Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Envie
#3462111
Kiekeboe!
Ik ben hier al een poosje niet geweest, wel wat meegelezen, want alles ging goed.
Maar nu heeft mijn atopie-hondje een probleem. Een maand geleden krabt ze d’r oren van haar koppie. Ze krijgt normaal gesproken recicort als ze last heeft, maar dat deed niks meer.
DA heeft swabjes genomen en uit onderzoek blijkt dat een bacterie te zijn waar ze dus allergisch op reageert.
Hele behandeling gehad met meerdere keren spoelen, zalfjes, controles, en het ging weer goed!

Ruim een week geleden ging het ineens weer mis na een kleine maand. Contact gehad met de huisdierendokter en hij adviseerde me de oormijt druppels in te zetten.
Dat leek even goed te gaan. De jeuk verdween. Maar.. is weer terug.
Ik heb al eens eerder de oordruppels met coll.zilver geprobeerd omdat ik van de recicort af wil. Ook dat hielp niet.
Ik weet het even niet meer. Haar oortjes zijn mooi schoon, maar ze reageert dus vrij heftig op de bacterie ( die de meeste honden in hun oor hebben)

Wie heeft een goede tip?
Laatst gewijzigd door Envie op za 26 aug 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3462118
Weet je zeker dat het om een bacterie gaat en niet om gisten?

Recicort bevat corticosteroïde. Dat werkt ontstekingsremmend. Maar, het maakt helaas ook de huid dunner en gevoeliger.
Door Envie
#3462122
Lizzy schreef: vr 11 aug 2023, 07:49 Weet je zeker dat het om een bacterie gaat en niet om gisten?

Recicort bevat corticosteroïde. Dat werkt ontstekingsremmend. Maar, het maakt helaas ook de huid dunner en gevoeliger.
De naam weet ik niet meer, maar het was een vrij veel voorkomende bacterie. Niet een waarbij alarmbellen gaan rinkelen.
Bij een volgende controle (swab) had ze ook gisten in haar oor. Was vrij logisch volgens DA. Ze is behandeld met osurnia.

Die recicort, ik wil er vanaf.
Heb in t verleden ook al eens puur oor geprobeerd. Hielp ook niet.
Door Lizzy
#3462124
Envie schreef: vr 11 aug 2023, 09:16 De naam weet ik niet meer, maar het was een vrij veel voorkomende bacterie. Niet een waarbij alarmbellen gaan rinkelen.
Bij een volgende controle (swab) had ze ook gisten in haar oor. Was vrij logisch volgens DA. Ze is behandeld met osurnia.

Die recicort, ik wil er vanaf.
Heb in t verleden ook al eens puur oor geprobeerd. Hielp ook niet.
In jouw geval he, zou ik dan eens naar het topic van Vagebond gaan kijken. Misschien dat die propolis oordruppels ook wat voor jouw hond zijn.

Ik zit ook even te kijken bij dogs naturally en wat ik al wist en jij vast ook is dat dit soort oorproblemen vaak samen gaan met allergieën.

En worden behoorlijk wat middelen genoemd die je kunt proberen.

https://www.dogsnaturallymagazine.com/5 ... nfections/

Hoe is je Engels? Anders even door google translate halen. En kom je er niet uit, kan ik je wel helpen.

Maar ik denk dat je dus moet gaan kijken wat voor jouw hond werkt. Oregano olie lijkt mij bijv. een goede optie. Maar ook die Mullein Drops klinken interessant en ze verkopen dat bij I herb: https://nl.iherb.com/pr/nature-s-answer ... 30-ml/7970. Dat is ook vrij van alcohol. Olijfolie heeft ook een licht antiseptische werking (en dat zit er ook in dus).
Door Envie
#3462125
Klopt. Allergie is eigenlijk de hoofdoorzaak. Ik zat al zoekende hier ook te denken aan de zure oordruppels van Maxani? Of is dat minder logisch..
Propolis, is dat niet net zoiets als de oormijtdruppels van de Huisdierendokter?
Bedankt voor het meedenken !!
Door Lizzy
#3462128
Envie schreef: vr 11 aug 2023, 12:21 Klopt. Allergie is eigenlijk de hoofdoorzaak. Ik zat al zoekende hier ook te denken aan de zure oordruppels van Maxani? Of is dat minder logisch..
Propolis, is dat niet net zoiets als de oormijtdruppels van de Huisdierendokter?
Bedankt voor het meedenken !!
In de Recicort zit ook een verzurende stof, namelijk salicylzuur. Salicylzuur heeft een pH waarde van 2,9. En dat is echt heel zuur (en kan ook jeuk en irritatie veroorzaken). Azijnzuur, de stof die in Maxani zit, heeft een pH waarde van 3,0. Ook heel zuur maar zelfs nog iets minder zuur.

Je kunt het proberen natuurlijk....

In de oormijtdruppels van de huisdierendokter zit Melaleuca alternifolia leaf oil. Dat is Tea Tree olie. En propolis is gemaakt door de bij.
Door Envie
#3462129
Lizzy schreef: vr 11 aug 2023, 15:03 In de Recicort zit ook een verzurende stof, namelijk salicylzuur. Salicylzuur heeft een pH waarde van 2,9. En dat is echt heel zuur (en kan ook jeuk en irritatie veroorzaken). Azijnzuur, de stof die in Maxani zit, heeft een pH waarde van 3,0. Ook heel zuur maar zelfs nog iets minder zuur.

Je kunt het proberen natuurlijk....

