Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Emilia
#3406393
Hallo,
Ik vraag mij af of iemand mij advies kan geven over voeding voor een hond die uraatstenen heeft gehad. (Pas geleden geopereerd).
Nu heb ik nog zo’n 60kg aan KVV voeding- maar aangezien er orgaanvlees in zit (15%) ben ik bang om de vlees aan onze Ozzie te geven. Dierenarts zei dat hij Royal canin Urinary UC moet eten- 🙈.
Ik zou alle tips/ adviezen zeer op prijs stellen.
Ozzie is is een old English bulldog van 2.5 jaar.
Groetjes,
Emilia
Door Lizzy
#3406402
Emilia schreef: ma 06 jul 2020, 21:33 Hallo,
Ik vraag mij af of iemand mij advies kan geven over voeding voor een hond die uraatstenen heeft gehad. (Pas geleden geopereerd).
Nu heb ik nog zo’n 60kg aan KVV voeding- maar aangezien er orgaanvlees in zit (15%) ben ik bang om de vlees aan onze Ozzie te geven. Dierenarts zei dat hij Royal canin Urinary UC moet eten- 🙈.
Ik zou alle tips/ adviezen zeer op prijs stellen.
Ozzie is is een old English bulldog van 2.5 jaar.
Groetjes,
Emilia
Hoi Emilia,
Vanzelfsprekend ben ik het niet met je dierenarts eens. En ik klets niet zo maar wat, ik heb zelf Dalmatische Honden, allemaal gevoelig voor uraat.

Maar hem onveranderd KVV blijven voeren kan inderdaad ook niet.

Het beste ga je zelf samenstellen. Maar ik weet niet hoe ingewikkeld/vervelend je dat vindt. Als dat geen optie is, kun je proberen om de KVV aan te passen.

En er is meer wat je moet doen. Hij moet (behalve 's nachts) iedere vier uur naar buiten om goed uit te plassen. En je moet hem ontzettend goed in de gaten houden en zodra je ziet dat de urinestraal minder krachtig is dan je gewend bent: direct gaan doorspoelen. Dat doe je het beste door of bonebroth te geven of karnemelk/geitenmelk aangelengd met water. Dan geef je ongeveer 1 liter extra per dag, over de dag verdeeld. En laat je hem iedere vier uur goed uitplassen. Net zo lang totdat je ziet dat de urinestraal weer krachtig genoeg is. Met andere woorden: je moet proberen het nooit meer zover te laten komen dat hij een blokkade krijgt. Want daar houden ze ook vaak weer litteken weefsel aan over in de plasbuis en dat veroorzaakt dan weer makkelijker opstoppingen.

Verder moet je af en toe toch de pH waarde van de urine in de gaten gaan houden. Dit zijn handige strips: https://www.degezondebron.nl/ontzuren-o ... 6681001406. Om een goed beeld van de zuurgraad van de urine te krijgen raad ik je aan om altijd dezelfde urine te meten, dus bijvoorbeeld ochtend urine (en die is eigenlijk vrijwel bij iedere hond 's morgens op z'n zuurst). Uraatgruis vormt zich in zure urine en je wilt de pH waarde dus zo richting pH neutraal hebben. Bij de gemiddelde hond is het voldoende om 'm zo rond de 6,5 te houden, zonder dat ze gruis gaan vormen. Andere honden moeten richting de 7,0 om geen gruis te gaan vormen en deze honden hebben vaak een streng aangepast dieet nodig en soms zelfs medicatie of supplementen om de pH waarde stabiel te krijgen.

Maar goed, daar ga ik nu niet verder op in. Even terug naar het dieet. Je zult de KVV (als je KVV wilt blijven voeren) in mindering moeten gaan brengen. Stel hij eet nu 600 gram KVV per dag, dan moet je dat zeker met 200 gram in mindering gaan brengen. En dan moet je dit natuurlijk weer aan gaan vullen. Dit doe je het beste met 100 gram gekookte groenten of rauw gepureerde groenten en 100 gram zuivel zoals kwark, volle yoghurt, ricotta, huttekase, etc. (en de zuivel wissel je het beste zoveel mogelijk af), rauwe en eventueel zacht gekookte eitjes (gekookte eieren vullen beter dan rauwe). En met een beetje mazzel valt hij daarmee niet af en ontwikkeld hij geen uraatgruis. Als hij teveel afvalt of teveel honger heeft, zou je in eerste instantie wat pens erbij kunnen gaan geven. Daar zit niet veel purine in. Zeg even dat je 50 a 100 gram per dag aan pens geeft. Je kunt eventueel ook wat extra vergine (geurende, dus zo min mogelijk bewerkt) kokosolie geven, maar dan moet je de wel de beste geven en de meeste kokos oliën zijn echt dikke bagger. Royal Green maakt prima kokosolie. Aman Prana is ook wel goed. Maar verder is het al gauw bagger. Zorg er ook voor dat de olie in een glazen pot zit. Plastic flessen en potten zijn voor kokosolie een no-no. Als dat niet werkt, zou je kunnen overwegen om hem iets aan gekookte witte rijst of witte pasta te geven. Ik weet het, niet ideaal, maar sommige honden blijven niet op gewicht en je kunt de hoeveelheid KVV niet echt makkelijk ophogen. Of eigenlijk niet. Want met dat je meer KVV geeft, krijgt hij toch weer meer purine binnen.

Succes! Laat ons weten hoe het gaat, OK? En als je vragen hebt geef je maar een gil!

Barfplaats wordt gesponsord door