Gisterochtend om 6 uur deed Bob raar en dachten we dat hij in een aanval zou schieten (hij heeft ook epilepsie). Hij was aan het trillen en hijgen en kwispelen op de grond. Na een paar minuten stond hij op en heeft gewoon gegeten. Mijn vriend wilde hem toch ff snel uitlaten en eenmaal buiten belde hij mij in paniek op omdat hij dacht dat Bob een maagtorsie had. Zijn hele maag was opgezet, vooral links en hij was alleen maar aan het jammeren en piepen en kon niet meer bewegen. Met spoed naar de 'nachtarts'. Die stuurde ons na 10 min weer weg... waarschijnlijk gewoon goed ziek maar zeker geen torsie en het was wel verstandig nog een echo te maken later vandaag. Dat zat me helemaal niet lekker en meteen om 8:30 naar mijn eigen DA gebeld waar we terecht konden en de echo kon plaatsvinden. Al zijn organen zagen er goed uit, ook slijmvliezen, hartslag en bloeddruk. Maar zijn maag was enorm, dus sonderen (dat kon gelukkig nog, dus in ieder geval geen volledige torsie). Arme jongen... kwam zeker 3 liter vocht uit. Hij was daarna veel fitter, maar nog steeds hartstikke beroerd. Voorlopige diagnose: maagdilatatie.
Weer naar huis, uur later stortte hij volledig in. Hartstikke ziek, kon niets meer en keek wazig uit zijn ogen. Meteen weer terug. Nog steeds alle organen goed, maag niet volgelopen alleen blaas enorm vol. Katheter en meteen met spoed naar MCD in Amsterdam.
Daar raakte hij bijna in shock, dus infuus en wéér echo. Inmiddels gingen natuurlijk zijn andere waarden ook achteruit. Slijmvliezen/hartslag/bloeddruk etc. Diagnose: buikvliesontsteking waarschijnlijk door een maagzweer en dus meteen onder het mes. De maagzweer zat tussen de overgang van de maag naar de darm.
Om een lang verhaal kort te maken... hij heeft het gered, maar een hele zware buikoperatie gehad en de nacht is ok gegaan. Hij wil alleen nog niet eten en probeert over te geven (zonder resultaat). Dus we zijn er nog niet.
Voorlopig moet hij aan de Hills a/d ivm zo steriel mogelijk eten. Maar als hij weer over mag op zijn normale eten, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?
Hij krijgt standaard KVV van Haaksbarf, Bibi, Bandit, Tinlo en Darf aangevuld met meerdere rauwe eitjes per week en wat tafelrest-groente. Daarnaast krijgt hij regelmatig een kilo pens of een karkas. Maar dat zal er voorlopig wel niet inzitten?
Hoe lang moet ik de KVV koken? Of is alleen gekookt water eroverheen genoeg?
Kan ik hem nog op een andere manier ondersteunen?
Lang verhaal, maar dan snappen jullie dat die maag best wel een klap heeft gehad