Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
Zoals het er nu uitziet heeft Shad een flinke darmontsteking, waarschijnlijk vooral dikke darm (mn veel slijm). Hij staat nou 4 dagen op Flagyl (antibioticum) en dat moet totaal tien dagen. Shad stond al een poosje op brok :sofa: en dat ging lang goed. Ja ik weet het, maar de kvv hier is vaak kweekzalm, varken en rund (en dat verdraagt hij niet zo goed). Maar goed, ik ben nu voor hem aan het koken om de boel tot rust te brengen en het gaat al veel beter. Geen slijm meer bij de poep en redelijk vaste drollen. Lab laat geen hele rare dingen zien. Iets verhoogd ASAT en ALAT maar voor een hond van zijn leeftijd niet abnormaal. Wat hij nu krijgt is gekookte kipfilet / kalkoenfilet, havermout, groentemix, psyllium. En beetje kefir (op melkbasis). Hij eet heel goed, wil meer dan wat hij krijgt :-\ dus daar zijn we blij mee. Voor een paar daagjes is dat prima. Maar voor langer moet ik toch iets completer gaan koken. Ik heb zelfgedroogd eischaalpoeder. En oh ja, hij heeft een probleem met zijn achterpoten (neurologisch, veroudering) waardoor hij slechter loopt maar het is wel belangrijk dat hij makkelijk poept. Ik denk zelf wel over uitbreiden met witvis (kabeljauw) en huttekäse. Verder weet ik nog dat ik Spot destijds een vitamine / mineralen supplement gaf maar ik kan nog niet zoiets vinden hier. Dus, tja, zelf eten maken dat licht verteerbaar is, bij een darm die ontstoken is en een oudere hond - die het vooral comfortabel moet hebben .. tips?
Door hannabelgje
Ik zou denk ik bottenbouilion geven als toevoeging. Zeker vanwege de mineralen die hij verloren is met de diarree.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door Siberienne
hannabelgje schreef: wo 04 jun 2025, 21:20 Ik zou denk ik bottenbouilion geven als toevoeging. Zeker vanwege de mineralen die hij verloren is met de diarree.

Goed idee, ga ik maken morgen, dank!
Door Siberienne
Ik zit ook met hoeveelheden, bv hoeveel eischaalpoeder - en moet dat bij bonebroth. Hoeveel vlees moet / mag hij per dag. Het is geen barf (en daar ga ik bij hem ook niet meer aan beginnen) maar ik weet dat Lizzy en link had naar eten voor honden met lever / darm problemen maar ik vind die niet meer. (Sorry, alles komt hier beetje bij elkaar en mijn hoofd is moe)

En even voor alle duidelijkheid; ik wil dus weer over op echt eten
Door hannabelgje
Ik heb hier nog wel de verhoudingen van het leverdieet van Zoë. Ik weet niet of je er iets aan hebt. De hoeveelheden kloppen uiteraard niet, maar de percentages wel. Afbeelding

Door - pien -
Ik weet nog dat ik voor Gabi heb gekookt na zijn buikvliesontsteking, even kijken of daar nog wat van terug te vinden is, als je er wat aan hebt.
Ook met havermout en vlees en pens en eierschaalpoeder in elk geval.
Door Siberienne
Ja graag, hoop dat ik hier aan pens kan komen tzt. Vrijdag tripje dierenwinkel. Er is weinig orgaan te krijgen in de gewone winkels. Ja kabeljauwlever is een delicatesse hier ….
Door - pien -
20% gekookte groenten (waterkers, andijvie, paksoi, dingen als courgette, witlof, pompoen, sperzieboontjes, etc) 20% gekookt orgaanvlees (durf je pens te koken? Da's goed bij honden met nierfalen), 40% gekookt spiervlees en 20% gekookte havermout. En ik zou voor de nieren toch wel Solidago durven geven. En voor de lever Mariadistel. Van A. Vogel hebben ze goede tabletten Solidago en daar kun je er 1 van per dag geven. Mariadistel kun je bijv. bij de Tuinen kopen (van Arkopharma). Zou je die van Arkopharma kopen, kun je anderhalve tot 2 capsules per dag geven. Wel verspreid. Maar voor z'n lever moet je hem nu toch verspreid over de dag gaan voeren. Liefst 3 a 4 maaltijden.

