Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irisscorp
#3463676
Kan mij iemand helpen a.u.b. mijn hond heeft altijd jeuk aan zijn hals, hij krabt de hele dag door, als ik naar de DA ga krijg ik telkens antibiotica wat ik liever niet geef aan mijn jonge hond van 18 maand, ik heb hem al op KVV gezet Darf wild in de hoop dat dit beterschap zou geven maar helaas.
Bijlagen
IMG_4496.jpeg
IMG_4496.jpeg (4.98 MiB) 2745 keer bekeken
Door Lizzy
#3463730
Irisscorp schreef: di 03 okt 2023, 13:58 Kan mij iemand helpen a.u.b. mijn hond heeft altijd jeuk aan zijn hals, hij krabt de hele dag door, als ik naar de DA ga krijg ik telkens antibiotica wat ik liever niet geef aan mijn jonge hond van 18 maand, ik heb hem al op KVV gezet Darf wild in de hoop dat dit beterschap zou geven maar helaas.
Er moet natuurlijk onderzocht worden waarom de hond zoveel jeuk heeft. En als je van je dierenarts steeds antibiotica krijgt, dan wordt het tijd voor een andere dierenarts. Eentje die verder kijkt dan zijn neus lang is.

Ik weet niet hoeveel antibiotica de hond al heeft gehad, maar daarmee maak je de darmflora kapot en dat heeft weer grote gevolgen voor de gezondheid, ook die van de huid.

Dus tja, naar een andere dierenarts of nog beter: een dermatoloog of holistisch dierenarts.

Wij kunnen helaas ook vanaf hier niet zien waarom jouw hond zo'n jeuk heeft in de hals. Is er al eens een afkrabsel genomen? Is er getest op Malassezia (huidgist) of schimmels? Het is een Basset, toch? Je zou niet de eerste Basset hebben die problemen heeft met Malassezia, helaas. Heeft de hond vlooien? Heb je al eens een eliminatie dieet gedaan? Wat was het resultaat? Hebben ze een allergietest gedaan middels bloedonderzoek plus huidtest (beste doe je dit samen)? De oorzaak van deze jeuk kan echt van alles zijn en daar moet naar gezocht worden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3463745
Wat krijgt hij precies te eten? Wat kreeg hij voordat je op KVV overging en hoe lang krijgt hij dat nu?
Door Irisscorp
#3463748
Momenteel krijgt hij darf KVV wild, hert voordien brokken specific high allergic management en ervoor kangoeroe met rijst en wortelen dus al een hele tijd anti allergisch voedsel. Ik denk niet dat het één voedselallergie is de dierenarts zegt omgeving heb al een allergone spray gebruikt tegen huisstofmijt zal van grassen en planten zijn denk ik . Heeft ook al 1 vlo gehad vorige maand
Gebruikersavatar
Door doranto
#3463749
Irisscorp schreef: wo 04 okt 2023, 19:54 Momenteel krijgt hij darf KVV wild, hert voordien brokken specific high allergic management en ervoor kangoeroe met rijst en wortelen dus al een hele tijd anti allergisch voedsel. Ik denk niet dat het één voedselallergie is de dierenarts zegt omgeving heb al een allergone spray gebruikt tegen huisstofmijt zal van grassen en planten zijn denk ik . Heeft ook al 1 vlo gehad vorige maand
Als je KVV gaat voeren is het belangrijk dat je verschillende goede merken afwisselt. Liefst zonder toevoegingen. Je kunt pas zeggen of het helpt, als je het tenminste 1 maand voert, zonder dat je daarnaast nog snacks of kauwartikelen erbij geeft zoals bv. "denta-stick" ofzo, anders weet je nog niet of de voeding helpt.
Door Irisscorp
#3463750
Dit soort dingen geef ik niet enkel de darf dit geef ik nu reeds langer dan 1 maand en voorheen was het ook anti allergisch heb nu een voedingsconsulente erbij betrokken en heb verschillende suplimenten gekregen maar de jeuk en de lelijke pootjes blijven
Gebruikersavatar
Door pike
#3463756
Je hebt in deze meer aan een goede dermatoloog dan aan een voedingsconsulente. Er zal eerst eens een fatsoenlijke diagnose gesteld moeten worden. Dan pas kan je gericht wat gaan doen.
Door yazzie
#3463771
Zo mee eens. Je kan het pas oplossen als je weet wat het is en ook bij voorkeur de oorzaak weet. En ja, bepaalde geneesmiddelen zijn misschien heftig maar pijn hebben of jeuk hebben vind ik vele malen erger.

