Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3471278
Naar de dierenarts geweest. Alles zag er uitmuntend uit, de botgroei en de wondgenezing. Hechtingen verwijderen ging onverwacht soepel. Zou ze misschien zo rustig zijn geweest, omdat ze op een hoge tafel moest liggen en heel veel hoogtevrees heeft? Ik weet het niet. Blij dat het achter de rug is.
Lizzy, kan jij mij op weg helpen met de teststrips? Hoe vaak kan ik haar urine het beste testen per dag of week. Ik weet het niet.
#3471279
Coco1 schreef: di 07 mei 2024, 12:03 Naar de dierenarts geweest. Alles zag er uitmuntend uit, de botgroei en de wondgenezing. Hechtingen verwijderen ging onverwacht soepel. Zou ze misschien zo rustig zijn geweest, omdat ze op een hoge tafel moest liggen en heel veel hoogtevrees heeft? Ik weet het niet. Blij dat het achter de rug is.
Lizzy, kan jij mij op weg helpen met de teststrips? Hoe vaak kan ik haar urine het beste testen per dag of week. Ik weet het niet.
Heb je de strips binnen? Welke heb je?

Wat ik altijd doe is op 1 vast moment van de dag meten. Liefst in de ochtend, voordat ze eten heeft gehad (ochtend urine zeg maar) zodat de urine niet onder invloed staat van voeding. Dan steek ik altijd een bordje onder de plassert van m'n teef en vang ik zo urine op. Dat doe je dan een paar dagen achter elkaar, zodat je een goed beeld hebt van de pH waarde. Afhankelijk van wat je meet, ga je supplementen geven of voeding aanpassen.

Bij de gemiddelde strip haal je de strip even door de urine, schud je 'm af en lees je deze ook gelijk af.
#3471280
Ik ga ze vandaag bestellen. Super bedankt voor jouw uitleg!

Heb je misschien nog een tip om Coco wat af te laten vallen? Ik heb het forum al doorlopen, maar het blijft moeilijk. Ze is nu al vanaf half maart minder/niet mobiel. Ik zie haar dikker worden, maar misschen lijkt het maar zo hoop ik. Ik geef haar van alles de helft. Ik hoop dat dat niet te weinig is. Ze krijgt per dag 250 gram KVV , 100 gram groenten (die ik misschien eruit moet halen vanwege haar blaas), 100 ml karnemelk en 35 gram fruit. Ik ben dan ook weer bang dat ik nu te weinig voer en dat ze voedingsstoffen tekort komt zo na een operatie en met al die medicatie. Maar ze mag ook echt niet zwaarder worden, want dat belemmerd de revalidatie.
#3471281
Coco1 schreef: di 07 mei 2024, 12:55 Ik ga ze vandaag bestellen. Super bedankt voor jouw uitleg!

Heb je misschien nog een tip om Coco wat af te laten vallen? Ik heb het forum al doorlopen, maar het blijft moeilijk. Ze is nu al vanaf half maart minder/niet mobiel. Ik zie haar dikker worden, maar misschen lijkt het maar zo hoop ik. Ik geef haar van alles de helft. Ik hoop dat dat niet te weinig is. Ze krijgt per dag 250 gram KVV , 100 gram groenten (die ik misschien eruit moet halen vanwege haar blaas), 100 ml karnemelk en 35 gram fruit. Ik ben dan ook weer bang dat ik nu te weinig voer en dat ze voedingsstoffen tekort komt zo na een operatie en met al die medicatie. Maar ze mag ook echt niet zwaarder worden, want dat belemmerd de revalidatie.
Hoeveel weegt Coco? En hoeveel zou ze moeten wegen?

Als de pH waarde nog steeds aanwijst dat de urine te alkalisch is: dan moet de groenten er inderdaad voorlopig vanaf.

Frui zou ik niet meer geven, dat bevat teveel suikers. Ja, een paar blauwe besjes kan geen kwaad (bio) maar verder zou ik geen fruit geven.
#3471296
Volgens de rasstandaard zou ze 25 - 28 kilo moeten wegen. Ze weegt 27 kilo. Ze is zeker niet klein voor haar soort. Haar half zusje (ook mijn hond) weegt 22 kilo en zij is een stuk kleiner en ranker. Ik vind ook wel dat Coco wat minder mag wegen, maar volgens de rasstandaard zit ze dus goed. Verwarrend.
Ik ga het fruit er dan vanaf halen en de groente eventueel ook na de ph test. Ik voer bijna geheel biologisch. Verder ook KVV Wild onder andere.
Bedankt voor al jouw hulp! Daar ben ik erg blij mee!
#3471306
Coco1 schreef: di 07 mei 2024, 21:45 Volgens de rasstandaard zou ze 25 - 28 kilo moeten wegen. Ze weegt 27 kilo. Ze is zeker niet klein voor haar soort. Haar half zusje (ook mijn hond) weegt 22 kilo en zij is een stuk kleiner en ranker. Ik vind ook wel dat Coco wat minder mag wegen, maar volgens de rasstandaard zit ze dus goed. Verwarrend.
Ik ga het fruit er dan vanaf halen en de groente eventueel ook na de ph test. Ik voer bijna geheel biologisch. Verder ook KVV Wild onder andere.
Bedankt voor al jouw hulp! Daar ben ik erg blij mee!
Rasstandaarden zeggen helemaal niks. Dus als jij haar te dik vindt: dan is ze te dik. Minder dan dit kun je haar echter niet gaan voeren. Want met 250 gram KVV geef je haar eigenlijk al te weinig. Dat komt neer op 1% van haar ideale lichaamsgewicht en dat is eigenlijk al te weinig.....

