Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hallo,
Mijn twee kleine senioren, een maltezer van 14 en de sheltie van 15.5 jaar hebben moeite met hun voeding.
Ik weet even niet meer goed wat ik kan doen. Heb in het verleden altijd barf gegeven maar op ten duur plukte ze alleen de pens en het vlees eruit en lieten de rest liggen. Ik zat in verhuizing en ben om deze reden naar KVV overgestapt. Later heb ik het nog eens geprobeerd maar zonder succes. Gelukkig kan onze pup de vriezer nu leegeten want had een grote lading aan karkasjes en organen in geslagen.
Maar met de KVV gaat het nu ook niet meer goed. Ze laten het vaak staan en als ze het eten is de kans groot dat ze daarna moeten overgeven of dunne pijnlijke ontlasting hebben.
Het typische is dat ze er beide ook last van hebben. Heb vanalles geprobeerd verschillende smaken en merken. Dan denk ik het merk gevonden te hebben, koop er meer van en dan gaat het weer mis.
Ik heb ze ook ontwormd omdat onze pup last van wormen had dus dat zal het ook niet zijn.
Zou dit een voedingsintollerantie kunnen zijn voor bv kip? Vreemd genoeg lijkt het merk smuldier tot nu toe het beste te werken maar ben bang dat dit straks ook niet meer werkt en dat ze uiteindelijk toch te kort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. De dierenarts heb ik iets minder vertrouwen in, die zal me toch gelijk op de brok zetten.
Wat vinden jullie? Zou een eliminatie dieet kunnen helpen en hoe pak ik dat aan?

Heel erg bedankt!
Wat mij gelijk opvalt in je berichtje
Toen ze nog barf aten plukten ze de pens en het vlees er ( wel ) uit
dat zou kunnen betekenen dat ze het vleesbot niet zo goed meer kunnen verdragen

Met KVV weet je helaas nooit precies wat er allemaal in zit , een kvv is toch vaak wat vetter
Mogelijk krijgen ze van (teveel ) vet ook ongemak
Al mijn senioren kregen op een bepaalde leeftijd ook last van teveel vet bv

Ik denk dus dat dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn

En op deze leeftijd kan het a.hw. een beetje pappen en nathouden worden
Dus gaan bekijken wat nog wel goed gaat , en als dat Smuldier is dan is dat maar zo
Je kan er natuurlijk nog licht verteerbare groenten bijgeven , of een zacht gekookt eitje , of een wat gekookte witvis

of je kan overwegen om gemalen eierschaal te geven en daar magere soorten spiervlees bij doen , met orgaan
Dan weet je exact wat er in gaat

Verder kan je bv nog een holistisch d.a raadplegen , en eventueel supplementen op maat in gaan zetten om ev tekorten op te vangen
Ik sluit me bij smulpaap aan. En ik zou me persoonlijk niet druk maken om eventuele tekorten. Met Smuldier, pens, spiervlees, eierschilpoeder, groenten, eitje (mag ook rauw) vet visje (blikje sardientjes in olijfolie of water - nooit in zonnebloemolie of sojaolie) doet vaak wonderen. Idem voor zalm en makreel en ze komen niks tekort. Gewoon lekker blijven proberen wat ze wel eten!
OK ik zal eens beetje bij beetje kijken wat ze nog kunnen verdragen. Dan gebruik ik gewoon voorzichtig om de beurt verschillende soorten vlees.
De ei schil is dan om de calcium aan te vullen?
En mag ik ze dan ook een dag alleen maar pens geven? Of krijgen ze dan hele dunne ontlasting ( is toch een soort orgaanvlees)
Maar dit gedrag is dus normaal voor oude hondjes?
viperenoscar schreef:OK ik zal eens beetje bij beetje kijken wat ze nog kunnen verdragen. Dan gebruik ik gewoon voorzichtig om de beurt verschillende soorten vlees.
De ei schil is dan om de calcium aan te vullen?
En mag ik ze dan ook een dag alleen maar pens geven? Of krijgen ze dan hele dunne ontlasting ( is toch een soort orgaanvlees)
Maar dit gedrag is dus normaal voor oude hondjes?
Ja, dat eierschil (dat moet echt heel fijn gemalen zijn) is voor de calcium.

Je mag ze zeker een dag alleen pens geven. Als de ontlasting te dun wordt (en sommige honden hebben dat): dan kun je er wat eierschaalpoeder bij doen. Of combineren met wat gekookte pompoen.

