Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door finkelstien
#3369759
Mijn hond heeft grote hangende flappers waarin heel veel haar groeit. Gisteravond kwam ik er achter dat er in zijn gehoorgang een grote dikke bal haar gevormd was met daaronder oorsmeer. Op zich vind ik dat niet zo gek want die bal sloot zijn oor af dus daaronder kon het lekker broeien.

Het weghalen van die bal was echt een hele worsteling en mijn arme hond vond het verschrikkelijk. Hoog tijd voor mij dus om daar actie op te ondernemen want dit wil ik geen tweede keer, ook voor mezelf niet. Die bal moest er echt uit en doordat het een vilt vormde in zijn oor snap ik nu waarom hij mijn commando's negeerde de laatste paar weken ;) Maar zonder gekheid - ik heb niet goed opgelet en dat vind ik best een beetje naar.

Het dikke oorsmeer is helaas iets wat voorkomt in het ras en ook de overmatige oorbeharing. Het advies van de fokker is toch echt wegplukken en het plukken hiervan zal ik de komende paar maanden doen samen met heel veel snoepjes en lekkers om dit tot een positievere ervaring te maken.

Maar dat oorsmeer vond ik wel een probleem. Mijn hond eet al sinds januari een eliminatiedieet om zijn oogjeuk- en rode ogen wat te verminderen. Ik ben na 6 weken paard nu ook met konijn, geit en fazant bezig en het gaat een stuk beter. Naast KVV krijgt hij ook een single origin brok. Zijn ontlasting is veel minder wisselvallig, zijn ogen tranen minder en zien er heel wat beter uit. Zachtjesaan zijn we ook wat snacks toe gaan voegen van paard, varken en hert en ook dat gaat goed. Maar eigenlijk wil ik dat oorsmeer ook graag aanpakken. Moet ik terug naar het begin met enkel paard? Of moet ik dit toch echt als het rasprobleem zien en de oplossing gaan zoeken in wegplukken en oorreinigers?

/edit misschien handig om te vermelden dat onze DA al een keer naar het oorsmeer heeft gekeken en geen mijt kon ontdekken en geen irritatie of ontstekingen zag.
Door Lizzy
#3369761
finkelstien schreef:Mijn hond heeft grote hangende flappers waarin heel veel haar groeit. Gisteravond kwam ik er achter dat er in zijn gehoorgang een grote dikke bal haar gevormd was met daaronder oorsmeer. Op zich vind ik dat niet zo gek want die bal sloot zijn oor af dus daaronder kon het lekker broeien.

Het weghalen van die bal was echt een hele worsteling en mijn arme hond vond het verschrikkelijk. Hoog tijd voor mij dus om daar actie op te ondernemen want dit wil ik geen tweede keer, ook voor mezelf niet. Die bal moest er echt uit en doordat het een vilt vormde in zijn oor snap ik nu waarom hij mijn commando's negeerde de laatste paar weken ;) Maar zonder gekheid - ik heb niet goed opgelet en dat vind ik best een beetje naar.

Het dikke oorsmeer is helaas iets wat voorkomt in het ras en ook de overmatige oorbeharing. Het advies van de fokker is toch echt wegplukken en het plukken hiervan zal ik de komende paar maanden doen samen met heel veel snoepjes en lekkers om dit tot een positievere ervaring te maken.

Maar dat oorsmeer vond ik wel een probleem. Mijn hond eet al sinds januari een eliminatiedieet om zijn oogjeuk- en rode ogen wat te verminderen. Ik ben na 6 weken paard nu ook met konijn, geit en fazant bezig en het gaat een stuk beter. Naast KVV krijgt hij ook een single origin brok. Zijn ontlasting is veel minder wisselvallig, zijn ogen tranen minder en zien er heel wat beter uit. Zachtjesaan zijn we ook wat snacks toe gaan voegen van paard, varken en hert en ook dat gaat goed. Maar eigenlijk wil ik dat oorsmeer ook graag aanpakken. Moet ik terug naar het begin met enkel paard? Of moet ik dit toch echt als het rasprobleem zien en de oplossing gaan zoeken in wegplukken en oorreinigers?

