Scotch is verder goed gezond en actief en heeft nergens last van, zijn libido even buiten beschouwing latend (loops teefje in de buurt)

Moderator: Lizzy
Anne in Duitsland schreef:Laatst heb ik de bloedwaarden van Scotch weer eens laten controleren, onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' in het geval van een oudere hond (Scotch is 13). Het zag er allemaal goed uit, alleen was qua nieren ureum-N licht verhoogd (35, moet 9 - 29 zijn) en qua lever het ALT (125, moet < 122 zijn). De da vond het niet nodig om hier iets aan te doen, omdat het om lichte verhogingen gaat, maar aangezien er hier op BP veel meer kennis zit omtrent bloedwaarden van rauwgevoerde honden, vraag ik het toch ook nog maar even aan jullie. Wat vindt u: niets aan doen? Of toch even met de bevindingen naar de homeo-da gaan voor een advies?Dit kan zoveel oorzaken hebben... Rauwe voeding is er daar niet een van trouwens. Ook rauw gevoerde honden blijven normaal gesproken gewoon binnen de normaal-grenzen. Ik zou zelf wat aan nier en leverondersteuning gaan doen. Solidago en mariadistel geven en dan over 3 of 5 maanden nog een keer bloed laten prikken.
Scotch is verder goed gezond en actief en heeft nergens last van, zijn libido even buiten beschouwing latend (loops teefje in de buurt).
Lizzy schreef:Dit kan zoveel oorzaken hebben... Rauwe voeding is er daar niet een van trouwens. Ook rauw gevoerde honden blijven normaal gesproken gewoon binnen de normaal-grenzen. Ik zou zelf wat aan nier en leverondersteuning gaan doen. Solidago en mariadistel geven en dan over 3 of 5 maanden nog een keer bloed laten prikken.Ik hoef dus geen aanpassingen te doen qua rood vlees? Niet dat ik rauw ergens de schuld van geef, hoor! Maar ik lees regelmatig mee in topics over nier- en leverdieet, vandaar mijn vraag.
Eef+doggies schreef:Ik zou de bloedwaarden inderdaad wel in de gaten blijven houden. Bij mij oudjes liet ik 2 tot 4 keer per jaar bloed checken. De interval ligt aan hoe goed ze te pas zijn en wat de vorige keer de waarden waren.Doe ik ook. Dit is de derde bloedproef bij Scotch in ongeveer driekwart jaar, omdat de leverwaarden steeds licht verhoogd zijn. Bij de eerste test was ook een pancreaswaarde iets verhoogd, maar die is nu goed. Wel was bij proef twee en drie ook het ureum iets verhoogd.
Lizzy schreef:Dit kan zoveel oorzaken hebben... Rauwe voeding is er daar niet een van trouwens. Ook rauw gevoerde honden blijven normaal gesproken gewoon binnen de normaal-grenzen. Ik zou zelf wat aan nier en leverondersteuning gaan doen. Solidago en mariadistel geven en dan over 3 of 5 maanden nog een keer bloed laten prikken.Heb je tips, welke merken solidago en mariadistel? Ik ben aan het zoeken maar ja, iets met bomen en het bos niet meer zien...
Anne in Duitsland schreef:Heb je tips, welke merken solidago en mariadistel? Ik ben aan het zoeken maar ja, iets met bomen en het bos niet meer zien...Ik vind de Solidago tabletten van A Vogel prima. Daarvan kun je de halve volwassen mensen dosering geven. Mariadistel kun je of bestellen bij Pit en Pit en anders kopen van bijv. Arkopharma. Ook daarvan kun je de helft van de mensendosering geven.
Lizzy schreef:Ik vind de Solidago tabletten van A Vogel prima. Daarvan kun je de halve volwassen mensen dosering geven. Mariadistel kun je of bestellen bij Pit en Pit en anders kopen van bijv. Arkopharma. Ook daarvan kun je de helft van de mensendosering geven.Super, dankjewel!
Ik zou qua voeding zelf nog niks aanpassen. Hooguit wat minder vleesbot voeren (en uitkijken met nekken want die bevatten veel calcium en fosfor).
pike schreef:Hier loopt een hondje rond met torenhoge leverwaardes. Ook eens preventief laten checken was toen wat te hoog, geen symptomen, verder niets gedaan. Verleden jaar weer laten cheken na de perikelen met Pike. Veels en veels te hoog. Echo gedaan waarop geen afwijkingen te zien waren. Hondje geen symptomen. Hij ging op leverdieet. 3 maanden. Toen opnieuw bloedprikken voor leverwaardes. Torenhoog, nog hoger dan voorheen. Maar de hond was al 11, ik wou geen biopten onder narcose, hond had ook nog steeds geen symptomen. Dat was begin december afgelopen jaar. Ik heb hem terug gezet op zijn barfdieet, hij was op zijn leverdieet behoorlijk afgevallen. Een zeer actieve hond daar valt dat soort eten niet tegenop te voeren. Inmiddels weer een aantal maanden verder. Hij doet het nog steeds super. Hij eet goed, drinkt normaal, poept en plast goed, is actief en blij. HIj loopt een wandeling van bijna 3 uur zonder haperen of tekenen van moe worden nog steeds mee. Oke dat doen we niet elke dag met zo'n oudje maar 1,5 uur is in elke geval normaal. Ik denk dat ik nu geen eens meer bloed laat checken. Aangezien ik er toch niet mee verder wil gaan kost me dat alleen maar geld. Alleen nieuwsgierigheid naar de waardes die is er wel. Had ik hem niet ooit preventief laten checken, had ik nooit wat geweten of gemerkt. Dat had me heel veel zorgen bespaart en ook veel geld. Ik denk dat ik die zorgen om het dier echter wel het ergste vind. De slapeloze nachten. Dat sloopt je wel hoor.Ha, ik zie deze nu pas, sorry!
Maar om kort te zijn, mijn reactie op jouw vraag mag duidelijk zijn: ik zou niks doen. Hiervan abstraherende: De ene hond is de andere nietoftewel het blijft altijd weer een moeilijke keuze.
pike schreef:Jak gaat nog steeds als een speer, letterlijk en figuurlijk. Niks te merken. Hij krijgt sinds een week of twee geen Mariadistel meer. Was op en ik heb niet nieuw besteld. Ik had zaadjes die ik in de koffiemolen maalde. Hij krijgt nog Curcumine, tot ook dat op is. Dan blijft voor hem alleen nog over de CBD-olie. Die krijgt hij tegen de stress en als het in zijn koppie rustiger is komt dat niet alleen zijn gemoedsgesteldheid maar daarmee ook zijn gehele gezondheid ten goede. Want ik denk dat stress hier de grote boosdoener is. Bloed prikken heb ik niet meer gedaan.Ureum was ook iets verhoogd. Volgens de da niet zo hoog dat behandeling nodig was, maar met homeopathie ondersteunen lijkt me een goed idee.
Solidago is met name voor de nieren. Heb ik gemist waarom je dat wil geven?