Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3470731
Vanmorgen om 8.00 uur stond de operatie voor de volledig afgescheurde kruisband van Coco gepland. Toen ik vanmorgen de woonkamer in kwam zag ik heel veel bloed. Ze plaste ook al een paar dagen donker gekleurd. Ik schrok me rot. Zoveel bloed op de dag van de geplande kruisbandoperatie. Meteen gemeld in de kliniek. Bleek dat ze blaasstenen had. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ze liet niks merken. Die moesten eruit. Ook vandaag.
We zijn weer thuis en alles is goed gegaan, maar dit is me allemaal wel even te veel. Iemand tips hoe ik mijn meisje met deze dubbele operatie het beste kan helpen. Vooral met plassen en poepen vind ik het erg moeilijk. Alavast bedankt!
#3470738
Oh sjips . Ook dat er nog bij . Maar ja , het is wel gelijk verholpen
Fijn dat het goed verlopen is
Als je een benedenwoning met keukendeur naar de tuin hebt , dan zou ik haar daar laten liggen
Voor jezelf ook makkelijk qua tillen
Ik zou hier bv ook bij haar gaan slapen
De eerste dagen kunnen ze best veel plassen i.v.m infuus
Je kunt haar ondersteunen met bv een sjaal of grote handdoek die je aan beide zijden vasthoud
Poepen duurt vaak wel even . Narcose, morfine misschien of antibiotica . Ik had voor Seb alvast een laxeermiddel meegenomen bij de kliniek
Maar niet nodig gehad , na 4 dagen poepte ie weer
Wat ik met een andere hond deed : ik merkte dat ze moeite had . Hard stuk ontlasting er voor
Ik heb wat vaseline in haar anus gespoten . En toen ging ze poepen , was pijnlijk ook natuurlijk
Zorg zeker met poepen voor een goede plek zonder obstakels , ze zijn nog erg wankel ,en hierdoor soms angstig . Wat weer kan leiden tot ophouden van de ontlasting.
Verder , zeker met een teefje goed opletten dat het verband niet nat geplast word . Dit kan leiden tot irritatie . Gebeurt dit wel , dan even overleggen met de kliniek . Ik heb het verband er om die reden in de meeste gevallen eerder af gehaald . Om de hechtingen te beschermen deed ik er een Eiland pleister op die men bv ook gebruikt bij mensen die een grote buikoperatie hebben gehad . En daar overheen bv een pijp
#3470741
Coco1 schreef: ma 22 apr 2024, 19:19 Vanmorgen om 8.00 uur stond de operatie voor de volledig afgescheurde kruisband van Coco gepland. Toen ik vanmorgen de woonkamer in kwam zag ik heel veel bloed. Ze plaste ook al een paar dagen donker gekleurd. Ik schrok me rot. Zoveel bloed op de dag van de geplande kruisbandoperatie. Meteen gemeld in de kliniek. Bleek dat ze blaasstenen had. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ze liet niks merken. Die moesten eruit. Ook vandaag.
We zijn weer thuis en alles is goed gegaan, maar dit is me allemaal wel even te veel. Iemand tips hoe ik mijn meisje met deze dubbele operatie het beste kan helpen. Vooral met plassen en poepen vind ik het erg moeilijk. Alavast bedankt!
Wat een ellende allemaal! Wat voer je nu? Ik denk dat je nu iets wilt voeren dat zachte ontlasting geeft.

