Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sam28
Ik heb sinds een tijdje het idee dat Ziva (in maart wordt ze 12) wat doof aan het worden is. Ze reageert slechter op straat en hoort me soms niet meer binnenkomen of weggaan. Gisteravond kwam er een vriend me een fles wijn geven als felicitatie en heeft even thee gedronken. Toen hij weg ging na een uurtje ofzo lag Ziva te slapen. Ineens staat ze op en gaat ze hem zoeken. Ze is niet echt doof maar haar gehoor gaat wel achteruit.

Kan ik dit ergens met zekerheid laten vaststellen of is dat niet nodig? Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden?
Ik denk in ieder geval dat ik bezoek doei tegen Ziva ga laten zeggen als ze weggaan.
Door Kaio
Waarom wil je het met zekerheid vast laten stellen? Wat is daarvan de meerwaarde?

Doofheid bij een oudere hond kan 2-delig zijn heb ik gemerkt, eerste is gewoon slechter horen, 2e is dat het gewoon niet binnenkomt omdat het brein te druk is met andere zaken, die gaat ook achteruit.

Ik vind het bij Maci ook op dementie lijken, hij heeft wat meer dingetjes die een beetje vaag en raar zijn, die dus onder dementie te plaatsen zijn.

Ik heb bij wandelingen bij Maci omdat ie altijd los loopt gewoon weer getraind, dat wil zeggen ingrijpen voor ie uit de cirkel is dat ie niets kan horen, ook weer vaker belonen voor aandacht, en nu blijft ie dus wat dichterbij wat wel zo veilig is. Hij kijkt vaker dus kan ik ook erbij zwaaien.

En ook komt dieper slapen voor, dan hebben ze echt niks in de gaten. Wil je het bezoek doei laten zeggen let er dan op dat jij haar voorzichtig wakker maakt en dat ze ook daadwerkelijk wakker is, dus niet alleen ogen open.
Door sam28
Bedankt!

Vaststellen, geen idee. Ik heb geen ervaring met oudere honden dus ik denk hardop. ;) Ziva is mijn eerste eigen hond. En daar waar ik 100 puppen opvoedboeken heb gelezen heb ik nog geen boek gevonden over de oudere hond. (tips welkom!)

Met trainen ben ik weer begonnen. Ook om te kijken of het doofheid is of een verslapte training. ;D Ik heb in ieder geval maar weer koekjes mee genomen op de wandeling, dan blijft ze inderdaad dicht bij me. Ik zou die koekjes toch eens aan een andere hond voeren... :biggrin2:

Ze heeft geen vage of rare dingen nog, ze is nog wel steeds haarzelf. (Ik verdenk poes Lea meer van beginnende dementie, die is bijna 17). Dementie geloof ik niet.
En dieper slapen doet ze ook, ook steeds meer en langer. Ik zal haar zelf wakker maken, dat is een goeie!
Door constance.blokzijl
Ach ik merk het ook bij Lolatje hoor, die heeft soms pas in de gaten dat baasje thuis komt als hij naast haar staat. En dat is vaak als ze in de keuken is waar ik bezig ben met het eten. Alsof ze nog maar 1 ding tegelijk kan.
Zolang ze niet er van schrikt laten we het zo.

