Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#3464532
Pixie heeft de diagnose van dierenarts gekregen dat ze mastcel tumoren heeft en behoorlijk veel. Zitten rond de plek waar eind juli een bult is weggehaald. Ze heeft er op jeuk na geen last van. Op aanraden van dierenarts krijgt ze Cetirizine 10Mg, hiervan halve dosering van volwassene. ze zit er overdag niet aan als ik thuis ben, allen als ik weg ben en in de nacht. Ze krijgt dus 's nacht en als ik weg ben een medical pet shirt aan, daar heb ik er 2 van.

Tijdens de operatie 3 maanden geleden waren ze er nog niet, ik zelf heb er geen gevoeld en ook de dierenarts niet tijden de operatie en hij heeft best een flink stuik rond de bult weggehaald. De bult die weggehaald is heb ik niet laten onderzoeken, ook al had ik het gedaan dan was de uitkomst niet anders geweest.

Pixie wordt in februari 14 jaar. Momenteel is ze nog gewoon zichzelf, eet goed, drinkt normaal voor haar leeftijd, wandelt nog dagelijks haar rondes, is alert, eigenlijk gewoon zichzelf maar wel met een hoop tumoren :(
Door Lizzy
#3464533
TMG1961 schreef: ma 30 okt 2023, 15:42 Pixie heeft de diagnose van dierenarts gekregen dat ze mastcel tumoren heeft en behoorlijk veel. Zitten rond de plek waar eind juli een bult is weggehaald. Ze heeft er op jeuk na geen last van. Op aanraden van dierenarts krijgt ze Cetirizine 10Mg, hiervan halve dosering van volwassene. ze zit er overdag niet aan als ik thuis ben, allen als ik weg ben en in de nacht. Ze krijgt dus 's nacht en als ik weg ben een medical pet shirt aan, daar heb ik er 2 van.

Tijdens de operatie 3 maanden geleden waren ze er nog niet, ik zelf heb er geen gevoeld en ook de dierenarts niet tijden de operatie en hij heeft best een flink stuik rond de bult weggehaald. De bult die weggehaald is heb ik niet laten onderzoeken, ook al had ik het gedaan dan was de uitkomst niet anders geweest.

Pixie wordt in februari 14 jaar. Momenteel is ze nog gewoon zichzelf, eet goed, drinkt normaal voor haar leeftijd, wandelt nog dagelijks haar rondes, is alert, eigenlijk gewoon zichzelf maar wel met een hoop tumoren :(
Oh wat zielig Theo :'( . Je zal jee wel te pletter zijn geschrokken van deze diagnose :-\

Dat Cetirizine, waarom krijgt ze dat?

Fijn dat ze het nog goed doet... Wie weet gaat ze nog wel heel lang mee, zonder noemenswaardige problemen. Ik hoop het zo voor je!

Heb je verder nog vragen waar we je mee kunnen helpen?
Door TMG1961
#3464537
Lizzy schreef: ma 30 okt 2023, 16:09 Oh wat zielig Theo :'( . Je zal jee wel te pletter zijn geschrokken van deze diagnose :-\

Dat Cetirizine, waarom krijgt ze dat?

Fijn dat ze het nog goed doet... Wie weet gaat ze nog wel heel lang mee, zonder noemenswaardige problemen. Ik hoop het zo voor je!

Heb je verder nog vragen waar we je mee kunnen helpen?
Ben me een ongeluk geschrokken, ik dacht voordat ik bij DA was dat het wellicht litteken weefsel was maar echt niet dit.

Cetirizine is een antihistaminicum en helpt bij verminderen jeuk volgens mijn dierenarts. Wat ik begrepen heb produceren de mastcel tumoren histamine. Doosje van kruidvat kost €4,69
Hij had het ook over palladia maar dat is voor mij onbetaalbaar, zou voor Pixie meer dan 300 euro per maand kosten.

