Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3394718
Mijn lieve boxermeisje is ineens helemaal apatisch. Het begon gisterochtend, toen ze geen stukje gedroogde kipfilet van me wilde aannemen. Ze ging nog wel mee wandelen, draafde ook wel korte stukjes, maar van harte ging het niet. 's Middags en 's avonds wilde ze niet mee. Maar toen ik 's avonds thuiskwam met de andere drie, stond ze wel op uit haar mand om te eten. Haar barf wilde ze echter niet, ik kreeg er alleen vegane yoghurt met wat Herrmann's biologisch blikvoer en een paar scheuten olijfolie in. Daar at ze wel een paar schoteltjes van leeg. Vanochtend wilde ze niets en kwam ze ook niet uit haar mand. Ze ligt alleen maar in haar mand en soms snurkt ze wat in haar slaap. Ze droomt af en toe ook, zie ik aan d'r bewegingen.
Ik heb haar gedwongen even naar buiten te gaan, en daar heeft ze gepoept en geplast. Poep was een tikje droog, maar zeker niet verontrustend. Plas was goed, geen bloed. In de poep ook niet.

Ik had eergisteravond gezien dat ze flink tandsteen had op twee kiezen, en heb geprobeerd dat een beetje weg te krabben en daarna gepoetst. Bij het poetsen zag ik wel bloed op de tandenborstel.

Temperatuur was gisteravond goed: 38,6. Vandaag nog niet gemeten, maar ik heb niet de indruk dat ze koorts heeft. Ze hijgt niet, is niet onrustig, draait geen rondjes. Haar buik voelt soepel voor zover ik als leek kan beoordelen, ze piept ook niet als ik ergens op druk of duw. Braken of kokhalzen doet ze ook niet. Ze loopt en staat wel met een kromme rug.

Ik was eerst bang voor een verstopping, maar ze heeft zowel gisteren als vanochtend gepoept, zonder moeite. Kan ze tandpijn hebben? Toen ze een likje van het voer gisteravond had genomen, deinsde ze een beetje achteruit, het duurde echt even voordat ze verder ging met likken.

Momenteel is ze weer hard aan het dromen, zie ik aan haar wenkbrauwen en wimpers en lippen. Maar verder is ze dus helemaal apatisch, staart maar voor zich uit als ze wakker is.

Naar de da is op zaterdag nogal lastig hier, en ik ben er ook een beetje huiverig voor om mijn da op zaterdag te laten opdraven; voor mijn gevoel grijpt hij dan meteen naar de roze spuit. Een boxer van bijna 11 namelijk... :-X Daar ben ik nog helemáál niet aan toe. Bovendien zit meneer Anne sinds vijf weken in Amerika voor zijn werk, hij komt pas volgend weekend weer thuis, en ik wil dit eigenlijk niet in mijn eentje moeten doen, mocht inslapen de enige optie zijn.

Weet iemand iets zinnigs te zeggen aan de hand van het bovenstaande? Kan tandpijn een hond apathisch maken? Het is het enige wat ik weet te verzinnen, als we kwaadaardige tumoren even buiten beschouwing laten.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 11 feb 2020, 13:02, 4 keer totaal gewijzigd.
#3394720
Haar temperatuur is nu 39,3 en ze hijgde daarnet een beetje. Is even buiten geweest om te plassen en ligt nu weer in een mand.

Ik heb qua pijnstiller alleen Onsior (robenacoxib) in huis, voor Lupi's artrose. Zou ik dan aan Laika kunnen geven? Verder alleen paracetamol, vrees ik.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 08 feb 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#3394724
Anne in Zweden schreef: za 08 feb 2020, 14:32 Haar temperatuur is nu 39,3 en ze hijgde daarnet een beetje. Is even buiten geweest om te plassen en ligt nu weer in een mand.

