Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3468045
Siberienne schreef: zo 11 feb 2024, 20:38 Bij hem gebeurt het tijdens het wandelen, als hij een verkeerde beweging maakt schiet het erin, bv hij stapte van een stoepje af dan is hij even heel zielig, echt maar kort en stuitert dan weer verder. Hij heeft het een keer of 4-5 gehad in periode september - december. De fysiotherapeute waar hij al onder behandeling was, denkt aan overbelasting van de schouder, en er zit daar ook echt wel een triggerpoint. En als de rest van zijn rug soepeler is, verdwijnt dit hinkepinken ook, het komt nooit terwijl hij rustig zit/ligt/loopt of zich omdraait op het kleed oid.

Dus nee, ik denk niet dat het hetzelfde is.

Ik zat wel te denken aan mijn zwager. En de samenhang tussen wat je op de foto ziet en pijn, hij heeft hele hevige rugpijnen van diverse hernia’s maar toch gaat dat zonder opereren ook weer beter. Nekhernia bij mensen wordt i.h.a. ook niet geopereerd, periode rust en dan nemen de klachten ook weer af, dus ik vind die levenslang gabapentine best heftig. Kan het bij honden dan helemaal niet herstellen, de klachten? Want zelfs de correlatie tussen wat je op een foto ziet en hoeveel klachten iemand heeft is niet 1 op 1. Ik schrijf het ene beetje vaag, maar het is meer dat ik denk, is er dan geen kans op herstel na een aantal weken rustiger aan doen?
Dit klinkt inderdaad als heel iets anders.

Fritzi heeft nu 3 dagen geen aanval gehad maar volgens mij niet door de Gabapentine. Ik ga vandaag even overleggen met de acupunctuur dierenarts over de pijnstilling, ik ga ook mijn eigen dierenarts eens vragen (die was op vakantie) en ik ga vandaag overleggen met Amsterdam over de pYnmix. Want ik vind het ook wel een beetje heftig, om haar de rest van d'r leven op de Gapapentine te zetten. Als het echt moet, moet het. Heb trouwens een facebook vriend, ook een Dalmaat, ook een nekhernia op dezelfde plek, ook niet geopereerd maar met rust en acupunctuur in de benen gekomen. Volgens mij krijgt hij ook geen pijnstillers meer. Dus daar leg ik ook contact mee.
Door Lizzy
#3468052
Vandaag is de acupunctuur dierenarts geweest. Uitgebreide intake gehad. Kirsten Rijken Rapp. Super vriendelijke vrouw en Fritzi voelde zich heel snel op d'r gemak. In eerste instantie bleef ze tijdens en na het prikken heel onrustig maar uiteindelijk stapte ze op de bank en ging ze liggen slapen! Nou ja zeg! Fritzi! Bij de dierenarts op praktijk zouden de naalden eruit zijn gevallen door het bibberen dat ze doet dus dit is echt fantastisch voor Fritzi! Kirsten heeft ook uitgebreide ervaring met acupunctuur dus ik geloof dat we met haar met Fritzi d'r neus in de roomboter zijn gevallen!

We kunnen beginverergering verwachten, vooral morgen. Als ze woensdag weer OK is, komt Kirsten vrijdag weer. Als ze woensdag nog teveel last heeft, komt ze volgende week (heeft ze eigenlijk vakantie).

Ik hoop dat Fritzi de komende dagen geen aanvallen krijgt maar ik houd mijn adem dus niet in.

Vandaag ook met Annette gesproken van Centrum Alternatieve Diergeneeskunde A'dam ivm de pYnmix. Kan zonder problemen in deze hoge dosering gegeven worden met de Gabapentine. Zowel Annette als Kirsten zijn voorstander van het zo snel mogelijk afbouwen van de Gabapentine dus ik ga even overleggen met mijn eigen dierenarts wat we het beste kunnen doen qua afbouw.
Door rosmin
#3468060
Wat een zorg om Fritzi,
een nekhernia kan erg naar zijn,
Bij mij persoonlijk gaf het aanvalsgewijs heftige electrische schokken in mijn armen en misselijkheid. Geen nekpijn, wat veel mensen denken, wel erge zenuwpijnen. ook in rust. Uiteindelijk na 2 jaar tobben ben ik met spoed ge-opereerd.
Enig idee wat de oorzaak is?
Voor fritzi, een voorzichtige knuffel :-*
Door Lizzy
#3468062
rosmin schreef: ma 12 feb 2024, 16:49 Wat een zorg om Fritzi,
een nekhernia kan erg naar zijn,
Bij mij persoonlijk gaf het aanvalsgewijs heftige electrische schokken in mijn armen en misselijkheid. Geen nekpijn, wat veel mensen denken, wel erge zenuwpijnen. ook in rust. Uiteindelijk na 2 jaar tobben ben ik met spoed ge-opereerd.
Enig idee wat de oorzaak is?
Voor fritzi, een voorzichtige knuffel :-*
Ik denk dat die elektrische schokken is wat Fritzi ook voelt tijdens zo'n aanval. En dat trekt dus door naar haar pootje. Bij haar is het dus ook vooral in rust. Als het niet anders kan zal ze geopereerd worden natuurlijk maar dan moet het dusdanig slecht zijn dat we geen keus hebben.

