better absorption than powdered capsule supplements.

Bron: https://drjudymorgan.com/blogs/blog/ben ... zwG-NA_qHr

Ik zou in jouw geval 2 keer per dag 100 mg geven.
Door eelke
Ik heb geen goed advies maar ik wil jullie wel veel sterkte wensen! Jeetje, dat gaat niet in je koude kleren zitten, zacht uitgedrukt. Hopelijk komt ze snel weer lichamelijk op de rit en komen jullie erna toe aan het mentale stuk.
Lizzy schreef: wo 25 jun 2025, 07:59 OMG............ Ik zit het echt met afgrijzen te lezen :o :'( :'( :'( :'( >:( . Wat een verschrikkkkelijke situatie.... Wat moet jij bang geweest zijn. En wat ongelofelijk triest voor je meisje :'(

Je basis is al perfect!!
Je moet Ubiqunol hebben. Dat is de actieve, goed opneembare vorm van Q10.
Ja, een goede kwaliteit visolie (geschikt voor menselijke consumptie) is perfect. Ik vind Royal Green erg fijn. Daar mag ze wel 5 capsules van per week.

Super bedankt voor deze uitgebreide reactie. Ik ga daar meteen mee aan de slag en sla al deze info op!

Het is inderdaad een rollercoaster. Ben zo blij dat ze nog leeft want dat was niet de intentie van de andere hond. maar de schade is flink.

Taurine en L Carnitine zou niet nodig moeten zijn bij een verse rauwe voeding. Dat zit er echt in hoge mate al in van nature.
Groene gepureerde of licht gekookte/gestoomde groenten is altijd goed. Zoveel mogelijk afwisselen. Een eitje of 2 per week is altijd perfect.

Jij wil vast de dosering van de Ubiqunol weten. Ik moet dat even opzoeken dus daar kom ik zo snel mogelijk op terug!
onwijs bedankt voor de reactie! ik sla alles op en ga aan de slag samen met haar

nu verder met ook het psychische gedeelte en de fracturen ook laten genezen, dat heeft denk ik wel tijd nodig.
mijn vorige twee honden hebben jaren gebarft. Dit geluid voelde ik toen ik mijn hand achter zijn kiezen had en hij haar hoofd in zijn bek had
eelke schreef: wo 25 jun 2025, 12:21 Ik heb geen goed advies maar ik wil jullie wel veel sterkte wensen! Jeetje, dat gaat niet in je koude kleren zitten, zacht uitgedrukt. Hopelijk komt ze snel weer lichamelijk op de rit en komen jullie erna toe aan het mentale stuk.

Dank je wel. Ik heb veel knokkende honden gezien maar dit sloeg echt binnen een split second om naar predatie gedrag. Heel eng
Door Lizzy
san :) schreef: wo 25 jun 2025, 23:18 Dank je wel. Ik heb veel knokkende honden gezien maar dit sloeg echt binnen een split second om naar predatie gedrag. Heel eng
Ik kan het bijna horen en voelen :-X :-X :-X . Afschuwelijk. Het is een wonder dat ze er nog is!
dank jullie voor de reacties. We hebben haar nu op de ubiquonol en de omega 3. Nu de icelandig pet maar begrijp dat royal green dus beter is. Dat word dan de volgende bestelling :)

ze doet het naar omstandigheden (en als je de fotos ziet) heel goed. krabt wel veel aan haar koppie maar kan ook van de hechtingen/ wondjes zijn. even in de gaten houden want er zitten genoeg splinters. Dit is een deel van de CT fotos die eruit zijn gehaald voor het verslag.. zeggen genoeg denk ik :(
Bijlagen
IMG_1801.PNG
IMG_1801.PNG (1.3 MiB) 93 keer bekeken
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door