Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3469287
Hallo,
Wat is de reden dat sommige honden zand/grond eten? Een van mijn honden doet dat.
Ik heb eea op Internet gelezen, maar kom daar voor mijn gevoel veel onzin tegen. Misschien dat jullie er meer over kunnen zeggen.
Ik heb me er nooit zo'n zorgen om gemaakt, want mijn hond is fit en blij, maar nu ze ouder wordt en af en toe wat klachten krijgt ga ik toch piekeren of er mogelijk ergens verbanden liggen die ik over het hoofd heb gezien.
#3469356
edwardsjethro schreef: do 07 mar 2024, 09:13 Hallo,
Wat is de reden dat sommige honden zand/grond eten? Een van mijn honden doet dat.
Ik heb eea op Internet gelezen, maar kom daar voor mijn gevoel veel onzin tegen. Misschien dat jullie er meer over kunnen zeggen.
Ik heb me er nooit zo'n zorgen om gemaakt, want mijn hond is fit en blij, maar nu ze ouder wordt en af en toe wat klachten krijgt ga ik toch piekeren of er mogelijk ergens verbanden liggen die ik over het hoofd heb gezien.
Zand vind ik een probleem. Aarde/grond/klei/veen (mits onbespoten) vind ik geen probleem. En ik vind dat ook wel twee verschillende dingen. Aarde eten honden vaak gewoon omdat ze het "vuil" en de mineralen kunnen gebruiken. Als ze echt ongeschikte grond eten (hier eten ze graag klei in het bos, maar op specifieke plekken) dan kan het zelfs duiden op een vitamine (b12) tekort. Zand is gewoon echt een ding. Ze kunnen daarvan lelijk verstopt raken. Er zit ook niks in zand waarvan ik denk "dat kan de hond eten om iets aan te vullen". Vaak is het verveling of gewoonte of een probleem met de darmflora.

Wat voor klachten heeft je hond? Hoe oud is ze? En de belangrijkste vraag: wat eet ze als voeding? En wat voor "grondsoort" eet ze, is het echt zand of grond of klei of iets anders of allemaal?
#3469370
De hond van mn ouders begon de weken voor zijn dood echt dwangmatig aarde te eten. Zodra hij de kans kreeg. En je kon het niet tegenhouden.
Die bleek uiteindelijk zwaar anemisch ( auto-immuun gemedieerde anemie).

Niet dat dat meteen wil zeggen dat het dan altijd zo is he. Maar dat is wel iets dat mij bij gebleven is. Als het zo plots opkomt en heel hevig is, zou ik toch een bloedonderzoek laten doen.
#3469523
Bij mijn weten komt dat gedrag vaak voor bij tekorten. Een hond probeert dat dan zelf aan te vullen.

Iets neurologisch, dementie, gedragsprobleem, buikpijn,... Lijkt mij ook niet onmogelijk.

Ik zou zoals pop zegt bloedonderzoek laten doen en nog een algehele check erbij. Ik bedoel niet als ze dat een keer doen, maar wel als ze dat vaker doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door