Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3459333
Ray-cee (Rees) is een gecastreerde teef van bijna 15.
Sinds pup krijgt ze barf en de laatste tijd wat meer kvv. Ze krijgt rond de 180/200 gr en dat 1 x per dag. Meestal rond 17:00 uur.
1.5 week geleden is ze begonnen om rond de klok van 4 s nachts gal op te geven. Dat was toen een beetje diaree achtig van kleur.

Omdat ze wat stram is krijgt ze nu bijna een jaar novacam. Toen kreeg ik de tip tot daar wel eens de gal van zou kunnen komen. Sinds woensdag krijgt ze dus nu 2 x daags 10mg omeprazol.
Je geeft dat een half uur voor de maaltijd, dus ik voer nu 2 x per dag. Van donderdag tot zondag heeft ze kvv kalkoen gehad. Gisteren en vandaag pens, nier en hart.
Donderdag leek ze toen helemaal opgeknapt te zijn.
Ze liep weer lekker mee terwijl ze de laatste dagen tijdens het uitlaten als een doodvogeltje liep.
Ook de nachtelijke gal was er niet.
Maar helaas gaf ze vrijdag overdag weer gal op. En zo wisselde dat nu al een paar dagen.
Zo is ze vrolijk en zo weer niet.
Gisteren overdag 2x weer en sinds dien niks. Tot vanavond.
Ik had haar een klein stukje pens met omeprazol gegeven en dan na de wandeling de rest van haar voer.
Vanmorgen hetzelfde stukje pens met een beetje orgaan. Dat kwam er dus vanavond bij de avondwandeling uit.
Ze heeft vlak daarvoor ook was gras gegeten.

De da heeft van de week ook gesproken over Librela injecties.
Donderdagochtend hebben we iig een afspraak staan.

Wat nu te doen. Het is zo een zielig gezicht al ze pijn heeft.
Laatst gewijzigd door baileys op di 09 mei 2023, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3459336
baileys schreef: di 02 mei 2023, 21:30 Ray-cee (Rees) is een gecastreerde teef van bijna 15.
Sinds pup krijgt ze barf en de laatste tijd wat meer kvv. Ze krijgt rond de 180/200 gr en dat 1 x per dag. Meestal rond 17:00 uur.
1.5 week geleden is ze begonnen om rond de klok van 4 s nachts gal op te geven. Dat was toen een beetje diaree achtig van kleur.

Omdat ze wat stram is krijgt ze nu bijna een jaar novacam. Toen kreeg ik de tip tot daar wel eens de gal van zou kunnen komen. Sinds woensdag krijgt ze dus nu 2 x daags 10mg omeprazol.
Je geeft dat een half uur voor de maaltijd, dus ik voer nu 2 x per dag. Van donderdag tot zondag heeft ze kvv kalkoen gehad. Gisteren en vandaag pens, nier en hart.
Donderdag leek ze toen helemaal opgeknapt te zijn.
Ze liep weer lekker mee terwijl ze de laatste dagen tijdens het uitlaten als een doodvogeltje liep.
Ook de nachtelijke gal was er niet.
Maar helaas gaf ze vrijdag overdag weer gal op. En zo wisselde dat nu al een paar dagen.
Zo is ze vrolijk en zo weer niet.
Gisteren overdag 2x weer en sinds dien niks. Tot vanavond.
Ik had haar een klein stukje pens met omeprazol gegeven en dan na de wandeling de rest van haar voer.
Vanmorgen hetzelfde stukje pens met een beetje orgaan. Dat kwam er dus vanavond bij de avondwandeling uit.
Ze heeft vlak daarvoor ook was gras gegeten.

De da heeft van de week ook gesproken over Librela injecties.
Donderdagochtend hebben we iig een afspraak staan.

