Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432651
Lieve dierenvrienden,

Ik zal mijn hond eens even kort voorstellen aan jullie.
Hij heet Kanu en is een labrador van nu 12,5. Een half jaar geleden had hij hevige pijn en kon hij zijn linkerachterpootje haast niet meer bewegen, laat staan op steunen. Na een bezoek aan de dierenarts en wat foto's bleek dat zijn laatste ruggenwervels in zijn onderrug wat versleten waren. Daarnaast zijn de spieren in zijn billen, achterhand ook erg verzwakt. Toen een week phen-pred medicatie mee gekregen en daarna zou ik hem standaard dagelijks carporal moeten geven. Daarnaast gaf ik hem toen ook al een tijdje een glucosamine supplement. Eerst van HappyHeads en daarna van Puur Extra.

Dit ging allemaal erg goed tot vorige week donderdag. Met spelen in mijn huiskamer gleed hij wat uit door een gekke beweging en vanaf dat moment loopt hij wat mank. Zijn linker achterkant lijkt weer het zwakke gedeelte te zijn. Na week extra rust, extra medicatie (weer phen pred) voor 4 dagen en nu weer de maximale dosis carporal merk ik dat hij weer heel vrolijk is en in huis veel mee beweegt. Staat over het algemeen best makkelijk op, als de koelkast open gaat, staat hij al naast me. Ook wil hij weer spelen en dergelijke. Lijkt weinig pijn te hebben, maar loopt nog steeds best wel wat zwalken en soms wat mank. Wandelingen buiten gaan ook heel erg langzaam, probeert af en toe wel drafje maar dat lukt even niet meer zo goed dus, en zwalkt een klein beetje dan met zijn linker achterkant en hoe langer we lopen hoe meer hij mank gaat lopen. Ook lijkt hij dan soms zijn linker achter pootje wat meer mee te slepen, maar hij steunt er dan ook wel op. Maar echt pijn lijkt hij niet te hebben. En wil zelf ook gewoon grotere rondjes en verder lopen.

Zijn humeur is goed. Ontlasting helemaal oke. Eet en drinkt goed. Slaapt goed en ook niet onrustig. Kan af en toe, vooral later op de dag soms zijn draai even wat minder vinden, maar heeft ook hier weinig last van.

Ik ben heel erg in dubio over de supplementen die ik nu kan geven naast zijn voeding. Hij krijgt een mix van graanvrije brokken en barf vers (raw4dogs) vlees/vis voer. Ik geef de volgende supplementen:

- Glucosamine puur extra (eerst gaf ik hem de complete support van HappyHeads, waar ik miss toch weer terug wil naar overstappen)
- Duivelsklauw Durseydog
- Omega 3 van puur
- puur spondy (deze heb ik hem gegeven maar hier lijkt hij juist slechter op te reageren)
- En dus de carporal

Vanmiddag krijg ik de volgende supplementen in huis die ik wil geven:
- Puur Muscle van Puur (spierversterkers). Ik zocht eigenlijk spiersupport van os maar deze is niet meer te verkrijgen
- Doils Joint omega 3 visolie. (deze ga ik geven ipv de omega 3 pillen van puur)

Ik wil dus nu een tijdje de volgende combinatie gaan geven:

- Glucosamine
- Duivelsklauw
- Doils Joint
- Puur muscle
- carporal (miss deze afbouwen op den duur)

Ik hoop dat hij hierdoor een wat sterkere achterhand krijgt en minder last van zijn gewrichtjes achter en dus weer beter mee gaat lopen.

Maandag as heb ik een afspraak gemaakt bij een nieuwe dierenarts voor een second opinion die dan met me mee gaat kijken.

Wat is jullie idee of hebben jullie ervaringen wat ik het beste zou doen? Of juist niet?
Lees ook dat duivelsklauw met NSAID juist niet goed is? Wat is jullie ervaring?
En Puur spondy lees ik nooit wat slechts over, maar heb het idee dus dat voor Kanu niet goed is, zou dat kunnen?

Graag hoor ik wat van jullie!

