Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
#3463500
Ik lees al dat jij andere (deelbare) pillen hebt ;)
Bij mij da is het wel mogelijk om die te kopen, dat zijn pillen van 60 mg maar hoe die deelbaar zijn weet ik niet, daar moet ik even over bellen.
Als dit zo blijft wil ik inderdaad wat aan de dosering doen.
Dankjewel voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3463505
- pien - schreef: do 28 sep 2023, 09:20 Ik lees al dat jij andere (deelbare) pillen hebt ;)
Bij mij da is het wel mogelijk om die te kopen, dat zijn pillen van 60 mg maar hoe die deelbaar zijn weet ik niet, daar moet ik even over bellen.
Als dit zo blijft wil ik inderdaad wat aan de dosering doen.
Dankjewel voor het meedenken!
De 'off label' Trilostane tabletten zijn verkrijgbaar in 20 of 60 mg.
Allebei in vieren deelbaar, dus mijn 20mg is 4x 5mg en bij 60mg kan je delen in 4x15mg.

Dat is vooral handig (en hoe dan ook veel goedkoper) als je wil gaan verdelen over de dag, Vetoryl capsules mag je niet zelf delen en zijn dan niet altijd handig qua dosering.
Door - pien -
#3463509
Ik had gebeld en de 60mg is te bestellen. Het zou wel fijn zijn als die 20 mg ook te bestellen is, dus ik kom er nog even op terug.
In elk geval ga ik kijken waar ik op moet letten met Brammetje, we zitten nu op 2 weken Vetoryl en het moet niet doorslaan naar de verkeerde kant :-\
Gebruikersavatar
Door Ina
#3463513
Als je echt bang bent dat de dosis te hoog is kan bloedonderzoek snel uitsluitsel geven (voor Addison / natrium-kalium).
In dit topic zit een PDF bestand met de uitleg (voor als je die nog niet gevonden had ;) )

Anders is de standaard procedure om na 2 tot 3 weken na start medicatie een ACTH stimulatietest te doen om te kijken hoe de waardes zijn en of de medicatie aangepast zou moeten worden.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3463514
ik zie dat de link niet goed doorkomt, je kan in de fb groep zoeken naar bijv. Addison in de bestanden.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-09-28 132629.png
Schermafbeelding 2023-09-28 132629.png (14.79 KiB) 3479 keer bekeken
Door - pien -
#3463626
Ina schreef: wo 27 sep 2023, 23:34 Cushing op zich kan gehijg geven, maar wees eerder bedacht op Addisonverschijnselen door te hoge instelling van medicatie of hoe dan ook 'slecht reageren' op de medicatie.
Nu hoef je met 1 slecht dagje niet meteen in de stress te schieten, maar wel iets om altijd in je achterhoofd te houden.

Ik weet dat je DA voorzichtig opgestart is, maar ervaring bij mijn dame heeft me geleerd dat je vooral erg op je eigen gevoel en inzicht moet varen.

Misty krijgt momenteel nog maar 3x5mg (bij 20kg hond), die kan absoluut niet tegen een hogere dosering in 1 keer.
Die krijgt vooral erge darmklachten, verteert haar bot niet meer, heeft vreselijk slechte ontlasting en begon zelfs uit het niets te hinken met haar voorpoot.

Ik ben toen acuut gestopt (was natuurlijk weekend ::) ) en na overleg op halve dosering verdeeld over 2 inname momenten.
Het hinken was snel over, maar haar ontlasting bleef prut.
Van alles uitgesloten, van giardia, wormen, infectie .... maar niks van dat alles.
Zij kan gewoon niet tegen de medicatie.
Ben toen in eerste instantie 4x 5mg per dag gaan geven en dat bleek de oplossing.
Nu terug naar 3x 5mg omdat haar nierwaardes langzamerhand achteruit gaan en ze het op deze dosering ook gewoon goed doet (met wat alternatieve aanvulling ;) )