Dit heb ik gevonden: advies van Lizzy!
Het zal niet 1 op 1 toe te passen zijn maar het is een beginnetje.
Volgens mij als je zoekt op Gabi en dan op havermout kom je bij het topic uit 2018. Want het eierschaalpoeder ontbreekt hier nog, en dat ben ik er wel bij gaan geven.
Door Lizzy
Bedoel je dit topic ? viewtopic.php?f=33&t=133002

Dat is voor honden met leverproblemen. Ik weet niet of ik dit direct geschikt vind voor bij darmproblemen en ik weet niet of dat bij een kleine verhoging van leverwaardes nu perse al nodig is. Maar goed, als hij het goed doet op havermout: dan kan het natuurlijk wel!

Qua eierschaalpoeder: daarvan geef je 1 theelepel op 500 gram vlees/orgaanvlees. Niet bij pens. De calcium/fosfor verhouding van pens dusdanig dat je daar niet echt extra calcium bij hoeft te geven. Als je natuurlijk weer een beetje pens met vlees en orgaanvlees geeft: dan wel weer de dosering eierschaalpoeder op de hoeveelheid vlees/orgaanvlees (excl. pens).
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 05 jun 2025, 17:18 Bedoel je dit topic ? viewtopic.php?f=33&t=133002

Dat is voor honden met leverproblemen. Ik weet niet of ik dit direct geschikt vind voor bij darmproblemen en ik weet niet of dat bij een kleine verhoging van leverwaardes nu perse al nodig is. Maar goed, als hij het goed doet op havermout: dan kan het natuurlijk wel!

Qua eierschaalpoeder: daarvan geef je 1 theelepel op 500 gram vlees/orgaanvlees. Niet bij pens. De calcium/fosfor verhouding van pens dusdanig dat je daar niet echt extra calcium bij hoeft te geven. Als je natuurlijk weer een beetje pens met vlees en orgaanvlees geeft: dan wel weer de dosering eierschaalpoeder op de hoeveelheid vlees/orgaanvlees (excl. pens).
Ik weet het ook even niet zo goed. Bij had hele gele poep waardoor ik bang was dat hij ook leverproblemen had. Dat lijkt mee te vallen, poep wordt ook weer wat donkerder van kleur nu en geen slijm er meer bij. Dit waren zijn waardes, het is geen falen van de lever, geen enorme hepatitis en het bloedprikken ging niet zo soepel waardoor ALAT ook wat hoger kan zijn.
IMG_1204.jpeg
IMG_1204.jpeg (83.38 KiB) 270 keer bekeken
Door Lizzy
Ik zou zelf, op basis hiervan, geen leverdieet gaan geven. Maar het bloed wel over een half jaartje opnieuw laten testen. Op basis hiervan zou ik zelf vlees en groenten en eierschaalpoeder geven. Groenten eventueel wat zetmeel houdend.
Door Siberienne
Tsja; ik denk niet dat we dat halve jaar gaan halen. Hij krijgt nu kvv kip/kalkoen, groentemix, af en toe sprotje, beetje havermout en beetje kefir of huttekåse. En wat psyllium zodat hij goed uit kan poepen want door de slechte achterhand gaat dat mechanisch lastig. Antibiotica zijn nu 2 dagen geleden gestopt, duimen draaien dat dit goed blijft gaan. Hij lijkt op gewicht te blijven, havermout kan er binnenkort wel weer af. Te dik worden is het laatste wat hij kan gebruiken. Poep zier goed uit. Evt volgende week nog een andere kvv proberen, er moet nog iets met lam te krijgen zijn, of eend (maar die was gisteren uitverkocht.) Zijn beperking is nu niet meer de darm, maar de achterpoten die het niet meer goed doen (lang proces, maar door het ziek zijn weer meer kracht ingeleverd, vooral rechts)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door