Qua aanpassing dieet moet je eerst weten wat voor blaasstenen het waren.
#3470747
smulpaap schreef: ma 22 apr 2024, 21:47 Oh sjips . Ook dat er nog bij . Maar ja , het is wel gelijk verholpen
Fijn dat het goed verlopen is
Als je een benedenwoning met keukendeur naar de tuin hebt , dan zou ik haar daar laten liggen
Voor jezelf ook makkelijk qua tillen
Ik zou hier bv ook bij haar gaan slapen
De eerste dagen kunnen ze best veel plassen i.v.m infuus
Je kunt haar ondersteunen met bv een sjaal of grote handdoek die je aan beide zijden vasthoud
Poepen duurt vaak wel even . Narcose, morfine misschien of antibiotica . Ik had voor Seb alvast een laxeermiddel meegenomen bij de kliniek
Maar niet nodig gehad , na 4 dagen poepte ie weer
Wat ik met een andere hond deed : ik merkte dat ze moeite had . Hard stuk ontlasting er voor
Ik heb wat vaseline in haar anus gespoten . En toen ging ze poepen , was pijnlijk ook natuurlijk
Zorg zeker met poepen voor een goede plek zonder obstakels , ze zijn nog erg wankel ,en hierdoor soms angstig . Wat weer kan leiden tot ophouden van de ontlasting.
Verder , zeker met een teefje goed opletten dat het verband niet nat geplast word . Dit kan leiden tot irritatie . Gebeurt dit wel , dan even overleggen met de kliniek . Ik heb het verband er om die reden in de meeste gevallen eerder af gehaald . Om de hechtingen te beschermen deed ik er een Eiland pleister op die men bv ook gebruikt bij mensen die een grote buikoperatie hebben gehad . En daar overheen bv een pijp
Dank je wel voor al het meedenken!
Ze ligt zo dicht mogelijk bij de tuin. Ze moet wel eerst nog door de serre, maar al plast of poept ze daar, dan vind ik dat niet erg. Ik heb vannacht bij haar geslapen, dat vindt ze fijn. Ze heeft helemaal nog niet geplast en daar maak ik me zorgen over.
Ik heb gisteren voor haar een Ruffwear tuig gekocht met dubbele ondersteuning, vanwege ook nog eens die buikwond. Dat is ook een groot litteken. Ook nog niet gepoept. Misschien stap ik even over op Renske , daar krijgt ze wat soepelere ontlasting van.
Super bedankt voor al jouw tips. Daar ben ik blij mee!
#3470748
Lizzy schreef: di 23 apr 2024, 07:52 Wat een ellende allemaal! Wat voer je nu? Ik denk dat je nu iets wilt voeren dat zachte ontlasting geeft.

Qua aanpassing dieet moet je eerst weten wat voor blaasstenen het waren.
Ik voer nu Barf, Kiezenbrink en Tammenga KVV. Verder sprotjes, groenten, fruit en zuivel. Ik ga misschien voorlopig overstappen op de gestoomde maaltijden van Renske, daar krijgt ze meestal wat soepelere ontlasting van.

Het is struviet, ik moet me hierover nog inlezen. Ik weet er niks van. De stenen waren eng groot. Ik heb er niks van gemerkt. Dat vind ik erg voor haar:(
#3470756
Coco1 schreef: di 23 apr 2024, 12:48 Ik voer nu Barf, Kiezenbrink en Tammenga KVV. Verder sprotjes, groenten, fruit en zuivel. Ik ga misschien voorlopig overstappen op de gestoomde maaltijden van Renske, daar krijgt ze meestal wat soepelere ontlasting van.

Het is struviet, ik moet me hierover nog inlezen. Ik weet er niks van. De stenen waren eng groot. Ik heb er niks van gemerkt. Dat vind ik erg voor haar:(
Ik zou haar (gezien de Struviet) op het rauwe voer laten. Je geeft prima KVV's. Je kunt daar, om de ontlasting soepeler te krijgen, wat extra vetten bij geven zoals extra vergine kokosolie en extra vergine olijfolie. Groenten zou ik nu niet doen, omdat ze struviet stenen heeft. Die ontstaan in een alkalische urine. Is er gekeken of ze ook bacteriën in haar urine heeft? Struviet is namelijk vaak een gevolg van blaasontsteking (de urine wordt alkalische door de bacteriën en in de alkalische urine vormt zich dan struviet). Kortom, de pH waarde (zuurgraad) van de urine moet omlaag, de urine moet zuurder. Ik raad je aan om de pH waarde van de urine zelf te gaan meten met strips (bijv. deze: https://www.zechsal.nl/ph-test-strips-100-stuks.html) en in de ochtend urine de pH waarde te meten. De pH waarde moet ongeveer 6.0 a 6.5 zijn. Als ie tegen de 7.0 zit: is het te alkalisch.

Verzuren kun je met appelazijn, vitamine C en cranberry. Dit geeft ook vaak zachtere ontlasting.
#3470809
Lizzy schreef: di 23 apr 2024, 17:00 Ik zou haar (gezien de Struviet) op het rauwe voer laten. Je geeft prima KVV's. Je kunt daar, om de ontlasting soepeler te krijgen, wat extra vetten bij geven zoals extra vergine kokosolie en extra vergine olijfolie. Groenten zou ik nu niet doen, omdat ze struviet stenen heeft. Die ontstaan in een alkalische urine. Is er gekeken of ze ook bacteriën in haar urine heeft? Struviet is namelijk vaak een gevolg van blaasontsteking (de urine wordt alkalische door de bacteriën en in de alkalische urine vormt zich dan struviet). Kortom, de pH waarde (zuurgraad) van de urine moet omlaag, de urine moet zuurder. Ik raad je aan om de pH waarde van de urine zelf te gaan meten met strips (bijv. deze: https://www.zechsal.nl/ph-test-strips-100-stuks.html) en in de ochtend urine de pH waarde te meten. De pH waarde moet ongeveer 6.0 a 6.5 zijn. Als ie tegen de 7.0 zit: is het te alkalisch.

