Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarjaP
#3469622
Mijn hond, een soort berghond, heeft veel jeuk aan de poten, voeten en lichaam. Maar alleen op de plekken waar de vacht wit is wordt de huid zwart. Onder de donkere vacht niet, wel zaten daar veel schilfers. Ze heeft een traag werkende schildklier, met medicatie gaat dat beter en zijn de schilfers verdwenen.
Natuurlijk naar dierenartsen geweest. Mijt bij de voetzolen, rest van lichaam niet. Kip of ei? Door het likken zijn de zolen constant vochtig. Ik heb wel een shampoo voor de mijt, maar het zwarte breidt uit en de jeuk blijft. ( in aanvallen). Apoquel gegeven, na aantal weken kwam de jeuk erger terug en zat ze helemaal onder de bultjes.
Allergie lijkt een logische conclusie, maar alleen op deze plekken met wit haar? Kan dat?
Door MarjaP
#3469623
Afbeelding
MarjaP schreef: zo 17 mar 2024, 08:43 Mijn hond, een soort berghond, heeft veel jeuk aan de poten, voeten en lichaam. Maar alleen op de plekken waar de vacht wit is wordt de huid zwart. Onder de donkere vacht niet, wel zaten daar veel schilfers. Ze heeft een traag werkende schildklier, met medicatie gaat dat beter en zijn de schilfers verdwenen.
Natuurlijk naar dierenartsen geweest. Mijt bij de voetzolen, rest van lichaam niet. Kip of ei? Door het likken zijn de zolen constant vochtig. Ik heb wel een shampoo voor de mijt, maar het zwarte breidt uit en de jeuk blijft. ( in aanvallen). Apoquel gegeven, na aantal weken kwam de jeuk erger terug en zat ze helemaal onder de bultjes.
Allergie lijkt een logische conclusie, maar alleen op deze plekken met wit haar? Kan dat?
Door MarjaP
#3469624
Voor het beeld een foto. Ze is 8 jaar. [img
20240317_084446.jpg
20240317_084446.jpg (6.25 MiB) 848 keer bekeken
][/img]
Door Lizzy
#3469629
MarjaP schreef: zo 17 mar 2024, 08:43 Mijn hond, een soort berghond, heeft veel jeuk aan de poten, voeten en lichaam. Maar alleen op de plekken waar de vacht wit is wordt de huid zwart. Onder de donkere vacht niet, wel zaten daar veel schilfers. Ze heeft een traag werkende schildklier, met medicatie gaat dat beter en zijn de schilfers verdwenen.
Natuurlijk naar dierenartsen geweest. Mijt bij de voetzolen, rest van lichaam niet. Kip of ei? Door het likken zijn de zolen constant vochtig. Ik heb wel een shampoo voor de mijt, maar het zwarte breidt uit en de jeuk blijft. ( in aanvallen). Apoquel gegeven, na aantal weken kwam de jeuk erger terug en zat ze helemaal onder de bultjes.
Allergie lijkt een logische conclusie, maar alleen op deze plekken met wit haar? Kan dat?
Volgens mij heet dit hyperpigmentatie: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/zwar ... %20genoemd.

En volgens mij is dit ook het gevolg (of een symptoom) van een te trage schildklier. Ik weet niet hoe lang ze al medicatie krijgt? Want dat kan wel even duren voordat ook de huid opknapt. En misschien is ze nog niet goed genoeg ingesteld?

Bedoel je echt mijt? Of bedoel je gisten?

Wat eet je hond? Krijgt zij extra omega 3 vetzuren?

Allergie kan maar dan zou ik denken aan een contactallergie. En dan zou ik denken aan een allergie voor iets waar ze op loopt. Grassen, bepaalde soorten vloerbedekking, schoonmaakmiddel, etc.