/edit misschien handig om te vermelden dat onze DA al een keer naar het oorsmeer heeft gekeken en geen mijt kon ontdekken en geen irritatie of ontstekingen zag.
Ik kan me voorstellen dat je het naar vindt hoor, maar ja, als je hond verder niet aan het oor krabt of signalen geeft dan moet je als eigenaar op zo'n manier leren dat je iedere week (minimaal) één keer in de oren moet kijken.... Ik ben daar met mijn Basset ook op deze manier achter moeten komen. Die had ook zulke vieze oren :-X

Ik weet niet om wat voor ras het gaat maar als er lange haartjes in het oor zitten, denk ik dat je die er inderdaad uit moet plukken (laten plukken).

Wat ik niet zou doen is snack geven van varken. Ik ken toch wel veel honden die niet goed op varken reageren. Wat ik ook zou doen is de brok eruit doen. Echt nergens voor nodig en extra belastend want iedere vorm van koolhydraat kan problemen veroorzaken (met allergieën maar ook met gisten, die komen vaak in de oren voor). En wat ik echt super fijn spul vond was Puur Oor. Ik gebruikte dat bij mijn Basset om de boel onder controle te houden (en dat betekende dus echt het hele jaar op gezette tijden druppelen en voorzichtig met een zachte tissue schoonmaken). Ik weet niet of het nog steeds zo goed werkt, Puur Auris heet het tegenwoordig want Puur staat er nogal om bekent een dotje te goochelen met de ingrediënten. Misschien dat andere mensen daar een update op kunnen geven (het recent nog hebben gebruikt).

Ik zou niet door gaan met terug gaan naar paard. Ik zou gewoon lekker fulltime KVV gaan voeren en zo lekker door gaan, ook de diersoorten uit gaan breiden. Ik denk niet dat het aan de KVV ligt. Zowel de rode ogen niet als de oren niet.

Heeft je hond het hele jaar door last van deze rode ogen? Gebruik je daar nog wat voor/tegen? Similasan heeft hele fijne oogdruppels (meerdere soorten en dan kun je het beste nummer 1 nemen).

Ik denk trouwens dat ik het oorsmeer wel op kweek zou laten zetten om te laten kijken of er toch bacteriën in zitten of dat er bijv. gisten in zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369766
Ik zou ook eens gewoon enkel rauw voer geven. Veel kans dat de problemen zich daarmee oplossen, zonder dat een eliminatiedieet nodig is.
Als dat toch nodig blijkt, kan je dat alsnog doen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3369768
Ik sluit me helemaal bij Lizzy aan.
Hier ook hele goede ervaring met Puur Oor. Alleen is het voor mij ook al wat langer geleden dat ik het heb gebruikt dus weet niet of het nog net zo'n fijn spul is als toen.
Door finkelstien
#3369770
bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens op zoek naar puur oor.

Geen brok is voor mij niet betaalbaar. Ik heb een jonge reu en alleen kvv werkt niet. Ik hou hem dan niet op gewicht.

Hij krijgt nu 1 kilo per dag en savonds een beker brokken. Dan heeft hij ook nog eens geen last meer van misselijkheid in de ochtend.
Door Anne in Zweden
#3369772
Ik gebruik Puur Auris voor onze Lupi, die heeft af en toe een jeukooraanval. Heb het toevallig gisteren nog gebruikt, toen ze na lange tijd weer kopschuddend opstond (en dat maakt altijd een hels kabaal, want ze heef korte flaporen en is ook verder zo subtiel als een olifant in een porseleinwinkel ::) ). Enfin, ik maak de oren dan altijd schoon met een wattenschijfje met zilverwater (meestal komt er dan ook donker oorsmeer uit, geen grote hoeveelheden, maar blijkbaar genoeg om te jeuken) en doe er daarna Puur Auris in. Werkt altijd vrijwel meteen; ze schudt nog wel een paar keer met d'r hoofd, maar dat komt denk ik eerder door de sensatie van de druppels in haar oor. Binnen een kwartier is ze weer rustig.
Dus wat mij betreft werkt Puur Auris goed.

