Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Coco1
Veel topics over allergie al gelezen, maar mijn hond heeft soms maanden nergens last van en dan plots weer wel. Eliminatie dieet vind ik lastig, omdat ze nu al heel gevarieerd eet. Ik zou niet weten welke nieuwe diersoort ik aan haar nog kan geven. De diersooren die ze lust krijgt ze al afwisselend. Ik voer geen kip en rund. Iemand nog tips?
Door Lizzy
Coco1 schreef: di 24 sep 2024, 13:14 Veel topics over allergie al gelezen, maar mijn hond heeft soms maanden nergens last van en dan plots weer wel. Eliminatie dieet vind ik lastig, omdat ze nu al heel gevarieerd eet. Ik zou niet weten welke nieuwe diersoort ik aan haar nog kan geven. De diersooren die ze lust krijgt ze al afwisselend. Ik voer geen kip en rund. Iemand nog tips?
Wat zijn de klachten? Kunnen die niet ergens anders aan gerelateerd worden, iets waar je misschien nog niet aan gedacht hebt?
Door Coco1
De klachten zijn likken aan de poten, soms jeuk aan de snuit, heel soms last van een oor en nu voor het eerst jeuk aan een oog. Lijkt erg op klachten gerelateerd aan een allergie. Op dit moment heeft ze weer nergens last van.
Door Lizzy
Coco1 schreef: vr 27 sep 2024, 12:46 De klachten zijn likken aan de poten, soms jeuk aan de snuit, heel soms last van een oor en nu voor het eerst jeuk aan een oog. Lijkt erg op klachten gerelateerd aan een allergie. Op dit moment heeft ze weer nergens last van.
Ik weet niet of ik het logisch vind dat het van de voeding zou komen...? Dan zou ik verwachten dat ze altijd last heeft. Of voer je langere periodes 1 en hetzelfde diersoort?

Kan het ook een allergie voor iets in je omgeving zijn?

Om erachter te komen of ze een voedselallergie heeft zul je toch een diersoort moeten geven die ze nooit eerder gehad heeft. En vrij langdurig, omdat ze ook zo vaak langdurig nergens last van heeft. Heeft ze al wilde duif gegeten? Of lama? Of struisvogel?

Wat ik zelf zou doen? Ik zou een dagboek bij houden. Wat ze eet, wat ze drinkt, welke supplementen ze krijgt, wat ze doet qua training, qua stress, waar ze wandelt, etc. Om te kijken of je een patroon ontdekt. Kijk ook even of het niet een schoonmaakmiddel, luchtverfrisser (wat en mega ongezond is), etc. is waar ze last van kan hebben.
Door Coco1
Dank je wel voor je adviezen! Ik denk ook niet echt aan een voedselallergie. Ik voer afwisselend, veel variatie in diersoorten. Wilde duif, lama, andere vreemde diersoorten, ze lust dat echt niet. Ik ga zeker een dagboek bijhouden! Wat betreft schoonmaakmiddelen etcetera, gebruik ik alles ecologisch. Het dagboekje geeft hopelijk inzicht.
Door Lizzy
In theorie kan het natuurlijk wel, dat er iets tussen zit dat je voert waar ze niet goed op reageert. Je zou ook eens kunnen proberen (ik weet niet hoe je nu voert) om 7 dagen achter elkaar 1 diersoort te voeren en kijken hoe ze het daar op doet. Dan de week daarna het volgende diersoort. Enzovoorts.
Door Coco1
Ja, zou kunnen. Ik voer meestal biologische mixen van Darf, maar ook weleens een enkele diersoort. Ik ben weken geleden gestopt met het geven van een enkel nootje en geen pindakaas meer op de lickimat. Ik dacht even aan een pinda-/notenallergie. Nu pas weer een keer lickimat met pindakaas gegeven en toen heeft ze diezelfde avond aan haar pootjes gelikt. Is nu weer helemaal goed. Dus ik geef nu sowieso geen noten/pinda's meer aan haar. Het bijhouden van een dagboek geeft hopelijk inzicht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door