Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
#3464877
Lizzy schreef: za 11 nov 2023, 08:54 Jammer, dat niks heeft gewerkt.... Het kan, dat het zijn alvleesklier is. Ik denk dat overleg me je dierenarts daarover geen gek idee is. Ik vind het niet zo heel erg alvleesklier klinken maar het kan. Even terug naar de basis is ook altijd een goed idee. En dan zou een KVV met 1 diersoort laag in vet een goed idee zijn. KB raw fazant is volgens mij vrij laag in vet en dat is gewoon alleen gemalen fazant, verder niks.

Soms zijn alle middeltjes erger dan de kwaal hoor. En je wilt het dan zo graag goed hebben en dan helpt het allemaal geen barst. Ik herken het allemaal zo goed!
De da vond het ook niet echt op iets met de pancreas lijken. Hij heeft z'n darmen goed geluisterd, en aangezien het niet verbetert op de Salofalk zijn we daarmee gestopt, maar het doet heel sterk denken aan dikkedarmontsteking, eerst goeie poep, en hoe verder er wordt gepoept hoe meer dun en met slijm het er uit komt :-X
En vond hij het een goed idee om vetarm te gaan voeren, even terug naar éen soort, ik heb gans gekozen van KB raw, daar zit 2,8 % vet in, de fazant heb ik nog snel gekeken maar die zat op 17%.
Dus gaan we dit even 2 weken proberen. Maandag komt het al binnen :groupwave2:

De trilostane wordt opgehoogd naar 3x daags 1/2 tablet (ipv 2x 1/2) dus we gaan zien wat dat gaat brengen.
Door Lizzy
#3464886
- pien - schreef: za 11 nov 2023, 09:54 De da vond het ook niet echt op iets met de pancreas lijken. Hij heeft z'n darmen goed geluisterd, en aangezien het niet verbetert op de Salofalk zijn we daarmee gestopt, maar het doet heel sterk denken aan dikkedarmontsteking, eerst goeie poep, en hoe verder er wordt gepoept hoe meer dun en met slijm het er uit komt :-X
En vond hij het een goed idee om vetarm te gaan voeren, even terug naar éen soort, ik heb gans gekozen van KB raw, daar zit 2,8 % vet in, de fazant heb ik nog snel gekeken maar die zat op 17%.
Dus gaan we dit even 2 weken proberen. Maandag komt het al binnen :groupwave2:

De trilostane wordt opgehoogd naar 3x daags 1/2 tablet (ipv 2x 1/2) dus we gaan zien wat dat gaat brengen.
11% vet : https://www.kbraw.eu/products/kb-mix/kb-mix-pheasant/

Maar 2,8% is nog beter!

Ben zoooo benieuwd! Fingers crossed!
Door - pien -
#3465202
Lizzy schreef: za 11 nov 2023, 12:22 11% vet : https://www.kbraw.eu/products/kb-mix/kb-mix-pheasant/

Maar 2,8% is nog beter!

Ben zoooo benieuwd! Fingers crossed!
Oww, ik las ergens (maar dat zal niet de site van KB zelf zijn geweest) 17 procent.

Nou, de Brammes doet het méér dan goed op de gans :groupwave2:
Het was nog een weekje spannend omdat er toch flats met slijm uit bleef komen maar sinds afgelopen zaterdag komen er perfecte drollen uit (soms een beetje té hard) die ik gewoon op kan ruimen, geen slijm meer te zien!
Wel geef ik er (hij krijgt 2x daags eten) nog een half lepeltje psyllium bij omdat het best harde keutels zijn die hij er soms moeizaam uit krijgt, dus in totaal 1 lepeltje psyllium op zo'n 650 g voer.


Maar ja, hij kan niet eeuwig op alléén KB gans blijven :-\ Hoe moet ik dat gaan doen :g:
Door Lizzy
#3465203
Super!!! Oh fijn zeg! Ik zou een nieuwe smaak van KB raw introduceren. Eén per zeg 1 week. En dan nu bijv. haas. Of fazant. Of kwartel. En dan zo proberen te kijken waar ie het wel en niet goed op doet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465210
Lizzy schreef: vr 24 nov 2023, 11:53 Super!!! Oh fijn zeg! Ik zou een nieuwe smaak van KB raw introduceren. Eén per zeg 1 week. En dan nu bijv. haas. Of fazant. Of kwartel. En dan zo proberen te kijken waar ie het wel en niet goed op doet.
Let wel op; de kwartel van KB is erg vet (24%).
De bosduif van KB is naast fazant en haas ook nog een goede optie. Maar haas, als zoogdier, zou dan naast de vogel mij́n eerste keuze zijn.
Succes!
Door - pien -
#3465212
Ik ging zeker het vetgehalte checken pike, dank voor de tip!