Maar ik zie ook wel een link met de schildklierproblemen.
Door MarjaP
#3469632
De medicatie is 26/1 gestart en ze lijkt al veel beter qua conditie en geen sloomheid meer. Ik bedoel idd gisten.
De zwarte huid zit niet alleen op haar poten, maar onder al haar witte haren. Huid onder donkere haren is prima.
Ze eet volledig BARF, volgens de rekenhulp :-)
Door Lizzy
#3469645
MarjaP schreef: zo 17 mar 2024, 11:41 De medicatie is 26/1 gestart en ze lijkt al veel beter qua conditie en geen sloomheid meer. Ik bedoel idd gisten.
De zwarte huid zit niet alleen op haar poten, maar onder al haar witte haren. Huid onder donkere haren is prima.
Ze eet volledig BARF, volgens de rekenhulp :-)
BARF, yeahhhh :biggrin2: !

Dat kan hoor, dat die alleen op de poten zitten, gisten (een teveel aan - het is een normale huidbewoner). Ze krijgt nog maar kort medicatie voor de schildklier. Het kan goed dat de huid ook vanzelf wel beter gaat worden maar misschien dat je dat nu moet ondersteunen. Je kunt twee kanten op. Een gist-dodend middel bij je dierenarts halen (shampoo) en haar extra omega 3 vetzuren gaan geven en liefst ook te gaan werken aan de darmmicrobioom. Je kunt een allergietest laten doen bij de dierenarts. Je kunt een eliminatie dieet gaan doen. Want een teveel aan gisten kan meerdere oorzaken hebben: een allergie voor iets van buitenaf. Een allergie voor voeding (intolerantie). Een hormonaal probleem (daar vind ik schildklier ook onder vallen). Een verzwakt immuunsysteem.

Je kunt het ook proberen om helemaal op de natuurlijke manier aan te gaan pakken. Stap 1 is om alle zetmeelrijke voeding/koolhydraten uit de voeding te gooien. Dus geen zoete aardappel, ook even geen fruit, geen rijst, etc.

Nu ook geen vaccinaties of ontworming. Dat is een te grote shock voor het immuunsysteem, dat heeft nu andere dingen te doen.

De biofilm in de darmen ontdoen van gist. Het beste doe je dat door je hond op verteringsenzymen te zetten. En dan het liefst geschikt voor honden die BARF eten (Barks & Whiskers bijvoorbeeld). Deze enzymen geef je het liefst los van de maaltijd. Dus enzymen oplossen in een beetje water en dan met een spuitje naar binnen werken.

Dikke kans dat je hond last heeft van "leaky gut". Het beste herstel je de darmwand met een goede bottenbouillon. Niet van poeder maar liefst zelf gemaakt met biologische botten.

Dan de volgende supplementen:

Een echt goede visolie. Geen zalmolie. Geen flesje uit de dierenwinkel.

Een goede MCT olie. Mijn hond gaat van 2 druppels al aan de diarree, niet iedere hond reageert hier goed op.

Olijfblad extract.

Pau D'Arco.

Canadese Geelwortel.

Met al deze middelen langzaam beginnen. Met een hele lage dosering. Omdat je hond echt langzaam moet wennen en ook niet lekker wordt als de gisten worden verdreven.

Dan de volgende probiotica erbij (soil based):

Bacillus coagulans
Bacillus subtilus
Saccharomyces boulardii

Als het een beetje beter gaat, heel zachtjes gaan ontgiften met een goede chlorella (niet van de Kruidvat zeg maar maar bijv. van Ron Fontaine). En dan echt beginnen met 1 pilletje per dag.

