Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406299
ik ben hier een tijd niet meer geweest. Toen Teun pup was hebben we veel gedoe met zn ontlasting en slechte eten gehad, waardoor we hem uiteindelijk na veel proberen weer op brok hadden gezet: proplan lam en rijst. dat eet hij nu nog steeds, en dat gaat goed met zn ontlasting en darmen.
zn oog problemen (foliculaire conjuctvitis) hoop dat ik het goed schrijf, heeft hij nog steeds, maar door het zeker 2x daags schoon te maken met afgekoeld gekookt zout water, gaat het niet ontsteken en heeft hij er geen last van, op een paar keer per dag een grijze klodder in de ooghoek na.

afgelopen zondag zijn we met Teun naar het bos geweest. maandag zag ik dat zijn oor een beetje rood was, woensdag stonk het behoorlijk, donderdag werd het dik. vrijdag werd de stank minder. toch net maar naar de dierenarts geweest.

edit: voorlopig wil ik niet teveel en zeker geen dingen tegelijk gaan aanpakken of veranderen. voor nu eerst de medicatie, en van daaruit kijken wat het resultaat is en wat we daarna verder gaan doen, want als ik nu meedere dingen tegelijk doe, dan weet je niet wat welke effect had.

de dierenarts heeft beide oren bekeken. links keurig netjes. rechts, inderdaad wat dik en rood aan de oorflap, maar in het oor zag het er goed uit, wel iets meer oorsmeer dan normaal, maar niet nodig om daar iets aan te doen.
de dierenarts geeft dit aan dat het typisch een uiting van een allergische reactie is. maar waarop?
omdat hij er aan krabt en toch ook last van heeft, heb ik Apoquel meegekregen. anti allergie pil.
dat moet ik minimaal een week geven, maar na 3 dagen moet ik al verbetering kunnen zien.

het kan zijn dat dit een eenmalige reactie op een plant of iets is geweest, kan ook een seizoensdingetje zijn.
en waar reageert hij dan op? wat is de oorzaak.... voor nu eerst maar aan de medicatie om te kijken of het weggaat en hopelijk wegblijft. we weten dan dus wel zeker dat het een allergische reactie is geweest.

ik zou zo graag terug willen naar kvv, maar hij at het niet graag en verdroeg het niet goed. ik wil iets aan zijn weerstand doen, want ik heb sterk het vermoeden dat dit alles iets te maken heeft met een verminderde weerstand.
op de brok doet hij het goed en hij eet het graag, heeft goede ontlasting en, never change a winning team....
maar toch.... hoe kan ik zijn weerstand op gaan krikken van binnenuit??
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406319
Gisteravond voor het eerst het medicijn gegeven.
Het oor was dik rood en warm.
Nu niet meer dik en warm en roodheid ook al een stuk minder!

En puur oor besteld om het nog even schoon te kunnem maken omdat er toch iets meer oorsmeer inzit dan normaal. Dat wil ik dan ter prefentie 1x pw blijven doen.

Volgens de da is een dergelijke allergische reactie vaak voorkomemd bij een reactie op iets van buitenaf.bijv. een bepaalde plant in bloei ofzo. Hebben jullie ervaring met honden en een allergie die zich op 1 oor uit? Ik zie hem wel af en toe ook op M voorpootjes bijten. Maar ik ga nu natuurlijk overal op zitten letten... ::)
Door Hanny
#3406326
In deze tijd van het jaar, al vanaf februari of wat later, geef ik mijn teefje een half theelepeltje bijenpollen. Ik heb de indruk, dat dat haar goed doet. Haar oren blijven met wat extra zorg goed en de eventuele reactie roodheid op haar buik is gewoon helemaal weg.
Ze heeft ook een heel lange tijd kurkuma door haar yoghurt gegeten. Daar ben ik mee gestopt en merk geen verschil.
Ze is 14 en ik ben tevreden. Oren reinig ik zo af en toe met aloe vera, ze heeft een hekel aan azijn water of alleen al de geur van teatree olie. Als de aloe vera het niet redt, koop ik wel weer een oorreiniger, of gebruik zout water.
Ik hoop, dat het jou lukt om met een beetje gewone middelen je teckel te helpen.
Apoquel is voor mij iets van een middel dat je gebruikt bij zeer ernstige gevallen, maar dat komt misschien omdat ik een zelfdoener ben.

Hanny
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406358
Misschien wil ik tzt wel weer kvv proberen. Hij krijgt nu proplan optidigest lam, voor honden met gevoelige darmen. Eigenlijk het enige voer waar hij het goed op doet. (Allerlei kvv en brok geprobeerd in zn 1ste jaar)
Het liefst laat ik hem voor zijn darmenrust op deze brok, maar ben wel overtuigd dat vers gezonder is,maar wil de boel niet weer onrustigmaken.