Alleen wordt het een uitdaging hoe aan die rollen te komen in kleine beetjes.
En wat als een soort niet lekker valt, dan blijf je er mee zitten? Er liggen nog tig rollen in de vriezer met teveel vet, en voordat Joepie (7,5 kilo) daar doorheen gevreten is :-\
Nou ja, eerst maar de eerste soort proberen, ik heb nog wat rollen gans, die maak ik eerst op.

Wat is de uiteindelijke bedoeling? Een 'enkel dier' gebruiken met weinig vet (nu ik weet dat gans goed gaat) en dan uitbreiden met rollen van een ander enkel dier?
En kijken tot hoeveel vet ik kan gaan?
Gebruikersavatar
Door pike
#3465213
- pien - schreef: vr 24 nov 2023, 18:19 Ik ging zeker het vetgehalte checken pike, dank voor de tip!

Alleen wordt het een uitdaging hoe aan die rollen te komen in kleine beetjes.
o.a. Floris en Gunshies verkopen rollen per stuk. Dan moet je alleen even kijken wie het gunstigste is met het oog op bezorgkosten als je weinig afneemt.
En wat als een soort niet lekker valt, dan blijf je er mee zitten? Er liggen nog tig rollen in de vriezer met teveel vet, en voordat Joepie (7,5 kilo) daar doorheen gevreten is :-\
Nou ja, eerst maar de eerste soort proberen, ik heb nog wat rollen gans, die maak ik eerst op.

Wat is de uiteindelijke bedoeling? Een 'enkel dier' gebruiken met weinig vet (nu ik weet dat gans goed gaat) en dan uitbreiden met rollen van een ander enkel dier?
En kijken tot hoeveel vet ik kan gaan?
Ik zou hoe dan ook niet vet voeren. Wilde gans, bosduif, haas zijn magere soorten. Deze rollen (van KB) bevatten minder Calcium dan de gans, dus mogelijk hoef je daar geen psyllium bij te geven. En dit zijn dan rollen met een “enkel dier”, ook wel enkelvoudige kvv genoemd.

Als je met iets blijft zitten kan je het ook altijd hier op barfplaats aanbieden bij vraag en aanbod.
Door Lizzy
#3465218
Oww, op vetgehalte had ik niet gelet, sorry! Is wild paard misschien een optie? Of hert? Ik zou zelf voorlopig 1 diersoort tegelijkertijd geven. Want stel je geeft een mix van 2 of 3 soorten en het gaat niet lekker: door wie of wat komt het dan?
Door - pien -
#3465219
Dank voor de tips pike en Lizzy!

Ik dacht zelf om bijv 200 g andere kvv toe te voegen (wat vetter) en te kijken hoe dat gaat.
Was voor alle viervoeters vergeten eten uit de vriezer te halen, gaat lekker :doh:
Door - pien -
#3465224
Nou, Brammetje wilde net opstaan en z'n rottige achterpoten konden het niet aan en hij stortte weer neer, schrok me dood :-X
Hij zat ook te hoesten, gaf hem een bakje bouillon wat hij lekker opslobberde, toen wilde hij de tuin in en moest hij kakken, de thermometer gaf rond de 36.7 aan, en z'n voetzool linksachter voelt (ijs)koud, onderpoot voelt ook koud.
Even kijken wat hier aan de hand is.

edit: meneer heeft net een klein stukje gelopen, genoeg om te piesen en te poepen, en linksachter (z'n slechte poot die soms sleept) doet het beroerd maar hij liep wel even en heeft met smaak gevreten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465229
- pien - schreef: za 25 nov 2023, 09:09 Dank voor de tips pike en Lizzy!

Ik dacht zelf om bijv 200 g andere kvv toe te voegen (wat vetter) en te kijken hoe dat gaat.
Was voor alle viervoeters vergeten eten uit de vriezer te halen, gaat lekker :doh:
Waarom wil je vetter voeren?
Door - pien -
#3465237
Omdat ik nog minstens 30 kilo kvv heb liggen met percentages tussen de 10 en 15 procent.
Mijn plan is om per kilo gans 250 g van een vettere kvv toe te voegen.

KB fazant is 11 procent, haas en duif 9 procent.
Met wat ik toevoeg kom ik in totaal op 5% vet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465238
Oh op die manier ik begrijp het. Maar tussen de 10 en 15% vind ik nog alleszins acceptabel, zeker als je het mengt met magere soorten. En als de hond het verdraagt kan je ook gewoon de soorten afwisselen.
Door - pien -
#3465258
Daarom begin ik voorzichtig met mengen :-\
Ik heb nog voor een week gans en meng die met 1 soort in dezelfde verhouding en daarna kijk ik verder.

Z'n linkerachterpoot was gisteravond weer warm en er is niks geks meer gebeurd maar ik ben er niet gerust op.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door