Wat de brok betreft: Orijen is een hartstikke dure brok, weet je zeker dat extra kvv voeren zonder Orijen niet op hetzelfde neerkomt qua prijs?
Door finkelstien
#3369773
ik geef geen Orijen maar ik snap de verwarring. Ik bedoelde een hondenbrok met één vleesbron.
Paard kvv kostte me 5 euro per kilo en een tientje hondenvoer per dag is me wat te gortig. Groot inkopen is (nog) geen optie
Door MillyMol
#3369797
Ik heb ook twee honden met lange flappers. De kleur van de oorsmeer is niet zo belangrijk. Wel belangrijk is te weten of er geen gisten en/of bacteriën inzitten, dus een kweekje van het oorsmeer laten maken kan geen kwaad.

Ik hou de gehoorgangen van de mannen vrij door met een tondeuse de haren aan de binnenkant regelmatig weg te halen. Ik doe dat al vanaf dat ze als pup bij me kwamen dus hier is het gewoon een kwestie van op de trimtafel zetten, even borstelen en kammen, snoepje erin, tondeuse aanzetten, scheren, snoepje erin en klaar. De tondeuse gebruik in ongeveer 1x per maand. Ik ga daar niet plukken: duurt veel te lang en is te gevoelig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369798
Maar waarom wil je hem enkel op paard houden?
Heeft hij voedselallergieklachten?
Want oorontstekingen en prutogen gaan wel typisch weg als je de brokken laat. Niet altijd natuurlijk, maar heel vaak wel. En dan kan je dus gewoon de kvv voeren die je wil en van verschillende diersoorten.
Waarom zou je dat niet eens proberen?

Die ochtendmisselijkheid zal ook wel verdwijnen na een tijdje. Dat komt net door de koolhydraten in de brok dat hij dat krijgt als je de brokken weglaat. Dus even afkicken en dan is dat ook weg. Je kan uiteraard ik het begin ook 's ochtends kvv geven en dat afbouwen.
Door finkelstien
#3369876
ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was in mijn openingspost. we zijn in januari gestart met alleen paard en dat hebben we uitgebouwd naar vier diersoorten.

Zijn ogen zijn sindsdien echt heel erg opgeknapt. Daar ben ik dik tevreden over.

Ik heb puur auris besteld. Ik ben benieuwd. Ook zal ik, nu ik meer diersoorten voer, de brok heroverwegen.
Door Anne in Zweden
#3369878
finkelstien schreef:ik geef geen Orijen maar ik snap de verwarring. Ik bedoelde een hondenbrok met één vleesbron.
Paard kvv kostte me 5 euro per kilo en een tientje hondenvoer per dag is me wat te gortig. Groot inkopen is (nog) geen optie
Ah, oké, verkeerd begrepen. :D

Welk ras is je hond, dat je er een kilo kvv per dag in moet stoppen? :o

Je zou eventueel ook nog naar Chinese kruiden tegen jeuk kunnen kijken. Onze boxer/ambull-mix Lupi heeft veel baat bij Resilium van de Huisdierendokter; haar ogen en de stukken rode huid die ze had zijn sterk verbeterd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369882
Maar ben je toen ook voor het eerst met kvv begonnen? Of gaf je dat al?
Want in het eerste geval is het misschien gewoon een effect van het rauw voeren, en niet van het eliminatiedieet.
Door Anne in Zweden
#3369883
finkelstien schreef:hij is een wat groot uitgevallen jonge jachthond. Actief en een hoge verbranding. 48 kilo.
Oké, daar moet wel wat in, inderdaad. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door