Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lotje2008
#3368924
hallo,

ik had me hier aangemeld in de hoop dat ik zo wat dingen kon vinden maar heel eerlijk ik zie door de bomen het bos niet meer :???: dus vandaar dat ik toch even wat post.

ik heb een hond van 11 jaar waar vorig jaar september de tandjes van zijn schoongemaakt en daarvoor dus bloed geprikt nu kwam daar uit dat haar nierwaardes ietsjes verhoogd waren. verder is ze niet ziek. ook drinkt ze niet veel, ik merk verder niks aan haar.
in november opnieuw wat uitgebreider getest en vanaf toen heb ik waardes: ze heeft toen trouwens ook een echo gehad en daar was niks raars op te zien.
SDMA 14 μg/dL (boven de 14 word hij hoog )
CREA 118 μmol/L referentie interval 44 - 159
UREA 9,4 mmol/L referentie interval: 2.5 - 9.6
BUN/CREA 20
december
jaa 1 puntje gezakt
SDMA 13
eind januari
SDMA 17
zoals je ziet van 13 naar 17 gegaan :'(
urine was verder wel steeds goed.
vandaag opnieuw bloedgeprikt hier zal ik morgen de uitslag van krijgen

ik weet niet hoe dit zo ineens omhoog is gegaan maar ik ben haar in die tijd renske gaan geven (graanvrij) en een ander soort brok. (eerst altijd orijen gehad en nu wolfsblut wild duck senior) ik ben met die renske gestopt in de hoop dat dit het misschien is geweest.

nu ben ik dus aan het zoeken wat is goed voor de nieren.
alleereerst vers vlees dus. dit ben ik ondertussen aan het proberen maar helemaal alleen dat eet ze niet. maar met scheshir wel dus ik probeer steeds meer kvv te geven en minder scheshir. welke kvv? nou omdat ze een verhoogde aalvleesklier heeft gehad (deze is tot nu toe wel weer goed) ben ik terughoudend met vet eten. bandit nierdieet is erg vet ik kwam dus buddys nierdieet tegen en deze is een stuk minder vet dus ik wil haar zoveel mogelijk van deze gaan geven. maar goed dit heeft dus tijd nodig bij haar.
tweede wat ik steeds tegen kom is solidago
is dit wat om aan haar te geven en zo ja is dan solidago of puur nier beter? en welke dosering dan van de solidago want ze weegt 10 kilo.
dan lees ik steeds over omega 3
maar welke is dan nu echt de beste hiervoor? en in welke dosering? ik wil best capsules kapot knippen ofzo omdat ik las dat doils niet goed was omdat deze in een flesje zit.

ik weet dat er een hoop topics over zijn. en ik heb er hier al echt veel gelezen maar er staan zoveel verschillende dingen en ook de doseringen weet ik dan niet.

ook weet ik niet hoe erg het nu allemaal is. ik ben idd een erg overbezorgd baasje daar ben ik me van bewust. steeds hoor ik van de dierenartsen wacht maar even af. maar ja hoelang moet je afwachten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3368957
Ik zou hier absoluut niets mee doen. Volgende keer dat je test ligt de SDMA vast wel weer onder of bij de 14.
Dat is een heel nieuwe test, men weet nog niet in hoeverre die betrouwbaar is. Kan 95% zijn, maar ook minder.
Het is ook een test die heel nauw luistert, de foutmarge is erg groot. 1 puntje verschil wil dus absoluut niets zeggen, zelfs 3 punten zou ik niet meteen me zorgen in maken. Pas als het structureel hoger blijft, zou ik zeggen dat het wat zegt.
En wat zegt dat dan? Dat er IETS aan nierfunctie verloren is. Niet hoeveel he. 17 is nog steeds vrij keurig. Bij ernstig nierfalen zit je aan 60 of meer. Ok, dat wil je vermijden, maar 17 is dus geen paniekwaarde.

BTW de werkelijke nierfunctie die de SDMA zou claimen te meten, kan niet genezen. Een SDMA waarde zou dus niet mogen verbeteren na behandeling. Alle schommelingen naar beneden en boven zijn dus variaties rond de werkelijke waarde. De créa en ureum verbeteren wel bij behandeling en die zijn bij jou goed. Het zijn ook die waarden die van belang zijn, waar je hond last van krijgt.
De SDMA geldt gewoon als knipperlichten van : pas op, er zit nierfalen aan te komen. Als hij dus structureel hoger is.

Ik zou dus zeggen. Let een beetje op dat je niet teveel bot voert, geef al eens een keertje vaker gevogelte en konijn ipv grazers maar schrap die grazers niets he. En dan dus gelijk welk kvv-merk dat je wil.
En geef groenten. Door ze samen met het vlees te laten ontdooien mengen de smaken en eten ze het beter op. Halverwege de dag nog eens mengen is helemaal ideaal.
Verder zou ik het gewoon blijven opvolgen op dit moment. Heel eerlijk, bij een hond van 11 is het heel normaal dat die waarde een tikje hoger ligt.
Zelfs als je niets doet, is de kans groot dat ze nooit nierfalen krijgt.

