Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3310553
Saartje heeft een mooi gebitje, alleen bij de hoekand zag ik onderin tegen het tandvlees een beetje lichtbruine aanslag.
Dus ik een hondentandeborstel gehaald. Toen ik aan het poetsen was zag ik dat het tandvlees een beetje bloedde, voor zover
ik kan zien alleen bij de hoektand. Dat duidt toch op ontstekend tandvlees? Maar ze heeft nauwelijks tandplak of tandsteen, hoe kan dat dan wel bloeden?
Nu las ik dat dat Gingivitis heet. Onderstaan een foto (niet van saartje) maar zo ziet het er wel precies uit.
Is dat bloeden te herstellen door vanaf nu dagelijsk even te poetsen?
Wat me verder opvalt dat ze sinds kort aan het mutsen is met haar vleesbot, dat laat ze vaak staan.
Na de laatse late uitlaatronde (rond half één) krijgt ze altijd een heel klein beetje geitenmelk en een stukje gedroogde
kipfilet.
Daarna eet ze ook het vleesbot wel altijd op, dat vind ik zo raar?
Na het bloedend tandvlees gezien te hebben maakt ik me al zorgen dat ze pijn aan de hoektand heeft en daarom het vleesbot
niet direct opeet.
Maar wellicht is dit een gedachtenkronkel?

Afbeelding
Door smulpaap
#3310576
Is dat mutsen met vleesbot begonnen toen je ben gestart met het poetsen van haar tandjes ?
Het kan natuurlijk zo zijn dat het tandvlees nu even gevoeliger is
Ik zou toch wel door blijven gaan met poetsen en eens kijken of het bloeden minder word

Verder zou er bv een stukje hout dwars kunnen zitten in haar bekje ?

En Tessa van mij begon ook eens te miepen met vleesbot . Zij had last van haar oortje
Op oudere leeftijd had Tessa een ontsteking van de hoektand , die ging dus ook al fijn richting neusholte
Door Lizzy
#3310595
Ik vind het er totaal niet dramatisch uit zien. En hier bloed het tandvlees ook wel een beetje hoor, als de tanden poets. Niet altijd en ook niet bij alle honden (bij de jonkies nooit) maar vooral als ik een weekje of wat niet heb gepoetst en ik begin daarna weer, dan bloed het wel een beetje. Niks dramatisch. Ik zou gewoon doorgaan met heel zachtjes borstelen. Beetje extra vergine olijfolie op de tandenborstel doen.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3310596
Lizzy schreef:Ik vind het er totaal niet dramatisch uit zien. En hier bloed het tandvlees ook wel een beetje hoor, als de tanden poets. Niet altijd en ook niet bij alle honden (bij de jonkies nooit) maar vooral als ik een weekje of wat niet heb gepoetst en ik begin daarna weer, dan bloed het wel een beetje. Niks dramatisch. Ik zou gewoon doorgaan met heel zachtjes borstelen. Beetje extra vergine olijfolie op de tandenborstel doen.
Je stelt me gerust Lizzy, de foto is niet van Saartje zal proberen er een foto van te maken maar dat is moeilijk, ben momenteel allleen.
Ga vandaag weer poetsen, had ik nog nooit gedaan, maar stopte gisteren omdat ik bloed zag.
Overigens is het tandvlees van saartje roze met nog al wat zwarte vlekken lijkt het wel.
Is dat pigment? Althans daar heb ik iets over gelezen.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3310597
Hier bloedt het tandvlees ook soms een beetje tijdens het poetsen. Volgens mij heb ik dan net wat te ruw/hard gepoetst, want ze hebben geen ontstoken tandvlees.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3310598
*Remy* schreef:Hier bloedt het tandvlees ook soms een beetje tijdens het poetsen. Volgens mij heb ik dan net wat te ruw/hard gepoetst, want ze hebben geen ontstoken tandvlees.
Nou bij de hoektand die bloedt is het tandvlees wel een beetje gezollen hoor.
Door Lizzy
#3310613
Lazy Garfield schreef:Lizzy waar is die extra vergine olijfolie goed voor? Het tandvlees boven de hoektand is wel iets verdikt.
Toch olie op de tandenborstel?
Aggrr, sorry, ik bedoelde kokosolie!!!
Door Lizzy
#3310626
Lazy Garfield schreef:Waar koop ik dat?
Bij de Lidl hebben ze mooie biologische. Bij de Aldi ook. En bij de Appie ook. Je "moet" wel de biologische hebben, extra vergine en dan ook geurend (en dus niet "ontgeurde").
Gebruikersavatar
Door pluk
#3310628
Lizzy schreef:Oh, en zachtjes poetsen met een zachte tandenborstel.
En voor zo'n klein teckel bekje zou ik een baby/peuter tandenborstel nemen Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door