Dus volg vooral je gevoel, je kan beter een keer minder geven en zien wat dat doet ... dat is minder schadelijk als teveel.
Zou je mij (evt in pb) willen laten weten waarmee je 'alternatief aanvult' ? En waarom?
Door - pien -
#3463631
Wat blijft, nu al 2 maanden, is het slijm wat vaak met de slappe poep meekomt, het is drol+slappe kak+slijm, gemengd.
's Morgens heeft hij perfecte drollen, 's middags/'s avonds is het slappe hap met bijna altijd slijm en soms een spoortje bloed.
Hij krijgt alleen z'n eten (kvv waarbij ik op het vet let, zo rond de 11/12 % of lager) en zachte koekjes (gedroogde long/gedroogd vlees, max 1 á 2 per dag) en Carprodyl en Hyaloral (supplement gewrichten).
Valt hier nog wat aan te verbeteren?
Hij krijgt 3x daags eten.

In overleg met de da krijgt hij sinds vrijdag 2x daags Vetoryl 30mg en doet het geestelijk beter, lichamelijk loopt hij nog een heel stuk achter :-\ (wil amper wandelen) maar daar moet ik geduld mee hebben denk ik.

Heeft iemand nog een tip om een tapijt schoon te maken waar slappe kak op terechtgekomen is? Biotex :confused1:
Door - pien -
#3463634
Tot voor kort gaf ik een lepeltje (of 2 lepeltjes) psyllium/inuline door z'n eten.
Ik kan het wel weer proberen. Aangezien z'n goeie drollen heel compact en best hard zijn wil ik niet dat z'n poep te stevig wordt :-\
Gebruikersavatar
Door Ina
#3463639
- pien - schreef: ma 02 okt 2023, 17:03 Tot voor kort gaf ik een lepeltje (of 2 lepeltjes) psyllium/inuline door z'n eten.
Ik kan het wel weer proberen. Aangezien z'n goeie drollen heel compact en best hard zijn wil ik niet dat z'n poep te stevig wordt :-\
Van psyllium (husk) zal vast ontlasting niet nog vaster worden, het wordt beter verwerkbaar is mijn ervaring.

Misty krijgt ter aanvulling op haar Trilostane, Hypo Balance.
https://www.phytonicsmed.com/phytonics/ ... ance-250-g
Was ooit voor paarden, maar mag tegenwoordig ook bij honden en katten gebruikt worden.

Ik ben dat gaan geven omdat ze qua medictie niet omhoog kon omdat ze daar klachten van krijgt, maar ze eigenlijk nog best wel wat klinische klachten had.
Vooral dat ze 'lek' was als ze lag te slapen.
Urine eerst onderzocht op afwijkingen, maar die was prima .... dus toen in overleg met de DA maar gaan proberen of dit iets zou doen voor haar.
En dat doet het dus, drinken is minder geworden en lekken doet ze helemaal niet meer .... dus ik blijf lekker dat mespuntje erbij geven.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3463642
O ja, het blijkt ook super te werken voor haar vacht.
Ze kreeg een beetje een mottige vacht met hier en daar een verkalking, vooral op haar rug.
Ik behandelde dat apart met een mouse wat prima werkte, maar nu met het (volgens Misty super smerige poedertje) is ook dat verdwenen :)
Door - pien -
#3463664
Ina schreef: ma 02 okt 2023, 21:14 Van psyllium (husk) zal vast ontlasting niet nog vaster worden, het wordt beter verwerkbaar is mijn ervaring.

Misty krijgt ter aanvulling op haar Trilostane, Hypo Balance.
https://www.phytonicsmed.com/phytonics/ ... ance-250-g
Was ooit voor paarden, maar mag tegenwoordig ook bij honden en katten gebruikt worden.

Ik ben dat gaan geven omdat ze qua medictie niet omhoog kon omdat ze daar klachten van krijgt, maar ze eigenlijk nog best wel wat klinische klachten had.
Vooral dat ze 'lek' was als ze lag te slapen.
Urine eerst onderzocht op afwijkingen, maar die was prima .... dus toen in overleg met de DA maar gaan proberen of dit iets zou doen voor haar.
En dat doet het dus, drinken is minder geworden en lekken doet ze helemaal niet meer .... dus ik blijf lekker dat mespuntje erbij geven.
Dankjewel Ina! Fijn dat het helpt voor Misty. Ik hou het even in gedachten/noteer het in de dierenagenda.
Bij Brammes is het lekken gewoon gestopt, gelukkig.

