Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door denise.smeijers
#3435336
Hallo allemaal,

Al een tijdje lees ik hier mee over alles mbt KVV en de laatste tijd ook over blaasontstekingen- en gruis. Ik heb tot nu toe al heel veel gehad aan de verhalen en tips die ik hier voorbij heb zien komen, waarvoor heel veel dank.

Ik heb hier een heerlijk puppytrutje van bijna 20 weken, echt ons zonnetje in huis. Verder helemaal in orde maar het wil helaas zo zijn dat ze nu wel al een paar weken tobt met haar blaasje. Rond 13 weken is voor het eerst een blaasontsteking geconstateerd, eerste AB kuur van 10 dagen, ik geloof Clavubactin. Klachten verdwenen maar kwamen na het stopzetten van de AB weer terug binnen ongeveer een week. Ze hebben de tweede keer een blaaspunctie en echo gedaan, niets gevonden ook geen kristallen. Wel een flinke blaasontsteking maar uit de kweek kwam niet naar voren om welke bacterie het ging. Ging toen al tegen mijn gevoel in om er dan maar lukraak AB tegenaan te gooien terwijl je niet weet welke bacterie je moet bestrijden, maar hey je probeert erop te vertrouwen dat het goed komt en de dierenarts het wel weet. Tweede kuur 14 dagen, Clavuseptin 62,5 MG 2x daags 1,5 tablet, bij start van de kuur woog ze 4,1 kg (de DA waar ik inmiddels ben geweest voor een second opinion vond dit veel te heftig voor zo’n kleintje). Deze week heb ik voor controle haar plasje ingeleverd en ik wist al dat het niet helemaal weg zou zijn. Ze is heel levendig, ziet er goed uit, eet en drinkt goed (dit zijn we nu wel heftig aan het stimuleren) en laat geen veranderingen in gedrag zien. Maar wel had ze nog wat ongelukjes deze week, wisselend kleine plasjes met heeeele grote heldere plassen en piepen/puffen doet ze soms nog.

De ontsteking bleek een stuk verminderd maar nu kwam naar voren waar ik al weken om liep te stressen, namelijk het gevreesde gruis. Struviet om precies te zijn, PH van 7. Het plasje dat op kweek is gezet bij de punctie had ook een PH van 7. Bij deze uitslag had ik me al flink ingelezen en stond ik al klaar met m’n actieplan, cranberry, PH strips, spoelen en over op een andere KVV zonder premix (Energique Puppy naar Bibi kip, rund en schaap afgewisseld. Ik heb getwijfeld over Bandit maar het uiteindelijk niet gedaan door de rijst, zo min mogelijk koolhydraten is voor m’n gevoel het beste nu). Het advies om haar Hills speciaalvoer te gaan geven voor 2 weken heb ik zoals jullie begrijpen in de wind geslagen, en ik hoef jullie ook niet uit te leggen waarom ik nooit meer terug zal gaan naar deze dierenarts. Ik ben bij een holistische DA geweest voor een fijne second opinion waarin ik ook veel geruststelling heb gevonden, hoewel ik me er genoeg zorgen over maak en inmiddels denk ik al honderden uren aan zelfstudie op heb zitten :D

Hij bevestigde de aanpak die ik hier keer op keer ook terug heb gezien en het was een fijne rustige man met verstand van zaken. Ik maakte me zorgen om haar nieren en vroeg om preventief bloedonderzoek maar hij heeft me uitgelegd hoe haar urineonderzoek aantoont dat haar nieren prima zijn, het soortelijk gewicht van de urine is erg hoog. Ik kon ook vragen stellen waar ik daadwerkelijk een antwoord op kreeg zonder dat ik me ‘dat vrouwtje die iets heeft gelezen op internet’ voelde. Mijn vorige DA heeft overigens met geen woord over cranberry of wat dan ook gerept, ontsteking = AB, werkt dat niet dan maar dieetvoer. Ik wil haar dit absoluut niet geven en heb denk ik nog wat geruststelling nodig, hier trotse bezitters van ex-blaasgruishondjes die het zelf onder controle hebben gekregen zonder deze rommel?