Ik denk dat je zelf even moet schakelen.
Maar dar komt ook vast goed
Door sam28
Oh vast wel. Zolang ik niet hoef na te denken over dat ze er over 20jaar niet meer zal zijn ;)
Ik wil het graag goed doen voor degene waar ik het meest van hou! (de poezen en Ziva staan gedeelde eerste plaats) ;)
Door Eef+Stippels
Het is hier ook herkenbaar. Onze reu werd op leeftijd ook dovig/afwezig en had de helft niet meer in de gaten omdat ie zijn aandacht er niet bij had. Daarnaast sliep hij diep en lang. Xindy, die van de zomer 11 wordt, heeft hetzelfde. Het lijkt wel alsof ze de wereld om zich heen vergeten als ze ergens anders mee bezig zijn.
Door sam28
Haha ja en dan zitten we savonds gezellig samen op de bank en mopper ik op de tv oid en zij hoort ergens iets in de trant van lekkers. En lekkers betekent een koekje. ;D het is dus ook wel een beetje wat ze graag wil horen
Door hamada
Hier is Spike ook stokdoof. We houden hem aan de lijn omdat hij al rennend achter blaadjes wegdartelt en we hem niet terug kunnen roepen. Verder slaapt hij heeeel diep, en maken we hem heel voorzichtig wakker als we uit gaan. Hij moet dan echt even goed wakker worden, wat wel 5 minuten bijkomen betekent.
Toen hij echt nauwelijks meer iets hoorde maakte hij een wat sneue indruk. We bedachten dat hij het contact miste; hij hoort het niet meer als we iets tegen hem zeggen. We zoeken nu meer oogcontact met hem, maken gebaren naar hem ( wenken, wijzen) en raken meer aan/knuffelen meer. Hij is nu weer vrolijk. Reageert goed op gebaren.
Door sam28
Ach jeetje. Fijn dat je het zo kon oplossen.
Ziva hoort me nog wel maar soms snapt ze het niet. Op het journaal werd iets gezegd waarop ik mopperde, geen idee wat ze er dan van maakt maar ze dacht dat er iemand binnen kwam. Ik vond het wel grappig ;)
moet er ook maar een beetje om blijven lachen. Nu ligt ze diep te slapen, strak tegen me aan. Dat heeft ze altijd gedaan. Het is een echte contact hond. :smitten:

Ik ben vandaag net wat meer bewust gaat gebaren bij alles wat ik zei. Hopelijk kan ik haar daarmee helpen.
Door sam28
Even een foto van m'n slapende dames
DSC_0448.JPG
DSC_0448.JPG (6.31 MiB) 2719 keer bekeken
Siepie kijkt je aan, Lea ligt in coma.
DSC_0452.JPG
DSC_0452.JPG (5.78 MiB) 2719 keer bekeken
Door Lizzy
Was Ziva al niet eenzijdig horend? Pinkel was eenzijdig. En toen zij ouder werd, werd haar horende oor slechter en slechter en was zij op een gegeven moment doof. Ik vond het schattig. En deed niets bijzonders eigenlijk. Ja, haar heeeeeel voorzichtig wakker maken als we gingen wandelen of voor het eten.
Door sam28
Nee Ziva was een van de weinig helemaal horende pups uit haar nest. :)
En ik vind het ook wel schattig en soms ook heel grappig. Maar wil vooral voorkomen dat ze slecht in haar vel komt te zitten of angstiger word doordat ze dingen mist en niet snapt oid.
Door Kaio
Ok Maci wist ik al 2 jaar geleden of nog langer van dat ie niet goed meer hoorde. Als ik bijv. achter hem stond en koekie zei reageerde die niet. Als Kaio erbij was (die toen overigens slecht zag en ook prima functioneerde) en het ook deed zag je Kaio reageren en aan de hand van de reactie van Kaio had Maci ook zoiets van ja koekie :biggrin2:
Nu 2 jaar verder (en bij hem is iets meer aan de hand), maar tot nu toe dus aardig gered, het gaat ook geleidelijk dus ze wennen er ook wel aan. Kijk bij wakker maken moet ik uitkijken en bij wandelen, ja dan werkt hier roepen echt niet dus daar moet ik ook rekening mee houden, dus soms moet ik er even achteraan rennen ;) Ik riep hem laats op een paar meter afstand terwijl ie me aankeek, ik kreeg alleen echt een onnozele blik hoor ;D Pas toen ik met mijn lichaam iets aangaf had ie zoiets van ooh dat! en kwam ook.
Maar ja verder werkt bij hem wel meer niet meer goed met zijn brein, en vaak kan dat aandoenlijk en schattig zijn, maar ook heel confronterend. Maar ook lichamelijk gaat ie nu hard zeg maar :-\ Maar gelukkig is daar nog geen sprake bij Ziva ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door