Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Priscilla1983
#3449217
Hallo,

Onze hond Negra heeft om de haverklap een blaasontsteking. Nu is ze laatst helemaal door de malle molen gegaan dmv röntgenfoto en echo van de blaas. Dat na de zoveelste antibioticakuur helaas. Op de foto's en echo was alleen maar een hoop gruis te zien en verder niks, gelukkig. Waarschijnlijk komen die blaasontstekingen dus door dat gruis. Ze heeft dus nu sinds een paar weken een streng dieet van Royal Canin urinary brokken. Van de week weer urine ingeleverd en nu was de urine helemaal schoon. Geen ontsteking, geen gruis meer, niks... Dierenarts dolblij, want de brokken werken, dus ze mag de rest van haar leven op die brokken blijven. Ik niet blij, want eigenlijk wil ik dat ze weer gewoon terug gaat naar vers vlees. Ze eten hier rollen kvv van dogmeat, gevarieerd in diersoorten. Daarnaast krijgen ze elke dag een flinke schep biogarde yoghurt aangelengd met water, zodat ze extra drinken en zij hier dus meteen de blaas extra mee spoelt. Verder qua kluiven krijgen ze enkel gedroogde vleesdingen zoals koophuis. Er is een grasveld recht voor de deur, dus plassen doet ze regelmatig, ze houdt het dus ook niet overdreven lang op. Kan ik haar toch nog terug zetten op vers vlees? Zijn er bepaalde diersoorten die er misschien voor zorgen dat dat gruis niet weer aangemaakt wordt? Misschien een beetje gekke vraag, maar niet geschoten is altijd mis dacht ik :biggrin2:
Door Lizzy
#3449222
Getver, wat vervelend!

Krijgt ze S/O brokken?

Ik vermoed van wel, en dat het gruis veroorzaakt wordt door een hoge pH waarde, die ontstaat door bacteriën in de urine. Brokken doen een paar dingen: ze beschermen de blaas middels glucosamine/chondroïtine (en het lijkt erop dat dit ook helpt bij blaasontsteking behandelen/voorkomen), ze zuren de urine aan en ze zorgen dat de hond wat meer drinkt.

Allemaal dingen die jij naast het verse vlees ook kunt doen. Je kunt dus KVV geven (ik zou de yoghurt even weg laten) met een glucosamine/chondroïtine supplement, je kunt daarnaast iets geven om de urine te verzuren (ik denk dan aan cranberry of appelazijn of soms beide) en je kunt je hond wat extra laten drinken door bijv. elke dag bone broth te geven.

En handig is dan om pH waarde strips te kopen en de pH waarde van de urine zelf te gaan meten. Bijv. deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html (je moet ergens tussen de pH 4 a 5 en 10 kunnen meten). Je meet dan altijd op hetzelfde tijdstip van de dag de urine (vers!) en als de pH waarde dan boven de zeg 7.0 a 7.5 uit komt: dan moet je extra gaan verzuren en extra water (bone broth) gaan geven.

Kies ook een KVV uit waar geen graan/rijst in zit. En ook geen KVV waar premix in zit (dus geen vitamine/mineralen preparaat). Kies ook voor een KVV waar gemalen vleesbot in zit en geen calcium supplement. Geef ook geen groenten (want dat maakt de urine alkalisch).

Dan moet het naar mijn beleving wel lukken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449223
Is het gruis ook onderzocht? Het is namelijk belangrijk om te weten wat de samenstelling is. Mijn hond maakt bijvoorbeeld cystine stenen aan. Mij werd ook de Royal Canin urinary aanbevolen. Maar ik moet de urine juist alkalischer maken! Ik heb dus zelf een menu samengesteld (met hulp van hier) en geef verdeeld over de dag extra drinken (heel sterk verdunde bouillon die ik zelf heb getrokken). Eerstens om alles goed door te spoelen en tweedes omdat veel drinken de urine alkalischer maakt.
Door Priscilla1983
#3449225
Lizzy schreef: wo 07 sep 2022, 12:58 Getver, wat vervelend!

Krijgt ze S/O brokken?

Ik vermoed van wel, en dat het gruis veroorzaakt wordt door een hoge pH waarde, die ontstaat door bacteriën in de urine. Brokken doen een paar dingen: ze beschermen de blaas middels glucosamine/chondroïtine (en het lijkt erop dat dit ook helpt bij blaasontsteking behandelen/voorkomen), ze zuren de urine aan en ze zorgen dat de hond wat meer drinkt.

