Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3437881
Ik moet mezelf corrigeren hier. Omdat Sjoerd giardia heeft gehad, wilde ik een vitamine B11 en B12 bepaling laten doen. Dat kan mijn dierenarts dus niet zelf en het bloed moest opgestuurd worden naar het lab. Bij ons is het opgestuurd naar Utrecht.

Volgens IDEXX is de ondergrens 173 pmol/L maar Atjo Westerhuis hanteert een hele andere ondergrens namelijk die van 400 pmol/L. Meer informatie hierover kun je vinden op deze website van Atjo:

https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/
#3437896
De site van Atjo Westerhuis ken ik.
Inmiddels heb ik vitamine B12 laten testen bij 4 van mijn honden 2 Bonte Newfy s en 2 Sint Bernards maar dat heb ik hier in België laten doen.
De dierenarts van daar vertelde mij dat ik niet zoveel had aan alleen vitamine B12 testen maar dat dit ook met Methylmalonzuur gedaan zou moeten worden dit bepaald dan hoeveel vitamine B12 er daadwerkelijk wordt opgenomen in de bloedcel en dat er dan een hele andere uitkomst uit zou kunnen komen hoeft niet maar kan.
Met Methylmalonzuur wordt in Nederland niet gedaan bij dieren wel bij mensen.
In België hebben ze een ander referentiebereik namelijk 99 -685
Vanaf < 250 ng/l of 184 pmol/l wordt verder onderzoek aangeraden
Bij 1 van mijn Bontjes die ik als eerste B12 heb laten testen kwam als resultaat 232 uit dus goed maar toen heb ik nog met het Methylmalonzuur laten testen en hier kwam uit 133,8 net iets te laag dus. Nu zou dit kunnen komen omdat ze 3 mnd geleden pups heeft gehad en dat haar lichaam nog niet helemaal hersteld is.
Mijn andere honden waren goed.

Ik vraag mij zowiezo af waarom ze dat hier ook niet doen en alleen bij mensen.
Ook vraag ik mij eigen af waarom dit geen standaard procedure is omdat er heel veel mee voorkomen kan worden eigenlijk weet ik het wel geld.
Door dit onderzoek als standaard te doen kan er veel leed en verdriet verkomen worden.

Als ik dan de Sint Bernard neem met de epilepsie waarvan de bloedspiegel maar van bleef schommelen en er nog een Phenoral pil bij moest en nog een pil en maar aanvallen bleef houden maar dat we door toeval erop kwamen op de vitamine B12 veel te laag was en dat daarom de Phenoral niet werkt nu krijgt hij 2x per week vitamine B12 injecties en ongelofelijk de hond is zo opgeknapt er moest weer bloed geprikt worden voor zijn bloedspiegel voor de Phenoral en wat bleek veel te hoog en dat komt door de vitamine B12 injecties maarja hoe bouw je een pilletje phenoral af en dat is niet zonder risico maar hier geven ze geen antwoord op! En dan nu nog de andere vraag komt de epilepsie door het vitamine tekort in zijn lichaam en heeft hij misschien die medicijnen helemaal niet nodig. En dan nog een vraag hoe komt het dat geleerde personen in epilepsie niets weten over vitamine B12 en daar niet gelijk onderzoek in doen maar je hond gelijk volstoppen met troep.
Naar mijn idee kan er door dit onderzoek te doen heel veel leed worden bespaard!!!
Maar ja de pharmeceutische bedrijven verdienen natuurlijk heel veel geld hiermee en ja mensen doen alles voor hun hond vaak kosten wat het kost.
Ze willen dat je mee doet aan allerlei onderzoeken door bv je hond op speciale brokken te zetten en ja daar wordt natuurlijk veel geld mee verdiend.
En van epilepsie wordt natuurlijk al heel gauw gezegd erfelijk maar met dit verhaal heb ik daar wel mijn twijfels over.
Sorry Lizzy een heel verhaal geworden en dat komt gewoon omdat ik het gewoon niet kan begrijpen zoiets eenvoudigs vitamine B12 als je zelf niet het internet afzoeken en speurt en vol blijft houden kan het wel eens slecht aflopen.
#3437904
fester schreef: za 08 jan 2022, 11:42 De site van Atjo Westerhuis ken ik.
Inmiddels heb ik vitamine B12 laten testen bij 4 van mijn honden 2 Bonte Newfy s en 2 Sint Bernards maar dat heb ik hier in België laten doen.
De dierenarts van daar vertelde mij dat ik niet zoveel had aan alleen vitamine B12 testen maar dat dit ook met Methylmalonzuur gedaan zou moeten worden dit bepaald dan hoeveel vitamine B12 er daadwerkelijk wordt opgenomen in de bloedcel en dat er dan een hele andere uitkomst uit zou kunnen komen hoeft niet maar kan.
Met Methylmalonzuur wordt in Nederland niet gedaan bij dieren wel bij mensen.
In België hebben ze een ander referentiebereik namelijk 99 -685
Is dit dan de waarde voor cobalamine of Methylmalonzuur?
Vanaf < 250 ng/l of 184 pmol/l wordt verder onderzoek aangeraden
Is dit dan de waarde voor cobalamine of Methylmalonzuur?
Bij 1 van mijn Bontjes die ik als eerste B12 heb laten testen kwam als resultaat 232 uit dus goed maar toen heb ik nog met het Methylmalonzuur laten testen en hier kwam uit 133,8 net iets te laag dus. Nu zou dit kunnen komen omdat ze 3 mnd geleden pups heeft gehad en dat haar lichaam nog niet helemaal hersteld is.
Mijn andere honden waren goed.
Dus met andere woorden...? Je honden hebben geen B12 tekort? Dus dat klopt dan toch niet met de eerdere uitslagen? Ja, je ene hond die net pups heeft gehad zit iets te laag. Wat krijg je daar nu voor, injecties? Orale suppletie?
Ik vraag mij zowiezo af waarom ze dat hier ook niet doen en alleen bij mensen.
Ook vraag ik mij eigen af waarom dit geen standaard procedure is omdat er heel veel mee voorkomen kan worden eigenlijk weet ik het wel geld.
Door dit onderzoek als standaard te doen kan er veel leed en verdriet verkomen worden.

