Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#3466924
Goedemiddag ,Heb een vraag .. .mijn 2 cockers zijn denk ik erg gevoelig voor het aanmaken van tandplak en tandsteen.Bij beide zijn al tanden en kiezen getrokken Ze zijn 9 en 8 jaar ..Bestaat er" iets "een poeder of druppels dat de aanmaak ervan kan verminderen ? Ja weet dat je moet poetsen ,poetsen en poetsen :-\ .Ben daar nu ook weer mee begonnen .Maar ik hoop dat er iets bestaat dat de aanmaak verminderd of iig .vertraagd..Heb in het verleden Plaque Off aan ze gegeven maar geloof dat het poeder niet goed voor de schildklier is ? Dus durf dat niet meer te geven .
Door Lizzy
#3466935
Hielp het, dat plaque off?

Ik heb laatst een hele lezing gevolgd van een dierenarts die Irisch seaweed voor honden op de markt heeft gebracht en die bleef er op hameren dat gezonde honden prima tegen zeewier kunnen en dit niet schadelijk is voor de schildklier. Dat was Dr. Conor Brady.

Dorwest heeft ook nog een homeopathisch middel. Ik heb echt geen flets idee of dat helpt. Dit spul: https://www.dorwest.com/product/fragari ... ml-liquid/. Ik weet ook niet of het in NL te bestellen is.
Door gytha
#3467292
Mijn hond heeft in april vorig jaar een gebitsreiniging gehad en toen heb ik Oxyfresh gekocht, omdat tandenpoetsen wat moeilijk is bij hem. Ik was in december bij de dierenarts en die kon niet geloven dat het nog maar zo kort geleden was, dat zijn gebit was gereinigd, zoveel tandsteen weer. Die oxyfresh moet je aan het drinkwater toevoegen. Bij honden met weinig neiging tot aanslag werkt het misschien wel, maar honden die snel aanslag hebben, dus niet. Ik blijf het nog wel geven, mocht het toch nog iets helpen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467385
Sorry, ik geloof er allemaal minder dan niks van dat dat werkt. Ook dat in het drinkwater niet.
En wat geef je je hond ondertussen? Is dat wel zo onschuldig?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3467386
pearlsofpassion schreef: ma 22 jan 2024, 23:09 Sorry, ik geloof er allemaal minder dan niks van dat dat werkt. Ook dat in het drinkwater niet.
En wat geef je je hond ondertussen? Is dat wel zo onschuldig?
Ik denk daar precies zo over.
Door Lizzy
#3467387
pearlsofpassion schreef: ma 22 jan 2024, 23:09 Sorry, ik geloof er allemaal minder dan niks van dat dat werkt. Ook dat in het drinkwater niet.
En wat geef je je hond ondertussen? Is dat wel zo onschuldig?
Ik geloof zeker wel dat het mondmicrobioom (mede?) verantwoordelijk is voor vieze gebitten. En dat is dan wat ze bij AnimalBiome proberen een zetje de goede kant op te geven. Kan er alleen maar voor zijn. En inmiddels na 28 jaar ervaring met BARF durf ik best hardop te zeggen dat je het daar ook gewoon vaak niet mee red. Mijn honden moeten allemaal hun tanden gepoetst worden. Ben ik wel heel tevreden met hoe het eruit ziet hoor, maar het is niet perfect. En een van de door mijn gefokte pups die op BARF staat en abso-luut niks anders te eten krijgt heeft een gebitssanering nodig gehad vorig jaar. Drie kiezen verwijderd en de boel schoongemaakt. OK, nooit geen tanden gepoetst maar ik vond dat echt pittig.

Dus wat is volgens jou dan de oplossing?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467389
Ik ben het er ook mee eens dat het mondmicrobioom invloed heeft en oorzaak is. Maar dat los je met zoiets in het drinkwater niet op. Dat zou je zelfs niet oplossen door dagelijks je mond met lysterine of nog straffer spul te spoelen, en dat mag je zelfs niet inslikken.
Dus nee, ik geloof er echt totaal niets van dat iets dat veilig te drinken is en dus ook eigenlijk amper langs de tanden passeert, ook maar enig verschil maakt.
Het is minder aggressief dan mondwaters (mag ik hopen), er wordt niet mee gespoeld zoals je daarmee doet en zelfs dat zou wss niet afdoende werken. En wat krijgt hij ondertussen binnen?

