Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
Hi, van de week sprak ik 2 teckeleigenaren. Allebei de honden stonden op kvv en hebben blaasstenen ontwikkeld. Een van hen wist ook nog van een andere teckel hetzelfde verhaal te vertellen. Beide honden staan nu op voer van de da.
Eentje kreeg van Royal Canin de uitslag van de analyse van de blaasstenen.
Dus hoe zit het nu? En waarom gaan die blaasstenen naar een lab van Royal Canin??
Door Lizzy
vagebond schreef:Hi, van de week sprak ik 2 teckeleigenaren. Allebei de honden stonden op kvv en hebben blaasstenen ontwikkeld. Een van hen wist ook nog van een andere teckel hetzelfde verhaal te vertellen. Beide honden staan nu op voer van de da.
Eentje kreeg van Royal Canin de uitslag van de analyse van de blaasstenen.
Dus hoe zit het nu? En waarom gaan die blaasstenen naar een lab van Royal Canin??
Dat is misschien per praktijk anders geregeld want bij mijn dierenarts is dat niet het geval. En ja gut, RC heeft natuurlijk wel belang bij honden met blaasgruis. Overigens raar, dat honden op KVV juist blaasgruis krijgen want eigenlijk is het in de regel andersom. Bovendien kan de oorzaak ook wel eens helemaal buiten het voer liggen, kan het te maken hebben met een aangeboren afwijking of kan het veroorzaakt worden door blaasgruis. Dus met bovenstaande informatie kan ik je helaas niet meer informatie geven dan dit...
Door dinky89
De blaasstenen gaan naar royal canin omdat de betreffende dierenarts royal canin verkoopt en royal canin dan de optie bied om de steenanalyse te doen. Deze analyse is om vast te stellen of het struviet stenen of oxalaat stenen zijn (waarna royal canin uiteraard hun eigen brokjes adviseert).
Door pike
dinky89 schreef:De blaasstenen gaan naar royal canin omdat de betreffende dierenarts royal canin verkoopt en royal canin dan de optie bied om de steenanalyse te doen. Deze analyse is om vast te stellen of het struviet stenen of oxalaat stenen zijn (waarna royal canin uiteraard hun eigen brokjes adviseert).
Dat vind ik wel een heel dubieuze constructie...
zelf zou ik daar niet in toestemmen.
Door dinky89
pike schreef:Dat vind ik wel een heel dubieuze constructie...
zelf zou ik daar niet in toestemmen.
Mijn eigen ervaring is dat de da alleen zegt dat de stenen worden opgestuurd naar het lab voor analyse van de soort steen. Pas toen bericht in mailbox kwam van royal canin met de analyse wist ik dat het daarheen was gestuurd.
Door pike
dinky89 schreef:Mijn eigen ervaring is dat de da alleen zegt dat de stenen worden opgestuurd naar het lab voor analyse van de soort steen. Pas toen bericht in mailbox kwam van royal canin met de analyse wist ik dat het daarheen was gestuurd.
Juist op die manier.

Om naar de beginvraag terug te keren:
Omdat drie kvv etende teckels stenen krijgen hoeft dat nog niet aan het voer te liggen. Enig idee hoeveel broketers stenen krijgen? Er kan o.a. ook een infectie ten grondslag liggen aan blaasgruis/stenen.
Er zijn ook nog andere stenen naast struviet en oxalaat. Teckels zijn gevoelig voor cystinestenen (een aminozuur).

https://www.rashondenwijzer.nl/aandoeni ... -de-nieren
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door