Groetjes
Indy
#3432653
Mijn oude lab met LSI/Spondylose heb ik het medicijn Galliprant icm Golden Paste gegeven. Dit bleek een gouden combi voor hem en daar heeft hij het heel lang goed op gedaan.
Hij was pas 6 en van alles geprobeerd en pas rond 8/9 jaar vond ik deze combi het allerbest werken. Overleden aan iets anders, maar ik denk dat hij er anders nu nog super op zou lopen . Ik heb al die dingen die jij noemt ook geprobeerd maar het werkte gewoon niet of niet afdoende.
Verder wel veel rekening gehouden met beweging. Dus geen gekke bewegingen (helpen bij uit de sloot klimmen bijv, maar ook geen sprintjes meer met de jonkies) maar wel vrij los lopen zo lang hij kon.
#3432662
indy.vidu schreef: di 21 sep 2021, 13:39 Lieve dierenvrienden,

Ik zal mijn hond eens even kort voorstellen aan jullie.
Hij heet Kanu en is een labrador van nu 12,5. Een half jaar geleden had hij hevige pijn en kon hij zijn linkerachterpootje haast niet meer bewegen, laat staan op steunen. Na een bezoek aan de dierenarts en wat foto's bleek dat zijn laatste ruggenwervels in zijn onderrug wat versleten waren. Daarnaast zijn de spieren in zijn billen, achterhand ook erg verzwakt. Toen een week phen-pred medicatie mee gekregen en daarna zou ik hem standaard dagelijks carporal moeten geven. Daarnaast gaf ik hem toen ook al een tijdje een glucosamine supplement. Eerst van HappyHeads en daarna van Puur Extra.

Dit ging allemaal erg goed tot vorige week donderdag. Met spelen in mijn huiskamer gleed hij wat uit door een gekke beweging en vanaf dat moment loopt hij wat mank. Zijn linker achterkant lijkt weer het zwakke gedeelte te zijn. Na week extra rust, extra medicatie (weer phen pred) voor 4 dagen en nu weer de maximale dosis carporal merk ik dat hij weer heel vrolijk is en in huis veel mee beweegt. Staat over het algemeen best makkelijk op, als de koelkast open gaat, staat hij al naast me. Ook wil hij weer spelen en dergelijke. Lijkt weinig pijn te hebben, maar loopt nog steeds best wel wat zwalken en soms wat mank. Wandelingen buiten gaan ook heel erg langzaam, probeert af en toe wel drafje maar dat lukt even niet meer zo goed dus, en zwalkt een klein beetje dan met zijn linker achterkant en hoe langer we lopen hoe meer hij mank gaat lopen. Ook lijkt hij dan soms zijn linker achter pootje wat meer mee te slepen, maar hij steunt er dan ook wel op. Maar echt pijn lijkt hij niet te hebben. En wil zelf ook gewoon grotere rondjes en verder lopen.

Zijn humeur is goed. Ontlasting helemaal oke. Eet en drinkt goed. Slaapt goed en ook niet onrustig. Kan af en toe, vooral later op de dag soms zijn draai even wat minder vinden, maar heeft ook hier weinig last van.

Ik ben heel erg in dubio over de supplementen die ik nu kan geven naast zijn voeding. Hij krijgt een mix van graanvrije brokken en barf vers (raw4dogs) vlees/vis voer. Ik geef de volgende supplementen:

- Glucosamine puur extra (eerst gaf ik hem de complete support van HappyHeads, waar ik miss toch weer terug wil naar overstappen)
- Duivelsklauw Durseydog
- Omega 3 van puur
- puur spondy (deze heb ik hem gegeven maar hier lijkt hij juist slechter op te reageren)
- En dus de carporal

Vanmiddag krijg ik de volgende supplementen in huis die ik wil geven:
- Puur Muscle van Puur (spierversterkers). Ik zocht eigenlijk spiersupport van os maar deze is niet meer te verkrijgen
- Doils Joint omega 3 visolie. (deze ga ik geven ipv de omega 3 pillen van puur)

Ik wil dus nu een tijdje de volgende combinatie gaan geven:

- Glucosamine
- Duivelsklauw
- Doils Joint
- Puur muscle
- carporal (miss deze afbouwen op den duur)

Ik hoop dat hij hierdoor een wat sterkere achterhand krijgt en minder last van zijn gewrichtjes achter en dus weer beter mee gaat lopen.

Maandag as heb ik een afspraak gemaakt bij een nieuwe dierenarts voor een second opinion die dan met me mee gaat kijken.