Wat nu te doen. Het is zo een zielig gezicht al ze pijn heeft.
Ik zou zeker voor de injecties gaan! Want ik sluit me bij PoP aan, heel veel honden krijgen links of rechtsom toch problemen met NSAID, zeker als ze het oraal krijgen. Het is ook gewoon wel tynnuf. Eventueel om de maag te beschermen kun je bijvoorbeeld goed heemstwortel geven. Je zet dan 1 theelepel heemstwortel een nacht in koud water en geeft het de volgende morgen (de thee zeg maar) over het eten.
Door BlissSpirit
#3459337
Hier hele goede ervaringen met librela. Onze Spirit (14,5) krijgt ze nu een half jaar elke vier weken voor arthrose en ze doet het er super op. Tuurlijk, je merkt nog best dat ze op leeftijd is, maar ze is er zichtbaar van opgeknapt en loopt weer een stuk soepeler.
Ook Spirit is erg gevoelig op haar maag en darmen, dan is librela echt een uitkomst.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Door smulpaap
#3459340
De injecties zijn zeker het proberen waard . Zeker op die leeftijd . Als je kan stoppen met die zooi zou dat mooi zijn .het is toch vaak een aanslag op hun welzijn
Ik weet niet of je FB hebt ? Er is ook een pagina Librela ervaringen
Engelstalig en Nederlandstalig
Gebruikersavatar
Door baileys
#3459351
Thanks voor de tip van Facebook.

Net bij de da geweest. Buik voelde goed en temp was ok.
Voor nu stoppen met de novacam. Ze heeft bloed afgenomen voor een uitgebreide check. Vrijdag of zaterdag krijg ik daar de uitslag van.
Ze heeft een spuit gehad tegen braken en misselijkheid en dan voor nu even duimen tot ze zich wat beter gaat voelen.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3459419
Het gaat gelukkig weer de goede kant op. Ze loopt weer wat vlotter mee tijdens het wandelen en het gal opgeven/ spugen is gestopt sinds woensdag na het bezoek aan de da.
Ze gaan nu extra onderzoek doen op het bloed, want de bloedtest gaf een verdenking op een alvleesklier ontsteking.

Het spugen was dan wel gestopt maar ze liep vanaf woensdag nog wel traag en gaf met een kromme rug pijn aan.
Met de da besproken tot een librela injectie een goed idee zou zijn. Die zit er dus nu sinds vrijdagavond in en lijkt dus goed aan te slaan.

Aankomende week komt de uitslag van het nieuwe bloedonderzoek binnen.
#3459509
baileys schreef: di 09 mei 2023, 15:07 De alvleesklierwaardes zijn dus echt niet goed.
Nu adviseert de DA brokken te gaan voeren (hills of RC).

Is er nog een andere optie? Ik begrijp tot het sowieso laag in vet moet zijn.
Wat is niet goed?

Ja, ik ging dus met alvleesklierproblemen niet over op een super onnatuurlijke ongezonde voeding. No way. Je moet een ongezonde hond toch niet op ongezonde voeding gaan zetten?!

Ik weet even niet meer wat je nu precies voert maar het vet gehalte moet inderdaad om laag. Dus het liefst ga je nu zelf samenstellen en gebruik je vet-arm vlees en orgaanvlees. Daarbij laat je dan ook de vettere diersoorten voorlopig even staan. Echt vet arm vlees is wild. En daarnaast kip en kalkoen en witte vis. En ga je voldoende groenten voeren. Ik zou zelf ook verteringsenzymen gaan geven.

Als je perse KVV wilt voeren zul je echt voor een KVV moeten gaan waar laag vet in zit en wat echt een betrouwbaar merk is. En heel eerlijk? De meeste van die opgegeven analyses....? Daar geloof ik geen bal van.... Dus ik ging zelf voor zelf samenstellen. Of zou ik contact opnemen met een pro vers dierenarts. En dan niet een neppert maar een echte pro vers dierenarts.
#3459513
bijlage - Ureum (BUN) 11.9 3.2 - 10.3 mmol/l +
GGT 14 2 - 13 U/l +
Totaal eiwit 52 54 - 76 g/l -
Albumine 25 28 - 43 g/l -
Amylase 2489 333 - 1264 U/l +
Lipase 1366 0 - 250 U/l +
CRP (c-reactive proteine) 26.3 0 - 10.7 mg/l +
Spec cPL (ELISA) 1354 ug/l +
(specifieke canine pancreas lipase)
<= 200 ug/l Geen verdenking op pancreatitis
201-399 ug/l Borderline resultaat
>= 400 ug/l Verdenking op pancreatitis

