Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412865
Hoe weet je nu of de klachten beteren als je geen eten geeft?
Dat is nl het enige dat ik merk als Luis last van zijn maag heeft. Dat ie geen eetlust heeft en als hij toch eet het eruit komt.
Meestal weet hij het prima zelf en vast hij uit zichzelf.. Als dat niet zo is, geef ik hem na 2 keer overgeven een dagje geen eten. Als het dan nog niet over is ga ik naar de DA.
Luis is wel een kat natuurlijk, en geen voedselgerichtte (Cuzco vb moet halfdood zijn voor hij eten laat staan).

Maar gezien m'n ervaringen vraag ik me serieus af hoe ik zou zien of het betert.. Zonder eten te geven dus. Want als hem dat een halve dag minder vasten oplevert, zou ik dat wss wel eens proberen.
Het gebeurt als ik alle bot maar goed maal gelukkig maar 1 of 2 keer per jaar meer dat ie een dag misselijk is. Maar toch...

Ik kan je spijtig genoeg geen raad geven ivm Joep. Ik hoop wel dat hij zich snel beter gaat voelen!
Door - pien -
#3412908
pearlsofpassion schreef: vr 06 nov 2020, 17:19 Hoe weet je nu of de klachten beteren als je geen eten geeft?
Dat is nl het enige dat ik merk als Luis last van zijn maag heeft. Dat ie geen eetlust heeft en als hij toch eet het eruit komt.
Meestal weet hij het prima zelf en vast hij uit zichzelf.. Als dat niet zo is, geef ik hem na 2 keer overgeven een dagje geen eten. Als het dan nog niet over is ga ik naar de DA.
Luis is wel een kat natuurlijk, en geen voedselgerichtte (Cuzco vb moet halfdood zijn voor hij eten laat staan).

Maar gezien m'n ervaringen vraag ik me serieus af hoe ik zou zien of het betert.. Zonder eten te geven dus. Want als hem dat een halve dag minder vasten oplevert, zou ik dat wss wel eens proberen.
Het gebeurt als ik alle bot maar goed maal gelukkig maar 1 of 2 keer per jaar meer dat ie een dag misselijk is. Maar toch...

Ik kan je spijtig genoeg geen raad geven ivm Joep. Ik hoop wel dat hij zich snel beter gaat voelen!
Ik vind dit een beetje een verwarrend verhaal...wat bedoel je precies?
Ik zeg niet dat ik Joep geen eten ga geven. Gister heeft hij gewoon z'n Smuldier (wel met heet water eroverheen gegoten eerst) op en géén Omeprazol gegeven en het bleef er gewoon in.
Ook legde hij gister een heel keurig drolletje (terwijl hij er wel heel veel heeft uitgegooid).
Hij maakt absoluut geen zieke indruk en heeft ook gewoon trek.
Hij krijgt de aankomende dagen gekookte gans met pompoen (zeg 4 dagen) verdeeld over de dag en daarna ga ik weer gewoon voeren en laat de Omeprazol voor wat het is. Dan is het vanzelf overgegaan, daar lijkt het althans sterk op.
Door eelke
#3413002
pearlsofpassion schreef: za 07 nov 2020, 12:54 Ik doelde op de bijsluiter van Emeprid. Daar stond in, laten vasten tot het beter gaat. Toch?
Maar hoe zie je dan of het beter gaat?
Omdat ze stoppen met smakken, kokhalzen en onrustig zijn. Meestal binnen 1-2 uur.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#3413046
Ik kreeg een tip om een paar gekookte worteltjes gepureerd eerst te geven en dan wat vlees.. hier werkt het en blijft het vlees en wortel erin. Geef ze dan wel minimaal 4x per dag een beetje
Door - pien -
#3413096
Het gaat goed met Joep, hij drinkt misschien nog ietsje meer dan voorheen, en hij krijgt vandaag weer z'n gewone eten.
Ik zal nog even bellen naar de da en de situatie bespreken.
Door Envie
#3413407
- pien - schreef: ma 09 nov 2020, 11:18 Het gaat goed met Joep, hij drinkt misschien nog ietsje meer dan voorheen, en hij krijgt vandaag weer z'n gewone eten.
Ik zal nog even bellen naar de da en de situatie bespreken.
Krijgt hij ook pijnstillers? Dat is bij mijn hond waarschijnlijk het probleem. Ik ben gestopt met rauw voeren, kook nu zijn eten omdat hij ook flinke diarree kreeg. Dat gaat nu goed.
En inmiddels een andere pijnstiller. Werkt ook beter.
Door - pien -
#3413429
Envie schreef: vr 13 nov 2020, 21:04 Krijgt hij ook pijnstillers? Dat is bij mijn hond waarschijnlijk het probleem. Ik ben gestopt met rauw voeren, kook nu zijn eten omdat hij ook flinke diarree kreeg. Dat gaat nu goed.
En inmiddels een andere pijnstiller. Werkt ook beter.
Nee, Joep krijgt geen pijnstillers. Fijn dat het bij jouw hond beter gaat!

