Iemand een idee om hem te helpen met verharen?
Borstelen heeft geen zin want er komt letterlijk niks van af

Moderator: Lizzy
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!Nou, serieus dat een Alaskan Malamute het in de zomer echt veel warmer heeft dan mijn Dalmaten. Maar, ik snap wat je bedoelt. Alleen adviseren wij geen trimsalon aan omdat de hond daar geschoren zal worden (ik mag het niet hopen zeg!) maar omdat wassen en met de waterblazer helpt om oud haar te verwijderen.
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv http://www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!Nou... mijn hussen zijn toch wel blij als de ondervacht los komt, vacht isoleert idd twee kanten op maar wintervacht in zomerse temperaturen is echt geen feestje.
Ik weet dat ze allerlei rassen in de zomer scheren, omdat het dan zo lekker koel is voor de hond.
Echt niet, er zijn allerlei artikelen verschenen hoe een vacht ook warmte isoleert, bv http://www.medpets.nl/vachtverzorging-in-de-zomer en dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/je-hond-scheren-de-zomer-doe-maar-niet.
Ik neem aan dat scheren en trimmen (als de hond er niet zelf aan toe is) hetzelfde resultaat zullen geven.
eelke schreef:Huuuuu jaaa nee niet scheren! Maar een goede trimmer kan vast zeggen waarom die vacht niet verhaard, en wat daarbij dan het beste plan is.Helemaal mee eens . Ik zou dus ook op zoek gaan naar een goede trimsalon
Bosliefje schreef:Warm door een dikke vacht? Het tegendeel is waar!
Lizzy schreef:Nou, serieus dat een Alaskan Malamute het in de zomer echt veel warmer heeft dan mijn Dalmaten. Maar, ik snap wat je bedoelt. Alleen adviseren wij geen trimsalon aan omdat de hond daar geschoren zal worden (ik mag het niet hopen zeg!) maar omdat wassen en met de waterblazer helpt om oud haar te verwijderen.Mijn vorige buren hadden een Husky. En een pakket met haar dat daarop zat niet te kort. Maar in de zomer ging die hond wel mee op vakantie naar het warme Portugal. Ik: Is het daar niet veels te warm voor hem? Zij: Nee hoor, hij vindt het heerlijk daar! Hij is gek op de zon! Terwijl mijn Fauven hier al lopen te puffen met hun vacht met amper onderwol.
pike schreef:Mijn vorige buren hadden een Husky. En een pakket met haar dat daarop zat niet te kort. Maar in de zomer ging die hond wel mee op vakantie naar het warme Portugal. Ik: Is het daar niet veels te warm voor hem? Zij: Nee hoor, hij vindt het heerlijk daar! Hij is gek op de zon! Terwijl mijn Fauven hier al lopen te puffen met hun vacht met amper onderwol.Maar een Husky vind ik qua vacht toch weer anders dan een Malamute en ik vind de warmte in Portugal weer heel anders als hier in NL. Dus ik weet niet of dit helemaal een goede vergelijking is.
Lizzy schreef:Maar een Husky vind ik qua vacht toch weer anders dan een Malamute en ik vind de warmte in Portugal weer heel anders als hier in NL. Dus ik weet niet of dit helemaal een goede vergelijking is.
pearlsofpassion schreef:Die wintervacht is niet geschikt voor in de zomer, anders zou de rui niet bestaan. Het feit dat die er is maakt al duidelijk dat de natuur toch vind dat het tijd is voor een lichter jasje in de zomer. Dat kan nog steeds een isolerend jasje tegen de warmte zijn ook, maar de wintervacht moet toch uit.Maar bij veel honden is het winter/zomervachtsysteem compleet in de war, omdat ze nou eenmaal niet buiten leven maar in onze warme huizen. Sommige honden verharen continu, anderen altijd op het verkeerde moment. En sommige honden hebben een k.vacht. Pike had altijd een lekker pak haar, maar Jakkie en Duc hebben bovenop nauwelijks tot geen onderwol. Niet in de zomer en niet in de winter. Die hebben het dus heel snel koud. Als het regent worden ze nat tot op het vel. Hun dekhaar is ruw en biedt bescherming tegen takken en stekels en doorns (en tanden) maar niet tegen het weer. Het zijn plukhonden, maar als ze plukrijp zijn en je plukt ze lopen ze met een blote rug en Jakkie ook met een bloot hoofd. Dat is bepaald niet handig in de winter als het gaat vriezen, maar ook niet in de zomer als het regent. Daarnaast ziet het natuurlijk ook niet uit. Enige remedie: Niet meer plukken.