Ik heb qua pijnstiller alleen Onsior (roxenacoxib) in huis, voor Lupi's artrose. Zou ik dan aan Laika kunnen geven? Verder alleen paracetamol, vrees ik.
Dit klinkt toch niet helemaal jofel he? Ik denk niet dat dit van het gebit komt. Wat het wel is durf ik je echt niet te zeggen.... Bij een virusje zou je eerder diarree verwachten, geen harde ontlasting. Dus ja, ik vind de symptomen ook een beetje vaag.

Onsior is een NSAID dus pijnstiller + ontstekingsremmer. Dat zou je kunnen geven.

Getsie zeg :-\ . Sterkte met je meis :-*
#3394730
Heb er een Onsiorretje in gestopt, eens kijken of ze daar straks wat levendiger van wordt. Toen ik haar bek vastpakte om de pil erin te duwen, piepte ze wel even. Maar ze hijgt niet meer, ligt gewoon ongelukkig te zijn.

Altijd in het weekend, zoiets. :(
#3394732
Anne in Zweden schreef: za 08 feb 2020, 15:57 Heb er een Onsiorretje in gestopt, eens kijken of ze daar straks wat levendiger van wordt. Toen ik haar bek vastpakte om de pil erin te duwen, piepte ze wel even. Maar ze hijgt niet meer, ligt gewoon ongelukkig te zijn.

Altijd in het weekend, zoiets. :(
Ja :-X

Heb je haar tong en keel ook geïnspecteerd? En waar je het tandsteen eraf hebt gekrabd, is daar het tandvlees ontstoken nu?
#3394734
Wil mijn ervaring met je delen, maar weet natuurlijk niet of je het 1 op 1 kan overnemen...

Mijn hond had ook momenten dat hij apatisch was. Dat staren en niet willen bewegen en niet willen eten. Gelukkig duurde het bij mijn hond nooit lang. Dat was ook het rare en het moeilijke. Na een paar uur was het weer over. Soms liet hij tijdens zo'n aanval zijn urine ook lopen. Het begon vaak juist met onrust, continu naar buiten willen maar plassen en poepen deed hij dan niet. Vervolgens ging dan ook in één keer het lichtje uit en ging hij dus liggen en staren. Zo plotseling als het kwam, was het ook weer over. Uiteraard ben ik hiervoor bij de dierenarts geweest. Bloed laten prikken. Alleen de alat (leverwaarde) was verhoogd. Uiteindelijk bleek het chronische actieve hepatitis te zijn. Medicatie zoals bijvoorbeeld NSAID's was een no-go, ook bepaalde AB's en narcose waren serieuze risico's. Prednison deed wonderen.

Kromme rug kan wel op buikpijn wijzen. Kan ook zijn dat ze iets verkeerds binnen heeft gekregen wat maag niet kan passeren.

Sterkte met Laika. Hopelijk knapt ze snel op.
#3394737
Ach getsie zeg :( . Ik zou ook zeggen, toch iets van buikpijn omdat ze haar rug wat krom trekt. Dat zal je altijd zien ja, net als het weekend is! :( Ik kan je helaas geen tips geven.
Hopelijk is het snel weer over! Sterkte voor jou en je meisje! :-*
#3394739
Dank voor alle reacties. Ik mag overal aan zitten bij d'r, ze reageert nergens op. Alleen die ene keer dat ik haar mond opendeed om de pil erin te stoppen piepte ze even, maar als ik nu haar koppie aftast, reageert ze niet. Haar tandvlees is gewoon mooi roze, ik kan de tanden waar ik het tandsteen af gekrabd heb gewoon aanraken, kan op het tandvlees erom heen drukken, dat ziet er ook niet ontstoken uit.
Ik heb wel de indruk dat ze haar kop het liefst laag heeft, als ik die omhoog beweeg of opzij, reageert ze niet met pijn maar ze biedt wel 'weerstand', al is dat een wat groot woord hiervoor. Het is meer alsof ze haar spieren aanspant, zeg maar.