Momenteel krijgt ons frupje nog Energique Puppy 3X daags 60 gram met een flinke plens water erbovenop, komende week komt de Bibi binnen en gaan we haar stapsgewijs overzetten naar de eerste dagen één smaak, om ze vervolgens af te wisselen. Voor de PH proberen we vaste momentjes te vinden en het uiteindelijk niet al te obsessief gaan meten maar voor nu zitten we er nog best bovenop. Vanochtend schrok ik me rot met een PH van 8,5 in haar eerste plas, was op nuchtere maag en wel een grote plas. Plasje twee uur later was al gezakt naar ongeveer 6,8. Ik heb de stripjes van Gezondeshop.nl die ik hier vaak aanbevolen zie worden. Ze krijgt 1x daags 1 tablet Puur Cranberry bij de eerste maaltijd. Dit leek me het beste voor zo’n kleintje, ze moet nu ongeveer rond de 5 kilo wegen. Zou ik haar ook ‘s avonds een tablet kunnen geven of is dat te veel?
Ik ben begonnen met hier en daar een drupje biologische appelciderazijn. Vitamine C krijgt ze nog niet, hier lees ik wisselende dingen over en dat ze er vooral van aan de diarree gaan. Ik lees hele goede dingen over Eurologist maar vind het toch altijd wel spannend om zelf met middeltjes te gaan experimenteren, zeker icm met andere supplementen geen idee wat wijsheid is. Iemand een idee?

Gisteren heeft ze overigens geen ongelukjes gehad, veel mooie grote plassen en hoorbaar minder ongemak tijdens het plassen. Als de PH nu zo omhoog schiet, is dat dan omdat haar urine zo verdund raakt en dus niet heel geconcentreerd is? Heel veel grote plassen lijkt me een goed teken dat de blaas doorgespoeld wordt, maar hoe kan de urine met zoveel vocht ooit zuur genoeg worden om rond de 6,3 te raken en de struvieten te lozen vraag ik me af.. Echt puur de verzurende supplementen? Heb het gevoel dat er dan echt ‘grof geschut’ ingezet moet worden om de PH van zo’n grote plas zo drastisch te laten zakken..

Heel lang verhaal, bedankt voor het lezen en jullie ervaringen alvast!
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435338
Wat vervelend dat je met je jonge pup al zo aan het tobben bent.
Ik kan je niet echt helpen vrees ik.

Wel ervaring met (brok gevoerde) gruiskater. Vooral veel spoelen, grote plassen klinken voor mij heel goed omdat je dan de boel schoon spoelt. Maar hoe dat dan zit met ph enzo.. daar kan ik je helaas niet veel wijzer bij maken.

Sterkte met je pupje, hopelijk knapt ze nu snel op.

Karen
Door Lizzy
#3435344
denise.smeijers schreef: zo 28 nov 2021, 09:57 Hallo allemaal,

Al een tijdje lees ik hier mee over alles mbt KVV en de laatste tijd ook over blaasontstekingen- en gruis. Ik heb tot nu toe al heel veel gehad aan de verhalen en tips die ik hier voorbij heb zien komen, waarvoor heel veel dank.

Ik heb hier een heerlijk puppytrutje van bijna 20 weken, echt ons zonnetje in huis. Verder helemaal in orde maar het wil helaas zo zijn dat ze nu wel al een paar weken tobt met haar blaasje. Rond 13 weken is voor het eerst een blaasontsteking geconstateerd, eerste AB kuur van 10 dagen, ik geloof Clavubactin. Klachten verdwenen maar kwamen na het stopzetten van de AB weer terug binnen ongeveer een week. Ze hebben de tweede keer een blaaspunctie en echo gedaan, niets gevonden ook geen kristallen. Wel een flinke blaasontsteking maar uit de kweek kwam niet naar voren om welke bacterie het ging. Ging toen al tegen mijn gevoel in om er dan maar lukraak AB tegenaan te gooien terwijl je niet weet welke bacterie je moet bestrijden, maar hey je probeert erop te vertrouwen dat het goed komt en de dierenarts het wel weet. Tweede kuur 14 dagen, Clavuseptin 62,5 MG 2x daags 1,5 tablet, bij start van de kuur woog ze 4,1 kg (de DA waar ik inmiddels ben geweest voor een second opinion vond dit veel te heftig voor zo’n kleintje). Deze week heb ik voor controle haar plasje ingeleverd en ik wist al dat het niet helemaal weg zou zijn. Ze is heel levendig, ziet er goed uit, eet en drinkt goed (dit zijn we nu wel heftig aan het stimuleren) en laat geen veranderingen in gedrag zien. Maar wel had ze nog wat ongelukjes deze week, wisselend kleine plasjes met heeeele grote heldere plassen en piepen/puffen doet ze soms nog.

