Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3462864
Tja het topic zegt het al mijn hond heeft nu al 1,5 jaar een tumor bij haar tepel. Deze is volgens onze dierenarts goedaardig en vanwege een hartruis durf ik hem niet weg te laten halen.
Maar nu dat hij toch blijft groeien wil ik hem toch laten verwijderen ben wel erg bang dat hij zich vergist.
Nu zeggen mensen in mijn omgeving nee joh als dat echt kwaadaardig was dan had ze na 1,5 jaar allang doodziek moeten zijn.
Vandaar mijn vraag hebben ze gelijk?
#3462865
Niet noodzakelijk.
Hangt er echt vanaf.
Waarop baseert de DA zich?

Alleszinds, als je hem wil laten verwijderen omdat je bang bent dat je dat het kwaadaardig is, zou ik je met klem aanraden eerst een grondige thoraxfoto te laten nemen. Als er al uitzaaiingen te zien zijn heeft die zware operatie op dat moment geen zin meer. En dan weet je het ook..
Als er niets te zien is, kan het kwaadaardig zijn en nog niet uitgezaaid (dat kan echt wel), ofwel is het effectief goedaardig.
Als er goede redenen zijn om aan te nemen dat het goedaardig is, en je wil het laten verwijderen omdat het in de weg gaat zitten is daar niet zo'n zware operatie nodig. Wordt er toch kwaadaardigheid vermoed, is het wel beter diep en ruim weg te nemen.( wat een enorme operatie is). Of ervoor te kiezen het zo te laten en haar die zware operatie te besparen. Dan laat je misschien een kanker bewust uitzaaien, maar misschien ook niet en soms zijn een paar jaar zonder pijn te verkiezen boven zo'n zware operatie op latere leeftijd.
Laat je het klein weghalen en het blijkt toch kwaadaardig, dan zit je voor dezelfde keuze, terug opereren en ruim weghalen of niets doen, maar de kans op uitzaaiingen is veel en veel groter als er al in gesneden is .
#3462867
Chloe1977 schreef: do 07 sep 2023, 20:45 Hij zegt op basis van jarenlange ervaring. En door het voelen en kijken naar de bult en het feit zoals hij het zegt dat er geen activiteit rondom de bult zit zoals opgezwollen lymfeklieren.
Ja, hopelijk..als de lymfeklier al gezwollen is, zit het al in haar systeem en komen er zeker uitzaaiingen van...
Over dat eerste weet ik niet, maar je zou ook een second opinion kunnen overwegen als je twijfelt.
#3462874
Ik ben natuurlijk geen dierenarts en heb alleen maar ervaring met mensen maar drie bultjes die daar al 1,5 jaar zitten, nauwelijks groeien, niet vergroeid zijn aan het omliggende weefsel en niet geleid hebben tot dikkere lymfeklieren in de nabije omgeving klinkt mij niet als kwaadaardig in de oren hoor.

Wat je niet vermeld hebt in je bericht is de leeftijd van je hond in relatie tot de gemiddelde ouderdom die een hond van het ras dat jij hebt kan bereiken. Dat zou ik zeker ook mee laten wegen in je besluit om wel of niet te laten verwijderen.
#3462879
Hoi hoi, het gaat om een chihuahua van 11,5 jaar zie ze regelmatig van 16,18 en zelfs 18 dat zijn zeker geen uitzonderingen.
Maar het is zo zo moeilijk om een besluit te nemen. Maar het zou bij het verwijderen gaan om een roesje(propofol) en hij zegt binnen 15 klaar te zijn.
Heb ook nog gemaild ben een oncoloog die zegt ik zou er ook vanwege de groei zeker niet vanuit gaan dat het goedaardig is. Alleen heeft hij de plek nog niet gezien. De bultjes lijken wel geïrriteerd het oogt rood. Het lijkt een beetje op een mini bloemkool onder de huid. Maar dan rond de 1,8 cm groot. Weet ook niet of dit in 14 maanden nou snelgroeiend is? Denk dat het gemiddeld 1,7 mm per maand is gegroeid dan ongeveer.
Verder ook ze topfit voor een senior.
Want de dierenarts hoort een ruis maar ze hijgt niet ook nu met het warme weer niet, ze rent ze speelt.
#3462880
Ik lees dat de gemiddelde leeftijd van dit ras 12-15 jaar is. De jouwe is 11,5 en heeft een hartruis met onbekende oorzaak. Een roesje /sedatie is wat minder ingrijpend dan een volledige narcose met beademing, maar het is nog steeds geen sinecure.

Je kunt de bultjes weg laten halen en laten onderzoeken. Ik zou wel goed nadenken over evt. vervolgstappen mocht het inderdaad kwaadaardig zijn.

Ik zou zelf helemaal niets doen, vooral gebaseerd op leeftijd, gemiddelde leeftijdsverwachting van dit ras, het feit dat ze geen klachten heeft, het advies van je DA en het hartruisje.

Uiteindelijk is het volledig jouw beslissing
#3462881
Ga sowieso eerst aankomende week een echo van haar hart laten maken en kijken wat precies de klacht is en of ze een eventueel roesje daardoor een extra risico vinden.
Is dat het niet dan denk ik dat ik toch de beslissing neem om de bult te laten verwijderen.
Het is gewoon echt een vieze plek en het is ook nog eens een plek. Waar je haar 10x per dag vast pakt.
Los daarvan wil ik gewoon af van deze nachtmerrie stel het is goedaardig dan heb ik eindelijk rust. Ik sta er mee op en ga ermee naar bed. Heb er snachts nachtmerries over en wordt er ondanks het mooie weer zwaar depressief van.
#3462883
Ik zou haar eerst door de oncoloog laten zien. Zien wat die zegt over verwijderen. Want als het toch een mammatumor is zou je wel eens heel.erg spijt kunnen krijgen als het niet ruim en grondig weggenomen is.
Ik weet jammer genoeg waarover ik spreek..
#3462889
Ja daar heb ik al naar geïnformeerd er zit er een in Nieuwegein die heb ik gemaild. Alleen die wil zoveel onderzoeken doen dat we eerst ons huis moeten verkopen om de behandelingen te betalen. En dat is jammer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door