Mocht je de laatste route willen nemen, dan heb je meer informatie nodig, die kan ik je ook geven.
Door MarjaP
#3469664
Hier heb ik wat aan!
Zetmeel of koolhydraten krijgt ze helemaal niet, alhoewel, misschien in de zelfgemaakte groentenmix. Maar de klachten bestonden al eerder.
Chlorella geef ik ook, als ze het niet uitkotst tenminste.
Na het wassen met de speciale antigist-shampoo is haar buik minder rood, maar poten bijten blijft en krabben aan een plek op haar lip, waar niet veel aan te zien is.
Ik had nog een potje met Omega 3 vegan capsules staan, die geef ik nu ook.
Daarnaast komt er vandaag een zak hypoallergene brokken binnen ( insekt). Helaas dan maar even geen BARF.
Hoe denken jullie over de probiotica van Dogsuppy? Er zit maar 1 soort in, Bacilus Subtilus ? Ik vind het een beetje ongelooflijk, al die resultaten, mar dat zal aan mij liggen.
MCT olie heb ik in huis, krijg er zelf wel buikpijn van, maar wie weet, zij niet
We gaan vrolijk verder met uitproberen.
Ik moet wel zeggen dat ik aan de DA niet veel heb, zij vindt haar oren ontstoken, als teken van een allergie.... Maar haar oren zijn niet rood, jeukend of wat dan ook. Als pup vaak genoeg gehad, ik weet er alles van.
Door Lizzy
#3469670
MarjaP schreef: di 19 mar 2024, 09:11 Hier heb ik wat aan!
Zetmeel of koolhydraten krijgt ze helemaal niet, alhoewel, misschien in de zelfgemaakte groentenmix. Maar de klachten bestonden al eerder.
Chlorella geef ik ook, als ze het niet uitkotst tenminste.
Na het wassen met de speciale antigist-shampoo is haar buik minder rood, maar poten bijten blijft en krabben aan een plek op haar lip, waar niet veel aan te zien is.
Ik had nog een potje met Omega 3 vegan capsules staan, die geef ik nu ook.
Daarnaast komt er vandaag een zak hypoallergene brokken binnen ( insekt). Helaas dan maar even geen BARF.
Hoe denken jullie over de probiotica van Dogsuppy? Er zit maar 1 soort in, Bacilus Subtilus ? Ik vind het een beetje ongelooflijk, al die resultaten, mar dat zal aan mij liggen.
MCT olie heb ik in huis, krijg er zelf wel buikpijn van, maar wie weet, zij niet
We gaan vrolijk verder met uitproberen.
Ik moet wel zeggen dat ik aan de DA niet veel heb, zij vindt haar oren ontstoken, als teken van een allergie.... Maar haar oren zijn niet rood, jeukend of wat dan ook. Als pup vaak genoeg gehad, ik weet er alles van.
En wat zit er in die hypoallergene brokken? Vast heel veel koolhydraat!

Ja, ik geloof dus helemaal niet in al die blabla verhalen. En ook al niet in 1 stammetje probiotica.

Wat ziet je dierenarts dan in de oren, dat zij ze ontstoken vindt?
Door MarjaP
#3469673
Nee, ik geloof ook niet in al die dingen. Maar omdat er nu echt iets moet veranderen en ik niet weet, voor welk vlees zij allergisch is ( maar ook daar twijfel ik aan), begin ik met hypoallergene brokken: insekt, want dat heeft ze nog nooit gehad. Mocht dat ook niet werken, dan kom ik terug voor de andere adviezen die je gaf.
De dierenarts vindt de oren rood, maar dat komt omdat ze door de pijn aan haar poten, die ze kapot vreet, stress heeft bij de dierenarts. Zelfs haar ogen zijn daar rood. Hier in huis heeft ze dat niet.
Ik begin vanavond met de brokken, helaas. Volgens de DA bestaan er geen goede allergietesten.
Het valt me wel op, dat als ik huishoudfolie om haar poot doe, ze stopt met bijten. Ik zie het verband niet, iemand?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3469899
onze oudste heeft ook zwarte huis op zijn buik , en olifanten huid op zijn ellebogen.
Nu heeft zijn lijn toch in meerdere mate last van allergien. Hij bijt ook vaker op zijn poten waar dan niks te zien is (maar daar heeft hij atrodse in dus kan ook daardoor). Maar hij heeft niet in zo'n mate heel veel last ervan. Maar mooi is het niet. Heeft wel in verleden vaker oorontsteking gehad ook.
Dus ik wijdt de zwarte huis toch aan allergien. Het lastige is dan het uitvinden waar vandaan. Dat is echt heel moeilijk en soms gewoon niet te achterhalen.
In het verleden een erg allergische hond gehad met heel erg veel jeuk en zoveel gedaan en gemodderd en uiteindelijk hielp medicatie gewoon.
Nu bij deze hond vind ik het wel onder controle maar alleen die zwarte huid is niet zo fraai .

