Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3468237
smulpaap schreef: ma 12 feb 2024, 15:35 Fijn dat de eerste behandeling goed verlopen is
En heerlijk toch , zo aan huis .
Ja echt he, dit had ik eerder moeten weten! Dan was ik met Biscuit niet steeds naar Duitsland gereden bijvoorbeeld. Kirsten is ook echt een super fijn mens en Fritzi mag haar heel graag.
Door Lizzy
#3468238
rosmin schreef: vr 16 feb 2024, 21:20 Zachtjes gefluister…..
dat is erg fijn, 7dagen geen aanval, hoop dat dit zo door blijft gaan. Voor jullie ook fijn :-*
Wel bijzonder he dat je niets aan haar merkt nu, je zei al dat ze een rauwdouwer is :)
Is dit het al effect van de acupunctuur denk je?
Ik weet het niet... Ze krijgt nu 3 dingen:

Gabapentine
pYnmix
Acupunctuur

Dan is het altijd lastig, vind ik, om te zeggen "zal hierdoor komen". Ik denk erover om de Gabapentine iets af te gaan bouwen. Naar 1 x 200 en 1 x 300 mg. Ik vind haar coördinatie nog steeds niet top op dit spul. En eigenlijk twijfel ik sowieso wel of dit wat doet bij haar. Het zou 2 a 3 weken moeten duren voordat het werkt. Ze krijgt het sinds 8 februari. Op 8 februari was ook haar laatste aanval en daarna niet meer (afkloppen op ongelakt hout). Als het 2 a 3 weken duurt voordat het werkt, mag ik aannemen dat het niet hebben van aanvallen dus niet komt door de Gabapentine. Denk ik dan.
Door MillyMol
#3468248
Ik denk dat het moet zijn: 2-3 weken voordat het optimaal werkt met de gegeven dosering en je iets kunt zeggen over het beoogde effect, omdat de bijwerkingen afnemen door gewenning. Ergens in die drie weken komt er een omslagpunt waarbij de werking de overhand neemt op de bijwerkingen, die door gewenning eraan afnemen/verdwijnen.

Het kan dus best zijn dat Fritzi’s huidige toestand een combinatie is van alle drie de therapievormen.

Maar ik snap wel dat je de gabapentine als eerste zou willen afbouwen/stoppen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3468252
MillyMol schreef:Ik denk dat het moet zijn: 2-3 weken voordat het optimaal werkt met de gegeven dosering en je iets kunt zeggen over het beoogde effect, omdat de bijwerkingen afnemen door gewenning. Ergens in die drie weken komt er een omslagpunt waarbij de werking de overhand neemt op de bijwerkingen, die door gewenning eraan afnemen/verdwijnen.

Het kan dus best zijn dat Fritzi’s huidige toestand een combinatie is van alle drie de therapievormen.

Maar ik snap wel dat je de gabapentine als eerste zou willen afbouwen/stoppen.
Jij schrijft het duidelijker, maar zo werkt het inderdaad, je merkt eigenlijk ineens dat die bijwerkingen nagenoeg weg zijn. Maar het kost echt even tijd.

Maar heel zachtjes; echt super dat ze 7 dagen geen pijnaanvallen meer heeft gehad. Dus ook na de eerste acupunctuur geen aanval. Echt heel fijn, want je loopt op je tenen, het is gewoon zo vreselijk die aanvallen te zien, te zien wat ze doormaakt.
Ik hoop dat ze er echt even van kan genieten, even heerlijk het bos in, hoe kort ook. Even andere luchtjes.
Ik duim dat deze rust blijft. Afbeelding
Door rosmin
#3468274
Ja, het is moeilijk te zeggen wat het dan is, mogelijk is de combinatie van de 3 op dit moment het beste voor Fritzi. Maakt eigenlijk ook niet uit, voor nu zijn de pijnaaanvallen weg. Het blijft balanceren en zoeken wat je wel/niet aan extra medicatie gaat geven.
Door Lizzy
#3468294
MillyMol schreef: za 17 feb 2024, 11:52 Ik denk dat het moet zijn: 2-3 weken voordat het optimaal werkt met de gegeven dosering en je iets kunt zeggen over het beoogde effect, omdat de bijwerkingen afnemen door gewenning. Ergens in die drie weken komt er een omslagpunt waarbij de werking de overhand neemt op de bijwerkingen, die door gewenning eraan afnemen/verdwijnen.

