Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3374348
Ik overweeg om bij een van onze honden wat psylliumvezels door het eten te mengen.
Hij heeft zolang wij hem hebben (ruim 2 jaar nu) altijd al moeite met de ontlasting gehad die ook altijd erg hard is. Er wordt daarvoor al een deel van zijn bot door extra spiervlees vervangen, maar dat lijkt weinig invloed te hebben.
Hij weegt rond de 47 kg. Hoeveel zou hij dan mogen hebben en hoe kan ik het hem het beste geven?
Hoe lang zou ik het mogen geven?
Treed er ook een soort van gewenning op, dus dat het op een gegeven moment niets meer doet?
Zijn er ook nadelen, bijvoorbeeld dat bepaalde voedingstoffen slechter worden opgenomen als je psyllium geeft?
Of is er iets anders wat ik beter zou kunnen geven?

Veel vragen weer, maar hier weet vast wel iemand een antwoord op. :)
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3374357
Ik zou het zeker proberen. Aiuto krijgt 3/4 eetlepel (colon clean) per dag, hij weegt 27 kg. Bij hem geef ik het omdat zijn ontlasting soms wat dun werd maar psyllium werkt zowel bij te slappe als bij te harde ontlasting (van dat laatste heb ik zelf soms hinder en dan werkt psyllium ook goed)
Ik geef het hem al ruim een jaar, dagelijks en het werkt gewoon goed.
Je moet er wel rekening mee houden dat je het samen met vocht geeft.
Het schijnt dat bepaalde geneesmiddelen een betere of slechtere opname hebben door psyllium.
Door Lizzy
#3374362
Doranto schreef:Ik overweeg om bij een van onze honden wat psylliumvezels door het eten te mengen.
Hij heeft zolang wij hem hebben (ruim 2 jaar nu) altijd al moeite met de ontlasting gehad die ook altijd erg hard is. Er wordt daarvoor al een deel van zijn bot door extra spiervlees vervangen, maar dat lijkt weinig invloed te hebben.
Hij weegt rond de 47 kg. Hoeveel zou hij dan mogen hebben en hoe kan ik het hem het beste geven?
Hoe lang zou ik het mogen geven?
Treed er ook een soort van gewenning op, dus dat het op een gegeven moment niets meer doet?
Zijn er ook nadelen, bijvoorbeeld dat bepaalde voedingstoffen slechter worden opgenomen als je psyllium geeft?
Of is er iets anders wat ik beter zou kunnen geven?

Veel vragen weer, maar hier weet vast wel iemand een antwoord op. :)
Alvast bedankt!
Ik weet niet wat je in zijn groentenmix doet, maar bladgroenten geeft ook een slappere ontlasting.

Wat ik van psylliumvezels weet is dat het juist geen gewenning geeft. En volgens mij zit jij op dit artikel te wachten: https://www.orthokennis.nl/artikelen/ps ... fwisseling
Gebruikersavatar
Door doranto
#3374403
Lizzy schreef:Ik weet niet wat je in zijn groentenmix doet, maar bladgroenten geeft ook een slappere ontlasting.

Wat ik van psylliumvezels weet is dat het juist geen gewenning geeft. En volgens mij zit jij op dit artikel te wachten: https://www.orthokennis.nl/artikelen/ps ... fwisseling
Nu buiten weer vanalles groeit, pluk ik de groente daar grotendeels bij elkaar. Zojuist heb ik o.a weer wat smalle weegbree, brandneteltoppen, herderstasje, paardenbloemblad, muur en nog wat sla wat zich hier ieder jaar vanzelf uitzaait, geplukt. Daar gaat dan standaard pompoen (ca.30%) en courgette (ca. 15%) doorheen, wat ik in het oogstseizoen altijd voor een heel jaar in porties invries.
Groente krijgt hij momenteel 12% van zijn maaltijd. Misschien zou ik dat wat op kunnen hogen?
Dat artikel is inderdaad informatief! Het zou volgens mij niet verkeert zijn om zelf ook regelmatig eens wat psyllium te nemen als ik het zo lees. :)
Ook kan ik zijn botpercentage misschien nog wat verder terug schroeven? Hij staat nu op 35%. Tot hoever terug zou dat mogen zonder tekorten op te lopen?
Door Lizzy
#3374441
Doranto schreef:Nu buiten weer vanalles groeit, pluk ik de groente daar grotendeels bij elkaar. Zojuist heb ik o.a weer wat smalle weegbree, brandneteltoppen, herderstasje, paardenbloemblad, muur en nog wat sla wat zich hier ieder jaar vanzelf uitzaait, geplukt. Daar gaat dan standaard pompoen (ca.30%) en courgette (ca. 15%) doorheen, wat ik in het oogstseizoen altijd voor een heel jaar in porties invries.
Groente krijgt hij momenteel 12% van zijn maaltijd. Misschien zou ik dat wat op kunnen hogen?
Dat artikel is inderdaad informatief! Het zou volgens mij niet verkeert zijn om zelf ook regelmatig eens wat psyllium te nemen als ik het zo lees. :)
Ook kan ik zijn botpercentage misschien nog wat verder terug schroeven? Hij staat nu op 35%. Tot hoever terug zou dat mogen zonder tekorten op te lopen?
Ik denk dat je best naar 15% of zelfs 20% groenten kan. En vleesbot zou ik niet verder terug schroeven dan 30%. Maar die psyllium proberen vind ik ook wel een idee hoor.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3374442
Lizzy schreef:Ik denk dat je best naar 15% of zelfs 20% groenten kan. En vleesbot zou ik niet verder terug schroeven dan 30%.
Oké. Dan ga ik wat meer groenten geven en laat ik het botpercentage nog maar even zo. A.s. maandag krijg ik de psyllium (heb hem van Mattisson besteld) en ga daar dan wat van door zijn groenten mengen. Hopelijk brengt het wat verlichting voor hem.

Dankjulliewel voor de reacties :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3374448
Even nog voor de zekerheid (dat ik zeker weet dat het goed is)
Normaal gesproken hou ik altijd aan: 45%vleesbot, 25%spier, 18%orgaan, 12%groenten
Voor hem deed ik: 35%vleesbot, 35%spier, 18%orgaan, 12%groenten. Ik verving dus een deel van het vleesbot door spier.
Omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat naast iets meer groenten ook iets meer orgaan voeren een wat dunnere ontlasting zou geven wil ik voor hem nu gaan doen: 34%vleesbot, 30%spier, 21%orgaan, 15%groenten. Of kan ik beter het orgaan gewoon op 18% houden en het deel vleesbot blijven vervangen door alleen spier?
Door Lizzy
#3374449
Doranto schreef:Even nog voor de zekerheid (dat ik zeker weet dat het goed is)
Normaal gesproken hou ik altijd aan: 45%vleesbot, 25%spier, 18%orgaan, 12%groenten
Voor hem deed ik: 35%vleesbot, 35%spier, 18%orgaan, 12%groenten. Ik verving dus een deel van het vleesbot door spier.
Omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat naast iets meer groenten ook iets meer orgaan voeren een wat dunnere ontlasting zou geven wil ik voor hem nu gaan doen: 34%vleesbot, 30%spier, 21%orgaan, 15%groenten. Of kan ik beter het orgaan gewoon op 18% houden en het deel vleesbot blijven vervangen door alleen spier?
Nee, dit lijkt me echt uitstekend! Goed idee!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door