Ivm overzetten op rauw ben je goed bezig. Mengen met wat lekkers. En dat dan afbouwen.
Probeer ook wat andere merken en andere smaken, dat kan schelen.
De kvv even overgieten met heet water zou ook kunnen helpen. En dat dan steeds minder doen.
En geef dat wat tijd, druk zal het proces eerder vertragen.
Door Lizzy
#3368962
lotje2008 schreef:hallo,

ik had me hier aangemeld in de hoop dat ik zo wat dingen kon vinden maar heel eerlijk ik zie door de bomen het bos niet meer :???: dus vandaar dat ik toch even wat post.

ik heb een hond van 11 jaar waar vorig jaar september de tandjes van zijn schoongemaakt en daarvoor dus bloed geprikt nu kwam daar uit dat haar nierwaardes ietsjes verhoogd waren. verder is ze niet ziek. ook drinkt ze niet veel, ik merk verder niks aan haar.
in november opnieuw wat uitgebreider getest en vanaf toen heb ik waardes: ze heeft toen trouwens ook een echo gehad en daar was niks raars op te zien.
SDMA 14 μg/dL (boven de 14 word hij hoog )
CREA 118 μmol/L referentie interval 44 - 159
UREA 9,4 mmol/L referentie interval: 2.5 - 9.6
BUN/CREA 20
december
jaa 1 puntje gezakt
SDMA 13
eind januari
SDMA 17
zoals je ziet van 13 naar 17 gegaan :'(
urine was verder wel steeds goed.
vandaag opnieuw bloedgeprikt hier zal ik morgen de uitslag van krijgen

ik weet niet hoe dit zo ineens omhoog is gegaan maar ik ben haar in die tijd renske gaan geven (graanvrij) en een ander soort brok. (eerst altijd orijen gehad en nu wolfsblut wild duck senior) ik ben met die renske gestopt in de hoop dat dit het misschien is geweest.

nu ben ik dus aan het zoeken wat is goed voor de nieren.
alleereerst vers vlees dus. dit ben ik ondertussen aan het proberen maar helemaal alleen dat eet ze niet. maar met scheshir wel dus ik probeer steeds meer kvv te geven en minder scheshir. welke kvv? nou omdat ze een verhoogde aalvleesklier heeft gehad (deze is tot nu toe wel weer goed) ben ik terughoudend met vet eten. bandit nierdieet is erg vet ik kwam dus buddys nierdieet tegen en deze is een stuk minder vet dus ik wil haar zoveel mogelijk van deze gaan geven. maar goed dit heeft dus tijd nodig bij haar.
tweede wat ik steeds tegen kom is solidago
is dit wat om aan haar te geven en zo ja is dan solidago of puur nier beter? en welke dosering dan van de solidago want ze weegt 10 kilo.
dan lees ik steeds over omega 3
maar welke is dan nu echt de beste hiervoor? en in welke dosering? ik wil best capsules kapot knippen ofzo omdat ik las dat doils niet goed was omdat deze in een flesje zit.

ik weet dat er een hoop topics over zijn. en ik heb er hier al echt veel gelezen maar er staan zoveel verschillende dingen en ook de doseringen weet ik dan niet.

ook weet ik niet hoe erg het nu allemaal is. ik ben idd een erg overbezorgd baasje daar ben ik me van bewust. steeds hoor ik van de dierenartsen wacht maar even af. maar ja hoelang moet je afwachten?
Ik denk dat het overschakelen op een andere voeding als in vers/rauw altijd een goed idee is! Maar in mijn ogen zijn de nieren niet dusdanig slecht dat je daarvoor een nierdieet hoeft te gaan geven. Ik zou dus zelf geen Buddy gaan geven en ook geen Bandit. Ben trouwens sowieso niet kapot van het merk Buddy. Wel van Bandit. Maar ik zou gewoon meerdere goede merken KVV gaan geven, zonder dat dit toegespitst is op nierdieten. Qua dit sluit ik mij dus volledig bij Pearlsofpassion aan.

Ik zou om diezelfde reden dus ook geen Solidago gaan geven. Gewoon nog niet nodig. Voor een senior hond is het wel verstandig om omega 3 vetzuren te gaan geven. Die zitten in algenolie en in visolie. Wat voor atrose geldt geldt ook voor de senioren hond, qua visolie. En ik heb daar laatst een antwoord op gegeven in een ander topic, volgens mij moet je daar wel wat mee kunnen: viewtopic.php?f=8&t=137276

Op dit moment kun je bij Holland & Barrett de Royal Green visolie kopen met de 2de pot tegen 50% korting. Dit is een uitstekende visolie en daarvan kun je 1 capsule per dag van aan je hond geven. Open knippen hoeft niet, je kunt de capsule of zo achter in zijn keel stoppen of je mengt het door zijn KVV en dan heb je dikke kans dat ie dat zo opeet!

Laat je niet gek maken, deze nierwaardes zijn voor een hond van 11 helemaal niet dramatisch :-* ! Maar ik zou desondanks wel overschakelen op KVV, gewoon omdat dit gezonder is en gewoon omdat rauwe verse voeding de nieren het minst belast.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door