Volgens de da is het een allergische reactie op iets van buitenaf.
Als ik een kvv zou proberen, moet ik dan nog rekening houden met welke diersoort en een eventuele voedselallergie?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406832
Afgelopen zaterdag heeft hij de laatste Apoquel gehad. Het oor ben ik sinds een week dagelijks aan het druppelen met Puur Auris. Kwam aardig wat troep uit.
Hij krabt nog wel af en toe wat aan zijn oor, maar het stinkt niet meer, is niet meer rood en dik en ziet er goed rustig uit.
pootjesbijten/hoofdschuren zie ik hem nog steeds regelmatig doen. huid lijkt verder niet aangedaan of rood.

Sinds zaterdag hebben we hem op meatlove gestoomd vlees (hert) gezet, aangevuld met een theelepel Icelandpet Omega 3 Oil
Dit voor een maand, om te kijken of het verschil maakt met zijn klachten. Hij stond op pro plan lam brok sensistive digestion. Hij heeft voorheen veel problemen met zijn darmen en ontlasting gehad en deze brok ging goed. Wel nog zo'n 3 a 4x per dag ontlasting,maar stevig.
Kvv verdroeg hij niet goed en at hij slecht.

Het meatlove hertenvlees vind hij geweldig lekker. Hij heeft nog nooit zo goed gegeten.
Hij heeft nu 2x daags ontlasting en qua hoeveelheid de helft minder.
Wel heeft hij nog jeuk. Vooral na het eten lijkt het wel. Als we hem aaien dan trekt hij met zn huid zeg maar, maar dat is echt maar heel kort.
Sinds gisteren speelt zijn linkeroog op.

Hij heeft altijd oogproblemen gehad (foliculaire conjuctvitis) en ik maak zn ogen dagelijks schoon met zoutwater. Dagelijks een grijze klodder erin maar hij had er geen last van en geen ontsteking.

Sinds gister dus een gele klodder, dus nu weer met vitA oogzalf in de weer.

Zal ik voor nu doorgaan met het geven van Meatlove? Ik vind hem wat gevoeliger op zn huid dan voorheen....en dan nu zn oog erbij... kan dit ontgiften zijn? Nawerking/bijwerking van Apoquel?

Ik overweeg ook Puur Pollen een kans te geven. Vooral omdat hij van jongs af aan al last heeft van zn ogen en dit erger is als hij veel buiten is geweest. dierenarts dacht ook aan atopische reactie op iets van buiten.
Maar ik denk dat het beter is om 1 ding tegelijk te doen.... hoe verder te gaan?
Met Meatlove?
Met zn bekende brok?
Met of zonder Puur Pollen?

of.... zouden jullie eerst bloed laten testen voor allergieën? wat is jullie ervaring daarmee?
dat kan pas overigens over 4 weken, omdat hij de Apoquel heeft gehad....
Door Lizzy
#3406838
TeuntjeT schreef: wo 15 jul 2020, 08:50 Afgelopen zaterdag heeft hij de laatste Apoquel gehad. Het oor ben ik sinds een week dagelijks aan het druppelen met Puur Auris. Kwam aardig wat troep uit.
Hij krabt nog wel af en toe wat aan zijn oor, maar het stinkt niet meer, is niet meer rood en dik en ziet er goed rustig uit.
pootjesbijten/hoofdschuren zie ik hem nog steeds regelmatig doen. huid lijkt verder niet aangedaan of rood.

Sinds zaterdag hebben we hem op meatlove gestoomd vlees (hert) gezet, aangevuld met een theelepel Icelandpet Omega 3 Oil
Dit voor een maand, om te kijken of het verschil maakt met zijn klachten. Hij stond op pro plan lam brok sensistive digestion. Hij heeft voorheen veel problemen met zijn darmen en ontlasting gehad en deze brok ging goed. Wel nog zo'n 3 a 4x per dag ontlasting,maar stevig.
Kvv verdroeg hij niet goed en at hij slecht.

Het meatlove hertenvlees vind hij geweldig lekker. Hij heeft nog nooit zo goed gegeten.
Hij heeft nu 2x daags ontlasting en qua hoeveelheid de helft minder.
Wel heeft hij nog jeuk. Vooral na het eten lijkt het wel. Als we hem aaien dan trekt hij met zn huid zeg maar, maar dat is echt maar heel kort.
Sinds gisteren speelt zijn linkeroog op.

Hij heeft altijd oogproblemen gehad (foliculaire conjuctvitis) en ik maak zn ogen dagelijks schoon met zoutwater. Dagelijks een grijze klodder erin maar hij had er geen last van en geen ontsteking.

Sinds gister dus een gele klodder, dus nu weer met vitA oogzalf in de weer.