Je moet idd poetsen, als barf niet afdoende is.
Bij Cuzco is het dat wel. Die is inmiddels 14. Luis krijgt z'n vleesbot al 10 jaar gemalen en die is 1x gesaneerd. Ik vond het nodig, de DA vond het nog heel goed meevallen.
Door Lizzy
#3467390
pearlsofpassion schreef: di 23 jan 2024, 07:38 Ik ben het er ook mee eens dat het mondmicrobioom invloed heeft en oorzaak is. Maar dat los je met zoiets in het drinkwater niet op. Dat zou je zelfs niet oplossen door dagelijks je mond met lysterine of nog straffer spul te spoelen, en dat mag je zelfs niet inslikken.
Dus nee, ik geloof er echt totaal niets van dat iets dat veilig te drinken is en dus ook eigenlijk amper langs de tanden passeert, ook maar enig verschil maakt.
Het is minder aggressief dan mondwaters (mag ik hopen), er wordt niet mee gespoeld zoals je daarmee doet en zelfs dat zou wss niet afdoende werken. En wat krijgt hij ondertussen binnen?

Je moet idd poetsen, als barf niet afdoende is.
Bij Cuzco is het dat wel. Die is inmiddels 14. Luis krijgt z'n vleesbot al 10 jaar gemalen en die is 1x gesaneerd. Ik vond het nodig, de DA vond het nog heel goed meevallen.
Lysterine of andere desinfectiemiddelen maakt het mondmicrobioom juist stuk. En poetsen is gewoon ook niet afdoende. Ik poets elke dag en dat is niet voldoende om de gebitten van mijn honden perfect te houden. Gewoon niet. Sjoerd heeft nu al aanslag aan bepaalde kiezen. En ik weet 100% zeker dat dit komt door een verkloot en dus ook mondmicrobioom.
Door Lizzy
#3467391
(mij hoor je trouwens niet zeggen dat die spullen van AnimalBiome werken hoor. Ik weet het niet, ik heb ze nooit geprobeerd. Maar het is misschien de moeite waard. En nee, niet als je je hond rotzooi te vreten geeft, dan kun je beter eerst daar aan werken).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3467394
Als bij mijn honden poetsen alleen niet voldoende is, gebruik ik aanvullend indien nodig een tandsteenkrabbertje. De combinatie van die 2 is voor al mijn honden altijd afdoende geweest.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467399
Lizzy schreef: di 23 jan 2024, 08:22 Lysterine of andere desinfectiemiddelen maakt het mondmicrobioom juist stuk. En poetsen is gewoon ook niet afdoende. Ik poets elke dag en dat is niet voldoende om de gebitten van mijn honden perfect te houden. Gewoon niet. Sjoerd heeft nu al aanslag aan bepaalde kiezen. En ik weet 100% zeker dat dit komt door een verkloot en dus ook mondmicrobioom.
Ok, op die manier.
Ik heb nooit gehoord dat er een mondflora zou zijn die tandsteen tegengaat. Wil zeggen, bepaalde bacteriën die daartegen beschermen. Alleen het omgekeerde, dat bepaalde bacteriën een microfilm leggen op de tanden, daarin floreren, anorganisch materiaal aantrekken en zo tandsteen vormen en gaatjes branden.
Maar ik wil niet beweren dat er geen goede , beschermende bacteriën bestaan. Het is wel typisch dat je in opleiding enkel over de boosdoeners leert. En het zou eigenlijk wel logisch zijn dat er een tegenhanger is.
Maar dan lijkt het me nog steeds niet iets dat je via zo'n middel doet. Das net als dat je je darmflora niet zomaar miraculeus in orde krijgt door probiotica te nemen. Dat moet op natuurlijke wijze, lijkt mij.
Zou dat niet een reden (1 van de ) kunnen zijn waarom honden gras eten? Is maar een ideetje dat in mij opkomt hoor. Onbevuild, natuurlijk gras zit ook barstensvol nuttige bacteriën. Zo raken konijnen vb aan hun goede darmflora.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door