Sinds gisteren heeft mijn herder ernstige maag-/darmklachten. Minstens vier keer flink overgegeven, diarree, en als hij buiten is moet hij vaak persen maar komt er bijna niets uit. Hij wil ook niet eten. Ik ben vanmiddag naar de dierenarts geweest, die kon het zo niet zeggen en hij wil zijn temperatuur niet laten meten. Hij heeft wel warme oren. Ik denk zelf aan een darmontsteking.
Zoals verwacht wilde de d.a. antibiotica voorschrijven. Dat heb ik geweigerd, puur omdat mijn hond vrij zwakke darmen heeft en lang giardia heeft gehad. En omdat ik hem eerst de kans wil geven spontaan te genezen. Hij heeft ook tabletten tegen de misselijkheid voorgeschreven gekregen maar daar had ik er vanochtend al een van gegeven en dat deed niets (zou ook eetlust opwekkend moeten zijn). Hij had nog een spuit kunnen krijgen die 24 uur de spijsvertering stillegt maar dat ook maar niet gedaan. Afgesproken dat ik het een weekend aankijk.
Nu vraag ik me af wat ik zelf nog kan doen. Omdat hij niet wil eten en niets drinken wat ik hem aanbied, kan ik er ook niets in krijgen wat goed voor hem zou zijn. Heeft iemand een idee misschien?
En het enige wat ik kan bedenken waarom hij deze klachten heeft, is dat ie gisterochtend drie rauwe kipkarkassen heeft gekregen. Die krijgt hij af en toe, een paar dagen eerder gingen er twee goed in. Nu drie dus niet. Hij krijgt verder kvv en insectenbrokjes (dat werkt voor hem het best, hij heeft vaak diarree). Maar ik denk dat het te veel van het goede was en dat de klachten daarvan zijn. Verder zou ik het niet weten, hij heeft niets anders gegeten.