Maar zal psyllium iets doen voor de vellen slijm die ik bij z'n poep vind :g:
De da heeft evt nog een middeltje (Salofalk, werkzame stof mesalazine), donderdagmiddag mag ik weer langs met Brammetje omdat hij gezien moet worden (buik gevoeld) voordat ik dat krijg voor hem.
Liever zou ik het oplossen met iets van een supplement maar misschien is dat niet haalbaar.
Heeft iemand ervaring met Salofalk?
Door - pien -
#3464847
Intussen zijn we ruim een maand verder : qua ontlasting, soms slaat hij een dag over en dan heb ik hoop dat het er wat beter uit zal komen, maar helaas...het blijft allemaal 'slap met slijm' met soms een goeie drol (ook met 'zacht' er aan maar wel goed op te ruimen).
Wandelen gaat beter (éen keer per dag, de andere wandeling sukkelt hij) maar er kan geen kwispel meer af, en hij is geregeld weer lek.
De Salofalk heeft niks gedaan, de cichorei doet ook niks (geef ik sinds een week) en soms wil hij 's avonds ineens de tuin in en dan heeft hij spuitkak :-X
Vandaag ga ik naar de da voor z'n Nandrolonprik en zal dan eea bespreken, van gister heb ik ontlasting in een bakje gedaan :
wat als ik een verteringsonderzoek laat doen (tip van een vriendin) en hoe zit het met z'n pancreas?
Of helemaal terug naar éen-dier-kvv met een laag vetgehalte, en kijken wat dat doet? Terug naar de basis, z'n eten, in plaats van met middeltjes (kruiden ~ huisdierendokter bijv. of Salofalk) te proberen z'n poep weer goed te krijgen?
Door Lizzy
#3464873
- pien - schreef: vr 10 nov 2023, 09:21 Intussen zijn we ruim een maand verder : qua ontlasting, soms slaat hij een dag over en dan heb ik hoop dat het er wat beter uit zal komen, maar helaas...het blijft allemaal 'slap met slijm' met soms een goeie drol (ook met 'zacht' er aan maar wel goed op te ruimen).
Wandelen gaat beter (éen keer per dag, de andere wandeling sukkelt hij) maar er kan geen kwispel meer af, en hij is geregeld weer lek.
De Salofalk heeft niks gedaan, de cichorei doet ook niks (geef ik sinds een week) en soms wil hij 's avonds ineens de tuin in en dan heeft hij spuitkak :-X
Vandaag ga ik naar de da voor z'n Nandrolonprik en zal dan eea bespreken, van gister heb ik ontlasting in een bakje gedaan :
wat als ik een verteringsonderzoek laat doen (tip van een vriendin) en hoe zit het met z'n pancreas?
Of helemaal terug naar éen-dier-kvv met een laag vetgehalte, en kijken wat dat doet? Terug naar de basis, z'n eten, in plaats van met middeltjes (kruiden ~ huisdierendokter bijv. of Salofalk) te proberen z'n poep weer goed te krijgen?
Jammer, dat niks heeft gewerkt.... Het kan, dat het zijn alvleesklier is. Ik denk dat overleg me je dierenarts daarover geen gek idee is. Ik vind het niet zo heel erg alvleesklier klinken maar het kan. Even terug naar de basis is ook altijd een goed idee. En dan zou een KVV met 1 diersoort laag in vet een goed idee zijn. KB raw fazant is volgens mij vrij laag in vet en dat is gewoon alleen gemalen fazant, verder niks.

Soms zijn alle middeltjes erger dan de kwaal hoor. En je wilt het dan zo graag goed hebben en dan helpt het allemaal geen barst. Ik herken het allemaal zo goed!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door