De ontsteking bleek een stuk verminderd maar nu kwam naar voren waar ik al weken om liep te stressen, namelijk het gevreesde gruis. Struviet om precies te zijn, PH van 7. Het plasje dat op kweek is gezet bij de punctie had ook een PH van 7. Bij deze uitslag had ik me al flink ingelezen en stond ik al klaar met m’n actieplan, cranberry, PH strips, spoelen en over op een andere KVV zonder premix (Energique Puppy naar Bibi kip, rund en schaap afgewisseld. Ik heb getwijfeld over Bandit maar het uiteindelijk niet gedaan door de rijst, zo min mogelijk koolhydraten is voor m’n gevoel het beste nu). Het advies om haar Hills speciaalvoer te gaan geven voor 2 weken heb ik zoals jullie begrijpen in de wind geslagen, en ik hoef jullie ook niet uit te leggen waarom ik nooit meer terug zal gaan naar deze dierenarts. Ik ben bij een holistische DA geweest voor een fijne second opinion waarin ik ook veel geruststelling heb gevonden, hoewel ik me er genoeg zorgen over maak en inmiddels denk ik al honderden uren aan zelfstudie op heb zitten :D

Hij bevestigde de aanpak die ik hier keer op keer ook terug heb gezien en het was een fijne rustige man met verstand van zaken. Ik maakte me zorgen om haar nieren en vroeg om preventief bloedonderzoek maar hij heeft me uitgelegd hoe haar urineonderzoek aantoont dat haar nieren prima zijn, het soortelijk gewicht van de urine is erg hoog. Ik kon ook vragen stellen waar ik daadwerkelijk een antwoord op kreeg zonder dat ik me ‘dat vrouwtje die iets heeft gelezen op internet’ voelde. Mijn vorige DA heeft overigens met geen woord over cranberry of wat dan ook gerept, ontsteking = AB, werkt dat niet dan maar dieetvoer. Ik wil haar dit absoluut niet geven en heb denk ik nog wat geruststelling nodig, hier trotse bezitters van ex-blaasgruishondjes die het zelf onder controle hebben gekregen zonder deze rommel?
Zo nou, je hebt zelf al een mega traject doorlopen! Grondig hoor! Voor reguliere dierenartsen is het inderdaad AB en dieet voer. En wat doet dat dieet voer, de urine aanzuren. En honden gaan minder drinken. Ik snap dat je na toch al een AB kuur niet al teveel voor voelt na 2 kuren AB.