Momenteel geen vragen, eerst alles laten bezinken. Wat ik wel begrepen heb is dat ze geen pijn heeft, en merk dat ook aan haar. Geen idee hoe lang ik haar nog heb, dierenarts had het over een korte tijd maar hangt natuurlijk ook af van de groei van de tumoren. Helaas heeft ze er echt heel veel zitten rond de plek waar de bult destijds is weggehaald.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3464543
Bah Theo, wat een schrik zeg, je lieverd en dan deze diagnose. Ik hoop dat ze er heel lang geen last van zal hebben en iedereen zal verbazen door jouw nog lang gezelschap te houden.
Door TMG1961
#3464609
Vraagje, Pixie krijgt nu als ik weg ben en 's nachts een Medical Pet Shirt aan. Werkt prima voor de jeuk aan borstkas, maar bij de voorpoot kan ze nog steeds aan de daar zittende tumoren likken. Nu vraag ik me af of ze die shirts ook hebben met lange mouwen.

Als ze een medical pet shirt niet hebben met lange mouwen is het dan een probleem om haar iets anders aan te doen dat haar hele lichaam bedekt, dus inclusief voor en achterpoten zodat ze niet meer bij de tumoren kan komen om te likken. ze zou het alleen gedurende de nacht en als ik weg ben aan hebben, ben gelukkig bijna nooit weg, hooguit 2-3 keer per week even maximaal 2 uurtjes.
Door TMG1961
#3464635
Lizzy schreef: do 02 nov 2023, 14:57 Volgens mij niet. Maar ik zag laatst dit:

Afbeelding

Of deze

Afbeelding

En dan hebben ze ook officiele mouwtjes:

https://www.agradi.nl/medical-pet-shirt ... jkQAvD_BwE
Dank je, had de mouwtjes van MPS al gezien. zal moeten kijken of zo een mouwtje onder haar pet shirt kan en dat ze dan niet meer bij de bulten in de oksel kan komen.
Ze krijgt vanaf vandaag ook andere dosis cetirizine, is antihistaminica. Beginnen met de maximale dosis, helpt dat niet tegen de jeuk dan kijken voor iets anders, helpt het wel dosis verlagen om te zien wat ze nodig heeft.

Moet ook nog kijken wat ik haar continue bij eten kan geven tegen diarree, doordat de mastcellen histamine afgeven. ik merk dat probiotica, althans die ik nog had niet echt werkt, vlozaad werkt maar kan bij teveel geven ook diarree veroorzaken (volgens dierenarts). Dus de vraag is wat kan ik haar geven tegen de diarree? Kan natuurlijk ook zo zijn mochten de cetirizine tabletten werken en hoeveelheid histamine wordt minder dat de diarree ook minder wordt.

Verder is Pixie gelukkig nog zichzelf, heeft nog zin in de wandelingen, is alert, ziet en hoort nog alles om zich heen. Alleen af en toe doet ze wat moeilijk met eten op haar oude dag.
Door TMG1961
#3464745
Aangezien de cetirizine geen enkel effect had heeft Pixie gisteren cortison injectie gekregen in de hoop dat dit de jeuk mindert of helemaal stopt. Deze heeft ze gisteren om 11.30 gekregen en zou volgens dierenarts na 1 dag werken. Ik hoop dat de injectie nog moet gaan werken aangezien ik net uurtje weg was en pixie haar MPS aanhad. Toen ik terug kwam was het shirt aan de kant van de tumoren compleet doorweekt en heeft ze weer een van de tumoren helemaal kapot gelikt.

Ze heeft verder geen last van de mastceltumoren, alleen die jeuk. Als ik thuis in de woonkamer ben blijft ze er vanaf maar zodra ik even langer als een paar seconden de kamer uit ben begint ze te likken. Geen idee wat ik kan doen om de jeuk te verminderen, hopelijk begint de cortison nog te werken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464749
Weet je zeker dat het geen stresslikken of reactie is op het alleen zijn?
Geeft ze helemaal geen jeuk aan als je erbij bent? Zou ze dat zo kunnen verstoppen als het echt zo hevig jeukt? Of is het misschien geen echte jeuk maar meer gedragsreactie op stress of verveling?
Want dan is het ook normaal dat medicatie tegen jeuk niet werkt.

Jeuk die enkel opkomt als jij er niet bent bestaat volgens mij niet. Of niet echt.. Dan zit het tussen haar oren.
Door TMG1961
#3464756
pearlsofpassion schreef: wo 08 nov 2023, 14:02 Weet je zeker dat het geen stresslikken of reactie is op het alleen zijn?
Geeft ze helemaal geen jeuk aan als je erbij bent? Zou ze dat zo kunnen verstoppen als het echt zo hevig jeukt? Of is het misschien geen echte jeuk maar meer gedragsreactie op stress of verveling?
Want dan is het ook normaal dat medicatie tegen jeuk niet werkt.

