Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3454050
En test meteen ook op andere parasieten als wormen.
Ik herken het toch ook als een besmetting van iets. Zo'n nat laagje is wss wat slijm en dat is typisch blindedarmdiarree. Dat krijg je bij giardia maar vast ook bij wormen, parasieten als toxoplasma of bepaalde bacteriële darminfecties.
Een uitgebreid en betrouwbaar ontlastingsonderzoek lijkt me echt een goed idee.
#3454051
Het is mij ook wel verteld dat als de hond een hele tijd een besmetting heeft zoals vb van giardia, dit soort diarree ook nog een tijdje in lichte mate kan voorkomen als de parasiet al weg is. Omdat de darmen moeten herstellen en dat vraagt tijd.
Daarnaast is giardia ook iets dat heel erg vaak opnieuw besmet. Het zit in de omgeving (op eigen terrein of waar je wandelt) en daardoor komt het weer terug.
Door Lola_Bizzy
#3454053
pearlsofpassion schreef: ma 05 dec 2022, 16:39 En test meteen ook op andere parasieten als wormen.
Ik herken het toch ook als een besmetting van iets. Zo'n nat laagje is wss wat slijm en dat is typisch blindedarmdiarree. Dat krijg je bij giardia maar vast ook bij wormen, parasieten als toxoplasma of bepaalde bacteriële darminfecties.
Een uitgebreid en betrouwbaar ontlastingsonderzoek lijkt me echt een goed idee.
Oeps, net alleen de kit voor giardia besteld. Nu is hij een paar maanden geleden al ook wel op wormen getest, en hij had een lichte besmetting. Voor de giardia panacur gekregen, dus ik verwacht nu niet ineens een grote wormbesmetting. Ik zal de rest in gedachten houden, wacht nu even de giardiatest af. Dank voor info.
Door Lizzy
#3454056
Lola_Bizzy schreef: ma 05 dec 2022, 17:00 Oeps, net alleen de kit voor giardia besteld. Nu is hij een paar maanden geleden al ook wel op wormen getest, en hij had een lichte besmetting. Voor de giardia panacur gekregen, dus ik verwacht nu niet ineens een grote wormbesmetting. Ik zal de rest in gedachten houden, wacht nu even de giardiatest af. Dank voor info.
Ik denk dat Giardia test genoeg is. Met de Panacur heb je inderdaad alles wel gedood. Maar Giardia is een etter. En Panacur helpt eigenlijk ook niet briljant tegen Giardia. Metrobactin al helemaal niet.
Door Lola_Bizzy
#3454058
Lizzy schreef: ma 05 dec 2022, 17:43 Ik denk dat Giardia test genoeg is. Met de Panacur heb je inderdaad alles wel gedood. Maar Giardia is een etter. En Panacur helpt eigenlijk ook niet briljant tegen Giardia. Metrobactin al helemaal niet.
Panacur hielp ook niet. Hopelijk hebben twee verpakkingen Giardex dat wel gedaan...
Gebruikersavatar
Door pike
#3454107
Lizzy schreef: ma 05 dec 2022, 15:26
Ik weet niet wat voor test dit is en ik heb er even op zitten googlen maar is dit een Giardia-antigeen test?
Ik heb er ook even op gegoogled. Ze hebben nog een andere test, die behalve op giardia ook test op Parvo en Corona en daar staat bij dat het een antigeentest is.
Door Lizzy
#3454111
pike schreef: wo 07 dec 2022, 07:14 Ik heb er ook even op gegoogled. Ze hebben nog een andere test, die behalve op giardia ook test op Parvo en Corona en daar staat bij dat het een antigeentest is.
Mmm. Maar zegt dat ook wat over deze test? Ik weet het niet, ik ben niet zo voor al die onbekende thuistestjes. Heb je er een van een deugdelijk merk (zoals ik zeg maar wat Virbac) vind ik het toch een ander verhaal. Maar OK, ik kan er naast zitten en misschien is deze hond van TS ook echt giardia vrij volgens het Woud! Dat zou fantastisch zijn, dan kun je gaan bouwen aan de opbouw van de darm. En dat is best wel een klus, heb ik gemerkt. Ik heb daar voor Sjoerd hulp bij in geroepen omdat ik het zelf niet red. Goed, heeft Sjoerd natuurlijk lang en vaak giardia gehad dus die moet van ver komen...
Door Lola_Bizzy
#3454138
pike schreef: wo 07 dec 2022, 07:05 Welke kvv merken en diersoorten voer je eigenlijk?
Nu al een tijdje Darf Puppy (ik heb een groot ras) en een andere variant (met eend en vis of zo). Tussendoor soms wat kvv van de dierenwinkel of supermarkt, hoewel nu al een maand niet meer.
Door Lola_Bizzy
#3454139
pike schreef: wo 07 dec 2022, 07:14 Ik heb er ook even op gegoogled. Ze hebben nog een andere test, die behalve op giardia ook test op Parvo en Corona en daar staat bij dat het een antigeentest is.
Wat is nou eigenlijk een antigeentest? Als ik google kom ik op 'sneltest'...
Door Lola_Bizzy
#3454140
Lizzy schreef: wo 07 dec 2022, 08:26 Mmm. Maar zegt dat ook wat over deze test? Ik weet het niet, ik ben niet zo voor al die onbekende thuistestjes. Heb je er een van een deugdelijk merk (zoals ik zeg maar wat Virbac) vind ik het toch een ander verhaal. Maar OK, ik kan er naast zitten en misschien is deze hond van TS ook echt giardia vrij volgens het Woud! Dat zou fantastisch zijn, dan kun je gaan bouwen aan de opbouw van de darm. En dat is best wel een klus, heb ik gemerkt. Ik heb daar voor Sjoerd hulp bij in geroepen omdat ik het zelf niet red. Goed, heeft Sjoerd natuurlijk lang en vaak giardia gehad dus die moet van ver komen...
Mjn hond heeft zeker ook al maanden giardia gehad. Hij had als pup al brijachtige ontlasting, hoewel ik niet denk dat hij giardia had toen ik hem kreeg. Maar ergens in de maanden erna. Maar omdat hij dus altijd zachte ontlasting had, dacht ik niet aan een parasiet. Pas toen hij al negen maanden of zo was, kwam ik erachter.

