Lizzy schreef: ↑wo 07 sep 2022, 12:58
Getver, wat vervelend!
Krijgt ze S/O brokken?
Ik vermoed van wel, en dat het gruis veroorzaakt wordt door een hoge pH waarde, die ontstaat door bacteriën in de urine. Brokken doen een paar dingen: ze beschermen de blaas middels glucosamine/chondroïtine (en het lijkt erop dat dit ook helpt bij blaasontsteking behandelen/voorkomen), ze zuren de urine aan en ze zorgen dat de hond wat meer drinkt.
Allemaal dingen die jij naast het verse vlees ook kunt doen. Je kunt dus KVV geven (ik zou de yoghurt even weg laten) met een glucosamine/chondroïtine supplement, je kunt daarnaast iets geven om de urine te verzuren (ik denk dan aan cranberry of appelazijn of soms beide) en je kunt je hond wat extra laten drinken door bijv. elke dag bone broth te geven.
En handig is dan om pH waarde strips te kopen en de pH waarde van de urine zelf te gaan meten. Bijv. deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html (je moet ergens tussen de pH 4 a 5 en 10 kunnen meten). Je meet dan altijd op hetzelfde tijdstip van de dag de urine (vers!) en als de pH waarde dan boven de zeg 7.0 a 7.5 uit komt: dan moet je extra gaan verzuren en extra water (bone broth) gaan geven.
Kies ook een KVV uit waar geen graan/rijst in zit. En ook geen KVV waar premix in zit (dus geen vitamine/mineralen preparaat). Kies ook voor een KVV waar gemalen vleesbot in zit en geen calcium supplement. Geef ook geen groenten (want dat maakt de urine alkalisch).
Dan moet het naar mijn beleving wel lukken.
Ja, ze krijgt inderdaad de s/o brokken.
Ow dat van de glucosamine/chondroïtine zou top zijn, dat krijgt één van de andere honden, dan kan ik dat haar ook gewoon gaan geven!
Ik gaf de yoghurt (biogarde) ook als probiotica naast de antibiotica. Kan ik daar dan iets anders voor gaan gebruiken?
Bone broth ga ik even opzoeken hoe ik dat moet doen, denk dat ik hier in zoekfunctie al een aardig eind zal komen
Hmmm... Misschien ook niet... Dik 400 berichten

Welk vlees kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik moet opletten dat het niet te vet is ivm dat ze vrij snel aan de race gaat wanneer iets vettig is.
Ze krijgen de complete versies van dogmeat, daar zitten stukjes bot in. Groenten moeten ze niks van weten, dus dat scheelt
Deze kvv is inderdaad graan en rijst vrij.
Misschien een gekke vraag, maar als ik appelazijn of cranberry er niet in krijg, kan ik dan ook zo'n geel vitamine C pilletje geven? Die welbekende zure dingen en dan uiteraard zonder suiker. Of kun je cranberry ook in pilvorm krijgen bijvoorbeeld? Ik denk dat ik iets als appelazijn er namelijk niet in ga krijgen.
Ik heb trouwens even in die uitslag van de urine gekeken. De PH was tijdens het testen op de laatste blaasontsteking 8.0. Nadat het weer over was en ik de urine inleverde voor controle 7.0.
Echt super bedankt voor je uitgebreide antwoord!!