Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
Joep heeft al een lange tijd een kale plek op zijn staart.

Een jaar of 3 geleden heeft hij zijn staart eens open gehaald aan ik denk, prikkeldraad. Geen grote wond, maar een flap huid wat los zat. Op zich genas dat snel. Dit is precies op de plek waar nu de kale plek zit. Echter heeft er in het begin wel gewoon haar op gezeten. Sinds een jaar of anderhalf zit er een kaal plekje, wat nu wel steeds groter wordt. Dit is ook nog eens ongeveer ter hoogte van de wolfsklier, als hij deze zou hebben. (?)
Niet zo mooi dus. Ik zie hem er niet veel aan knagen, het is ook nooit nat ofzo. Hij zal er niet echt last van hebben, maar ik als baasje zou het mooier vinden als er gewoon weer haartjes op groeien, en ik wil eigenlijk wel voorkomen dat het steeds groter wordt. Zeker ook omdat het wel gevoelig lijkt, in de winter bij kou wordt het heel donker, paarsig, en het lijkt me ook wel een kwetsbaar plekje als de zon er op schijnt.

Heeft iemand tips? Zou ik wat kunnen smeren? Inpakken?

Afbeelding
Door doranto
Dat is volgens mij het "wolfsteken" of "vioolklier". Een geurklier die vrijwel iedere hond heeft, maar die volgens mij zijn functie heeft verloren.
Door Lizzy
Doranto schreef:Dat is volgens mij het "wolfsteken" of "vioolklier". Een geurklier die vrijwel iedere hond heeft, maar die volgens mij zijn functie heeft verloren.
Ik wilde precies hetzelfde gaan schrijven.
Door eelke
Ik heb net tekst toegevoegd, had eerst de foto via tapatalk geplaatst, maar typen is op de laptop toch makkelijker ;)

Het is inderdaad op dezelfde plek. Alleen wordt de kale plek steeds groter, nu al wel zo'n cm of 10, en dat vind ik toch wel zonde... :-\
Door Lizzy
Ik zou er dus eigenlijk niks aan doen..... Volgens mij is het flink donker gepigmenteerd en hoef je het dus ook niet echt te beschermen? Lijkt me hoor...
Door doranto
Lizzy schreef:Ik zou er dus eigenlijk niks aan doen..... Volgens mij is het flink donker gepigmenteerd en hoef je het dus ook niet echt te beschermen? Lijkt me hoor...
Ik denk dat er ook weinig tegen te doen valt. Zolang hij er geen hinder van heeft lekker zo laten.
Door Anne in Zweden
Scotch heeft dat ook, precies hetzelfde. Op zich is daar volgens mij niets aan te doen, maar bij Scotch zitten er ook bruine schilfers op de kale plek, en toen ik die een keer heb afgewassen met een spulletje dat ik voor Lupi had gekregen van de da (Lupi had enorme huidproblemen oa agv schimmels toen ze bij ons kwam), zag ik dat niet alleen de schilfers verdwenen maar dat er ook weer haar op de staart kwam! :o Ik heb alleen geen idee hoe het spulletje heet... Inmiddels is de haargroei weer gestopt, omdat ik te lui was om de plek iedere dag daarmee te wassen, en bij Scotch zie je de plek ook niet zo omdat die qua kleur gewoon op zijn vacht lijkt.

Ik zal eens vragen aan mijn da wat voor spulletje dat was en het je dan laten weten.
Door eelke
Graag! Kijk het is geen ramp, maar wel lelijk en hij heeft verder zo'n mooie staart. En omdat het toch wel erger wordt... eerst was het zo klein dat het haar erboven er nog overheen viel.

Dit is van een afstandje.

Afbeelding
Door smulpaap
Amber had het ook . Ze was geloof ik een jaar of 8 toen ze deze plek kreeg
Het is bij Amber nooit groter geworden dan op deze foto
amber 10 jaar 373.JPG
amber 10 jaar 373.JPG (3.61 MiB) 8360 keer bekeken
Door eelke
Oh dat lijkt wel hetzelfde ja. Joep is nu 7.

Zouden dit de wilde haren zijn die ze verliezen als ze volwassen worden? ;)
Door Kaio
IMG_20170511_115907.jpg
IMG_20170511_115907.jpg (2.28 MiB) 8324 keer bekeken
IMG_20170511_120033.jpg
IMG_20170511_120033.jpg (1.41 MiB) 8324 keer bekeken
Staart van luie hond 1 en luie hond 2 ( die gingen echt niet staan voor de foto hoor ;D ), precies op dezelfde plek. Idd die wolfsklier.

Kaio had het ook. Eigenlijk als puppy ook al zichtbaar Huid is daar anders, donkerder en schilferig er en van tijd tot tijd ruwer of roder. En soms is het kleiner en weer groter.

Hier hebben ze er geen last van. Allergie hond Maci soms wel maar dat komt dan dat er daar een plekje ontstaat, die moet ik dan wel behandelen. Dat is ooit wel moeilijk te zien.Maar het wel of niet bijten is voor mij dan indicatie
Door eelke
Maar dat zijn wel veel kleinere plekken... Bij Gijs kon je het ook wel zien, de haren waren op die plek stugger.

Joep blijft wel een jeukerige hond, met een plekje hier en daar, en vaak een vies oog en oren. Dus misschien speelt dat ook allemaal wel mee...
Door Kaio
Ja soms groter soms kleiner.

En vlgs mij kan ie bij maci met veel jeuk ook idd groter zijn. Maar die is nu op moment zo slecht te fotograferen ( nu even niet! :biggrin2: ), want vlgs mij is die bij hem ook groter .
Maar hier hebben ze wel meer vacht op de staart dus zie je er idd weinig van.
Kan ook nog zijn dat door huid problemen sowieso de vacht dunner is en dan valt het nog meer op.
Door Kaio
Tips wel idd een grote en donkere plek van Joep. Kunt evt. met iets verzachtends insmeren. Honingzalf bijv, moet ie het wel niet lekker vinden :P . of iets milds wat je ook bij de jeukplekjes gebruikt.
Door eelke
Kaio schreef:Tips wel idd een grote en donkere plek van Joep. Kunt evt. met iets verzachtends insmeren. Honingzalf bijv, moet ie het wel niet lekker vinden :P . of iets milds wat je ook bij de jeukplekjes gebruikt.
Ik smeer eigenlijk niks op die jeukplekjes. Joep is niet zo'n peuteraar, dus ik blijf er meestal vooral vanaf, en zie de plekjes eigenlijk alleen als ik hem met de waterblazer mishandel.

Maar iets verzachtends en verzorgends zat ik wel aan te denken. Beetje honingzalf voor het uitlaten kan wel een goed idee zijn ja.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door