Het komt best vaak voor, blaasontsteking (en dus ook struviet want dat vormt zich in alkalische urine en door de bacteriën in de urine wordt de urine meer alkalisch en vormt zich dus gemakkelijk struviet) bij pups, zeker bij teefjes. Ze plassen (zeker de kleine rasjes) vaak zeer dicht bij de grond en hun urinebuisje is erg kort. Bacteriën kunnen zich zo vaak makkelijk een weg vinden.
Momenteel krijgt ons frupje nog Energique Puppy 3X daags 60 gram met een flinke plens water erbovenop, komende week komt de Bibi binnen en gaan we haar stapsgewijs overzetten naar de eerste dagen één smaak, om ze vervolgens af te wisselen.
Persoonlijk vind ik Energique Puppy niet de beste KVV voor pups met blaasontsteking en struviet. Er zit mais en tarwe en een premix in en dat is eigenlijk wel drie keer een no-no. Kun je echt beter Bandit voeren. Maar er zijn zat meer merken waar geen premix en geen granen in zitten en daar kun je dan beter mee combineren. Persoonlijk haalde ik mijn pup echt snel (zonder over te schakelen) van dit voer af en gaf ik dat voorlopig niet meer.
Voor de PH proberen we vaste momentjes te vinden en het uiteindelijk niet al te obsessief gaan meten maar voor nu zitten we er nog best bovenop. Vanochtend schrok ik me rot met een PH van 8,5 in haar eerste plas, was op nuchtere maag en wel een grote plas. Plasje twee uur later was al gezakt naar ongeveer 6,8. Ik heb de stripjes van Gezondeshop.nl die ik hier vaak aanbevolen zie worden. Ze krijgt 1x daags 1 tablet Puur Cranberry bij de eerste maaltijd. Dit leek me het beste voor zo’n kleintje, ze moet nu ongeveer rond de 5 kilo wegen. Zou ik haar ook ‘s avonds een tablet kunnen geven of is dat te veel?
In de ochtend is de pH waarde vaak wat alkalischer maar 8,5 is te hoog. Dat betekent naar mijn beleving dat je er inderdaad nog niet bent. Dus lekker door gaan met extra vocht (ik zou dat apart van de maaltijd geven - liefst bone broth of anders water met een paar drupjes karnemelk/yoghurt/kefir). Op zich is 1 capsule genoeg maar liefst geef je dit toch wat meer verspreid over de dag dus ik zou voor acuut even kiezen voor 2 capsules. Die dosering is rijkelijk veel maar je zou een beetje cranberry poeder uit de capsule kunnen halen, weggooien en capsule weer dicht doen.
Ik ben begonnen met hier en daar een drupje biologische appelciderazijn. Vitamine C krijgt ze nog niet, hier lees ik wisselende dingen over en dat ze er vooral van aan de diarree gaan. Ik lees hele goede dingen over Eurologist maar vind het toch altijd wel spannend om zelf met middeltjes te gaan experimenteren, zeker icm met andere supplementen geen idee wat wijsheid is. Iemand een idee?
Prima. Mijn ervaring is dat vitamine C wel helpt hoor, in het verzuren van de urine. Maar minder goed als cranberry. Toch kan de combinatie wel fijn werken, ook als booster voor het immuunsysteem. Je moet alleen vitamine C ook kortdurend geven. Ik lees zelf eigenlijk alleen goede berichten over Eurologist maar ik zou dat gaan geven als de bovenste maatregelen niet helpen.
Gisteren heeft ze overigens geen ongelukjes gehad, veel mooie grote plassen en hoorbaar minder ongemak tijdens het plassen. Als de PH nu zo omhoog schiet, is dat dan omdat haar urine zo verdund raakt en dus niet heel geconcentreerd is? Heel veel grote plassen lijkt me een goed teken dat de blaas doorgespoeld wordt, maar hoe kan de urine met zoveel vocht ooit zuur genoeg worden om rond de 6,3 te raken en de struvieten te lozen vraag ik me af.. Echt puur de verzurende supplementen? Heb het gevoel dat er dan echt ‘grof geschut’ ingezet moet worden om de PH van zo’n grote plas zo drastisch te laten zakken..

Heel lang verhaal, bedankt voor het lezen en jullie ervaringen alvast!
Ik snap je denkwijze maar volgens mij klopt het niet. De cranberry gaat niet door het lichaam om in de blaas eens lekker op de gemakt de pH waarde te doen verlagen. Het hele urinesysteem werkt daar aan mee. En de pH waarde daalt dus wel degelijk (wordt zuurder). Grof geschut vind ik dus beide: doorspoelen (anders blijft het struviet te lang in de blaas en kunnen de gruisjes groter worden) en verzuren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3435352
Geen ervaring bij de hond, wel bij de kat.

Wij zitten momenteel weer op hetzelfde stramien. Aanzuren met cranberry, doorspoelen met veel drinken.
Wij hadden een echo gemaakt en daarop zag je echt een laag rommel op de bodem van de blaas. Na twee weken aanzuren en doorspoelen was die rommel voor 90% weg. Dat was echt mooi om te zien op de echo.

Ik zeg dus volhouden! Wij meten geen ph, dat is met een kat wat lastiger. En ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goedkomt. Hou vooral vol, het is een kwestie van een lange adem. Een blaas heeft naar mijn ervaring echt tijd nodig om te herstellen zonder terugval.
Door denise.smeijers
#3435422
Bedankt voor jullie reacties! Geeft toch wel wat geruststelling om te horen dat het een lange adem is en dat het niet binnen 3 dagen is opgelost. We menen gelukkig wel al verbetering te zien, ze heeft al een paar dagen consequent geen ongelukjes, laten haar goed plassen en drinken. Piepen en puffen doet ze nauwelijks, en inmiddels vindt ze het ook niet raar meer dat we een stickje in haar pies hangen hahaha. Heb sinds gisteren de dosis cranberry opgehoogd naar 2x daags. Vanochtend lag de PH ergens tussen de 5,5 en 6 zelfs, verbazingwekkend genoeg! Gedurende de rest van de dag wel weer wat alkalischer maar niet dramatisch, niets hoger dan 7,5 gezien. Het fluctueert wel behoorlijk maar toch blijven we veel meten, je wil toch ook in de gaten houden of het niet te zuur doorschiet.