Allemaal dingen die jij naast het verse vlees ook kunt doen. Je kunt dus KVV geven (ik zou de yoghurt even weg laten) met een glucosamine/chondroïtine supplement, je kunt daarnaast iets geven om de urine te verzuren (ik denk dan aan cranberry of appelazijn of soms beide) en je kunt je hond wat extra laten drinken door bijv. elke dag bone broth te geven.

En handig is dan om pH waarde strips te kopen en de pH waarde van de urine zelf te gaan meten. Bijv. deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html (je moet ergens tussen de pH 4 a 5 en 10 kunnen meten). Je meet dan altijd op hetzelfde tijdstip van de dag de urine (vers!) en als de pH waarde dan boven de zeg 7.0 a 7.5 uit komt: dan moet je extra gaan verzuren en extra water (bone broth) gaan geven.

Kies ook een KVV uit waar geen graan/rijst in zit. En ook geen KVV waar premix in zit (dus geen vitamine/mineralen preparaat). Kies ook voor een KVV waar gemalen vleesbot in zit en geen calcium supplement. Geef ook geen groenten (want dat maakt de urine alkalisch).

Dan moet het naar mijn beleving wel lukken.
Ja, ze krijgt inderdaad de s/o brokken.
Ow dat van de glucosamine/chondroïtine zou top zijn, dat krijgt één van de andere honden, dan kan ik dat haar ook gewoon gaan geven!

Ik gaf de yoghurt (biogarde) ook als probiotica naast de antibiotica. Kan ik daar dan iets anders voor gaan gebruiken?

Bone broth ga ik even opzoeken hoe ik dat moet doen, denk dat ik hier in zoekfunctie al een aardig eind zal komen :biggrin2:
Hmmm... Misschien ook niet... Dik 400 berichten ;D Welk vlees kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik moet opletten dat het niet te vet is ivm dat ze vrij snel aan de race gaat wanneer iets vettig is.

Ze krijgen de complete versies van dogmeat, daar zitten stukjes bot in. Groenten moeten ze niks van weten, dus dat scheelt ;D
Deze kvv is inderdaad graan en rijst vrij.

Misschien een gekke vraag, maar als ik appelazijn of cranberry er niet in krijg, kan ik dan ook zo'n geel vitamine C pilletje geven? Die welbekende zure dingen en dan uiteraard zonder suiker. Of kun je cranberry ook in pilvorm krijgen bijvoorbeeld? Ik denk dat ik iets als appelazijn er namelijk niet in ga krijgen.

Ik heb trouwens even in die uitslag van de urine gekeken. De PH was tijdens het testen op de laatste blaasontsteking 8.0. Nadat het weer over was en ik de urine inleverde voor controle 7.0.

Echt super bedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Laatst gewijzigd door Priscilla1983 op wo 07 sep 2022, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Priscilla1983
#3449226
doranto schreef: wo 07 sep 2022, 13:18 Is het gruis ook onderzocht? Het is namelijk belangrijk om te weten wat de samenstelling is. Mijn hond maakt bijvoorbeeld cystine stenen aan. Mij werd ook de Royal Canin urinary aanbevolen. Maar ik moet de urine juist alkalischer maken! Ik heb dus zelf een menu samengesteld (met hulp van hier) en geef verdeeld over de dag extra drinken (heel sterk verdunde bouillon die ik zelf heb getrokken). Eerstens om alles goed door te spoelen en tweedes omdat veel drinken de urine alkalischer maakt.
Nee, dat hebben ze niet gedaan. Jammer dat ik niet wist dat dat kon, dan had ik er naar kunnen vragen.
Mag ik vragen hoe jij je bouillon maakt?
Door Lizzy
#3449228
Priscilla1983 schreef: wo 07 sep 2022, 14:23

Ja, ze krijgt inderdaad de s/o brokken.
Ow dat van de glucosamine/chondroïtine zou top zijn, dat krijgt één van de andere honden, dan kan ik dat haar ook gewoon gaan geven!