Ja, veel echt oude honden krijgen moeite met vet en vleesbot, zoals smulpaap al aangaf.
Als je de voeding weer zelf wilt klaar maken dan kan je idd met eierschaalpoeder werken ( Calcium )
Ik zou een pens dag niet gokken , mogelijk leid dat tot dunne poep
Misschien kan je de pens over de week verdelen ?

En ja , mijn eigen ervaring is dat het met oude(re ) honden toch wel kan veranderen hoor
Ik heb er eentje gehad die tot vlak voor zijn dood nergens last van had , hij at alles nog
Maar de overige honden niet hoor , eentje heeft het laatste jaar van haar leven ook geleefd op deels gekookt , deels rauw

Mocht je overwegen om ook groenten te gaan geven , dan zou ik ook geen bloemkool meer geven
Dat word (soms ) ook niet zo goed meer verdragen

Toen mijn honden oud werden ben ik de groenten gaan koken
Er waren honden die rauwe eieren nog wel verdroegen , voor eentje kookte ik het ei
Het is soms echt even zoeken wat ze nog verdragen

En wat ev. tekorten betreft . Soms slaan supplementen nog aan
Maar soms doet het ook niet zoveel meer omdat het nu eenmaal een oud lichaam betreft , en als er geen of te weinig opname is .....
Ik heb hier een oude bes gehad die nog even opknapte van Vit B complex , maar ook dat hield op een gegeven moment op
Dankjewel voor de goede adviezen!
Ik vind het een beetje moeilijk om te zien dat mijn sheltie wel heel veel honger geeft, dat geeft hij ook echt aan wordt ook nog heel enthousiast als ik met eten bezig ben
Hij lijkt al misselijk te worden van de geur als ik een bak voor zijn neus zet, terwijl een jaar geleden moest hij nog met een anti schrokbak eten zo snel at hij.
Maar ik ga gewoon vrolijk door met experimenteren wat ze lusten en niet misselijk van worden. En meerdere maaltijden per dag. Smuldier hou ik voor een paar dagen in de week aan en wissel af met vlees waarvan ik hoop dat ze die verdragen. Gekookte aardappelen gingen vorige week ook goed.
Dan maak ik me nu minder druk over de percentages die ze binnen zouden krijgen. Meer de focus op dat ze eten en zo min mogelijk hoeven te braken.
Dankjewel, is toch een stukje geruststelling voor mij !
Dankjewel voor de goede adviezen!
Ik vind het een beetje moeilijk om te zien dat mijn sheltie wel heel veel honger geeft, dat geeft hij ook echt aan wordt ook nog heel enthousiast als ik met eten bezig ben
Hij lijkt al misselijk te worden van de geur als ik een bak voor zijn neus zet, terwijl een jaar geleden moest hij nog met een anti schrokbak eten zo snel at hij.
Maar ik ga gewoon vrolijk door met experimenteren wat ze lusten en niet misselijk van worden. En meerdere maaltijden per dag. Smuldier hou ik voor een paar dagen in de week aan en wissel af met vlees waarvan ik hoop dat ze die verdragen. Gekookte aardappelen gingen vorige week ook goed.
Dan maak ik me nu minder druk over de percentages die ze binnen zouden krijgen. Meer de focus op dat ze eten en zo min mogelijk hoeven te braken.
Dankjewel, is toch een stukje geruststelling voor mij !
Ben je al eens bij een dierenarts geweest??
Mijn oudje had ook honger, wou ook heel graag eten, maar terwijl hij zijn hele leven een enorme schrokker was geweest at hij nog maar tergend langzaam, en zijn eten braakte hij (vaak pas na verloop van vele uren) ook weer uit. Om de simpele reden dat de doorgang van de slokdarm naar de maag werd dichtgedrukt en het voer dus niet in de maag kon komen. Zelfs gemalen, en later gekookt en geprakt, wou het er niet meer doorheen. Niet dat dat bij jouw honden aan de hand hoeft te zijn, het is alleen maar als voorbeeld bedoeld. Als ze namelijk wel trek hebben maar hun eten weer uitbraken moet er wat aan de hand zijn. Een voedingsintolerantie die zich pas op hoge leeftijd openbaart dat bestaat volgens mij niet.
Ik ben er nog niet mee naar de dierenarts geweest. Omdat ik het vermoeden had dat het aan het soort voer ligt wat ik ze geef. En de leeftijd speelt natuurlijk ook een rol . Met onze pup zou ik sneller gaan
Al was ik gisteren toch aan het twijfelen of ik naar de dierenarts zou moeten gaan. De verklaring die smulpaap geeft lijkt me ook wel logisch. De problemen zijn ontstaan toen ik naar kvv ging. Hebben ze je hond wel nog kunnen helpen met de vernauwing vd slokdarm? Ik denk niet dat mijn hondjes een operatie aan zouden kunnen. Dat zou een te grote impact op hun lijfje zijn.
Maar er is wel goed nieuws
Heb gisteren weer Smuldier met aardappelen gegeven en ze hebben allebei flink zitten smullen en tot nu toe geen braken en mooie keutels
Ik wacht het nu even af hoe het gaat en ga ook weer meer voor hun samenstellen.
Bedankt voor het advies!
viperenoscar schreef:Ik ben er nog niet mee naar de dierenarts geweest. Omdat ik het vermoeden had dat het aan het soort voer ligt wat ik ze geef. En de leeftijd speelt natuurlijk ook een rol . Met onze pup zou ik sneller gaan
Al was ik gisteren toch aan het twijfelen of ik naar de dierenarts zou moeten gaan. De verklaring die smulpaap geeft lijkt me ook wel logisch. De problemen zijn ontstaan toen ik naar kvv ging. Hebben ze je hond wel nog kunnen helpen met de vernauwing vd slokdarm?
Hij had geen slokdarmvernauwing, maar de doorgang van de slokdarm naar de maag werd dichtgedrukt door een alsmaar groter wordende tumor in de lever. Daar was niets aan te doen.
Ik denk niet dat mijn hondjes een operatie aan zouden kunnen. Dat zou een te grote impact op hun lijfje zijn.
Oudjes krijgen bij mij geen operatie of verdoving meer, mijn ervaringen daarmee zijn inmiddels zo bar slecht dat ik daar niet meer aan begin.

