- di 12 mei 2020, 23:43
Mariadistel ondersteunt de leverfunctie, ik denk dat het geen kwaad kan dat erbij te geven. Zelf gaf ik het ook aan mijn oudjes met verhoogde leverwaarden (en die zijn er allebei dik 15 jaar mee geworden), en ik geef het nu aan twee honden, waarvan eentje ontstekingsremmers ivm gewrichtsklachten krijgt, in de hoop dat haar leverwaarden daarmee goed blijven.
Bij een hond van 16 is de afweging natuurlijk altijd: doe ik er niet meer kwaad dan goed mee? Maar aan de andere kant: 16 is al zo'n hoge leeftijd, kun je dan nog van 'kwaad doen' spreken? Het belangrijkste is dat het beestje zich goed voelt.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de hond goed drinkt, omdat hij brokken eet. Voor de artrose - en om voor voldoende vocht te zorgen - zou je nog bone broth (bottenbouillon) kunnen koken. Daarvoor vind je vele 'recepten' op internet, maar let erop dat die voor de hond zijn bedoeld, en niet voor de mens, omdat er geen zout aan mag worden toegevoegd. Kort gezegd: je zet een pan met botten (bij voorkeur met veel kraakbeen) op het vuur, met zoveel water dat de botten net onderstaan, en een scheutje azijn, en laat dat 24 uur koken. Dan filteren, botten eruithalen (het vlees kun je terug in de bouillon doen als je wilt), goed laten afkoelen. Eenmaal afgekoeld moet je een soort gelei zien, wobbelwobbel, dan is de bouillon gelukt. Ik heb laatst een broth van ossenstaart gemaakt, daar kon na afkoelen een lepel in rechtop staan.
Succes met het hondje. Ik hoop dat hij nog lang mee kan!