Zal ik voor nu doorgaan met het geven van Meatlove? Ik vind hem wat gevoeliger op zn huid dan voorheen....en dan nu zn oog erbij... kan dit ontgiften zijn? Nawerking/bijwerking van Apoquel?
Ik denk niet dat dit ontgiften is want Meatlove ligt in dezelfde lijn als brok, iets beter misschien wel dan die Proplan meuk (wat ik echt ontzettende meuk vind). Maar ik denk dat dit volledig te wijten is aan het stoppen met Apoquel. Nadeel van dit soort medicaties. Het lost niks op en als je stopt ben je even zo goed weer terug bij af. Sluit me trouwens helemaal aan bij Hanny mbt Apoquel. Ik vind het schieten met een kanon op een mug en zeker bij zo'n jonge hond vind ik dat die dierenarts je beter naar een dermatoloog had kunnen sturen.
Ik overweeg ook Puur Pollen een kans te geven. Vooral omdat hij van jongs af aan al last heeft van zn ogen en dit erger is als hij veel buiten is geweest. dierenarts dacht ook aan atopische reactie op iets van buiten.
Het lastige is natuurlijk dat je niet weet waar hij nou allergisch voor is. Puur Pollen helpt alleen maar als je hond allergisch is voor pollen. Als ie allergisch is voor iets in de voeding of iets anders in de omgeving of een combinatie van dingen: dan zal Puur Pollen niet echt of echt niet gaan helpen. Puur Pollen is eigenlijk alleen goed te proberen wanneer de klachten seizoensgebonden zijn. Dus voorjaar/zomer, als het pollenseizoen begint. En als dat het probleem is: dan heeft het voor nu weinig zin om Puur Pollen te gaan geven. Dat moet je doen voor het pollen seizoen begint.
Maar ik denk dat het beter is om 1 ding tegelijk te doen.... hoe verder te gaan?
Met Meatlove?
Met zn bekende brok?
Met of zonder Puur Pollen?
Dat denk ik ook, beter 1 ding tegelijkertijd. En misschien kun je hier nog wat mee:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/1 ... M0WXlWOSJ9
of.... zouden jullie eerst bloed laten testen voor allergieën? wat is jullie ervaring daarmee?
dat kan pas overigens over 4 weken, omdat hij de Apoquel heeft gehad....
Je hond moet daar ook minimaal 1 jaar oud voor zijn, voor zo'n bloedtest. En ik deed dit niet never nooit bij een dierenarts maar liet me daarvoor doorsturen naar goede dermatoloog. Dr. Vroom.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406841
dank voor je reactie. ik denk dat Meatlove toch wel een stuk schoner/zuiverder is dan brok?
ik weet dat Barfplaats voorstander is van rauw, maar hij at het altijd slecht of verdroeg het niet goed qua ontlasting. Ik denk dat gestoomd vlees zonder synthetische vitaminen en met een klein beetje groente dan een beter alternatief is dan brok?

puur pollen dus beter niet gaan gebruiken zonder eerst te hebben laten testen op allergieën?

stel dat ik nu eerst nog even aan wil zien hoe dit zich verder ontwikkeld nu ik gestopt ben met Apoquel, voordat ik ga laten testen, hoe zouden jullie van hieruit dan nu verder gaan?
Door Hanny
#3406844
Wat ik zou doen?
Vleesvoer geven, maar dat bevalt je niet, dus iets anders dan.
Oren en ogen fris houden en niet al te veel aandacht geven aan de kriebels.
Als het te erg wordt, ja dan moet er iets gebeuren. Ik zou groene leem geven een week of twee, of zoals op die Amerikaanse site kruiden, dat zou dan brandnetel worden. Vers, of gedroogd. Een beetje bij de groenten. Ik zag ook oor remedies, onze oude Roos wordt niet gelukkig van water met azijn. Dat mag, dus koop ik iets anders. Zo'n oud hondenkind wordt niet geplaagd.
Ik geef geen Puur Pollen, maar pollen. Het seizoen is nog lang niet ten einde, dus ja, ik zou dat geven. Weet je, zo duur is dat niet en voor mij is het dan "niet geschoten, altijd mis"
Vlooien natuurlijk ook om denken, Kammen en zeker nu geen middeltje gebruiken Het is een kleine hond, dus dat moet haalbaar zijn.
Van een allergie test weet ik weinig, daar kan ik niets over zeggen.

succes,
Hanny
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406852
dank voor de reacties. kvv zou ik graag geven, maar is voor hem nooit echt fijn gebleken, ondanks proberen van meerdere merken/diersoorten. dus ik dacht dat gestoomd vlees zonder allerlei rotzooi erin, dan een goed (beter) alternatief is dan een brok. heb ik dat goed gedacht, of is het gewoon leuk geprobeerd, maar niet goed genoeg?