@Lizzy, wat fijn zo’n uitgebreide reactie. Ik heb echt veel aan de bevestiging. Inmiddels is het me meer dan duidelijk dat dit echt een heel veel voorkomend puppykwaaltje is, ik lees niet anders. Gek genoeg doen dierenartsen altijd alsof het ‘t meest bizarre ding is wat ze ooit in hun carrière hebben gezien, lees ik ook en heb ik zelf ervaren. En wat ze ermee aanmoeten is al helemaal een mysterie kennelijk, lang leve de wijze leken ;D

Wat je zegt over het voer ben ik het helemaal mee eens, dat Energique niet geschikt is bij blaasgruis had ik al in de gaten. Helaas liggen de goede merken nou niet bepaald bij de Boerenbond in de vriezer en moest ik Bibi dus online bestellen. Voor de context, ik weet sinds donderdagavond dat ze blaasgruis heeft. Vrijdagmiddag stond ik al bij een andere DA voor een second opinion en zaterdagochtend heb ik de knoop doorgehakt over welk voer ik ging geven na ook weer uren lezen en twijfelen. De Bibi moet dus nog binnen komen, morgen is het zover zie ik gelukkig. Het overstappen wou ik niet in 7 maar in 3 dagen versneld doen. Nu ik erover nadenk weet ik eigenlijk niet zo goed waarom überhaupt gelijkmatig opbouwen? Omdat ik dat zo heb meegekregen en bij een pup al helemaal voorzichtig nieuw voer wil introduceren, maar nu ik erover nadenken is dat wellicht nog een brokken-iets dat is blijven plakken en is eerst een paar dagen het voer mengen op KVV niet nodig? Ze heeft natuurlijk wel al nu behoorlijke tijd elke dag hetzelfde voer en je wil kijken hoe ze erop reageert, de overstap niet te plotseling en heftig maken ofzo. Vreten zal ze het zeker wel, daar ben ik niet bang voor, maar of ze er bijvoorbeeld geen diarree van krijgt als ze tot nu toe elke dag hetzelfde heeft gehad..

Nu ik er meer bij stil heb gestaan vind ik het eigenlijk pure waanzin dat ze afgezien van heel veel afwisseling in (kauw)snacks elke dag hetzelfde voorgeschoteld krijgt. ‘Compleet’ gemaakt met allerlei onnatuurlijke toevoegingen die ze niet nodig heeft, maarja de ‘voer speciaal voor pups’-marketing.. Het is heel sneaky en overtuigend :)
Zodra de Bibi binnen is wordt onze prinses alleen maar verwender, heerlijk afwisselen met d’r maaltijden. Nooit meer een KVV met premix voor haar als dit haar gruis gaat oplossen en het wegblijft met dit dieet. Als het gruis weg is wil ik haar ook weer lekker groenten gaan geven, stukje fruit vindt ze ook echt heerlijk maar dat geven we haar nu niet voor de zekerheid.

De bouillon staat inmiddels ook te trekken! Ik zie de afgelopen dagen dat naast de cranberry echt het spoelen heel snel verbetering geeft, en in bone broth schijnen ook stofjes te zitten die helpen dus kom maar door. Ik durf er wel vertrouwen in te hebben. En dan kan ik middeltjes zoals Eurologist idd nog even als laatste strohalm behouden.

@Kaela dit was zo’n fijn relativerend bericht, dankjewel. Wat vervelend dat jullie ook weer aan het klooien zijn met de kat, hopelijk is die andere 10% ook gauw weer verdwenen! Lijkt me lastig hoor niet kunnen meten, maar als je al eerder hebt gezien dat deze aanpak werkt en je weet wat je doet is dat misschien ook wel wat beter los te laten. Daar gaan we maar voor! Heel veel succes met jullie patiëntje!
Door denise.smeijers
#3435426
Oooh toevoeging, inmiddels ben ik erachter dat de Boerenbond weldegelijk een premix-vrije KVV heeft zonder graan: BarfMenu Premium! Meteen inslaan morgen om met de Bibi af te wisselen binnenkort ;D
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435439
Wat fijn dat je al verbetering ziet.

