Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cathelijn
#3469060
Hoi,

Anderhalve week geleden bleek Ollie een fikse blaasontsteking te hebben. Vreemd voor zo'n jonge ongecastreerde reu. Hij is vandaag nl anderhalf jaar geworden.
Echo gehad, nog een naaldbiopt en toen was er geen gruis te zien.
Vandaag een controle laten doen na 10 dagen antibiotica maar het is nog niet helemaal over en er is nu ook wat gruis gezien. Morgen heb ik weer een afspraak voor een echo en overleg met de dierenarts.
Hoe kan ik me hier het best op voorbereiden?
Ik heb al gelezen dat gruis kan ontstaan juist door een blaasontsteking? Dus als de blaasontsteking wel helemaal weg is, lost het zich misschien vanzelf op?
Ollie is niet de makkelijkste eter trouwens. Hij eet zijn barf het beste. Groenten krijg ik er nauwelijks in, een visje en een eitje wel.
Op brokken hongert hij zichzelf liever uit.
Ik geen nu voor het slapen gaan nog wat houdbare worst van Dogmeat om wat te kunnen variëren in hoeveelheid per dag en omdat hij een late maaltijd nog wel nodig heeft om geen darmproblemen te krijgen.

Dus speciale brokken zijn sowieso geen optie. Kan ik nog wat aanpassen om hem hier doorheen te helpen?
En hoe zou zo'n jonge reu aan een blaasontsteking komen?
Door Lizzy
#3469070
Cathelijn schreef: ma 04 mar 2024, 10:18 Hoi,

Anderhalve week geleden bleek Ollie een fikse blaasontsteking te hebben. Vreemd voor zo'n jonge ongecastreerde reu. Hij is vandaag nl anderhalf jaar geworden. Echo gehad, nog een naaldbiopt en toen was er geen gruis te zien.
Vandaag een controle laten doen na 10 dagen antibiotica maar het is nog niet helemaal over en er is nu ook wat gruis gezien. Morgen heb ik weer een afspraak voor een echo en overleg met de dierenarts.
Hoe kan ik me hier het best op voorbereiden?
Ik heb al gelezen dat gruis kan ontstaan juist door een blaasontsteking? Dus als de blaasontsteking wel helemaal weg is, lost het zich misschien vanzelf op?
Ollie is niet de makkelijkste eter trouwens. Hij eet zijn barf het beste. Groenten krijg ik er nauwelijks in, een visje en een eitje wel.
Op brokken hongert hij zichzelf liever uit.
Ik geen nu voor het slapen gaan nog wat houdbare worst van Dogmeat om wat te kunnen variëren in hoeveelheid per dag en omdat hij een late maaltijd nog wel nodig heeft om geen darmproblemen te krijgen.

Dus speciale brokken zijn sowieso geen optie. Kan ik nog wat aanpassen om hem hier doorheen te helpen?
En hoe zou zo'n jonge reu aan een blaasontsteking komen?
Misschien door de hormonen? Heeft ie veel last van zichzelf op het moment? Hoe is zijn darmwerking? Want daar wil ook nog wel eens een verband mee zijn.

Ik zou hem dus zeker geen brokken geven. In geen geval. Ze bevatten om te beginnen al te weinig vocht. En daarnaast teveel koolhydraat en dat is rampzalig voor zijn darmen.

Het gruis ontstaat door de aanwezigheid van bacteriën en die bacteriën maak je het leven op 2 manieren moeilijk: door de urine te verzuren en door zoveel mogelijk vocht door het systeem te spoelen. Dus lekker op BARF, nu juist even geen groenten, misschien wel wat probiotishe voedingsmiddelen (klein plukje rauwe zuurkool of kimchi door zijn eten, echte kefir van rauwe melk, etc). en wat vitamine C om de urine extra aan te zuren en het immuunsysteem wat op te peppen. Bijv. deze:

https://www.vitaminesperpost.nl/vitamine-c-natuurlijk

of deze

https://www.vitals.nl/producten/vitamin ... biologisch

of deze

https://royal-green.eu/products/camu-ca ... 0ester%2DC.

En spoel hem daarnaast liefst nog door. Liefst met bouillon. En dan niet bottenbouillon maar gewoon vleesbouillon. Wel zelf gemaakt. Visbouillon of vleesbouillon. Om een goede vleesbouillon te maken: een stuk vlees op het bot (bijvoorbeeld een hele of halve kip) twee tot drie uur worden getrokken in water zonder hier zout of iets anders aan toe te voegen. Visbouillon kan op dezelfde manier gemaakt worden, van een hele vis of van visafval zoals graat en koppen. Verwijder vervolgens de botten en het vlees en zeef de bouillon. De stukjes vlees kun je apart geven of terug in de bouillon doen. Een deel zou kunnen worden ingevroren, de rest is ongeveer een week houdbaar in de koelkast.
Door Cathelijn
#3469081
Dank je Lizzy!
Ik ga er mee aan de slag.
Op dit moment is hij lief, rustig binnen en vrolijk. Even geen hormoongedoe, maar het begon wel rond de tijd dat er een teefje loops was in de buurt en hij gerommel had met zijn darmen. Daar heb ik nog ontlastingonderzoek voor laten doen. Daar kwam niks uit. Op het moment gaat het een stuk beter, ook met eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door