Wat is jullie idee of hebben jullie ervaringen wat ik het beste zou doen? Of juist niet?
Lees ook dat duivelsklauw met NSAID juist niet goed is? Wat is jullie ervaring?
En Puur spondy lees ik nooit wat slechts over, maar heb het idee dus dat voor Kanu niet goed is, zou dat kunnen?

Graag hoor ik wat van jullie!

Groetjes
Indy
Hallo Indy, welkom!

Puur Spondy is voor honden met spondylose. Als jouw hond dat niet heeft (dat is een vrij specifiek probleem), dan gaat dat niet helpen. Aan de andere kant zit er niet direct iets (qua ingredienten) in dit middel dat de problemen zouden verergeren. Vreemd! Maar goed, nogmaals, ik lees nergens uit je verhaal dat je hond aan spondylose lijdt dus dat zou ik gewoon niet geven.

Ik zou zelf een glucosamine preparaat geven waar ook MSM en chondroitine in zit. Duivelsklauw... ja, mijn honden hebben er nooit goed op gereageerd (in die zin dat het niet hielp) maar je kunt het proberen. Zolang het geen problemen geeft met Carporal kun je dat gewoon geven. Doils Joint... Ik ben niet weg van een visolie uit een fles. Naar mijn mening wordt visolie daarvoor te snel ranzig. Maar goed, het is super hoog gedoseerde visolie dus dat is wel fijn. Je kunt eventueel doils inruilen voor capsules van Royal Green. Een zeer zuivere visolie in capsules. Puur Muscle is prima. Carporal: ook prima maar ik zou dat inderdaad proberen af te bouwen. Heb je al eens gedacht om er CBD olie bij te geven? Het duurt vrij lang voor dat spul werkt. Maar als het werkt: werkt het ook goed en kun je Carporal tot een minimum beperken of zelfs mee stoppen.
#3432665
toscak schreef: di 21 sep 2021, 14:40 Mijn oude lab met LSI/Spondylose heb ik het medicijn Galliprant icm Golden Paste gegeven. Dit bleek een gouden combi voor hem en daar heeft hij het heel lang goed op gedaan.
Hij was pas 6 en van alles geprobeerd en pas rond 8/9 jaar vond ik deze combi het allerbest werken. Overleden aan iets anders, maar ik denk dat hij er anders nu nog super op zou lopen Afbeelding. Ik heb al die dingen die jij noemt ook geprobeerd maar het werkte gewoon niet of niet afdoende.
Verder wel veel rekening gehouden met beweging. Dus geen gekke bewegingen (helpen bij uit de sloot klimmen bijv, maar ook geen sprintjes meer met de jonkies) maar wel vrij los lopen zo lang hij kon.
Bedankt voor je reactie. En heel fijn om te lezen dat er toch iets is wat je uiteindelijk heeft geholpen. Ik ga maandag even in overleg met mijn nieuwe (andere) dierenarts en kijken wat haar bevindingen zijn. Ik zal bovenstaand bericht ook met haar delen.

Nogmaals dank!
#3432666
Lizzy schreef: di 21 sep 2021, 17:37 Hallo Indy, welkom!

Puur Spondy is voor honden met spondylose. Als jouw hond dat niet heeft (dat is een vrij specifiek probleem), dan gaat dat niet helpen. Aan de andere kant zit er niet direct iets (qua ingredienten) in dit middel dat de problemen zouden verergeren. Vreemd! Maar goed, nogmaals, ik lees nergens uit je verhaal dat je hond aan spondylose lijdt dus dat zou ik gewoon niet geven.

Ik zou zelf een glucosamine preparaat geven waar ook MSM en chondroitine in zit. Duivelsklauw... ja, mijn honden hebben er nooit goed op gereageerd (in die zin dat het niet hielp) maar je kunt het proberen. Zolang het geen problemen geeft met Carporal kun je dat gewoon geven. Doils Joint... Ik ben niet weg van een visolie uit een fles. Naar mijn mening wordt visolie daarvoor te snel ranzig. Maar goed, het is super hoog gedoseerde visolie dus dat is wel fijn. Je kunt eventueel doils inruilen voor capsules van Royal Green. Een zeer zuivere visolie in capsules. Puur Muscle is prima. Carporal: ook prima maar ik zou dat inderdaad proberen af te bouwen. Heb je al eens gedacht om er CBD olie bij te geven? Het duurt vrij lang voor dat spul werkt. Maar als het werkt: werkt het ook goed en kun je Carporal tot een minimum beperken of zelfs mee stoppen.
Dankjewel!