Als ik dan de Sint Bernard neem met de epilepsie waarvan de bloedspiegel maar van bleef schommelen en er nog een Phenoral pil bij moest en nog een pil en maar aanvallen bleef houden maar dat we door toeval erop kwamen op de vitamine B12 veel te laag was en dat daarom de Phenoral niet werkt nu krijgt hij 2x per week vitamine B12 injecties en ongelofelijk de hond is zo opgeknapt er moest weer bloed geprikt worden voor zijn bloedspiegel voor de Phenoral en wat bleek veel te hoog en dat komt door de vitamine B12 injecties maarja hoe bouw je een pilletje phenoral af en dat is niet zonder risico maar hier geven ze geen antwoord op! En dan nu nog de andere vraag komt de epilepsie door het vitamine tekort in zijn lichaam en heeft hij misschien die medicijnen helemaal niet nodig. En dan nog een vraag hoe komt het dat geleerde personen in epilepsie niets weten over vitamine B12 en daar niet gelijk onderzoek in doen maar je hond gelijk volstoppen met troep.
Naar mijn idee kan er door dit onderzoek te doen heel veel leed worden bespaard!!!
Maar ja de pharmeceutische bedrijven verdienen natuurlijk heel veel geld hiermee en ja mensen doen alles voor hun hond vaak kosten wat het kost.
Ze willen dat je mee doet aan allerlei onderzoeken door bv je hond op speciale brokken te zetten en ja daar wordt natuurlijk veel geld mee verdiend.
En van epilepsie wordt natuurlijk al heel gauw gezegd erfelijk maar met dit verhaal heb ik daar wel mijn twijfels over.
Sorry Lizzy een heel verhaal geworden en dat komt gewoon omdat ik het gewoon niet kan begrijpen zoiets eenvoudigs vitamine B12 als je zelf niet het internet afzoeken en speurt en vol blijft houden kan het wel eens slecht aflopen.
Nee bedankt juist voor je verhaal! Zo worden we allemaal weer een beetje wijzer.
#3437916
fester schreef: za 08 jan 2022, 11:42 De site van Atjo Westerhuis ken ik.
Inmiddels heb ik vitamine B12 laten testen bij 4 van mijn honden 2 Bonte Newfy s en 2 Sint Bernards maar dat heb ik hier in België laten doen.
De dierenarts van daar vertelde mij dat ik niet zoveel had aan alleen vitamine B12 testen maar dat dit ook met Methylmalonzuur gedaan zou moeten worden dit bepaald dan hoeveel vitamine B12 er daadwerkelijk wordt opgenomen in de bloedcel en dat er dan een hele andere uitkomst uit zou kunnen komen hoeft niet maar kan.
Met Methylmalonzuur wordt in Nederland niet gedaan bij dieren wel bij mensen.
In België hebben ze een ander referentiebereik namelijk 99 -685
Vanaf < 250 ng/l of 184 pmol/l wordt verder onderzoek aangeraden
Bij 1 van mijn Bontjes die ik als eerste B12 heb laten testen kwam als resultaat 232 uit dus goed maar toen heb ik nog met het Methylmalonzuur laten testen en hier kwam uit 133,8 net iets te laag dus. Nu zou dit kunnen komen omdat ze 3 mnd geleden pups heeft gehad en dat haar lichaam nog niet helemaal hersteld is.
Mijn andere honden waren goed.

Ik vraag mij zowiezo af waarom ze dat hier ook niet doen en alleen bij mensen.
Ook vraag ik mij eigen af waarom dit geen standaard procedure is omdat er heel veel mee voorkomen kan worden eigenlijk weet ik het wel geld.
Door dit onderzoek als standaard te doen kan er veel leed en verdriet verkomen worden.