Onrustig is ze niet geweest voordat dit begon. Het komt echt uit het niets. Het enige wat ik me aan speciale gebeurtenissen kan herinneren van de afgelopen dagen is dus dat tandsteen dat ik eergisteravond wat heb verwijderd, en een paar dagen geleden is ze flink uitgegleden toen Mello op haar af stormde tijdens een wandeling. Maar als ze spierpijn of wervelklachten zou hebben, zou je toch denken dat ze piept als je op de verschillende lichaamsdelen drukt. Maar ik kan haar hele ruggengraat aftasten, op haar buik drukken, alles. Ze hinkt ook niet bij het lopen. Het enige wat ik kan zien is dat ze haar rug kromt en haar kop laag houdt.

Ze drinkt niet meer dan normaal (momenteel helemaal niet, dus ik ben blij dat ze wel de vanilleyoghurt van Oatly van mijn vingers wil likken), heeft dat ook voorheen niet gedaan. Ze krijgt al een jaar of 2-3 mariadistel ieder dag omdat ze licht verhoogde leverwaarden had toen, maar een jaar geleden, toen ze twee keer achter elkaar geopereerd is ivm mastceltumor II, waren haar bloedwaarden weer goed. Ik ben haar wel mariadistel blijven geven daarna; zou dat eventueel slecht kunnen zijn voor de lever, als de waarden niet verhoogd zijn?

De Onsior zit er nu twee uur in maar ik merk nog geen verandering. Ze wil alleen maar liggen. :(
#3394741
pearlsofpassion schreef: za 08 feb 2020, 19:00 Ik zou ook denken pijn. Door de symptomen. Als er iets is dat apathisch maakt...
Maar als haar leverwaarden al niet optimaal zijn, zou ik wel erg voorzichtig zijn met NSAID's. Slechte lever is daar nl een sterke tegenindicatie voor.
Haar leverwaarden waren vier jaar geleden licht verhoogd. Vorig jaar is haar bloed nog een keer getest, ivm die twee operaties, en toen waren de waarden prima.
#3394745
Doranto schreef: za 08 feb 2020, 19:22 Gezien haar lichaamshouding denk ik aan evt. spondylose. Is dat niet iets wat bij boxers veel voorkomt?
Ja, en we zijn net begonnen met Lupi met hydrotherapie omdat die ook spondylose blijkt te hebben. Wordt nog gezellig dan bij de da, als dat de oorzaak blijkt te zijn. Misschien kunnen ze samen op de loopband, twee voor de prijs van één. :D
#3394746
Oké, de pijnstilling werkt! Ik probeerde net of ze wat vanilleyoghurt wilde - dat wilde ze. Na zeven eetlepels dacht ik: eens kijken of ze ook blikvoer wil. Daarvan heeft ze zo'n 400 gram weggeslobberd. Na een half blik Herrmann's dacht ik: misschien lust ze dan ook wel een hapje gemalen barf van de katten? Nou en of! Ze heeft daar ook een 200-300 gram van opgegeten, en had nog wel meer gelust, denk ik. Maar het leek me beter even rustig aan te doen.
Iedere keer dat ik met een nieuw schoteltje voer kwam stak ze d'r koppie ook hoog de lucht in, alsof ze zei: yo, hierheen met dat spul! Ze had duidelijk honger. Gelukkig maar!

Vervolgens is ze vrijwillig opgestaan en even mee de tuin in gekomen voor een plas. Ze liep minder krom, dat was meteen duidelijk. En ze is ook eerst een aardig stuk door de harde sneeuw gestiefeld voordat ze plaste, het was niet van: zo min mogelijk bewegen, plas doen, snel weer naar binnen. Op zich wilde ze na de plas wel meteen weer naar binnen, maar het zag er gewoon allemaal wat minder moeizaam uit dan eerder.

Op deze manier komen we het weekend wel door, oef.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door