Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ko heeft de afgelopen week 2 maal een vreemde aanval gehad. Hij vertoonde korte tijd - enkele minuten - ernstige misselijkheid en tegelijkertijd verlamming in de achterhand. Niet gekotst, wel de 2de keer kort na de aanval een heel klein hoopje diarree dat vreselijk stonk en mij deed denken aan menselijke diarree. Nadat de diarree eruit was, was hij vrijwel onmiddellijk weer alert en niet meer in zichzelf gekeerd.
Een aantal maanden geleden had hij ook zo'n soort aanval, toen kotste hij de hele zalmkop uit die hij ruim 8 uur daarvoor had gegeten, toen geen diarree. Wij weten dat toen aan de zalm die hij 's ochtends had gekregen in combinatie met een autorit van anderhalf uur - ipv de 1 uur die ervoor staat - in de late middag. In de auto zitten is niet bepaald zijn favoriete bezigheid, zeker niet in de file.
Wie o wie herkent dit? Komt de misselijkheid door de verlamming in de achterhand of komt de verlamming in de achterhand van de misselijkheid? In combinatie met stress?
Hoe ziet die verlamming van de achterhand eruit? Mensen die erge kramp hebben worden ook misselijk en gaan krom lopen. Ik vraag me af of Ko geen last heeft van ernstige buikkrampen met kenmerken van een koliek waardoor hij verlammingsachtsge verschijnselen vertoont? :confused1:
Ik herken het (gelukkig) niet maar ik vind het ook vreemd. Ik zie eigenlijk geen verband tussen misselijkheid en verlamming. Behalve dan inderdaad dat je hond gewoon niet meer kan lopen van de buikpijn/kramp. Ik zou hem zelf volgende keer een tot poeder geplette Okugest geven!
Dank voor jullie reacties. Buikpijn, daar had ik nog niet aan gedacht, vooral omdat het uren na het eten is.

Hij zakt door zijn achterhand als hij probeert op te staan. Bij het lopen zwalkt hij alle kanten op en zakt door zijn achterhand. De eerste 2 keren ontstond de misselijkheid liggend en kwam hij nauwlijks overeind. Hevig smakkend en lippen likken. De laatste keer liep hij en bleef hij overeind, maar had daarbij wel wat steun nodig. Ik zag het toen aankomen omdat hij terwijl hij langs een muur liep er steeds tegenaan liep/zakte.
Koliek herken ik bij een paard, maar ik weet niet hoe dat er bij een hond uit zou moeten zien? Zou ik spanning op de buik kunnen/moeten voelen?
Een koliek aanval zou ik trouwens verwachten kort na het eten, niet uren later. Zou hij van stress buikkramp/pijn kunnen krijgen? Hij heeft tijdens/na stress regelmatig slappe ontlasting.

Okugest heb ik inmiddels in huis. Hoewel ik me een beetje afvraag of het nut heeft, langer dan enkele minuten duurt het namelijk niet.

Ik bedacht me dat ik ietsje meer appel in de groentemix heb gedaan dan gewoonlijk, zou het dat kunnen zijn? Ditmaal geen pompoen gedaan, maar misschien moet ik daar een flinke hoeveelheid van toevoegen?
Als je het over mensen had zou ik aan nierstenen denken, dat zijn ook van die doordegrondheenzakkende pijn aanvallen... maar ik weet tot mijn schaamte niet eens of een hond dat kan hebben?

Stress veroorzaakt sowieso diarree, en pijn is ook weer stress natuurlijk.

Ik zou dit toch wel bij een dierenarts voorleggen...
eelke schreef:Als je het over mensen had zou ik aan nierstenen denken, dat zijn ook van die doordegrondheenzakkende pijn aanvallen... maar ik weet tot mijn schaamte niet eens of een hond dat kan hebben?

Stress veroorzaakt sowieso diarree, en pijn is ook weer stress natuurlijk.

Ik zou dit toch wel bij een dierenarts voorleggen...
Nierstenen? Hij moet volgende maand 3 worden?.. Hij krijgt een zeer lage dosis Alopurinol ivm Leishmania. Eet sinds hij hier is - nu ca. 1,5 jaar - kvv, krijgt sindsdien ook Solidago ter ondersteunig van de nieren, eetlust is prima, hij drinkt als hij zich heeft ingespannen of een kluif heeft gehad. Bij het plassen zie ik niets vreemds, hij houdt ook in de tuin zijn urine op, kan heel goed markeren :biggrin2: maar kan ook heel goed in 1 tot 2 keer helemaal uitplassen, na het uitplassen wil hij nog weleens proberen te markeren maar dan komt er echt geen drupje en dat beseft hij zich duidelijk goed want dan gaat er een slap pootje naar beneden. ;D
Maar ik zal het in gedachte houden. Alopurinol is nou niet echt bijwerkingenvrij, helaas.
Buikpijn/Koliekaanval klinkt best plausibel. Maar kan ik op een een of andere manier nog iets voelen bij zijn buik? Ko is geen fan van de da, als het echt moet gaan we er heen, maar ik ben er een beetje terughoudend in.
Na het eten komt hij bijna altijd een 'bellyrub' halen en als een echte baby laat hij dan vaak nog een boertje. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Ik heb verder niet echt het idee dat hij met pijn rondloopt, is actief, alert (jachtstand gaat regelmatig aan) en het is niet elke dag.
Nouja, geen pijn, hij heeft liefdesverdriet op het moment. Ik was werken maar VL heeft de hele dag met een huilende hond gezeten, als Ko ff niet huilde, zat hij te piepen. Bach Rescue hielp helaas niet. Heb maar wat Puur Rust door zijn eten gedaan, morgen weer, hopelijk helpt dat hem wel een beetje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door