Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door blazerke
#3466842
pH 5 of pH 6 is echt een mega groot verschil! De pH schaal is logaritmisch. En elk punt van de schaal betekent dus een tienvoudige verandering van de waarde.
ik vind het soms moeilijk om de juiste kleur(combinatie) te nemen , de interpretatie van de kleuren.
bij die van de gezondeshop moet je zien dat de drie kleuren zo dicht mogelijk overeen komen , bij die Combur strips is dat slechts één kleur voor de pH .

Maar ik ga vanavond de laatste plas hier de pH waarde meten van de urine van een van m'n honden. Die meet 's morgens ook rond de 6.0.
dat zou fijn zijn zo heb ik toch een referentie

Je praat dan over 0,5 gram per dag aan koolhydraat. In 100 gram rijst zit 18 gram koolhydraat. Deze kleine hoeveelheden zijn echt niet de moeite.

dan zal dat geen probleem zijn , ik zie trouwens dat ik de Bio Ron kan aankopen in mijn vaste winkel waar ik mijn kvv meestal koop
Door Lizzy
#3466914
Taaadaaaaa, urine van Sjoerd in de avond gemeten 3 uur na het eten:
20240108_134403.jpg
20240108_134403.jpg (2.75 MiB) 631 keer bekeken
Moeilijk te zien op de foto maar de pH waarde zit tussen de 7.0 en 7.5.
Door blazerke
#3466922
Lizzy ,

Bedankt hoor , dat geeft mij toch een goed gevoel dat het op dit moment goed gaat met mijn hondje .
Vanmorgen had hij 5,5
Afbeelding

Ik begin meer en meer te denken dat we dikke pech hebben gehad dat hij door één of andere reden een blaasonsteking heeft gekregen en daardoor de stenen heeft ontwikkeld .

Moest het erfelijk zijn dan had het volgens mij geen 10 jaar geduurd alvorens we hier problemen mee hadden gekregen .

Van wat hij dan een blaasonsteking heeft gekregen zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen , belangrijk zal zijn dat we dat in de toekomst moeten proberen te voorkomen .

Ik ga rustig door met het voeren van goede kvv met hier en daar een supplementje zoals vis , zeewier en groentjes en het regelmating meten van zijn urine .

Ik wil je nog bedanken voor de moeite en de ondersteuning .
Door Lizzy
#3466934
blazerke schreef: ma 08 jan 2024, 14:22 Lizzy ,

Bedankt hoor , dat geeft mij toch een goed gevoel dat het op dit moment goed gaat met mijn hondje .
Vanmorgen had hij 5,5
Afbeelding

Ik begin meer en meer te denken dat we dikke pech hebben gehad dat hij door één of andere reden een blaasonsteking heeft gekregen en daardoor de stenen heeft ontwikkeld .

Moest het erfelijk zijn dan had het volgens mij geen 10 jaar geduurd alvorens we hier problemen mee hadden gekregen .

Van wat hij dan een blaasonsteking heeft gekregen zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen , belangrijk zal zijn dat we dat in de toekomst moeten proberen te voorkomen .

Ik ga rustig door met het voeren van goede kvv met hier en daar een supplementje zoals vis , zeewier en groentjes en het regelmating meten van zijn urine .

Ik wil je nog bedanken voor de moeite en de ondersteuning .
Ik lees op Engelstalige websites dat struvite stones bij Engelse Cockers inderdaad een erfelijk ding kan zijn. En die maken ze dan aan zonder blaasontsteking. Hoe het bij jouw hond zit weet je inderdaad niet. Ik denk dat, mocht hij ooit weer struvietgruis hebben, je de urine op kweek kunt laten zetten om blaasontsteking uit te sluiten. Zit er geen ontsteking, denk ik dat je aan moet nemen dat jouw hond wel struviet aanmaakt door een genetisch 'defect'.

Ik denk dat het in jouw geval ook slim zou zijn om je hond extra vocht toe te dienen zodat hij ook door kan spoelen. De vraag is alleen even hoe je dat het beste kunt doen want dat moet je niet doen door zuivel te gaan geven (dat maakt de urine alkalisch). Ik denk bone broth of ongezouten bouillon.
Door blazerke
#3466936
Lizzy schreef: ma 08 jan 2024, 18:07 Ik lees op Engelstalige websites dat struvite stones bij Engelse Cockers inderdaad een erfelijk ding kan zijn. En die maken ze dan aan zonder blaasontsteking. Hoe het bij jouw hond zit weet je inderdaad niet. Ik denk dat, mocht hij ooit weer struvietgruis hebben, je de urine op kweek kunt laten zetten om blaasontsteking uit te sluiten. Zit er geen ontsteking, denk ik dat je aan moet nemen dat jouw hond wel struviet aanmaakt door een genetisch 'defect'.

Ik denk dat het in jouw geval ook slim zou zijn om je hond extra vocht toe te dienen zodat hij ook door kan spoelen. De vraag is alleen even hoe je dat het beste kunt doen want dat moet je niet doen door zuivel te gaan geven (dat maakt de urine alkalisch). Ik denk bone broth of ongezouten bouillon.
Murphy heeft nog 2 broertjes en had twee zusjes waarvan reeds één overleden is , oorzaak weet ik niet
zijn papa leeft ook nog , heb nog nergens iets gehoord van struviet , ook niet van de kennel , maar ja ze gaan het misschien ook niet mededelen hé .

Ja , ik doe nu zoveel mogelijk water bij zijn kvv , maar kan daar ook niet mee overdrijven .
overdag drinkt hij zeer weinig , s'avonds komt hij soms wel een drietal keer drinken .
Ik ga eens opzoeken naar bone broth of ik daar wat van vind liefst in het nederlands ;D
ongezouten bouillon dat doet me direkt denken aan water met bouillonblokjes zonder zout dan die gebruiken we wel in de keuken om eten te maken of bedoel je een mergpijp afkoken en dat vocht beetje aanlengen met water .
Door Lizzy
#3466968
blazerke schreef: di 09 jan 2024, 09:13 Lizzy ,

Bedankt dan ga ik dat nemen , mag dat permanent in zijn water of slechts één keer /dag
Ik zou dat gerust meerdere keren per dag aanbieden, maar ik heb geen idee of dat een hele dag fris blijft... Dus ik geloof dat ik dat zelf niet zou doen, neerzetten in plaats van water.
Door blazerke
#3467247
goedenavond ,

Even een update , Murphy zijn pH waarde blijft vrij stabiel .
Eergisteren had ik een urine staal binnen gedaan bij de da , vandaag de uitslag .
Alles bleek goed te zijn , ze hadden geen kristalvorming gevonden , de pH was oké , geen bacterieen gevonden .

De da raad wel aan van rond maart eens een echo of radiografie te nemen want blijkbaar is het zo dat er altijd kans bestaat dat er steentjes in de blaas zitten en dat ze dat niet altijd kunnen zien in een urine onderzoek , lijkt mij beetje eigenaardig maar oké we gaan dan zeker doen hé .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door