In de oormijtdruppels van de huisdierendokter zit Melaleuca alternifolia leaf oil. Dat is Tea Tree olie. En propolis is gemaakt door de bij.
En nog iets van citrus oil..

Zou propolis dan beter werken??
Ben benieuwd waarom?
Thanks!!!
Door Lizzy
#3462136
Envie schreef: vr 11 aug 2023, 15:13 En nog iets van citrus oil..

Zou propolis dan beter werken??
Ben benieuwd waarom?
Thanks!!!
Het punt is een beetje dat je het gewoon niet weet, wat gaat werken voor jouw hond. Bij de een werkt Puur Auris als een speer. Bij de ander niet. Bij de een werkt Recicort een leven lang als een speer, bij de ander niet. Bij de een werken de zure oordruppels als een speer, bij de ander niet. Ik denk dat heel veel komt door de verschillende onderliggende problemen. Bij de een is het een allergie die onderliggend is maar daar onderliggend kan dan weer een leaky gut of darmmicrobioom issue liggen en bij de volgende is dat misschien een familiair probleem (of ontstaan tijdens een geboorte via een keizersnede, bijvoorbeeld). Bij de een kan daarom een allergie misschien bij de wortels worden aangepakt bij de bron, de darmen. Bij de ander gaat dat misschien serieus niet werken. Uiteindelijk blijft het natuurlijk van buitenaf aantobben, met oordruppels.....

Er zijn ook gisten aangetroffen, maar het verhaal verteld niet welke gisten en ook niet in welke hoeveelheid ze zijn aangetroffen. Dat is ook wel belangrijk om te weten, om te weten hoe je dit het best aan kunt pakken.
Door Envie
#3462142
Lizzy schreef: vr 11 aug 2023, 18:30 Het punt is een beetje dat je het gewoon niet weet, wat gaat werken voor jouw hond. Bij de een werkt Puur Auris als een speer. Bij de ander niet. Bij de een werkt Recicort een leven lang als een speer, bij de ander niet. Bij de een werken de zure oordruppels als een speer, bij de ander niet. Ik denk dat heel veel komt door de verschillende onderliggende problemen. Bij de een is het een allergie die onderliggend is maar daar onderliggend kan dan weer een leaky gut of darmmicrobioom issue liggen en bij de volgende is dat misschien een familiair probleem (of ontstaan tijdens een geboorte via een keizersnede, bijvoorbeeld). Bij de een kan daarom een allergie misschien bij de wortels worden aangepakt bij de bron, de darmen. Bij de ander gaat dat misschien serieus niet werken. Uiteindelijk blijft het natuurlijk van buitenaf aantobben, met oordruppels.....

Er zijn ook gisten aangetroffen, maar het verhaal verteld niet welke gisten en ook niet in welke hoeveelheid ze zijn aangetroffen. Dat is ook wel belangrijk om te weten, om te weten hoe je dit het best aan kunt pakken.

Dank weer voor je uitleg!!

Dat van die gist kan ik even navragen volgende week. Het meest ontstoken oor zat er vol mee :(
We hebben ruim 9 jaren geen last gehad. Dit voorjaar waren er veel pollen volgens DA. En daar is het denk ik mee begonnen. Ze krijgt al de puur-pollen wat ik nu t hele jaar door geef. Dit voorjaar ook een erg vette huid gehad. De xie-tang van huisdierendokter heeft goed geholpen.

Ik ga het artikel eens goed doornemen. En we gaan het keukenkastje vullen met oordruppels. Uitzoeken wat werkt.
Puur Auris met een drupje appelazijn? Las ik ergens?

Ik laat het hier weten zodra we goede resultaten boeken.
Wordt vervolgd…
Door Lizzy
#3462146
Envie schreef: vr 11 aug 2023, 20:08 Dank weer voor je uitleg!!

Dat van die gist kan ik even navragen volgende week. Het meest ontstoken oor zat er vol mee :(
We hebben ruim 9 jaren geen last gehad. Dit voorjaar waren er veel pollen volgens DA. En daar is het denk ik mee begonnen. Ze krijgt al de puur-pollen wat ik nu t hele jaar door geef. Dit voorjaar ook een erg vette huid gehad. De xie-tang van huisdierendokter heeft goed geholpen.

Ik ga het artikel eens goed doornemen. En we gaan het keukenkastje vullen met oordruppels. Uitzoeken wat werkt.
Puur Auris met een drupje appelazijn? Las ik ergens?

Ik laat het hier weten zodra we goede resultaten boeken.
Wordt vervolgd…
Ja, dat heb ik hier een keer gedaan, Puur Auris met appelazijn. Maar toevallig heeft Sjoerd momenteel een vies oor en nu werkt het voor geen meter. Bij Sjoerd is het puur een onbalans in zijn darmflora. Daar zijn we nu mee bezig, ik heb ontlasting opgestuurd naar een laboratorium in de USA (animalbiome).

Als jouw hond 9 jaar geen last heeft gehad, kan het ook niet de Recicort zijn denk ik. Ik dacht echt dat je dat met regelmaat gebruikte. Pollen kan. Maar als het oor vol zit met gisten, is er meestal iets anders niet in orde (voeding, darmonbalans, etc). Maar dat kom je ook wel tegen in het artikel.

En anders kan ik je ook aanbevelen om naar Caspar Broekman te gaan in Amsterdam. Die vind ik op dit gebied heel goed.
Door Lizzy
#3462148
Oregano olie (en als die onverdund is moet deze verdund worden) werkt trouwens tegen bacteriën en gisten. Misschien toch een idee om daar eens naar te kijken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door