Wat was er de reden van dat je hulp inriep? Was je hond niet in orde, ook niet toen hij giardia-vrij was? In welke zin niet?

Ik heb de test nu binnen. Wat raad jij aan, ontlasting van één dag (is volgens Het Woud genoeg, hoewel je voor giardia altijd hoort meerdere dagen te doen), of drie dagen? Ik ben geneigd tot het laatste.
Door Lizzy
#3454158
tt-tjes schreef: wo 07 dec 2022, 22:05 Het hoeft geen giardia te zijn natuurlijk. Maar is er al eens gedacht aan EPI? Herders staan er om bekend dit te kunnen krijgen.
Dat kan natuurlijk. Maar aangezien deze hond giardia heeft gehad, lijkt het mij persoonlijk verstandig om eerst daar op te testen.
Door Lizzy
#3454159
Lola_Bizzy schreef: wo 07 dec 2022, 20:44 Mjn hond heeft zeker ook al maanden giardia gehad. Hij had als pup al brijachtige ontlasting, hoewel ik niet denk dat hij giardia had toen ik hem kreeg. Maar ergens in de maanden erna. Maar omdat hij dus altijd zachte ontlasting had, dacht ik niet aan een parasiet. Pas toen hij al negen maanden of zo was, kwam ik erachter.

Wat was er de reden van dat je hulp inriep? Was je hond niet in orde, ook niet toen hij giardia-vrij was? In welke zin niet?

Ik heb de test nu binnen. Wat raad jij aan, ontlasting van één dag (is volgens Het Woud genoeg, hoewel je voor giardia altijd hoort meerdere dagen te doen), of drie dagen? Ik ben geneigd tot het laatste.
Ik heb NU hulp in geroepen. Hij is nu meerdere keren besmet geraakt (nou is Zoetermeer ook het nieuwe Giardia paradijs hoor, ik hoor mensen steen en been klagen erover) en ik krijg hem zelf niet 100% goed op de rit. Hij heeft af en toe 's nachts buikpijn, gevolgd door een frutje diarree de volgende ochtend.

Ik zou ontlasting van 1 dag opsturen. Maar je kunt het ook van 2 doen. Of 3 zelfs. Maar bewaar de ontlasting op z'n minst koel. En ik denk dat je het dan zelf heel goed door moet roeren. Maar ik stuur standaard in van 1 dag.
Door Rakker
#3454205
Lola_Bizzy schreef: ma 05 dec 2022, 15:12 Z'n ontlasting wisselt wel een beetje per dag. Maar nooit steeds harde keutels. Altijd 's ochtends wel vrij goed (hooguit wat droog), later op de dag zachter (maar met kvv dan wel steviger, met een nat laagje erom of zo). Soms een klein beetje diarree, ook vaak 's ochtends nadat ie eerst twee keer goed poepte.

Krijgt ie de helft of meer brokken, dan wordt z'n ontlasting zachter, van slappe drollen tot een brij. Maar in de ochtend gaat het ook nog wel.

Ik probeer het goed bij te houden, maar het is wel een hele studie, om na te gaan wat ie precies heeft gekregen, waarom z'n ontlasting zo is etc. Maar ik weet wel dat het niet stabiel 'goed' is, elke dag is er wel iets van diarree of brij.
Wat je aangeeft over de ontlasting van je hond, dat het eigenlijk nooit echt goed is herken ik. Mijn hond had dat ook van jongs af aan. Brokken ging sowieso niet goed, met KVV ging het stukken beter maar nog steeds niet "uit het boekje". Ik ging er ook vanuit dat het bij mijn hond hoorde en legde me erbij neer.
Totdat mijn hond twee jaar geleden erg ziek werd en flinke maag- en darmproblemen kreeg. KVV was te vet en gaf veel problemen. Op groenten reageerde ze ook niet goed. Sinds ze op gestoomd vlees staat, aangevuld met psylliumpoeder, is haar ontlasting beter dan ooit!
Het is niet de bedoeling om gestoomd vlees te promoten, absoluut niet, maar het gaat mij erom dat het de moeite waard blijft om te blijven zoeken. Denk dan ook aan niet voor de hand liggende zaken zoals dat groenten het probleem kunnen zijn. Of misschien het merk, de bouillon. Ja, een hele zoektocht maar ik had gewild dat ik me er niet bij neer had gelegd en langer had door gezocht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door