Ik heb werkelijk geeeeen idee wat de oorzaak is. Paul Mandigers wist dat ook niet. Vandaag ook met Kirsten (dierenarts en acupunctuur) over gehad: we weten het gewoon niet. Ik kan natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen dat ze tijdens de jacht niet tegen een boom aan gelopen is he. Wat ze is een vreselijke rauwdouwer. Maar dat heb ik dan niet gezien.
Door Anne in Zweden
#3468063
Och gos toch, de kleine nippepippe. En wat een kopzorgen voor jou en Leo weer. Het leven is gewoon niet leuk als een van je dieren iets mankeert.

Ik las het verhaal van Siberienne over haar zwager. Mijn buurman loopt ook al tijden (1,5-2 jaar) met een hernia in zijn onderrug. Hij zou dit voorjaar geopereerd worden, maar op de laatste röntgenfoto was volgens de arts te zien dat de boel weer op zijn plaats aan het schuiven is, en dus hebben ze de operatie afgeblazen. Hij moet nu op zijn tanden bijten tot het vanzelf overgaat. Niet leuk, want hij heeft veel pijn (en geen pijnstiller die helpt), maar goed, meer willen de artsen er niet aan doen.

Met rust moet het beter worden, wat nog niet makkelijk is omdat buum niet iemand is die op zijn kont kan zitten. En zodra hij dat wel doet en hij voelt zich beter, gaat hij weer te veel fysieke dingen doen ::) . Vorig jaar rond deze tijd zat hij met hetzelfde probleem, en hij zag zijn hele zomer al in het water vallen (in Zweden moet al het buitenwerk in de zomer gebeuren), maar hij bleef het hele voorjaar braaf binnen op een gemakkelijke stoel zitten en verdomd als 't niet waar is: halverwege de zomer verdween de pijn als vanzelf. De hernia was verdwenen en hij heeft de hele zomer buiten kunnen klussen en doen. En vervolgens schoot het er in september weer in, door te veel doen. ::)

Moraal van het verhaal: rust zou best eens een doorslaggevende rol kunnen spelen, dus aanlijnen en niet laten spelen is waarschijnlijk een goed idee. Hopelijk kan Fritzi dan op een gegeven moment weer zonder pijnstillers door het leven.

Tot die tijd: heel veel sterkte en een enorme knuffel. :-*
Door Lizzy
#3468069
Anne in Zweden schreef: ma 12 feb 2024, 18:37 Och gos toch, de kleine nippepippe. En wat een kopzorgen voor jou en Leo weer. Het leven is gewoon niet leuk als een van je dieren iets mankeert.
Nee, klopt. We hebben er ook echt hartenpijn van. Ze is zoooo lief en ze is ons zoooo dierbaar. En die twee (Sjoerd en Fritzi) hadden het verdorie juist zo fantastisch samen! Elke dag spelen met elkaar. Lekker wandelen samen (Sjoerd vindt z'n boswandelingen in zijn eentje overduidelijk geen reet aan). En nu mag dat allemaal niet....
Ik las het verhaal van Siberienne over haar zwager. Mijn buurman loopt ook al tijden (1,5-2 jaar) met een hernia in zijn onderrug. Hij zou dit voorjaar geopereerd worden, maar op de laatste röntgenfoto was volgens de arts te zien dat de boel weer op zijn plaats aan het schuiven is, en dus hebben ze de operatie afgeblazen. Hij moet nu op zijn tanden bijten tot het vanzelf overgaat. Niet leuk, want hij heeft veel pijn (en geen pijnstiller die helpt), maar goed, meer willen de artsen er niet aan doen.