KVV zou ik idd rustig wisselen, juist zo veel mogelijk variatie. Binnen rauw maakt dat niet veel uit. Alleen als het echt heel drastisch anders is zou je het wat voorzichtiger aan kunnen pakken om goed te kunnen zien wat het doet maar over het algemeen doe ik nooit voorzichtig overstappen.

Ze kregen hier soms ook wel een dagje spontaan brokken omdat dat handiger was op wedstrijden enzo. Kregen ze ook niets van. (nou ja, je ziet het wel terug in de ontlasting natuurlijk.. )

Karen
Door denise.smeijers
#3435475
Kromfohrlanders schreef:Wat fijn dat je al verbetering ziet.

KVV zou ik idd rustig wisselen, juist zo veel mogelijk variatie. Binnen rauw maakt dat niet veel uit. Alleen als het echt heel drastisch anders is zou je het wat voorzichtiger aan kunnen pakken om goed te kunnen zien wat het doet maar over het algemeen doe ik nooit voorzichtig overstappen.

Ze kregen hier soms ook wel een dagje spontaan brokken omdat dat handiger was op wedstrijden enzo. Kregen ze ook niets van. (nou ja, je ziet het wel terug in de ontlasting natuurlijk.. )

Karen
Bedankt voor ook jouw toevoeging, ik snap het punt. Denk eerlijk gezegd ook niet dat het slecht kan vallen, een KVV zo spoedig mogelijk zonder premix moet alleen maar beter zijn. Inmiddels kan ik met zelf meten wel echt een patroontje terugzien, inmiddels heeft ze al twee dagen ‘s ochtends de eerste urine op nuchtere maag al 5,5 en 6 gemeten!
Daar worden we blij van. Na de maaltijden schiet ie toch weer omhoog, en vandaag laat op de middag helaas toch 2 flinke ongelukjes weer (maar geen kleine plasjes, dat stelt me dan wel gerust) en PH van 8. Dus het fluctueert echt flink. Die 8 is wel een uitschieter, vaak is de bovengrens toch wel PH7 nog gelukkig. Maar dan is de hypothese dat het aan de Energique moet liggen bevestigd, lijkt me.

Vandaag gelukkig wel BarfMenu Premium kunnen bemachtigen, helaas in vet onhandige kiloworsten daar maar goed om te weten dat dat als noodoplossing bestaat mochten we eens met te weinig komen te zitten. Liggen inmiddels al een paar porties te ontdooien dus morgen kan ik haar eindelijk overzetten en hopelijk gaan we gauw de dalende trend vaker zien de komende dagen. We zijn daarnaast gewapend met een paar liter bouillon, en ook de appelazijn werkt onze veelvraat zó weg gemixt met wat pindakaas. Wat betreft het voer stap ik van het idee de eerste dagen te mixen af en ga ik gewoon BF geven. Spannend wel :-[
(Waarom vinden we het zo spannend onze joekels eens wat anders aan te bieden, de indoctrinatie gaat diep denk ik :o)

Vorige week donderdagochtend heb ik d’r urine ingeleverd en toen kreeg ik ‘s avonds dus de uitslag struviet. Ik denk dat ik ter controle eind van deze week misschien weer een plasje wil laten checken, of lijkt jullie dat te hysterisch en ongeduldig?

Oh en die check zou ik uiteraard bij d’r nieuwe DA laten doen, de kliniek waar ik heen ging hoop ik over een paar weken gortdroog te kunnen mailen met de mededeling dat het probleem opgelost is en dat wij daar niet meer terugkomen. ;)
Door denise.smeijers
#3435476
Oja aanvullend nog even over snacks, wat is daar jullie ervaring in? Ons pupje kreeg sinds ze hier is voornamelijk snackjes van Boxby, want graanvrij. Maar in veel varianten zie ik toch weer de gevreesde ‘mineralen’ op de ingredientenlijst staan.. Merken zoals Vitakraft mogen ook de deur uit, mineralen mineralen het wordt overal bijgegooid lijkt wel!

