Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
Rana heeft sinds gisterenavond opeens een dik oog wat uitloopt naar de hele zijkant van haar gezicht; naast en ook onder het oog. Neus aan die kant is ook dik.

Het is vrij opeens dik geworden, viel opeens op gisterenavond. Ze is ruim 14 dus heel wild met het uitlaten doet ze niet meer. Het oogje zelf is redelijk schoon maar zit wel zo goed als dicht door de zwelling. Het lijkt vocht, een abces? We druppelen nu met ogentroost en afgekoelde groene thee (anti bacterieel). En ik heb haar een paar keer traumeel gegeven. Geen idee of dat wat doet maar dat heb ik in huis.

Hoe lang kunnen we het afwachten? Of morgen naar de da? Toevallig zijn we vrijdag met haar bij de da geweest omdat ze erg leek te “werken” met ademhalen. Ze is toen uitgebreid gechecked maar niets geks gevonden. Er is toen ook in haar bekkie gekeken maar daar viel ook niets op. Ze ruikt ook niet heel erg uit haar bekkie of iets.

Ik heb ergens iets van afwachten. Vocht word door het lichaam zelf weer opgeruimd en misschien is ze geprikt of heeft ze zich geschaafd of iets tijdens het wandelen en is dat een abces geworden. Heb het ooit eerder met een kat gehad en toen vond ik “toevallig” een wondje op een plek die in de buurt van het dikke oog zat en daar kwam, na het losweken van het korstje, de pus uit met lichte druk. Bij Rana zie ik zo geen wondje en wanneer het uit een wortel van een kies oid komt dan lost het zich niet op.

Ze eet nog steeds graag. Is wel wat van slag lijkt het, wat slomer. Ze voelt qua temperatuur normaal. Hijgt af en toe maar dat heeft ze wel vaker. Wat is wijsheid en wat kunnen we ev doen om haar te ondersteunen?
Door hannabelgje
De keren dat ik zoiets heb meegemaakt was het een ontstoken kieswortel met abces eronder. Ik zou met een hond van die leeftijd niet afwachten met zoiets.
Beterschap voor Rana.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door El_Kato
We konden helaas pas om 15.30 terecht en heb me toch wel erg zorgen gemaakt vandaag. Ze was echt zichzelf niet en er lekte druppels bloederig slijm/vloeistof uit haar bekkie :'(

Het is idd een ontstoken wortel van een kies. Voor nu antibiotica meegekregen en woensdag een afspraak om de kies eruit te halen. Hoop dat de antibiotica snel aanslaat en wat rust brengt.

Vraagje, vandaag wel of geen 2de dosis antibiotica geven? Ze moet 2x per dag 1,5 tablet hebben. In principe dus elke 12 uur. We hebben haar vandaag tegen 16.30/17.00 de eerste tabletten voor vandaag gegeven. Ik twijfel om haar voor het slapen gaan (23.00) haar 2de dosis te geven. Is qua tijd te kort op de 1ste dosis maar dan heeft ze even een stootkuurtje ofzo? Vanaf morgen dan netjes 1x in de 12 uur. Ze heeft bij de da geen injectie oid gekregen…
Door hannabelgje
Ik zou haar goed in de gaten houden qua pijn. Krijgt ze pijnstilling? Ik zou vandaag geen extra ab geven, maar liever mogen heel vroeg de tweede dosis.
Beterschap voor je meisje.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Ik zou haar ook geen 2e dosis geven vanavond, maar inderdaad morgen vroeg. Dit is ab die blijkbaar 12 uur werkt, dan is 6-6,5 uur er na de 2e dosis wel erg kort erop. Ik snap het idee van 'stootkuur' wel. Maar vaak werkt ab ook op de darmen en dan zo heel, te, kort op elkaar, kan er ook voor zorgen dat ze zich heel beroerd gaat voelen.
Ik weet niet of je dierenarts nog aanwezig is, dan kan je nog even overleggen?

Beterschap voor Rana!
Door El_Kato
Thx, we wachten met de 2de dosis tot morgenochtend vroeg. We zijn altijd vroeg wakker dus dat is geen probleem.

Haar koppie is nog wel erg dik maar ze lijkt wel wat rustiger en ze lekt niet meer uit haar bekkie. De antibiotica slaat dus wel aan. Ze heeft ook lekker gegeten toen ze bij de da vandaan kwam, had toen nog niets aan medicatie gehad maar toch. Ze ligt ook veel rustiger te slapen.

Qua pijnstilling krijgt ze al novacam voor artrose. Ze heeft niets extra’s gekregen. We hebben haar wel een paar ml meer gegeven. Niet heel veel meer maar iets extra. Daar krijgt ze straks nog een laatste dosis van, ze krijgt altijd 3x verdeeld over de dag.
Door El_Kato
Gisteren ging het gelukkig al een stuk beter. Een goed werkende antibiotica is toch wel heel erg fijn met dit soort dingen.

Vandaag is de kies eruit gehaald. Er zat veel pus en rommel onder maar is nu allemaal schoon gemaakt en ze is weer thuis. Nog wat suf en onrustig maar ze heeft een paar stukjes kipdijfilet gegetenen ligt nu op de bank naast me.

De arts gaf aan dat ze een erg versleten gebit heeft. Alle wortelkanalen liggen open. Waarschijnlijk oa door ballen. Tennisballen hebben we nooit gebruikt maar ze heeft wel heel veel met speciale hondenballetjes gespeeld. Ook vaak in het zand ed dus dat is waarschijnlijk toch de reden. Waarom er nu in deze kies een ontsteking is ontstaan is niet te zeggen. Ook niet hoe we het kunnen voorkomen. Iemand daar nog tips voor? Zou fijn zijn als ze dit niet nog een keer hoeft mee te maken :-\

Maar goed ze is weer thuis en lijkt er verder niet al te veel last van te hebben :)
Door El_Kato
De laatste maanden is ze wel heel fanatiek met kauwbotjes. Van die runderhuid stangen. Kan dat nog een oorzaak zijn? Of misschien een teken dat ze juist wat last van de tanden heeft?
Door El_Kato
Daar moest ik idd gisteren aan denken. Is het dan beter om die dingen niet meer te geven? Qua eten hebben ze weinig kauw werk. Ik stel wel zelf samen maar met een gemalen botmix dus daar worden de tanden ook niet perse mee gereinigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door