Ook bovenstaande reactie zal ik meenemen in het overleg met mijn dierenarts.
Ik was van plan om de duivelsklauw in te gaan zetten ipv de carporal. Omdat deze zoals ik het vernomen heb ook een pijnstillende en ontstekende werking heeft. Over Doils heb ik heel erg veel hele goede reacties gelezen op dit forum en andere sites. Wat bedoel je met ranzig? Ranzig voor mij om het te geven aan Kanu? Of ranzig voor Kanu? Of dat het over de datum gaat of iets dergelijks? :-)
Bedankt voor de andere tip van Royal Green iig. Ik ga daar eens naar kijken.

Cbd olie heb ik nog niet aan gedacht. Ik heb het zelf wel gebruikt om tot rust te komen af en toe en dat heeft mij wel goed gedaan ;-)
Ik zal eens na gaan denken en kijken naar wat dat misschien ook voor Kanu kan gaan betekenen!

Heel erg bedankt voor je reactie en het meedenken. Ik heb hier al veel aan!
#3432675
toscak schreef: di 21 sep 2021, 14:40 Mijn oude lab met LSI/Spondylose heb ik het medicijn Galliprant icm Golden Paste gegeven. Dit bleek een gouden combi voor hem en daar heeft hij het heel lang goed op gedaan.
Hij was pas 6 en van alles geprobeerd en pas rond 8/9 jaar vond ik deze combi het allerbest werken. Overleden aan iets anders, maar ik denk dat hij er anders nu nog super op zou lopen Afbeelding. Ik heb al die dingen die jij noemt ook geprobeerd maar het werkte gewoon niet of niet afdoende.
Verder wel veel rekening gehouden met beweging. Dus geen gekke bewegingen (helpen bij uit de sloot klimmen bijv, maar ook geen sprintjes meer met de jonkies) maar wel vrij los lopen zo lang hij kon.
Mag ik vragen welke golden paste je gaf? Of maakte je deze zelf?
Ik ben een beetje op onderzoek gegaan en zelf maken leek me ook wel een optie met allemaal biologische schone producten.
#3432676
Lizzy schreef: di 21 sep 2021, 17:37 Hallo Indy, welkom!

Puur Spondy is voor honden met spondylose. Als jouw hond dat niet heeft (dat is een vrij specifiek probleem), dan gaat dat niet helpen. Aan de andere kant zit er niet direct iets (qua ingredienten) in dit middel dat de problemen zouden verergeren. Vreemd! Maar goed, nogmaals, ik lees nergens uit je verhaal dat je hond aan spondylose lijdt dus dat zou ik gewoon niet geven.

Ik zou zelf een glucosamine preparaat geven waar ook MSM en chondroitine in zit. Duivelsklauw... ja, mijn honden hebben er nooit goed op gereageerd (in die zin dat het niet hielp) maar je kunt het proberen. Zolang het geen problemen geeft met Carporal kun je dat gewoon geven. Doils Joint... Ik ben niet weg van een visolie uit een fles. Naar mijn mening wordt visolie daarvoor te snel ranzig. Maar goed, het is super hoog gedoseerde visolie dus dat is wel fijn. Je kunt eventueel doils inruilen voor capsules van Royal Green. Een zeer zuivere visolie in capsules. Puur Muscle is prima. Carporal: ook prima maar ik zou dat inderdaad proberen af te bouwen. Heb je al eens gedacht om er CBD olie bij te geven? Het duurt vrij lang voor dat spul werkt. Maar als het werkt: werkt het ook goed en kun je Carporal tot een minimum beperken of zelfs mee stoppen.
Nog even een vraagje over de royal green visolie. Zou dan 1 capsule per dag de dosering zijn denk je voor een hond van ongeveer 30 kilo?
#3432678
indy.vidu schreef: wo 22 sep 2021, 11:08 Nog even een vraagje over de royal green visolie. Zou dan 1 capsule per dag de dosering zijn denk je voor een hond van ongeveer 30 kilo?
Ja, 1 capsule per dag is voldoende. Het is kwalitatief een van de beste. Goed opneembaar ook.
#3432699
indy.vidu schreef: Mag ik vragen welke golden paste je gaf? Of maakte je deze zelf?
Ik ben een beetje op onderzoek gegaan en zelf maken leek me ook wel een optie met allemaal biologische schone producten.
Ja zelf gemaakt, inderdaad met alles biologisch. Recept staat hier op het forum (zoekfunctie)
#3432703
Bedankt!