Met rust moet het beter worden, wat nog niet makkelijk is omdat buum niet iemand is die op zijn kont kan zitten. En zodra hij dat wel doet en hij voelt zich beter, gaat hij weer te veel fysieke dingen doen ::) . Vorig jaar rond deze tijd zat hij met hetzelfde probleem, en hij zag zijn hele zomer al in het water vallen (in Zweden moet al het buitenwerk in de zomer gebeuren), maar hij bleef het hele voorjaar braaf binnen op een gemakkelijke stoel zitten en verdomd als 't niet waar is: halverwege de zomer verdween de pijn als vanzelf. De hernia was verdwenen en hij heeft de hele zomer buiten kunnen klussen en doen. En vervolgens schoot het er in september weer in, door te veel doen. ::)

Moraal van het verhaal: rust zou best eens een doorslaggevende rol kunnen spelen, dus aanlijnen en niet laten spelen is waarschijnlijk een goed idee. Hopelijk kan Fritzi dan op een gegeven moment weer zonder pijnstillers door het leven.

Tot die tijd: heel veel sterkte en een enorme knuffel. :-*
OK. Duidelijk verhaal. Ik vind het spannend om haar rust te geven en korte wandelingen met haar te lopen. Dalmaten hebben best issues (op wat meer oudere leeftijd) met de achterhand. Deze verslapt snel. Ze was juist in beregoede conditie, dikke hammen aan de achterkant.... Goed, we gaan wel een beetje proberen te kijken hoe we toch wat kunnen blijven bewegen (aan de riem). En verder laten we ze inderdaad niet spelen. We hebben de poten onder de bank vandaan gehaald dus daar kan ze zo op en af stappen. En ik zet haar voerbak op een verhoging.

Ik ga morgen mijn dierenarts bellen om te vragen of ie Gabapentine kan geven van 100 mg. Dan kan ik voorzichtig de dosering al omlaag gaan brengen. Met die 300 mg capsules kan ik niks.
Door Lizzy
#3468219
rosmin schreef: vr 16 feb 2024, 15:06 Hoe gaat het met Fritzi?
Lief dat je het vraagt!

Ja. Ik durf dit soort dingen nooit hardop te zeggen. [fluistermodus]Maar, goed. Ze heeft de afgelopen 7 dagen geen aanvallen van pijn gehad en verder merk je weinig/niks aan haar[/fluitermodus].

Nu heeft ze vandaag weer acupunctuur gehad en dat kan voor verergering zorgen dus vanavond en de komende 2 dagen weer even afwachten.

Ze baalt als een stekker dat ze overdag vrij vaak achter het hek zit. Morgen ga ik haar meenemen naar het bos. Dan ga ik 6 minuten heen, 6 minuten terug lopen, loopt Leo verder met Sjoerd en breng ik Fritzi weer thuis. Eens kijken hoe dat gaat. Dan is ze er ook even uit. We hebben een loopplank de auto in en met ondersteuning aan haar tuig moet dat geen probleem zijn, de auto in springen.

Als het volgende week goed gaat, dan de week daarop weer acupunctuur (en anders kan ik bellen voor een afspraak volgende week - Kirsten heeft eigenlijk vakantie maar als het moet, komt ze Fritzi wel prikken).
Door rosmin
#3468228
Zachtjes gefluister…..
dat is erg fijn, 7dagen geen aanval, hoop dat dit zo door blijft gaan. Voor jullie ook fijn :-*
Wel bijzonder he dat je niets aan haar merkt nu, je zei al dat ze een rauwdouwer is :)
Is dit het al effect van de acupunctuur denk je?
Laatst gewijzigd door rosmin op vr 16 feb 2024, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rosmin
#3468229
Zachtjes gefluister…..
dat is erg fijn, 7dagen geen aanval, hoop dat dit zo door blijft gaan. Voor jullie ook fijn :-*
Wel bijzonder he dat je niets aan haar merkt nu, je zei al dat ze een rauwdouwer is :)
Is dit het al effect van de acupunctuur denk je?
Door Anne in Zweden
#3468231
Fluistert ook zachtjes: wat fijn dat het de afgelopen zeven dagen goed is gegaan! Hopelijk zet de verbetering door. Heeft de da nog iets gezegd over de Gabapentine?

Veel voorzichtig plezier in het bos morgen! Even lekker snuffelen is ook goed voor 't hondenkoppie en maakt ook moe, het hoeft niet altijd rouwdouwen en sjezen te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door