Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kdsdarva1212
#3467717
Hoi,
Zijn hier toevallig mensen met ervaring in diabetes insupidus bij 7 jr hond ( boxer)...
Diverse test bleken deze diagnose uit te wijzen .
Momenteel behandelen we haar met minrin neusspray..
Ze neemt dit vlot aan , en lijkt verder nog een gelukkige hond 😉...
We merken echter dat dit proces heel traag verloopt en zeer wisselvallig. ..na 3 weken elke nacht om de 2@3 u uit bed om haar te laten drinken en plassen begint zwaar door te wegen ...
Tia
Door Lizzy
#3467723
Ik niet maar waardeloos he :-\ . Ik snap goed dat het heel zwaar en vermoeiend is. Godzijdank heb ik er zelf geen ervaring mee. Hebben ze enig idee wat de oorzaak is?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467726
Hier iemand met ervaring en ik herken me niet in jou ervaring na opstarten Minrin.
Dat hielp hier eigenlijk 'meteen' .... of in ieder geval zo goed dat ze de nacht goed doorkwam.

Nu is DI eigenlijk alleen maar aan te tonen door de reactie op Minrin, elke test die uitgevoerd wordt, sluit een andere ziekte alleen maar uit.

Hoevaak en hoe geven jullie de neusspray nu per dag?
Door Kdsdarva1212
#3467727
Hoi Lizzy,
De oorzaak ligt in de hypofyse die geen ADH hormoon meer aan maakt...dat hormoon zorgt ervoor dat de urine geconcentreerd wordt , op die manier voorziet het lichaam dat alle organen voldoende vocht krijgen .. is ook bij de mens zo ...
Eens dat hormoon niet meer geproduceerd wordt droog je uit .. bijgevolg veel drinken maar je plast terug het opgenomen vocht uit ..
Via toediening van synthetisch ADH zou je dit geregulariseerd moeten krijgen ..
Blijkbaar bij honden is dit geen vaak voorkomend probleem :-\
Door Kdsdarva1212
#3467728
Hoi ina ,
Fijn om te lezen dat het bij jullie vrij meteen aan sloeg..
We geven 3x/dag 2 sprays in de neus ...( 0,1mg/Ml)
Geven jullie de neusspray of tabletjes?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467729
Wij geven nu niks meer.....onze langpoot heeft op onverklaarbare wijze CDI opgelopen .... en na iets van ander half jaar nog veel onverklaarbaarder weer achter zich gelaten :???:

Maar wij gaven de neusspray als oogdruppels.
We begonnen met 3x per dag een druppel (elke keer een ander oog) en hebben heel lang 1x per dag 1 oog gedruppeld ..... tot ze opeens niks meer nodig bleek te hebben.
Door Kdsdarva1212
#3467730
Ina schreef: zo 04 feb 2024, 17:01 Wij geven nu niks meer.....onze langpoot heeft op onverklaarbare wijze CDI opgelopen .... en na iets van ander half jaar nog veel onverklaarbaarder weer achter zich gelaten :???:

Maar wij gaven de neusspray als oogdruppels.
We begonnen met 3x per dag een druppel (elke keer een ander oog) en hebben heel lang 1x per dag 1 oog gedruppeld ..... tot ze opeens niks meer nodig bleek te hebben.
Oh , dat is dan ook weer een apart verhaal maar wel super dat jullie probleem verdwenen is !
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467731
Ach ja, het is ook gewoon een rare taart die blonde langpoot ;D

Hoe geven jullie de Minrin, echt als neusspray?
Ik geloof dat het tegenwoordig in zo'n sprayflesje geleverd wordt.
Misschien kijken of je in overleg met je DA het in een druppelaar kan krijgen en het als oogdruppel geven, of anders misschien de pillen proberen want je zou verwachten dat het nu toch al wel verbetering zou moeten laten zien.
Door Kdsdarva1212
#3467732
🤣🤣, die langpoot is een topper ...
We geven het echt als neusspray...in België en Nederland niet meer te verkrijgen als neusspray, wel in Spanje blijkbaar ( onze is dus Spaans) ...
Nederland en België enkel nog verkrijgbaar als tabletvorm...
Ik kreeg een druppelaars mee van de Da , ingeval in de neus geen succes werd ...
Ik ga deze avond een druppel in het oog doen 😉...
Btw : Tx voor al de info en de hulp
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467733
Kdsdarva1212 schreef: zo 04 feb 2024, 18:03 🤣🤣, die langpoot is een topper ...
We geven het echt als neusspray...in België en Nederland niet meer te verkrijgen als neusspray, wel in Spanje blijkbaar ( onze is dus Spaans) ...
Nederland en België enkel nog verkrijgbaar als tabletvorm...
Ik kreeg een druppelaars mee van de Da , ingeval in de neus geen succes werd ...
Ik ga deze avond een druppel in het oog doen 😉...
Btw : Tx voor al de info en de hulp
Wel goed opletten dat je de ogen afwisselt.
Ik hield zelfs een briefje erbij op een gegeven ogenblik omdat ik anders de kluts kwijt raakte, of voor als iemand anders moest druppelen.

Hier ging het het makkelijkst als ze lag te slapen, ooglid even openhouden zodat ze niet meteen de druppel er uit knijpt of gaat schudden, dat is het enige nadeel van druppelen, je hebt iets minder controle maar het effect schijnt wel beter te zijn werd ons toen verteld door Utrecht.
Door MillyMol
#3467734
Zo’n neusspray kan wat onbetrouwbaar zijn. Je moet eerst een paar keer indrukken om de lucht eruit te krijgen. Pas als je spray ziet kun je in de neus toedienen. Als je het niet op deze manier doet loop je kans dat je lucht inbrengt in plaats van het medicament.
Door Kdsdarva1212
#3467741
MillyMol schreef:Zo’n neusspray kan wat onbetrouwbaar zijn. Je moet eerst een paar keer indrukken om de lucht eruit te krijgen. Pas als je spray ziet kun je in de neus toedienen.

Dank voor de tip !
We zijn nu gestart met oogdruppels .we zien vooralsnog weinig effect , haar waterinname is amper verminderd , en nog steeds elke nacht 3x uit bed voor drinken en plassen 🤦
Haar SG blijft enorm schommelen ...soms zien we 2 u na medicatie een stijging om dan weer 2 u later enorm te droppen :-[
Door MillyMol
#3467761
Is er gezocht naar een onderliggende oorzaak? Bijvoorbeeld een tumor bij de hypofyse in de hersenen of een probleem in nieren of blaas?
Door Lizzy
#3467774
MillyMol schreef: ma 05 feb 2024, 19:48 Is er gezocht naar een onderliggende oorzaak? Bijvoorbeeld een tumor bij de hypofyse in de hersenen of een probleem in nieren of blaas?
Ja, dit is dus inderdaad wat ik wilde weten.... De algemene oorzaak ken ik maar het wordt vaak veroorzaakt door iets. En dat iets lijkt me wel belangrijk om te weten.
Door Kdsdarva1212
#3467779
Hoi millymol en Lizzy,
Zowel bloedonderzoek als nieren zijn ok ...
Tumor hypofyse hersenen kan idd een oorzaak zijn maar dat weten we niet ..
We hebben de dosis al verhoogd en sporadisch zien we eens een verbetering, soms loopt het SG op tot 1,022...andere momenten geraken we niet boven 1,009 ..
De nachten blijven een ramp . .
Deze ochtend terug contact genomen met de dierenarts om ev te proberen met de tabletvorm ipv neusspray :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door