Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#3413123
Ja, thanks, zijn zeker goede opties! Of hem gewoon echt overdragen aan de assistente, hij gedraagt zich dan wel als een schooiende straathond, maar wel een lieve, dus op zich moeten ze dat wel kunnen handelen.

ik geloof ook wel vooral dat ik het hele gesprek niet wil voeren :( maar goed, daar ontkom je ook niet aan, bij een oudere hond met mankementen. Alles is nu toch een beetje een risicoafweging, leeftijd, risico's en een fijn hondenleven hebben.
#3413150
Onze Scotch heeft jarenlang (3-4 jaar wel) zo'n bult op die plek gehad. Heeft ook twee keer een anale fistel gehad in die jaren. Ik heb nooit iets aan die bult laten doen omdat hij er totaal geen last van had. Hij is er dik vijftien jaar mee geworden. Hij was overigens niet gecastreerd.
Door eelke
#3413152
Niet gecastreerd is de kans groot op goedaardig inderdaad. Kwaadaardig heeft echt een slecht prognose wat ik zo lees.

Het lastige is dus wel dat ik niet weet wat voor invloed het heeft op de anaalklierontstekingen. Dat is natuurlijk wel 'last'. Die moeten sowieso wel over, of in ieder geval rustig zijn voor ik er aan laat opereren, dus dat is ook wel even afwachten.
Door Lizzy
#3413154
Als Joep mijn hond was: liet ik een biopt nemen. Met een beetje geluk weet je dan waar je over praat. Dit is ook niks, niet weten wat je moet doen en niet weten wat er aan de hand is.
Door eelke
#3413156
Lizzy schreef: di 10 nov 2020, 08:44 Als Joep mijn hond was: liet ik een biopt nemen. Met een beetje geluk weet je dan waar je over praat. Dit is ook niks, niet weten wat je moet doen en niet weten wat er aan de hand is.
Maar een biopt heeft toch ook risico's als dat gebied zo ontstoken is? Of is dat wel veilig genoeg?
Door Lizzy
#3413195
eelke schreef: di 10 nov 2020, 09:02 Maar een biopt heeft toch ook risico's als dat gebied zo ontstoken is? Of is dat wel veilig genoeg?
Ik denk dat het hooguit een onduidelijker beeld kan geven. Maar daar moet je dierenarts wel antwoord op hebben.
Door eelke
#3413199
Lizzy schreef: di 10 nov 2020, 17:39 Ik denk dat het hooguit een onduidelijker beeld kan geven. Maar daar moet je dierenarts wel antwoord op hebben.
Ja, dat lijkt mij ook. Oké, die gaat ook op de lijst. Dank je.

Ik ruik Joep vandaag weer wel, ik zie nog geen slijm, maar volgens mij zit het toch nog niet goed :-\ nou ja, wachten tot het donderdag is.
#3413210
Als je een biopt neemt, moet je om dat goed te kunnen beoordelen eigenlijk iets van de normale weefsel structuren zien en de afwijkende structuren.

Op het moment dat er een infectie is, ontstaat en 'necrose' oftewel dood weefsel. Maar dat kan ook in een tumor zitten. Als weefsel dood gaat, komt er altijd een ontsteking reactie op gang om de troep op te ruimen. Of dat nu dood is door een infectie of door een autoimmuun aandoening of door gebrek aan doorbloeding of een tumor kan soms ook zo snel groeien dat de kern dood gaat omdat die geen voedsel meer krijgt. Dan krijg je een heel rommelig beeld onder de microscoop, met dode cellen, ontstekingscellen, neerslag van bindweefseldraden en 'debris' oftewel troep. En dan kan een patholoog niets meer met zekerheid zeggen, wat er aan de hand is.

Als je kan wachten tot de ontsteking rustig is, dan heb je meer kans op een betrouwbare uitslag, lijkt mij.
Door eelke
#3413215
Ja, de bult zit niet bij de ontsteking hoor. De anaalklier is ontstoken, en die zit op uhhm, 4 uur. De bult zit dan op 12, tussen anus en staart aanzet. Maar ja, de pus die uit zijn anus komt, van die klier, die komt natuurlijk wel in dat gebied, en met een naald maak je toch een mini wondje?

Maar dat zal de dierenarts inderdaad hopelijk kunnen zeggen.
Door eelke
#3413236
Jup, het is weer vies. Hij heeft er ook wel last van, niet vooruit te branden :-\ hij krijgt weer de max dosis pijnstillers. Ik heb inmiddels ook glandex in huis, de poedervorm. Morgen even overleggen met de dierenarts, het bevorderd de lediging van de klieren maar dat leek me eerder niet verstandig als er zalf in zit.

Arme Floeps. Tis dat morgen dezelfde dierenarts als vorige week aan het werk is, anders was ik vandaag al terug geweest.
Door smulpaap
#3413262
Ach arme Joep toch :-\ wat worden het toch een zorgenkindjes he als ze oud worden
Ik weet het ook nog zo goed , met mijn viertal . Zeker met Amber en Tessa ,ik had echt een strippenkaart bij de d.a
Vond het ook een hele zorg hoor
Nou , hopelijk komt er morgen een oplossing
Knuf voor jullie :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door