Ja, dit is echt wel een dilemma. Minder dan dit kun je echt niet gaan voeren. Sterker nog, ik vraag me nu al af of ze niet op de spaarstand is gegaan omdat ze eigenlijk te weinig eten krijgt. Welke KVV krijgt ze?
#3471320
O jee, ik las van iemand de reactie op mijn topic dat ik de eerste twee weken gerust de helft van de normale hoeveelheid kan geven in deze situatie. Ze heeft benchrust, ze doet echt niks wat betreft beweging, enkel 6 x per dag 5 minuten in de tuin voor behoeften

Ik geef haar dus 250 gram KVV per dag, 100 ml karnemelk en 40 gram appel (jij zou de appel eruit halen in verband met de suikers) en 100 gram groenten. Regelmatig beloningsbrokjes (Orijen Six Fish). Dit telt best aan denk ik. Meer dan een volle hand brokjes per dag.

Ik voer wat betreft KVV Darf, Kiezenbrink en Tammenga . 1 maaltijd per week sprotjes. Af en toe een rauw eitje.

Ze heeft beslist geen hongergevoel.

Ik vond haar eerst niet echt te dik, maar er mocht ook wel wat af, maar nu met de benchrust moet ik haar gewicht echt goed in de gaten houden.
#3471326
Coco1 schreef: wo 08 mei 2024, 13:10 O jee, ik las van iemand de reactie op mijn topic dat ik de eerste twee weken gerust de helft van de normale hoeveelheid kan geven in deze situatie. Ze heeft benchrust, ze doet echt niks wat betreft beweging, enkel 6 x per dag 5 minuten in de tuin voor behoeften

Ik geef haar dus 250 gram KVV per dag, 100 ml karnemelk en 40 gram appel (jij zou de appel eruit halen in verband met de suikers) en 100 gram groenten. Regelmatig beloningsbrokjes (Orijen Six Fish). Dit telt best aan denk ik. Meer dan een volle hand brokjes per dag.

Ik voer wat betreft KVV Darf, Kiezenbrink en Tammenga . 1 maaltijd per week sprotjes. Af en toe een rauw eitje.

Ze heeft beslist geen hongergevoel.

Ik vond haar eerst niet echt te dik, maar er mocht ook wel wat af, maar nu met de benchrust moet ik haar gewicht echt goed in de gaten houden.
Ohwww OK jaaaa, volledige bench rust! Dat is natuurlijk zo! Sorry! Daar had ik even niet aan gedacht :-[ . Ja, dan mag ze wel heel weinig eten! Alleen ja, je moet wel eerst de pH waarde meten om nog groenten te kunnen geven....
#3471327
Coco1 schreef: wo 08 mei 2024, 13:10 O jee, ik las van iemand de reactie op mijn topic dat ik de eerste twee weken gerust de helft van de normale hoeveelheid kan geven in deze situatie. Ze heeft benchrust, ze doet echt niks wat betreft beweging, enkel 6 x per dag 5 minuten in de tuin voor behoeften

Ik geef haar dus 250 gram KVV per dag, 100 ml karnemelk en 40 gram appel (jij zou de appel eruit halen in verband met de suikers) en 100 gram groenten. Regelmatig beloningsbrokjes (Orijen Six Fish). Dit telt best aan denk ik. Meer dan een volle hand brokjes per dag.

Ik voer wat betreft KVV Darf, Kiezenbrink en Tammenga . 1 maaltijd per week sprotjes. Af en toe een rauw eitje.

Ze heeft beslist geen hongergevoel.

Ik vond haar eerst niet echt te dik, maar er mocht ook wel wat af, maar nu met de benchrust moet ik haar gewicht echt goed in de gaten houden.
Ja , dat was ik
Mijn Sheltie is begin April geopereerd
Direct flink minder voeding hoor
Van 300 naar 150 gram
Er kwam complicatie bij , hij beweegt nog steeds nauwelijks . Op 150 gram werd ie te hongerig , dus dat is nu 200 gram . En geen snacks , of andere tussendoortjes
En hij is er inmiddels aan gewend hoor
Een hond die straks af moet vallen is naar mijn mening veel lastiger
En als ze,goed doorvoed zijn rollen ze echt niet dood neer hoor als ze tijdelijk wat minder krijgen
#3471353
Lizzy schreef: wo 08 mei 2024, 20:21 Ohwww OK jaaaa, volledige bench rust! Dat is natuurlijk zo! Sorry! Daar had ik even niet aan gedacht :-[ . Ja, dan mag ze wel heel weinig eten! Alleen ja, je moet wel eerst de pH waarde meten om nog groenten te kunnen geven....
Oh gelukkig! Ik wil het heel graag goed doen. Ze heeft wat langer benchrust gekregen, dus vandaar.

Super bedankt voor al jouw hulp, daar ben ik echt ontzettend blij mee!!!
#3471354
smulpaap schreef: wo 08 mei 2024, 22:39 Ja , dat was ik
Mijn Sheltie is begin April geopereerd
Direct flink minder voeding hoor
Van 300 naar 150 gram
Er kwam complicatie bij , hij beweegt nog steeds nauwelijks . Op 150 gram werd ie te hongerig , dus dat is nu 200 gram . En geen snacks , of andere tussendoortjes
En hij is er inmiddels aan gewend hoor
Een hond die straks af moet vallen is naar mijn mening veel lastiger
En als ze,goed doorvoed zijn rollen ze echt niet dood neer hoor als ze tijdelijk wat minder krijgen
Gelukkig! Zo fijn deze hulp! Coco zit nog een poosje in de bench helaas. Hopelijk kunnen we snel gaan revalideren. Ik ben heel blij met jouw hulp! Beterschap met jouw mooie hond!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door