Het kan dus best zijn dat Fritzi’s huidige toestand een combinatie is van alle drie de therapievormen.

Maar ik snap wel dat je de gabapentine als eerste zou willen afbouwen/stoppen.
OK. Dank je wel voor je uitleg. Ik denk wel dat er wat in zit. Hoewel ik ook eigenwijs ben, op alleen pYnmix heb ik haar eerder 4 dagen zonder aanval gehad. Tot ze die ochtend tijdens de wandeling besloot te gaan jagen en over sloten ging springen. Ik bouw dus inderdaad liefst de Gabapentine af. Hoewel ik ook zou kiezen om haar daar de rest van haar leven op te zetten zou dat noodzakelijk zijn. Zo erg alternatief ben ik dan ook weer niet. Gisteren heb ik haar 1 x 200 mg en 1 x 300 mg gegeven. Ik geef haar dat vandaag weer. Als ze zich vandaag en morgen OK voelt, ga ik morgen 2 x 200 mg geven. En dat blijf ik dan weer een tijdje geven. Als dat niet lekker gaat, ga ik net zo makkelijk weer terug naar 1 of 2 x 300 mg. Als het wel goed gaat, ga ik 1 x 100 mg en 1 x 200 mg geven.
Door Lizzy
#3468295
rosmin schreef: za 17 feb 2024, 17:58 Ja, het is moeilijk te zeggen wat het dan is, mogelijk is de combinatie van de 3 op dit moment het beste voor Fritzi. Maakt eigenlijk ook niet uit, voor nu zijn de pijnaaanvallen weg. Het blijft balanceren en zoeken wat je wel/niet aan extra medicatie gaat geven.
Nee, ergens maakt het ook niet uit. Maar ik verlaag toch liever de Gabapentine dan de pYnmix. Het is inderdaad zoeken naar wat werkt. Gelukkig is ze heel vrolijk. En ook wel moeilijk in de hand te houden. Vanmorgen wilde ze perse spelen met Sjoerd, gaat ze van achter haar hekje staan dollen met hem ::)
Door Lizzy
#3468296
Qua beweging vind ik het echt lastig. Paul Mandigers zegt (of schrijft eigenlijk):

"Beweging is goed! Maar bijvk onbelast en verdeeld over de dag".

Mijn eigen dierenarts is meer van de rust.

Kirsten van de acupunctuur is ook voor rustig bewegen en langzaam opbouwen. Ik ga maandag nog even een fysiotherapeut bellen.

Op Internet vind ik overal benchrust. Maar, een vriendin zei van de week terecht tegen me "dat zeiden ze vroeger tegen mensen ook en nu zeggen ze dat je vooral moet blijven bewegen".

Goed, ik zie nu al dat Fritzi d'r bespiering in d'r achterhand minder wordt. En dat is een dingetje bij Dalmaten. Dus dat wil ik niet... (want dan raak ik van de wal in de sloot met haar).

Dus gisteren ben ik aangelijnd 3 x 10 minuten gaan wandelen. Daarvoor deden we 1 x 10 minuten, 2 x 10 minuten. Vandaag wilde ik langzaam maar eens naar 3 x 15 minuten gaan.

Ondertussen vindt ze het zelf allemaal k*t met peren. Ze wil duidelijk mee naar het bos (rent ook steeds naar de auto). En ik wilde haar ook voor een klein rondje mee gaan nemen naar het bos, maar toen werd ik gisterennacht badend in het zweet wakker, ik durf haar toch niet de auto in te laten springen (we hebben wel een loopplank maar toch). Als ik haar lekker in de tuin laat kriebelen, presteert ze het rustig om als een dolle stier op de kippen van de buurman af te crossen (ik had niet door dat ze losliepen) ::)

Echt, zo lastig dit! Zijn er mensen hier met nekhernia-ervaring en beweging?
Door smulpaap
#3468299
Actieve honden rustig houden is bijna een dagtaak
Zodra hondlief voelt " ik voel me beter " dan is er geen houden meer aan . En sjesen ze bv weer als een dolle door de tuin

Ik denk dat rechtlijnig en onbelast bewegen en dit meerdere keren per dag goed is
Dus op de stoep , heel saai . Maar dit is wat het dan is .
En daarna rust . De gehele dag stil liggen lijkt mij niet goed . Zeker niet op deze leeftijd , omdat de bespiering hard afneemt