Succes met je zoektocht hopelijk vind je wat werkt!
Door Lizzy
#3469904
Het kan heel goed he, een allergie. Maar toevalligerwijs is er ook onderzoek gedaan naar Dalmatiërs met huidproblemen (in Amerika hoor, niet hier) waarbij de basis van die problemen lag bij een niet goed werkende schildklier. Alleen wordt die niet altijd onderzocht en blijven veel problemen "hangen" bij de diagnose allergie. Vandaar dat ik toch ook een paar keer heb gehamerd op het juist instellen van de schildkliermedicatie.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3469967
Lizzy schreef: vr 29 mar 2024, 08:40 Het kan heel goed he, een allergie. Maar toevalligerwijs is er ook onderzoek gedaan naar Dalmatiërs met huidproblemen (in Amerika hoor, niet hier) waarbij de basis van die problemen lag bij een niet goed werkende schildklier. Alleen wordt die niet altijd onderzocht en blijven veel problemen "hangen" bij de diagnose allergie. Vandaar dat ik toch ook een paar keer heb gehamerd op het juist instellen van de schildkliermedicatie.
oo interessant.

Maar natuurlijk kan een niet werkende schildklier invloed hebben op huidkwaliteit. Maci had destijds ook traag werkende schildklier , maar dus ook allergien. Maar schildklier medicatie scheelde ook al bij hem.
Maar kreeg uiteindelijk beiden thyroxine en apoquel, en daar is ie gelukkig oud mee geworden.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3470494
Mijn hond, ook schildklierproblemen en daarvoor medicatie (Natuurlijk Schildklierhormoon), heeft dit ook...haar roze buik is zwart gekleurd en er zitten 2 schilferige plekjes op. Ze heeft er niet veel last van. Likt soms iets meer, maar niet heel uitzonderlijk.
Aangezien ze ook kanker heeft, is het heel lastig te bepalen wat bij wat hoort, maar als ik dit verhaal zo lees, hoort de zwarte buik wel echt bij een hormonaal probleem (en misschien is dat zelfs de bron voor tumorgroei geweest...die onbalans).

Lizzy, ik ben wel geïnteresseerd in de holistische aanpak. Je schreef dat je bij die weg nog wel wat aanvullende informatie had. Klopt dat? Ik wil het graag weten :)
Door Lizzy
#3470506
Lefki&Amy schreef: ma 15 apr 2024, 18:41 Mijn hond, ook schildklierproblemen en daarvoor medicatie (Natuurlijk Schildklierhormoon), heeft dit ook...haar roze buik is zwart gekleurd en er zitten 2 schilferige plekjes op. Ze heeft er niet veel last van. Likt soms iets meer, maar niet heel uitzonderlijk.
Aangezien ze ook kanker heeft, is het heel lastig te bepalen wat bij wat hoort, maar als ik dit verhaal zo lees, hoort de zwarte buik wel echt bij een hormonaal probleem (en misschien is dat zelfs de bron voor tumorgroei geweest...die onbalans).

Lizzy, ik ben wel geïnteresseerd in de holistische aanpak. Je schreef dat je bij die weg nog wel wat aanvullende informatie had. Klopt dat? Ik wil het graag weten :)
Het ligt er natuurlijk aan wat het probleem precies is. Hierboven ging het over een teveel aan gisten.
Door Envie
#3470586
Kaio schreef: do 28 mar 2024, 16:29 onze oudste heeft ook zwarte huis op zijn buik , en olifanten huid op zijn ellebogen.
Nu heeft zijn lijn toch in meerdere mate last van allergien. Hij bijt ook vaker op zijn poten waar dan niks te zien is (maar daar heeft hij atrodse in dus kan ook daardoor). Maar hij heeft niet in zo'n mate heel veel last ervan. Maar mooi is het niet. Heeft wel in verleden vaker oorontsteking gehad ook.
Dus ik wijdt de zwarte huis toch aan allergien. Het lastige is dan het uitvinden waar vandaan. Dat is echt heel moeilijk en soms gewoon niet te achterhalen.
In het verleden een erg allergische hond gehad met heel erg veel jeuk en zoveel gedaan en gemodderd en uiteindelijk hielp medicatie gewoon.
Nu bij deze hond vind ik het wel onder controle maar alleen die zwarte huid is niet zo fraai .

Succes met je zoektocht hopelijk vind je wat werkt!
Mag ik je vragen welke medicatie?
Hier ook een hondje met veel allergieën en op sommige plekken zwarte huid.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door