Ik gaf de yoghurt (biogarde) ook als probiotica naast de antibiotica. Kan ik daar dan iets anders voor gaan gebruiken?
Ja OK, ik snap het. Je zou een probiotica poeder kunnen geven. Bijv. van Puur ofzo.
Bone broth ga ik even opzoeken hoe ik dat moet doen, denk dat ik hier in zoekfunctie al een aardig eind zal komen :biggrin2:
Hmmm... Misschien ook niet... Dik 400 berichten ;D Welk vlees kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik moet opletten dat het niet te vet is ivm dat ze vrij snel aan de race gaat wanneer iets vettig is.
Je moet bone broth maken met botten. Het is bottenbouillon zeg maar. Receptje: https://degroeneos.nl/recept-maak-zelf- ... nd-en-kat/

Je kunt de bouillon in de koeling zetten en het gestolde vet drijft dan bovenop. Dat kun je eraf scheppen en weggooien.
Ze krijgen de complete versies van dogmeat, daar zitten stukjes bot in. Groenten moeten ze niks van weten, dus dat scheelt ;D . Deze kvv is inderdaad graan en rijst vrij.
Kijk ook even of jouw KVV vrij is van premix want Dogmeat heeft ook KVV's met. En die moet je niet hebben.
Misschien een gekke vraag, maar als ik appelazijn of cranberry er niet in krijg, kan ik dan ook zo'n geel vitamine C pilletje geven? Die welbekende zure dingen en dan uiteraard zonder suiker. Of kun je cranberry ook in pilvorm krijgen bijvoorbeeld? Ik denk dat ik iets als appelazijn er namelijk niet in ga krijgen.
Vitamine zuurt bij honden onvoldoende aan. Cranberry bedoel ik inderdaad in pilvorm.
Ik heb trouwens even in die uitslag van de urine gekeken. De PH was tijdens het testen op de laatste blaasontsteking 8.0. Nadat het weer over was en ik de urine inleverde voor controle 7.0.
Ja, dat is duidelijk een pH waarde die bij blaasontsteking hoort en bij struviet. Dat hoeft je dierenarts niet eens na te laten kijken.
Echt super bedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Graag gedaan!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449229
Priscilla1983 schreef: wo 07 sep 2022, 14:25 Nee, dat hebben ze niet gedaan. Jammer dat ik niet wist dat dat kon, dan had ik er naar kunnen vragen.
Mag ik vragen hoe jij je bouillon maakt?
Ik pak 1 of 2 kipkarkassen, zet die onder water (zonder toevoegingen) en laat het een paar uur trekken. Dan verdeel ik de bouillon in porties en vries het in. De gaar gekookte karkassen maal ik met een handvleesmolentje met een fijne maalschijf. (Gaat heel gemakkelijk als het goed gaar is) en doe het in zo'n silicone vormpjes voor diepvriesblokjes. Een half blokje los ik op in ongeveer 1/2 liter water. De hond die het nodig heeft krijgt daarvan per keer ongeveer 350ml. , de andere hond krijgt voor de show de rest, omdat ik haar niet wil overslaan.
Van de bouillon pak ik ongeveer 50 à 100 ml. en leng dat aan tot 1/2 liter.
Door Priscilla1983
#3449232
Lizzy schreef: wo 07 sep 2022, 15:00 Ja OK, ik snap het. Je zou een probiotica poeder kunnen geven. Bijv. van Puur ofzo.


Je moet bone broth maken met botten. Het is bottenbouillon zeg maar. Receptje: https://degroeneos.nl/recept-maak-zelf- ... nd-en-kat/

Je kunt de bouillon in de koeling zetten en het gestolde vet drijft dan bovenop. Dat kun je eraf scheppen en weggooien.


Kijk ook even of jouw KVV vrij is van premix want Dogmeat heeft ook KVV's met. En die moet je niet hebben.


Vitamine zuurt bij honden onvoldoende aan. Cranberry bedoel ik inderdaad in pilvorm.


Ja, dat is duidelijk een pH waarde die bij blaasontsteking hoort en bij struviet. Dat hoeft je dierenarts niet eens na te laten kijken.


Graag gedaan!
Ik ga even op zoek naar die probiotica en meteen cranberry pillen! Dank je!

De premix neem ik nooit, dus dat moet goed gaan :biggrin2:

Slim van dat drijvende vet!

Ik ga er allemaal even mee aan de slag en dan laat ik over een tijdje de urine weer nakijken of het op deze manier goed blijft.