ik geef nu barf/kvv.
Kvv oa van tamminga
Barf: kipnek, pens, rund spier, lever/nier, lams/hert rib, zalm van de jumbo, dat soort zaken.
#3459516
baileys schreef: wo 10 mei 2023, 09:11 bijlage - Ureum (BUN) 11.9 3.2 - 10.3 mmol/l +
GGT 14 2 - 13 U/l +
Totaal eiwit 52 54 - 76 g/l -
Albumine 25 28 - 43 g/l -
Amylase 2489 333 - 1264 U/l +
Lipase 1366 0 - 250 U/l +
CRP (c-reactive proteine) 26.3 0 - 10.7 mg/l +
Spec cPL (ELISA) 1354 ug/l +
(specifieke canine pancreas lipase)
<= 200 ug/l Geen verdenking op pancreatitis
201-399 ug/l Borderline resultaat
>= 400 ug/l Verdenking op pancreatitis

ik geef nu barf/kvv.
Kvv oa van tamminga
Barf: kipnek, pens, rund spier, lever/nier, lams/hert rib, zalm van de jumbo, dat soort zaken.
OK, ja dat is niet goed. Ik zou zelf echt over gaan op zelf samengesteld en voorlopig even geen vleesbot geven. Want dat is sowieso altijd vet vanwege het merg. Ik zou mager vlees van magere vleessoorten gaan voeren, groenten, geen zalm en eierschaalpoeder voor het calcium. Dat kun je tegenwoordig kant en klaar makkelijk kopen:

https://opvierpootjes.nl/webshop/bio-ei ... -150-gram/

Heeft ze nog wel eetlust?
#3459525
Vind het best vreemd dat je hond zich zo goed voelt met zulke waardes.... Meestal voelt een hond met alvleesklierontsteking zich niet lekker....
baileys schreef: wo 10 mei 2023, 11:05 qua groente krijgt ze deze
https://florisvlees.nl/product/groente-nuggets-1-kilo/

is dat ok?
Dit zit er in: 28% Wortel, 23% Spinazie,23% Erwt, 12% Water, 11% Appel, 2% Aardappelvlokken, 1% Lignocellulose

Heel eerlijk...? Ik vind het niks... Ik vind erwt niks, ik vind water niks, ik vind appel niks (tenzij het biologische appel is en dan nog maar een klein beetje), ik vind zoveel wortel niks en ik vind aardappelvlokken niks. Ik zou lekker zelf groenten gaan geven. En lekker afwisselen. Heb je een blender of keukenmachine of sappers? Dan kun je rauwe groentenmix maken. En anders zul je het moeten koken of stomen (2de keus).
Hoe bereken je dan hoeveel eierschaalpoeder je moet gaan geven?
Je geeft 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram spiervlees en orgaanvlees. Op pens kun je minder eierschaalpoeder geven, ongeveer de helft is prima.
Hoe ga ik sowieso een nieuw menu bereken.
Poehee, het overvalt mij allemaal wel een beetje hoor.
Dat snap ik :bigarmhug:
Als ik je kan helpen geef je maar een gil.
#3459540
Lizzy schreef: wo 10 mei 2023, 12:03 Vind het best vreemd dat je hond zich zo goed voelt met zulke waardes.... Meestal voelt een hond met alvleesklierontsteking zich niet lekker....


Dit zit er in: 28% Wortel, 23% Spinazie,23% Erwt, 12% Water, 11% Appel, 2% Aardappelvlokken, 1% Lignocellulose

Heel eerlijk...? Ik vind het niks... Ik vind erwt niks, ik vind water niks, ik vind appel niks (tenzij het biologische appel is en dan nog maar een klein beetje), ik vind zoveel wortel niks en ik vind aardappelvlokken niks. Ik zou lekker zelf groenten gaan geven. En lekker afwisselen. Heb je een blender of keukenmachine of sappers? Dan kun je rauwe groentenmix maken. En anders zul je het moeten koken of stomen (2de keus).


Je geeft 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram spiervlees en orgaanvlees. Op pens kun je minder eierschaalpoeder geven, ongeveer de helft is prima.


Dat snap ik :bigarmhug:
Als ik je kan helpen geef je maar een gil.
Heel graag Lizzy. Ik zou haar super graag op vers houden.
Groente ga ik mij over inlezen. Keukenmachine heb ik.

Ik heb nog reeribstuk in de vriezer liggen, dat is wel wild maar dus ook met bot. Om die reden is dat dan dus een no go als ik jou goed begrijp.

Rees weegt 11,5 kg en eet rond de 180 gram per dag.
Ik bestel meestal bij Floris.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door