Als ik dan de Sint Bernard neem met de epilepsie waarvan de bloedspiegel maar van bleef schommelen en er nog een Phenoral pil bij moest en nog een pil en maar aanvallen bleef houden maar dat we door toeval erop kwamen op de vitamine B12 veel te laag was en dat daarom de Phenoral niet werkt nu krijgt hij 2x per week vitamine B12 injecties en ongelofelijk de hond is zo opgeknapt er moest weer bloed geprikt worden voor zijn bloedspiegel voor de Phenoral en wat bleek veel te hoog en dat komt door de vitamine B12 injecties maarja hoe bouw je een pilletje phenoral af en dat is niet zonder risico maar hier geven ze geen antwoord op! En dan nu nog de andere vraag komt de epilepsie door het vitamine tekort in zijn lichaam en heeft hij misschien die medicijnen helemaal niet nodig. En dan nog een vraag hoe komt het dat geleerde personen in epilepsie niets weten over vitamine B12 en daar niet gelijk onderzoek in doen maar je hond gelijk volstoppen met troep.
Naar mijn idee kan er door dit onderzoek te doen heel veel leed worden bespaard!!!
Maar ja de pharmeceutische bedrijven verdienen natuurlijk heel veel geld hiermee en ja mensen doen alles voor hun hond vaak kosten wat het kost.
Ze willen dat je mee doet aan allerlei onderzoeken door bv je hond op speciale brokken te zetten en ja daar wordt natuurlijk veel geld mee verdiend.
En van epilepsie wordt natuurlijk al heel gauw gezegd erfelijk maar met dit verhaal heb ik daar wel mijn twijfels over.
Sorry Lizzy een heel verhaal geworden en dat komt gewoon omdat ik het gewoon niet kan begrijpen zoiets eenvoudigs vitamine B12 als je zelf niet het internet afzoeken en speurt en vol blijft houden kan het wel eens slecht aflopen.
Daar hanteren ze referentie 99 -658 ng/l cobalamine onze Sproet had 232 cobalamine dus volgens deze lijnen goed.
Maar ze adviseerde mij om haar ook te laten testen met Methylmalonzuur omdat bovenstaande waarde niet zo veel zegt het gaat om de bloedcel hoeveel neemt ze op en uit de test met de Methylmalonzuur kwam iets heel anders 133,8 het referentie bereik 45,4 - 129,0 pg/l

Wij hebben FortiFlora van Propaan ( geloof daar niet zo in) en multivitamine.
Omdat zij is geopereerd aan haar kruisband heb ik even hier voor gekozen anders had ik gelijk laten spuiten maarja met zo n poot steeds in de auto is ook niets.

Mijn andere honden waren goed maar dit heb ik zuiver laten doen( zie 1ste bericht) omdat 3 Sint Bernards pups van mij maar wonen ergens anders laag zaten in de B12 en ik wilde weten of dat dit bij ons vandaan komt
Deze honden zijn ook getest zonder Methylmalonzuur maar nu is zij ook met 1 van deze honden bij de dierenarts geweest ( waar wij ook gaan) om te testen met Methylmalonzuur ben benieuwd wat de uitslag daar van zal zijn
#3438032
Hallo Lizzy,
Omdat ik weet dat je bent geïnteresseerd in het onderwerp stuur ik je deze site misschien haal je er nog wat uit https://stichtingb12tekort.nl/stichting ... 12-tekort/

Nu heb ik nog een vraag aan jou misschien dat jij dat weet bij het spuiten van B12 is het 1 ampul per 3 dagen voor een volwassen mens.
Maar weet jij toevallig of dat dit anders zou werken bij een hond want een hond is geen mens.
Ze houden voor een hond het zelfde aan.
#3438066
fester schreef: ma 10 jan 2022, 15:19 Hallo Lizzy,
Omdat ik weet dat je bent geïnteresseerd in het onderwerp stuur ik je deze site misschien haal je er nog wat uit https://stichtingb12tekort.nl/stichting ... 12-tekort/

Nu heb ik nog een vraag aan jou misschien dat jij dat weet bij het spuiten van B12 is het 1 ampul per 3 dagen voor een volwassen mens.
Maar weet jij toevallig of dat dit anders zou werken bij een hond want een hond is geen mens.
Ze houden voor een hond het zelfde aan.
Oh, dank je voor de link, die ga ik bestuderen.

Atjo houdt andere hoeveelheden aan, qua injecties:

Hydrocobamine 1000 µg ampul van 2 ml, dosis afhankelijk van het lichaamsgewicht van de hond:

Gewicht (kg) Sterkte (µg) Hoeveelheid (ml)
< 10 250 ½ = ¼ ampul
10 – 20 500 1 = ½ ampul
> 20 1000 2 = 1 ampul

Voorschrift
Hydrocobamine 1000 µg, ampul van 2 ml, 1 x per week, 1/4, 1/2 of 1 ampul, afhankelijk van het gewicht van de hond, onderhuids injecteren, gedurende 6 weken. Daarna (na 4 weken), nog een keer 1 injectie toedienen. Daarna (na weer 4 weken) controle bloed op cobalamine gehalte (10-12 uur nuchter).

Bron: https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door