Jeuk die enkel opkomt als jij er niet bent bestaat volgens mij niet. Of niet echt.. Dan zit het tussen haar oren.
Het is absoluut geen reactie op het alleen zijn, dit heeft ze pas sinds ze de tumoren heeft. Voorheen nooit last van gehad. Als ik in de woonkamer/keuken ben likt ze nergens aan, ligt dan gewoon te slapen. Ik vindt het zelf ook raar dat ze alleen er aan likt als ik er niet bij ben. Als het verveling is dan zou het al langer moeten bestaan, maar zoals al gezegd doet ze dit pas sinds ze de tumoren heeft. Afgelopen nacht had ze ook MPS aan en had ze gedurende de nacht er niet aan gelikt, shirt was nog helemaal droog.

Stress is het ook niet, zeker als ik kijk hoe relaxed ze op de bank ligt en ook haar hele doen wijst niet op het aanwezig zijn van stress. Ik heb zelf ook geen idee waarom ze er alleen aan zit als ik er niet bij ben, wil ook niet weten hoe het er uit had gezien als ze geen MPS aan had gehad al die tijd.

Het enigste wat ik weet is wat de dierenarts me gezegd heeft en dat is dat die mastceltumoren histamine produceren en dat dat jeuk veroorzaakt. Volgens hem zou de cortison injectie geen effect hebben op de jeuk. En mocht het al helpen zou het pas na 1 dag werken, ze heeft de injectie gisterochtend gehad.

Als ik Pixie op de bank zie liggen op de rug met de poten in de lucht, compleet relaxed kan ik me niet voorstellen dat ze jeuk heeft. Een hond die echt flinke jeuk heeft zit er ook aan als baasje erbij is en ligt niet lekker relaxed te slapen.

Maar zal toch iets moeten vinden om dat likken tegen te gaan, ze likt zich de tumoren compleet open en dat kan toch ook niet echt goed zijn. Misschien een 2e shirt over MPS of er onder voor betere bescherming?
Door eelke
#3464771
Misschien is het geen jeuk, maar ergert ze zit gewoon aan de tumoren, en heeft ze inmiddels door dat het geen zin heeft om er aan te zitten als jij in de buurt bent. Als ik ergens een los velletje of een korstje heb kan ik er ook niet goed vanaf blijven ::)

Ik denk dat ik voor een muilkorf zou gaan. Als het alleen likken is, en niet er aan krabben.
Door Ema
#3464772
Mag ze geen Cytopoint hebben? Los niks op maar werkt goed bij jeuk. Cytopoint werkt ongeveer een maand en kost €120 per maand (mijn hond is 22kg) , wordt door verzekering vergoed als je verzekerd bent.
Mij is door dermatoloog verteld dat antihistaminica bij meeste honden geen effect heeft.
Vreselijk als ze jeuk hebben.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464774
eelke schreef: wo 08 nov 2023, 16:29 Misschien is het geen jeuk, maar ergert ze zit gewoon aan de tumoren, en heeft ze inmiddels door dat het geen zin heeft om er aan te zitten als jij in de buurt bent. Als ik ergens een los velletje of een korstje heb kan ik er ook niet goed vanaf blijven ::)

Ik denk dat ik voor een muilkorf zou gaan. Als het alleen likken is, en niet er aan krabben.
Ja, zoiets vb.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3464778
eelke schreef: wo 08 nov 2023, 16:29 Misschien is het geen jeuk, maar ergert ze zit gewoon aan de tumoren, en heeft ze inmiddels door dat het geen zin heeft om er aan te zitten als jij in de buurt bent. Als ik ergens een los velletje of een korstje heb kan ik er ook niet goed vanaf blijven ::)

Ik denk dat ik voor een muilkorf zou gaan. Als het alleen likken is, en niet er aan krabben.
Dit kan heel goed, Atz doet hier precies hetzelfde als hij een wondje heeft of zo. Likken tot het kapot is, want het hoort er niet te zitten en het irriteert. En als je er bij bent doet hij het inderdaad niet zo snel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door