Als ik bone broth gemaakt heb, kan ik dat dan in ijsblokvormpjes doen en invriezen? En dan een blokje per keer aanlengen met water? Mag dat dan elke dag?
Door Priscilla1983
#3449233
doranto schreef: wo 07 sep 2022, 15:25 Ik pak 1 of 2 kipkarkassen, zet die onder water (zonder toevoegingen) en laat het een paar uur trekken. Dan verdeel ik de bouillon in porties en vries het in. De gaar gekookte karkassen maal ik met een handvleesmolentje met een fijne maalschijf. (Gaat heel gemakkelijk als het goed gaar is) en doe het in zo'n silicone vormpjes voor diepvriesblokjes. Een half blokje los ik op in ongeveer 1/2 liter water. De hond die het nodig heeft krijgt daarvan per keer ongeveer 350ml. , de andere hond krijgt voor de show de rest, omdat ik haar niet wil overslaan.
Van de bouillon pak ik ongeveer 50 à 100 ml. en leng dat aan tot 1/2 liter.
Bedankt! Die bouillon kan ik ook in ijsblokvormpjes doen en dan elke dag een blokje aanlengen met water? Of is dat te vaak/veel of juist te weinig?
En misschien een gekke vraag, maar kun je er ook vis bij mikken? Bijvoorbeeld resten zoals koppen halen bij de visboer?
Door Priscilla1983
#3449234
pearlsofpassion schreef: wo 07 sep 2022, 14:43 Als ik het goed heb, kan je enkel struviet middels voeding terug oplossen. Al de rest moet er operatief uit, denk ik..
Uit het laatste onderzoek kwam dat er niks meer in haar urine zat, nu ze op dat voer staat. Dus denk dat het dan enkel struviet geweest is.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449239
Priscilla1983 schreef: wo 07 sep 2022, 16:32 Bedankt! Die bouillon kan ik ook in ijsblokvormpjes doen en dan elke dag een blokje aanlengen met water? Of is dat te vaak/veel of juist te weinig?
En misschien een gekke vraag, maar kun je er ook vis bij mikken? Bijvoorbeeld resten zoals koppen halen bij de visboer?
Ik denk dat je het zeker in ijsblokvormpjes zou kunnen doen. Ik verdun het zelf tussen de 5 à 10 keer. Een beetje afhankelijk van wat hij nog net graag opdrinkt en hoe sterk de bouillon is.
Als hij verdunde visbouillon lekker vindt, lijkt me daar niks mis mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449246
Priscilla1983 schreef: wo 07 sep 2022, 16:33 Uit het laatste onderzoek kwam dat er niks meer in haar urine zat, nu ze op dat voer staat. Dus denk dat het dan enkel struviet geweest is.
De vraag is natuurlijk hoe zeker je bent dat er niets meer in haar blaas zit. Soms zie je't niet in de urine, maar zit er toch een steen oid.
Vandaar dat je ook best pH meet, want té zuur geeft dan weer andere soorten gruis en evt stenen en die zijn dus moeilijker op te lossen.
Gezien je verhaal en de hoge pH is het wss wel struviet geweest (al kan je met enkel opgevangen urine testen niet zeker weten dat er niet nog wat anders zit. Met een punctie uit de blaas is dat al iets betrouwbaarder). En struviet lost relatief eenvoudig op als de urine verzuurt wordt. Dus ik zou even goed meten met strips, indien mogelijk dagelijks en daarop afstemmen hoeveel je moet bij verzuren. Niet dagelijks afstemmen he, maar wel dagelijks testen zodat je een betrouwbaar beeld krijgt van pakweg een week of maand. Of het OK is, of steeds/vaak te hoog of te laag.

Hopelijk lost dat de blaasontstekingen op. Want bij dit soort klachten is altijd de vraag wat er het eerst is. Zowel blaasontstekingen als struviet versterken elkaar, maar welke van beide is de oorzaak is dan de vraag.
Door Priscilla1983
#3449265
pearlsofpassion schreef: wo 07 sep 2022, 21:41 De vraag is natuurlijk hoe zeker je bent dat er niets meer in haar blaas zit. Soms zie je't niet in de urine, maar zit er toch een steen oid.
Vandaar dat je ook best pH meet, want té zuur geeft dan weer andere soorten gruis en evt stenen en die zijn dus moeilijker op te lossen.
Gezien je verhaal en de hoge pH is het wss wel struviet geweest (al kan je met enkel opgevangen urine testen niet zeker weten dat er niet nog wat anders zit. Met een punctie uit de blaas is dat al iets betrouwbaarder). En struviet lost relatief eenvoudig op als de urine verzuurt wordt. Dus ik zou even goed meten met strips, indien mogelijk dagelijks en daarop afstemmen hoeveel je moet bij verzuren. Niet dagelijks afstemmen he, maar wel dagelijks testen zodat je een betrouwbaar beeld krijgt van pakweg een week of maand. Of het OK is, of steeds/vaak te hoog of te laag.

Hopelijk lost dat de blaasontstekingen op. Want bij dit soort klachten is altijd de vraag wat er het eerst is. Zowel blaasontstekingen als struviet versterken elkaar, maar welke van beide is de oorzaak is dan de vraag.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Kan het per dag nog verschillen hoe hoog de pH is? Bijvoorbeeld door wat ze gegeten heeft?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door