Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Leila_J
Hoi!

Ik kwam hier 600 jaar geleden weleens. Inmiddels staan mijn huidige honden door ingewikkelde omstandigheden op brok dus ik mag hier eigenlijk helemaal niet meer komen. ;D Maar ik had nu een vraag die ik toch liever hier stel dan ergens anders.

Onze teckel van anderhalf blijkt HD te hebben. We zijn nu op zoek naar een goede orthopeed, maar de dierenarts raadde in ieder geval aan om te beginnen met Flexadin Advanced en Royal Canin Mobility. Dat laatste doen we natuurlijk sowieso niet.

Maar dan die Flexadin... Mijn indruk is mwa... En ik merk dat ik toch liever zelf in de hand hou wat ik in hem stop. Dus ik heb nu gekozen voor Puur Glucosamine extra, collageen van Organimal en een zalmolie (of algen, ik twijfel nog). Maar.. ik gaf net dus door aan de assistente dat ik afzie van de Flexadin (en waarom en wat ik dan wel ga doen) en zij schrok zich rot en was er oprecht van overtuigd dat dat een zeer slecht idee was. Volgens haar kan ik dat op die manier helemaal niet vervangen, want "dat werkt niet zo".

Dus nu twijfel ik dus toch he... Is dit een megaslecht idee van mij? Ben ik te eigenwijs en is Flexadin Advanced een absolute must en verziek ik mijn takkie op deze manier? Ik hoor graag hoe jullie hierover denken..
Door Lizzy
Dit zit er in:

Met een unieke samenstelling die bijdraagt aan het ondersteunen van de gewrichten:

1)Het unieke *UC-II® (ongedenatureerd collageen): een belangrijke bouwsteen van kraakbeen; zorgt voor een aanpassing van het afweersysteem, waardoor de reactie in het gewricht geremd wordt

2)omega 3-vetzuren, die bewezen effectief zijn bij osteoartritis (om de gewrichten gezond te houden)

3)Bevat vitamine E, een antioxidant die de afbraak van kraakbeen helpt tegen te gaan

4)Met Boswellia Serrata voor een complete ondersteuning van de gewrichten

Maar dit zijn de ingrediënten: Havermeel, roggemeel, biergist, glycerine, kippenleverpoeder, lijnzaadolie (bron van Omega 3), *UC-II®: kippenkraakbeenpoeder (bevat kaliumchloride: 0,44%, en totaal collageenpoeder 0,37% (met niet-gedenatureerd collageen Type II: 0,045%)) 1,49%, visolie (bron van EPA), pectine, sucrose, maltodextrine, calciumsulfaat dihydraat, polyethyleenglycol.

En ik snap wel dat je daar geen zin in hebt, om te geven :-X

Met wat jij nu geeft, kom je naar mijn beleving wel essentiële dingen tekort. Ik vind UC-II echt wel belangrijk in deze (ook bij artrose). En dat is niet hetzelfde als de collageen van Origanimal (wat prima spul is verder maar het is geen UC II). En dat spul kun je ook los kopen maar dat is niet goedkoop:

https://nl.iherb.com/pr/now-foods-uc-ii ... ules/64318

Afbeelding

Ik heb een alternatief gevonden, die geef ik aan Fritzi:

https://nl.iherb.com/pr/swanson-glucosa ... les/111011

Afbeelding

Daar zit ook al Glucosamine en Chondroïtine in. Dus dat zou die van Puur kunnen vervangen.

Zalmolie ben ik eigenlijk helemaal niet kapot van. Bijna altijd afkomstig van gekweekte zalm en da's gewoon meuk. Ik zou dat vervangen voor Royal Green visolie capsules. Daar zou je dan stuk of 4 capsules per week van kunnen geven.

Boswelia is ook echt wel goed spul. https://www.orthokennis.nl/nutrienten/boswellia. Valt ook altijd los te geven.

En bij die dierenkliniek moeten ze gewoon niet zo raar doen. Echt, serieuze onkunde.
Door Leila_J
Wat een fijne reactie, hier kan ik echt wat mee! Gewone collageen gaat van mijn lijstje en de uc-|| er juist op. En de zalmolie vervang ik door visolie. De Puur Glucosamine Extra laat ik er denk ik wel op staan.

Fijn ook om te weten dat ik toch niet compleet idioot loop te doen. :)

Woensdag mogen we al naar de orthopeed (in Putten). Hopelijk weten we daarna ook wat meer.

Heel erg bedankt!
Door Leila_J
lauraV schreef:persoonlijk zou ik ook cbd geven ... decbdsite.nl ( geen aandelen :) ) ... heb hier goede ervaring mee ... voor mezelf en vorige jackrussell .
Bedankt voor de tip! Ga ik ook naar kijken.
Door Leila_J
Lizzy, wat vind jij van de collageen capsules van pharmox? Die verkopen ze namelijk bij de dierenwinkel bij ons om de hoek.
https://www.pharmox.nl/kat/collageen-vo ... ype-2.html

Otis zou een halve capsule moeten krijgen en dan zit dit erin:

40 mg vitamine c (als calciumascorbaat)
20 mg collageen type 2 (waarvan 10 mg ongedenatureerd)
2,5 microgram vitamine D3 (als cholecalciferol)

Is dit wat of zit er te weinig ongedenatureerd collageen type 2 in? Ik twijfel ook over de vitamine C. Dacht dat de meeste honden dat niet zo nodig hadden...
Door Lizzy
Leila_J schreef: di 14 jan 2025, 13:59 Lizzy, wat vind jij van de collageen capsules van pharmox? Die verkopen ze namelijk bij de dierenwinkel bij ons om de hoek.
https://www.pharmox.nl/kat/collageen-vo ... ype-2.html

Otis zou een halve capsule moeten krijgen en dan zit dit erin:

40 mg vitamine c (als calciumascorbaat)
20 mg collageen type 2 (waarvan 10 mg ongedenatureerd)
2,5 microgram vitamine D3 (als cholecalciferol)

Is dit wat of zit er te weinig ongedenatureerd collageen type 2 in? Ik twijfel ook over de vitamine C. Dacht dat de meeste honden dat niet zo nodig hadden...
Met de capsules die ik nu aan Fritzi geef krijgt ze 120 mg binnen (type 2). Maar in die van NOW zit 40 mg, aanzienlijk minder. Ik vind 20 mg wel heel mager. Vitamine C kan geen kwaad, het is ook calciumascorbaat dus dat is een niet zure vorm van vitamine C. En het is maar weinig. Vitamine D is in de regel wel een prima plan om wat extra van te geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door