Je leest vaak dat er geadviseerd wordt om helemaal niks te geven naast de voeding maar dat vind ik met een hyperpup van 20 weken die nog zo aan het leren is en bovendien aan het wisselen echt geen doen. Ze krijgt hier elke dag wel wat te kauwen anders kan ik haar zowat de hele dag in de ren laten omdat anders al het andere in huis aangevallen wordt.. En kauwspeeltjes haalt mevrouwtje d’r neus voor op uiteraard, het moet stinken. De snacks die waarschijnlijk ook niet helpen nu zijn inmiddels vervangen door Timo, da’s gewoon 100% gedroogd vlees zonder toevoegingen. Qua snacks geef ik alleen natuurlijk kauwmateriaal zoals kippenpoten (die vindt ze echt fan-tas-tisch) en runderoren. Kan dat kwaad?
Door Lizzy
#3435492
denise.smeijers schreef: di 30 nov 2021, 18:34 Oja aanvullend nog even over snacks, wat is daar jullie ervaring in? Ons pupje kreeg sinds ze hier is voornamelijk snackjes van Boxby, want graanvrij. Maar in veel varianten zie ik toch weer de gevreesde ‘mineralen’ op de ingredientenlijst staan.. Merken zoals Vitakraft mogen ook de deur uit, mineralen mineralen het wordt overal bijgegooid lijkt wel!

Je leest vaak dat er geadviseerd wordt om helemaal niks te geven naast de voeding maar dat vind ik met een hyperpup van 20 weken die nog zo aan het leren is en bovendien aan het wisselen echt geen doen. Ze krijgt hier elke dag wel wat te kauwen anders kan ik haar zowat de hele dag in de ren laten omdat anders al het andere in huis aangevallen wordt.. En kauwspeeltjes haalt mevrouwtje d’r neus voor op uiteraard, het moet stinken. De snacks die waarschijnlijk ook niet helpen nu zijn inmiddels vervangen door Timo, da’s gewoon 100% gedroogd vlees zonder toevoegingen. Qua snacks geef ik alleen natuurlijk kauwmateriaal zoals kippenpoten (die vindt ze echt fan-tas-tisch) en runderoren. Kan dat kwaad?
Ja, gedroogde snacks, vlees en orgaanvlees. Van een beetje betrouwbaar merk. Of zelf drogen. Kippenpoten mogen dus ook maar niet onbeperkt vanwege het calciumgehalte. Runderoren mag ook. Gedroogde pens mag ook. Komkommer, appel, blauwe bessen, wortel (vindt een van mijn honden lekker) en ik snijd bij hele ingewikkelde pubers ( :biggrin2: - heb zelf een 10 maanden jonge hond die lekker aan het puberen is) hele kleine stukjes runder/kipknakworst (waar geen suiker aan toe is gevoegd). Ja, gezond is anders maar soms zijn er belangrijkere dingen. Ik probeer altijd wel eerst gezondere dingen zoals stukjes rosbief en gekookte kip (vindt ie lekkerder dan gedroogd) in miniblokjes.
Door Siberienne
#3435498
Mag pindakaas (met mate, zonder zout?) of iets anders zachts? Ik had zoiets van kong en als je daar wat lekkers in gesmeerd, waren ze best een tijd mee bezig, kong heeft ze in verschillende vormen.
035E0B60-CB3F-4165-BD8D-663C4AC015B9.jpeg
035E0B60-CB3F-4165-BD8D-663C4AC015B9.jpeg (79.44 KiB) 1760 keer bekeken
Door denise.smeijers
#3435536
Siberienne schreef:Mag pindakaas (met mate, zonder zout?) of iets anders zachts? Ik had zoiets van kong en als je daar wat lekkers in gesmeerd, waren ze best een tijd mee bezig, kong heeft ze in verschillende vormen.
035E0B60-CB3F-4165-BD8D-663C4AC015B9.jpeg
Ons tutje heeft 3 verschillende Kongs, pindakaas krijgt ze ook met mate, 100% natuurlijk zonder toevoegingen. Maar een Kong likt ze alleen aan hoor, kauwen doet ze niet op die dingen hahaha. Ook is ze er vaak niet al te lang mee bezig helaas. Smeerkaas geef ik niet, dat zit in mijn optiek vol met zooi die niet voor honden gemaakt is.

Vandaag gaat het overigens top. Ze heeft twee maaltijden BF Premium gehad en ze meet al de hele dag netjes tussen de 6 en 6,5?! :o
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435563
Kan hoor.
Koolhydraten werken echt instant verbasischend (is dat een woord? :P) dus als er koolhydraten in de Energique zaten kan dat perfect de verklaring zijn.

Fijn dat het vandaag netjes was. Dat geeft moed.. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door