Dus : Hoe zuur ook . Ik zou niet naar het bos gaan
Het nekgebied is kwetsbaar gebied . Honden belasten met de voorhand al voor 60 procent
Verder is het risico van compenseren best groot
En kan de kans bestaan dat ze bv rugklachten krijgt , of andere klachten . En een hond is ook een ware Meester in compenseren

Maar wat je al schrijft . Ik zou dit nog even goed overleggen met de behandelaars
Wat is wijsheid ? En wat kan ze aan tav bewegen

Ik heb ook menig revalidant gehad . En het is een crime . Maanden lang cipier spelen en hondlief rustig houden . Maar het is wel de sleutel naar succes
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3468305
Ze zeggen ook wel eens 'rust roest'. Ik denk daarom dat beweging op zichzelf dus zeker niet slecht is. Anders worden andere plaatsen stijf en wat je zelf ook zegt wil je geen spierverlies.

Wel lijkt mij van belang dat het gaat om rustig bewegen dus niet als een dolle rennen en spelen. Dat dat is wat valt onder rustig houden.

Sterkte met het vinden van de juiste balans tussen beweging en rust :-*
Gebruikersavatar
Door Ina
#3468306
Heb even het topic doorgelezen (niet de filmpjes gekeken, ik kan me na het lezen enigszins voorstellen hoe naar die zijn :'( )


Ik begrijp dat je bang bent voor haar spierafbraak en ze absoluut niet mag belasten (dus niet in een aquatrainer of zo) .... maar herinner ik het me fout, jij had toch zo'n hondenloopband, kan je haar daar niet een paar minuten per dag op laten lopen?

Hoe dan ook, sterkte met deze prut-ellende :bigarmhug:
Door Lizzy
#3468320
In het bos zou ik haar niet los laten hoor. En daar lopen we ook verhard. Dus ik ga wel weer naar het bos met haar, alleen niet nu. Misschien over een paar weken. En dan gaat ze aan de riem, verhard lopen. Spelen en dollen mag ze natuurlijk niet. Dus zit ze delen van de dag achter een hek. Het is niet anders. En in de tuin is ze nu ook aangelijnd omdat ik niet weet wanneer de kippen van de buurman los zijn. Het is inderdaad een dagtaak. Met liefde uitgevoerd hoor (want ze is de liefste ter wereld) maar het is voor haar allemaal onbegrijpelijk.

De hondenloopband: die hadden we, met de nadruk op hadden. Helaas pindakaas nu. Sjoerd vond er geen reeeeeet aan dus hebben we 'm weer verkocht. Ik denk alleen (als ik eerlijk ben) dat Fritzi er ook niet op had willen lopen. Maar goed, hadden we 'm gehad: hadden we dat wel geprobeerd!
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3468327
Ja ik zou zeggen dan toch die beweging, maar rustig, onbelast en langzaam opbouwen. Als haar bespiering teveel afneemt gaat dat misschien later andere problemen geven.
Loopt ze wel mee of gaat ze lopen stieren?
Wellicht als je wat verder bent en het gaat beter maar haar, zou fietsen dan een oplossing zijn? Als in Fritz naast de fiets? Zo zou haar bespiering weer wat herstellen misschien?

En ik gok dat het niet zou lukken om haar meer lijn te geven en een snuffel ronde te doen met haar?

Succes, rust houden is altijd al moeilijk, zeker als ze zichzelf goed voelen.

Mijn mening is meestal wel rust roest en bewegen met beleid.
Door Anne in Zweden
#3468393
Ik zou toch bewegen, maar inderdaad, rechtlijnig en niet over sloten. :P En ik zou dat koppie moe maken met heeeel veel hersenwerk, wat ook thuis kan. Grote kans dat ze dan ook achter haar hekje minder gekke dingen wil doen, als ze lekker moe is van het snuffelen. Maar die achterhandspieren zijn ook belangrijk, zeker.
Ga je normaal gesproken nooit door het durp met je honden? Is het te doen (qua andere honden en vooral qua foute eigenaren met het verkeerde type hond) om in eens gewoon op straat te wandelen? Daar barst het natuurlijk van de spannende luchtjes, en nogmaals, van flink snuffelen worden ze ook lekker moe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door