Ik ga deze zelf maken volgens het recept wat hier te vinden is.
Ik lees ook veel goede verhalen over de hulp van een osteopaat. Ik zal dat maandag ook eens gaan overleggen
met mijn dierenarts.

Ik geef hem nu trouwens twee dagen:
Musscle mas
Duivenklauw
glucosamine
doils joint (visolie)
en nog even beetje carporal

en dit lijkt al wel te helpen een beetje. Alleen vind hij vooral de mussle mass niet te eten. En het is een labrador die normaal echt altijd alles eet.

Ik denk dat ik uiteindelijk over ga stappen naar:

Glucosamine van healtyheads.
Visolie van Royal green.
Golden paste zelf gemaakt.

Hopelijk is dat afdoende en helpt hem dat het beste. Misschien nog met duivelsklauw of anders als echt niet kan carporal of andere medicatie, maar daar ben ik wel het minste fan van. En dus misschien een bezoek aan de osteopaat. Oh ja en CBD olie ga ik nog beter uitzoeken.

Heel erg bedankt tot nu toe alvast voor al het meedenken!
#3432747
Qua voeding heb ik niet zoveel toe te voegen.
Toen ik je verhaal las dacht ik als eerste idd aan een goede osteopaat of goede fysio gaan. (de Fysio waar ik met mijn hond heen ga is heel breed en doet meer dan een osteopaat kan, maar niet elke fysio kan dat dus dan is een osteopaat beter)

Hopelijk vinden jullie een goede oplossing dat ie weer een poosje pijnvrij mee kan.

Karen
#3432749
Bedankt Karen en iedereen.

Ik ga maandag idd overleggen.

Net thuis de golden paste gemaakt. Hier ga ik vanaf nu ook mee beginnen.
Ik merk dat de muscle mass echt al wel wat doet, hij vindt het alleen echt niet te eten haha!
Probeer het te mengen met zijn voer maar dat is echt een geluksmoment voor hem, wat nu niet meer is. Dus ga het proberen te
mengen met wat huttekase en dat zo een ander moment op de dag te geven. Dan heeft hij iig ook zo nog zijn geluksmoment met het eten.

Ben hem wel een beetje op een ratsoen aan het zetten. Hij beweegt natuurlijk een stuk minder maar lijkt meer en meer zin te hebben om te eten.

Na maandag zal ik weer meer weten en ook een afspraak gaan maken met een fysio/osteopaat.
#3432756
indy.vidu schreef: vr 24 sep 2021, 14:17 Bedankt Karen en iedereen.

Ik ga maandag idd overleggen.

Net thuis de golden paste gemaakt. Hier ga ik vanaf nu ook mee beginnen.
Ik merk dat de muscle mass echt al wel wat doet, hij vindt het alleen echt niet te eten haha!
Probeer het te mengen met zijn voer maar dat is echt een geluksmoment voor hem, wat nu niet meer is. Dus ga het proberen te
mengen met wat huttekase en dat zo een ander moment op de dag te geven. Dan heeft hij iig ook zo nog zijn geluksmoment met het eten.

Ben hem wel een beetje op een ratsoen aan het zetten. Hij beweegt natuurlijk een stuk minder maar lijkt meer en meer zin te hebben om te eten.

Na maandag zal ik weer meer weten en ook een afspraak gaan maken met een fysio/osteopaat.
Misschien dat je een klein beetje eten kunt maken (apart van de andere maaltijd) waar je dat muscle mass doorheen kunt doen. Dan verpest je niet zijn hele maaltijd. En dan bijv. een stukje sardien in olijfolie of water (niet in zonnebloemolie, deze olie bevat omega 6 vetzuren en is ontstekingsbevorderend, aangezien hij daar al middels de voeding voldoende van binnen krijgt) erdoorheen prakken. Dat maskeert vaak wel vieze geur en smaak een beetje. Beter dan huttekase.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door