je zegt dat je pollen geeft.... wat geef je dan en hoe geef je dat? kan dit niet in eerste instantie de klachten verergeren?
voor nu kan ik hem sowieso een maand niet laten testen voor allergieën, dus ik wil nu iets doen, maar 1 ding tegelijk. (naast het behandelen en schoon houden van zn oren en ogen uiteraard)

- qua voeding: nu 1 maand alleen de Meatlove hert, + Icelandpet Omega 3 Oil, verder niks.
- oren reinigen met puur oor, nu nog dagelijks in zijn rechteroor, maar dat wil ik afbouwen naar 1x per week als onderhoud.
- ogen schoon maken met zoutoplossing zoals ik al doe, en wanneer het echt vies is de vitamine A oogzalf gebruiken (of terug naar de da indien nodig)
-controleren en kammen voor vlooien/teken etc. (ik gebruik 1x pw anibio melaflon)
-wekelijks wassen met een hypoallergene shampoo, gebruik nu een shampoo van Espree. dat lijkt hij wel fijn te vinden. (natuurlijke, reinigende shampoo, aloë vera, vitamine A, D en E en kokosnoot)

is dit goed om voor de eerste maand zo te doen, en dan verder te kijken?
of zou je nu dan ook pollen (of Puur Pollen) gaan geven?
Door Lizzy
#3406874
TeuntjeT schreef: wo 15 jul 2020, 13:40 dank voor je reactie. ik denk dat Meatlove toch wel een stuk schoner/zuiverder is dan brok?
In vergelijk met Proplan is dat al gauw. Maar of dit echt goed spul is: ik weet het gewoon niet. Ik verdiep me niet in dit soort voedingen. Ik weet niet wat voor kwaliteit vlees ze gebruiken. Ik vind dat er nog steeds een heleboel zooi in zit die niet in hondenvoer thuis hoort en ik vind gekookte voeding ongeschikt. Maar goed, als jouw hond niet tegen rauwe voeding kan, kun je het beste een voeding zoeken waar hij het goed op doet. Ik zou alleen baggermerken wel proberen te vermijden. Maar ja, omdat je zoveel probeert en zoveel tegelijkertijd : weet je nu niet of het de Apoquel of de Meatlove is. Dus dat is lastig.
ik weet dat Barfplaats voorstander is van rauw, maar hij at het altijd slecht of verdroeg het niet goed qua ontlasting. Ik denk dat gestoomd vlees zonder synthetische vitaminen en met een klein beetje groente dan een beter alternatief is dan brok?
Zie boven.
puur pollen dus beter niet gaan gebruiken zonder eerst te hebben laten testen op allergieën?
Nu Puur Pollen in gaan zetten is zinloos. De meeste pollen zijn alweer aan het verdwijnen en je moet dit inzetten voordat het pollen seizoen begint.

Een allergie-test middels een bloedonderzoek is handig maar zal door Dr. Vroom (vooraanstaand dermatoloog) altijd in combinatie met een huidtest gedaan worden. Maar ga je naar haar toe, zal ze eerst nog wel even wat andere dingen uitgesloten willen hebben.
stel dat ik nu eerst nog even aan wil zien hoe dit zich verder ontwikkeld nu ik gestopt ben met Apoquel, voordat ik ga laten testen, hoe zouden jullie van hieruit dan nu verder gaan?
Doe gewoon echt niet alleen een bloedonderzoek. Doe ook altijd een huidonderzoek. Beide tests zijn namelijk niet 100% betrouwbaar en de uitslagen moeten naast elkaar gelegd worden. Laat je adviseren door een goede dermatoloog.

Ik vind het erg lastig om je te adviseren. Je hebt zoveel opties. En ik kan wel roepen wat ik zou doen als het mijn hond was, maar volgens mij liggen jij en ik niet helemaal op dezelfde golflengte. Ik zou dus naar een holistisch dierenarts gaan. Een goeie. En ik zou zelf zijn gaan samenstellen voor m'n hond. Desnoods zelf gaan koken. Maar ik zou niet beginnen aan Proplan brokken en ik zou er ook geen Apoquel in hebben laten spuiten. Snap je wat ik bedoel? Ik kom dus nu niet verder dan : ga naar een dermatoloog want ik denk dat je het liefst een regulier pad kiest en ik vind je dierenarts tot nu toe ook weinig briljant.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3406877
Ik snap je!
Ik ga er goed over nadenken en het voor nu even aanzien.
Mocht verder onderzoek nodig zijn dan is een dermatoloog denk ik wel de beste optie.
Apoquel was overigens geen spuit,maar een dagelijks te geven pilletje. Dit heeft hij 1week gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door