Verzuren kun je met appelazijn, vitamine C en cranberry. Dit geeft ook vaak zachtere ontlasting.
Super bedankt voor de info! Ik gaf haar juist wat extra groenten de laatste weken, omdat ze nu al een poos niet actief is en ik niet wil dat ze aankomt. Ik wil haar ook heel graag op het rauwe voer laten. Olijfolie of kokosolie, daar ga ik vandaag mee starten. Ze heeft sinds de operaties nog geen ontlasting gehad. Gelukkig gistermiddag wel eindelijk een grote plas, maar vandaag weer niks tot nu toe. Ze drinkt veel en eet goed. Het was inderdaad het gevolg van een blaasontsteking. Appelazijn en cranberry heb ik ook in huis. dus die kan ik inzetten. Misschien is het beter om eerst de strips te gebruiken om zo beter op maat appelazijn oid in te zetten. Super blij met jouw hulp!
#3470822
Coco1 schreef: wo 24 apr 2024, 16:48 Super bedankt voor de info! Ik gaf haar juist wat extra groenten de laatste weken, omdat ze nu al een poos niet actief is en ik niet wil dat ze aankomt. Ik wil haar ook heel graag op het rauwe voer laten. Olijfolie of kokosolie, daar ga ik vandaag mee starten. Ze heeft sinds de operaties nog geen ontlasting gehad. Gelukkig gistermiddag wel eindelijk een grote plas, maar vandaag weer niks tot nu toe. Ze drinkt veel en eet goed. Het was inderdaad het gevolg van een blaasontsteking. Appelazijn en cranberry heb ik ook in huis. dus die kan ik inzetten. Misschien is het beter om eerst de strips te gebruiken om zo beter op maat appelazijn oid in te zetten. Super blij met jouw hulp!
Hoe gaat het nu, met de ontlasting? Ik zou inderdaad eerst pH waarde strips kopen, de ochtend urine gaan meten (wel direct de pH waarde meten, niet de urine eerst een kwartier laten staan) en dan bepalen hoe aan te zuren en dan de komende tijd te kijken wat helpt, in welke dosering. De pH waarde moet terug naar rond de 6.5. Graag gedaan :-*
#3470848
Lizzy schreef: do 25 apr 2024, 07:48 Hoe gaat het nu, met de ontlasting? Ik zou inderdaad eerst pH waarde strips kopen, de ochtend urine gaan meten (wel direct de pH waarde meten, niet de urine eerst een kwartier laten staan) en dan bepalen hoe aan te zuren en dan de komende tijd te kijken wat helpt, in welke dosering. De pH waarde moet terug naar rond de 6.5. Graag gedaan :-*
Op zich gaat het goed met Coco. Ze plast helaas nog maar 1 keer per dag, dat moet dus nog beter. Ik merk ook dat haar poot nog flink pijnlijk is. Ze kan dan ineens ook weer veel te wild doen. Ontlasting moet nog komen. Ik heb een theelepeltje vierge olijfolie aan haar maaltijden toegevoegd. Ik wil nu ook Renske gestoomd gaan voeren, omdat ze daar doorgaans wel wat zachtere ontlasting van heeft.
De strips hoop ik snel in huis te hebben, zodat ik kan gaan meten. In de kliniek is er overigens helemaal niet gesproken over voedingspatroon aanpassen. Dan wekt het bij mij de indruk dat het probleem nu opgelost is, maar ik zal zeker haar PH waarde gaan meten.
Dit is een voor mij een compleet nieuwe wereld, dus ik ben nogmaals zeer blij met jouw infomatie!:)
#3470985
Binnenkort moeten de hechtingen bij Coco verwijderd worden. Op poot en buik. Ik zie hier erg tegenop, omdat Coco zal tegenstribbelen en ik wil haar niet weer onder narcose laten brengen. Nu lees ik, ook hier op het forum, dat er mensen zijn die zelf de hechtingen verwijderen. Op haar poot geef ik het bij de dierenarts nog een kans, maar haar buik.... ze mag haar geopereerde poot ook zeker nog niet belasten. Ik zou de hechtingen heel graag zelf willen verwijderen, maar ik zou dan iets meer info hierover willen. Het is toch wel een beetje spannend. De wonden zien er overigens goed uit. Gelukkig!
Iemand tips?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door