Ik heb met mijn eerste herder met huidproblemen een jaar lang van alles geprobeerd maar ze bleef jeuk houden. Ze had een olifantenhuid op haar buik, ellebogen en liezen. Oorzaak bleef onbekend, waarschijnlijk erfelijk al dan niet in combi met 'iets' van buitenaf. Uiteindelijk toch gekozen voor een prik en een kuur prednison want toen had ik daar ook een aversie tegen. Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen... Binnen een uur na de injectie was de jeuk al veel minder en had ze eindelijk weer rust en kon ze gewoon weer rustig slapen. Want dat was ook heel erg om te zien, die onrust die ze ervaren van continu jeuk. Zo triest. Een jaar later kwam het terug en ik heb toen niet getwijfeld en meteen weer een kuur gedaan. Daarna is het nooit meer terug gekomen. Zoals gezegd: dierenarts en Utrecht hebben destijds, jaren 90, geen oorzaak kunnen achterhalen. Ze had geen vlooien en aan voeding lag het ook niet. Na beide kuren verdween de jeuk en herstelde de huid. Shampoo''s, supplementen, ander voer, homeopathie, desensibilisatie en crèmes deden helemaal niks.Al dit soort dingen moet je ook de tijd geven, je bent zo weer 4 weken verder zonder dat je resultaat ziet. Na een prik prednison was er heel snel eindelijk rust voor mijn hond. Dat veranderde ook mijn mening over prednison.

Mijn derde herder heeft nog 3,5 jaar geleefd dankzij prednison. Ja, hij had bijwerkingen zoals meer hijgen, meer water drinken en meer plassen maar zonder prednison had hij pijaanvallen. Met prednison had hij ondanks de bijwerkingen wel kwaliteit van leven. Hij had auto-immuun gerelateerde leverproblemen.Als het kon qua bloedwaardes stopten we tijdelijk met de prednison maar het vlamde altijd weer op. Hij is niet overleden door het leverprobleem maar door narcosefouten.

Ik ben niet van de makkelijke oplossingen en wil eerst een diagnose en oorzaak om daarna voor de juiste behandelmethode te kiezen. Maar soms heb je geen andere keuze en moet je grof ingrijpen voor het welzijn of zelfs het leven van je dier.

Het zou heel goed kunnen dat je geen prednison of apoquel nodig hebt en het met vriendelijker middelen af kan maar je hebt echt eerst een diagnose van een deskundige nodig. Precies wat Pike ook zegt. Sterkte voor je beestje.
Door Irisscorp
#3463772
Dank u wel voor het antwoord, mijn dierenarts zegt dat je nooit zeker bent van de uitslag en daarom doet hij het niet, ligt het niet aan de voeding dan is het omgeving zegt hij grassen en pollen en bomen , zal moet een andere DA zoeken
Gebruikersavatar
Door doranto
#3463773
Ik denk dat ik een goede dermatoloog zou zoeken. Ik heb ook ooit een hond gehad met heel veel jeuk. Ik ben toen naar Magreet Vromans geweest. Die was heel erg goed, maar volgens mij is zij er helaas mee gestopt. Misschien dat hier mensen ervaring met een andere dermatoloog hebben, die ze kunnen aanbevelen?
Door yazzie
#3463775
Het gaat er nu even niet om wat je dierenarts vindt (op basis waarvan doet hij zo'n stellige uitspraak?), maar wat jij wilt voor je hond.

Niets is 100% zeker maar kijken naar de buitenkant van een dier en verder geen actie ondernemen en alleen AB erin kieperen...

Groot gelijk dat je een andere dierenarts gaat zoeken!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door