Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door M@rina
#3395420
Waarschijnlijk heeft Saartje Geriatrisch Vestibulair syndroom. Vanmorgen wachtend op haar stukje banaan zakte ze door alle 4 haar poten probeerde op te krabbelen wat maar matig lukte. Ik heb haar op getild en bij me genomen, na een paar minuten weer geprobeerd of ze kon staan of lopen, en dat lukte wonderwel. Na weer een paar minuten is mijn man haar uit gaan laten en dat ging prima. 2 uur later belde me man me op mijn werk. Saartje zakte weer door haar pootjes, als ze liep waggelde ze alle kanten op, koppie scheef, een snel bewegend linker oogje. Ze was heel oncomfortabel, angstige blik en heel onrustig. Mijn man is met haar naar de dierenarts geweest en die gaf GVS aan, wat wij ook al vermoedde. Ze heeft iets kalmerend gekregen.
's Middags heeft ook nog heel erg overgegeven.
Ze lijkt nu al weer wat stabieler. Ik ben net met haar naar buiten geweest. Op de heenweg heb ik haar gedragen en op een groenstrook gezet, daar heeft ze een plas gedaan en wat gesnuffeld. Als ze haar tempo wat aanzet valt ze bijna om, rustig lopen dus. Ik heb haar zelf maar laten bepalen wat ze wil en dat was weer richting huis. Vanmiddag gaf ze bij mijn man aan dat ze getild wilde worden, nu heeft ze zelf teruggelopen.
Wat ik begrepen heb is er weinig aan te doen en komt herstel vanzelf. Jullie hebben er vast ervaring mee, is er nog iets wat ik kan doen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395431
Grote schrik altijd. :( Je kan idd niet veel meer doen dan tijd geven en ondersteuning bieden waar mogelijk. Rust is belangrijk. Als ze erg schommelig is kan het ook voorkomen dat ze wat misselijk zijn, dat merk je vanzelf. Als dat aanhoudt kun je haar iets geven tegen de misselijkheid.

Sterkte met Saar, hopelijk is ze weer snel stabiel op de pootjes. :)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395434
Er zijn meerdere topic's te vinden over GVS. Ik zou haar omgeving prikkelarm houden, net als je bij jezelf zou doen bij een flinke hoofdpijn of migraine.
Heeft ze cortisone gekregen bij de DA? Een speciale vorm van vitamine B12 wordt ook vaak ingezet.
Sterkte met Saar. Ze heeft een goede kans dat ze weer op gaat knappen.
Door smulpaap
#3395452
Ach , wat een schrik is dat toch he
En ja , wat de anderen ook al schrijven .... rust ,prikkelarm en vooral geen dingen die anders gaan . Er zo veel als mogelijk bij blijven . Noa heeft indertijd een vitamine B injectie gekregen . En vit b complex , dus een tablet met alle vit B er in . Dat sloeg best goed aan . Ik duim voor herstel , sterkte met Saartje :-*
Door hamada
#3395460
Heel veel sterkte en beterschap met en voor Saartje.
:bigarmhug:
Inderdaad vit. B complex. Leek hier wel te helpen bij herseninfarct of GVS (was onduidelijk)
Door M@rina
#3395478
Laika schreef: vr 21 feb 2020, 07:41 Er zijn meerdere topic's te vinden over GVS. Ik zou haar omgeving prikkelarm houden, net als je bij jezelf zou doen bij een flinke hoofdpijn of migraine.
Heeft ze cortisone gekregen bij de DA? Een speciale vorm van vitamine B12 wordt ook vaak ingezet.
Sterkte met Saar. Ze heeft een goede kans dat ze weer op gaat knappen.

Gisteren heeft ze een spuit cortisone gekregen. Vandaag vanwege slecht eten/misselijkheid en spugen even terug gegaan naar de DA, spuitje tegen de misselijkheid en voor een paar dagen pilletjes tegen de misselijkheid. Vanavond heeft ze goed gegeten.
Door M@rina
#3395479
smulpaap schreef: vr 21 feb 2020, 16:15 Ach , wat een schrik is dat toch he
En ja , wat de anderen ook al schrijven .... rust ,prikkelarm en vooral geen dingen die anders gaan . Er zo veel als mogelijk bij blijven . Noa heeft indertijd een vitamine B injectie gekregen . En vit b complex , dus een tablet met alle vit B er in . Dat sloeg best goed aan . Ik duim voor herstel , sterkte met Saartje :-*
We leven sowieso al vrij rustig, geen schreeuwende kleine kinderen over de vloer, vrij regelmatig ritme. We doen overdag de gordijnen een beetje dicht en verder de normale gang van zaken.
Ik heb haar ook vitamine B complex gegeven.
Laatst gewijzigd door M@rina op za 22 feb 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#3395480
Bedankt voor alle adviezen en medeleven!

Het lijkt iets beter te gaan, ze probeert soms een drafje te nemen, maar dat lukt nog niet, valt ze bijna om. Ze is nog wel instabiel, kan struikelen over een takje, maar ik heb het idee als ze zich concentreer top lopen dat het dan wel een stuk beter gaat. Oogje bewegen nog wel en haar koppie staat ook nog scheef.
Door Lizzy
#3395488
M@rina schreef: vr 21 feb 2020, 22:51 Bedankt voor alle adviezen en medeleven!

Het lijkt iets beter te gaan, ze probeert soms een drafje te nemen, maar dat lukt nog niet, valt ze bijna om. Ze is nog wel instabiel, kan struikelen over een takje, maar ik heb het idee als ze zich concentreer top lopen dat het dan wel een stuk beter gaat. Oogje bewegen nog wel en haar koppie staat ook nog scheef.
Fijn dat het wat beter lijkt te gaan :-* . Ach, arme Saartje. Ik hoop dat ze snel helemaal opknapt!
Door M@rina
#3395498
Het gaat vandaag een stuk beter met Saartje, ze loopt af en toe een stukje in een heel kalm drafje, maar kan nog struikelen over een twijgje of een drempel. Ze houdt haar koppie minder scheef en haar ogen lijken rustiger, maar dat moet ik op een ander moment nog ff goed checken, ik wil haar niet lastig vallen.
Ze bietst weer als een gek en heeft een groot deel van haar eten op. Snackjes (gedroogde kip) gaan er in als koek.

En tot mijn grote verbazing springt ze net zelf weer op de bank. Wat een verschil met gisteravond!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door