Maar er is wel goed nieuws
Heb gisteren weer Smuldier met aardappelen gegeven en ze hebben allebei flink zitten smullen en tot nu toe geen braken en mooie keutels
Ik wacht het nu even af hoe het gaat en ga ook weer meer voor hun samenstellen.
Bedankt voor het advies!
Dan duim ik voor je dat het inderdaad "gewoon" voergerelateerd was en het nu goed blijft gaan :)
Ai wat erg! Ja dat ik denk als ik heel eerlijk ben dat ik daar het meest bang voor ben dat als ik naar de dierenarts ga slecht nieuws ga krijgen. Als er iets aan de hand is is de kans klein dat ze me kunnen helpen.
Ik experimenteer nu liever met voer en zo lang ze goed op gewicht zijn, vrolijk zijn en veel energie hebben dan ga ik zo door. Ik geniet van elke dag dat ze nog bij me mogen zijn.
ik heb ook een sheltie van 15 en die verdraagt ook geen vet meer in haar voer. gevolg idd. dunne ontlasting en soms overgeven.
smuldier pens en pens compleet zijn erg vet. jij mengt er aardappel doorheen en dat stopt weer een beetje er verlaagt zo ook het vetpercentage. gewoon mee doorgaan zou ik zeggen, teveel wisselen reageren ze ook weer slecht op.
het gekke is dat de mijne [ook vette] lamspenslapjes wel goed verdraagt.
ik geef ook mariadistel om de lever te ondersteunen en elke dag een omega 3 capsule.
konijn kvv van floris 24 hier op het forum gaat ook goed.
verder ga ik niet meer experimenteren, wat goed gaat, gaat goed en is het een beetje eenzijdig dan is dat maar zo. kvv is in ieder geval compleet.
ze eet trouwens ook graag van barfmenu de boekmaag met groente rollen. weer wat variatie erbij.
verder doet ze het nog prima, al 9,5 jaar geen d.a. meer gezien!
ik koop de mariadistel capsules bij de online drogist, merk arkocaps. ik eet ze zelf ook.
de omega 3 capsules koop ik gewoon bij de hema. ook voor mijzelf.
goed kijken dat je alleen omega 3 koopt en niet 3-6-9 e.d.
kippennekken gaan er hier ook nog goed in.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door