Na overleg gister met de da-assistente besloten we dat we het zo even aankijken (er lag éen plas in een hele week).
Nou ja, gisteravond lag er weer een plas en heeft Joep veel gedronken (hij drinkt niet vaak maar wel veel in éen keer).
Dus ik bel volgende week dat ik bloedonderzoek gedaan wil hebben.
Door - pien -
#3413716
Gisteren ben ik weer naar de da geweest, plas had ik opgevangen en meegenomen naar de hal, maar tuurlijk ben ik weer de deur uitgelopen zonder plas ::)
Gelukkig hebben ze een boom vlak voor de deur van de praktijk en Joep wilde daar wel weer even tegenaan plassen, conclusie : goed geconcentreerd, niks mis mee.
Hij heeft nog wel veel buikgeluiden (die ik niet hoor, alleen met de stethoscoop hoorbaar) en is gevoelig rond de maag.
We gaan toch weer Omeprazol proberen en ik ga z'n eten koken. Ik had nog een bakje gekooktvlees-met-pompoen, dus dat heeft hij gister op, met éen Omeprazol en dat bleef erin. Toen lag er weer een plas in de keuken....

Ik ga nu koken voor Joep, wat moet ik koken en aan welke verhoudingen moet ik dan denken?
Door Envie
#3413730
Lizzy schreef: di 06 okt 2020, 09:31 Je hond eet 650 gram per dag in totaal? Dat is excl. groenten? En je wilt alles iedere dag voeren, dus iedere dag spiervlees, pens en iets van orgaan?

Ik zou dan 80% spiervlees, 10% pens en 10% andere organen gaan/blijven voeren. Kom ik op 520 gram spiervlees, 65 gram orgaanvlees en 65 gram pens. Je voert daarop 1 volle theelepel eierschaalpoeder of zeg 1 + 1/4.

Hoe kom jij aan 200 gram pens? Volgens mijn berekening zou dat 30% van het totaal zijn. Ik vind dat echt veel te veel. Ik vind 20% al veel maar dat zou nog kunnen. Dat zou op 130 gram komen, volgens hoe ik heb gerekend.

Als je hele visjes geeft (nooit meer dan 10% van het totaal) kun je dat als extraatje meerekenen. Oftewel : niet meerekenen in je menu. Deze zijn heel en dus compleet dus daar hoeft ook niet extra calcium of iets bij. Idem voor een heel ei (met schil).
viewtopic.php?f=1&t=138702
Door - pien -
#3413811
Lizzy? Ik heb nu wat vlees en orgaan gekookt voor Joep, met gekookte groente erbij. Ik doe er eierschaalpoeder bij, is dat dan voldoende of mis ik nog wat?
Door Lizzy
#3414002
Sorry Pien, ik zie 'm dus nu pas :-[

Pfft. Ik had hier eerst de gekookte recepten gezet die ik al eerder op het forum heb gezet. Maar ik vind het eigenlijk niks....

Ik zou inderdaad spiervlees, orgaanvlees en groenten gaan geven met eierschaalpoeder. En dan even kijken op welke hoeveelheden van wat hij het het beste doet. Aangezien je de boel toch kookt, zou ik het zelf graag aan willen vullen met gezonde extra's. Ik zou dus zelf, als hij het verdraagt, ook wat vette vis uit blik proberen. Zoals zalm en sardientjes (wel in water of olijfolie maar niet in zonnebloemolie). En als het lukt, ook gekookte eieren. En als ie het lekker vindt, mag je best af wisselen met een klein beetje zuivel zoals kwark of ricotta. En met eieren en zuivel kun je dan vlees/orgaanvlees iets in mindering brengen of als extra voeren als hij te dun wordt. Verder kun je ook dingen als gekookte zoete aardappel voeren, mocht hij te mager worden. Dat bevat wel iets koolhydraat maar langzaam opneembare. Je zou ook kunnen overwegen om een kwalitatief goede spirulina en chlorella toe te voegen (van bijv. leefbewust webwinkel).

Qua eierschaalpoeder gebruik je 1 theelepel op 500 gram orgaanvlees/vlees.
Door - pien -
#3414032
Lizzy schreef:Sorry Pien, ik zie 'm dus nu pas :-[

Pfft. Ik had hier eerst de gekookte recepten gezet die ik al eerder op het forum heb gezet. Maar ik vind het eigenlijk niks....

Ik zou inderdaad spiervlees, orgaanvlees en groenten gaan geven met eierschaalpoeder. En dan even kijken op welke hoeveelheden van wat hij het het beste doet. Aangezien je de boel toch kookt, zou ik het zelf graag aan willen vullen met gezonde extra's. Ik zou dus zelf, als hij het verdraagt, ook wat vette vis uit blik proberen. Zoals zalm en sardientjes (wel in water of olijfolie maar niet in zonnebloemolie). En als het lukt, ook gekookte eieren. En als ie het lekker vindt, mag je best af wisselen met een klein beetje zuivel zoals kwark of ricotta. En met eieren en zuivel kun je dan vlees/orgaanvlees iets in mindering brengen of als extra voeren als hij te dun wordt. Verder kun je ook dingen als gekookte zoete aardappel voeren, mocht hij te mager worden. Dat bevat wel iets koolhydraat maar langzaam opneembare. Je zou ook kunnen overwegen om een kwalitatief goede spirulina en chlorella toe te voegen (van bijv. leefbewust webwinkel).

Qua eierschaalpoeder gebruik je 1 theelepel op 500 gram orgaanvlees/vlees.
Super, dankjewel! Hier kan ik goed mee aan de slag :)
Hij vindt alles lekker dus ik denk dat ik een en ander er wel in ga krijgen.
Wel had 'ie gister hele slappe kak van het mengsel wat ik had gemaakt, dus daar ga ik nog wat aan veranderen.

Bedoel je gekookt eten met havermout (wat ik Gabi gevoerd heb)? Of iets anders?

Eén theelepel op 500 g vlees/orgaanvlees? Ik las altijd éen theelepel op 500 g vlees? Klopt dat of is het veranderd?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door