Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sjorsrebel
Hoi, Sjors mijn boomer krijgt vanaf dat hij 6 maanden is kvv. Hij is nu bijna 3. Vorig jaar september is hij gecastreerd
In november heeft hij een keer in huis geplast...echt raar, met zn voorpoten tegen de muur. Zo stond hij recht op te plassen.
We hebben het in de gaten gehouden maar t leek niet meer te gebeuren.
Nu heeft hij sinds die tijd nog 3x in huis geplast zonder dat we het gezien hebben. Weer grote plassen. Uit voorzorg heb ik toch wat urine weggebracht naar de DA en het bleek dat de zuurgraad van de urine te hoog was, 8.
Het hoort zo rond de 5 a 6 te zijn.
De Da begon meteen over blaasgruis of een evt blaasontsteking ( maar dat laatste achte hij vrij klein, Sjors is een reu) en natuurlijk over dieetbrokken.
Natuurlijk heb ik hem verteld dat we dat laatste dus niet gaan doen, maar ik wil wel een gezond hondje. ( en geen urine in huis :) )
Voor nu dus afgesproken 14 dagen alleen kvv te geven, en verder geen tussendoortjes en dan de ochtendurine nog eens te testen.
Hij vond trouwens struviet in de urine en had het ook over een concentratie van 1022 (1000 schijnt normaal te zijn)
We zijn nu bijna 2 weken verder en heb ondertussen af en toe zelf gemeten. Nuchter maar ook midden op de dag.
Er zit niet veel schot in, geen 8 meer maar de zuurgraad van zijn urine blijft zo tussen de 7,25 en de 7,5. Ondanks 2x daags een theelepel appelazijn over zijn voer en 1x per dag 1 cranberrycapsule. Ik wil zijn urine volgende week weer na laten kijken, niet alleen voor de zuurgraad maar ook om te kijken of er nog veel struviet in zitten misschien bacteriën. Ga er wel vanuit dat het struvietprobleem er nog is want de zuurgraad daalt niet echt. Zit er meer over in of ik wel of niet op speciale brokken over moet. Zou het kwaad kunnen met een hoge (re) zuurgraad te blijven rondlopen?
Sjors maakt geen zieke indruk, heeft niet meer in huis geplast en eet en drinkt normaal. Is verder lekker speels...
Wie heeft hier ook mee te maken gehad en kan mij helpen met tips en juiste adviezen?
Sjors maakt overigens geen zieke indruk, eet en speelt goed.

Dank, ook namens Sjors.
Door Kaela
Zo'n hoge PH is wel zorgwekkend.

Is er getest op blaasontsteking? Reuen kunnen ook blaasontsteking krijgen en dat gaat vaak gepaard met een hoge PH. En dan is het zaak om eerst antibiotica te gaan geven, zodat de ontsteking weg gaat. Daarnaast ga je dan ook verzuren, maar alleen verzuren heeft geen nut.

Onze hond heeft vorig jaar ook blaasontsteking gehad. Merkte er niets aan, was ook vrolijk, actief en at prima. Maar je wilt wel op tijd zijn met je behandeling, zodat het niet erger wordt.
Door Lizzy
Sjorsrebel schreef:Hoi, Sjors mijn boomer krijgt vanaf dat hij 6 maanden is kvv. Hij is nu bijna 3. Vorig jaar september is hij gecastreerd
In november heeft hij een keer in huis geplast...echt raar, met zn voorpoten tegen de muur. Zo stond hij recht op te plassen.
We hebben het in de gaten gehouden maar t leek niet meer te gebeuren.
Nu heeft hij sinds die tijd nog 3x in huis geplast zonder dat we het gezien hebben. Weer grote plassen. Uit voorzorg heb ik toch wat urine weggebracht naar de DA en het bleek dat de zuurgraad van de urine te hoog was, 8.
Het hoort zo rond de 5 a 6 te zijn.
De Da begon meteen over blaasgruis of een evt blaasontsteking ( maar dat laatste achte hij vrij klein, Sjors is een reu) en natuurlijk over dieetbrokken.
Natuurlijk heb ik hem verteld dat we dat laatste dus niet gaan doen, maar ik wil wel een gezond hondje. ( en geen urine in huis :) )
Voor nu dus afgesproken 14 dagen alleen kvv te geven, en verder geen tussendoortjes en dan de ochtendurine nog eens te testen.
Hij vond trouwens struviet in de urine en had het ook over een concentratie van 1022 (1000 schijnt normaal te zijn)
We zijn nu bijna 2 weken verder en heb ondertussen af en toe zelf gemeten. Nuchter maar ook midden op de dag.
Er zit niet veel schot in, geen 8 meer maar de zuurgraad van zijn urine blijft zo tussen de 7,25 en de 7,5. Ondanks 2x daags een theelepel appelazijn over zijn voer en 1x per dag 1 cranberrycapsule. Ik wil zijn urine volgende week weer na laten kijken, niet alleen voor de zuurgraad maar ook om te kijken of er nog veel struviet in zitten misschien bacteriën. Ga er wel vanuit dat het struvietprobleem er nog is want de zuurgraad daalt niet echt. Zit er meer over in of ik wel of niet op speciale brokken over moet. Zou het kwaad kunnen met een hoge (re) zuurgraad te blijven rondlopen?
Sjors maakt geen zieke indruk, heeft niet meer in huis geplast en eet en drinkt normaal. Is verder lekker speels...
Wie heeft hier ook mee te maken gehad en kan mij helpen met tips en juiste adviezen?
Sjors maakt overigens geen zieke indruk, eet en speelt goed.

Dank, ook namens Sjors.
Het kan zijn dat Sjors een blaasontsteking heeft. Want dat is hoe het meestal gaat: hond heeft blaasontsteking, bacterieen verhogen de pH waarde richting pH 8, in deze hoge pH waarde ontwikkeld zich struviet.

En dan moet er meestal een antibiotica tegen aan.

Dus als het mijn hond was: dan liet ik steriele urine afnemen (punctie) liet ik dat opsturen om op kweek te laten zetten om te kijken of er bacterieen in zitten en zo ja welk type. En om dan gericht te behandelen met antibiotica.
Door Sjorsrebel
Er is wel gekeken op blaasontsteking maar dat was niet helemaal duidelijk omdat er ook wat zand was meegekomen met opvangen. De DA wilde meteen speciale brokken geven en AB is toen niet ter sprake gekomen. We hebben toen afgesproken 2a3 weken alleen kvv te geven en dan weer (ochtend) urine opvangen. Dat ga ik morgen doen.
Door Kaela
Ik zou niet zo lang wachten met nog eens urine testen. Drie weken doorlopen met een mogelijke blaasontsteking is echt niet de bedoeling.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom er is afgesproken 3 weken alleen kvv te geven (met welk doel?) en je het vervolgens ook over appelazijn en cranberry hebt. Is dat ook met de dierenarts doorgesproken?
Door Sjorsrebel
Ja dat laatste is ook met de DA bespoken. De Da wilde meteen overstappen op dieetboeken. Ik gaan dat ik dat liever niet wilde dus hij hoopte zo dat het verhoogd urinezuur zou zakken. Ab is niet eens ter sprake gekomen. Wat ik er uitbegreep kwam het verhoogde urinezuur en de struviet door kvv en zou het op te lossen zijn met dieet brokken.
Door Sjorsrebel
Ja dat laatste is ook met de DA bespoken. De Da wilde meteen overstappen op dieetbrokken. Ik gaan dat ik dat liever niet wilde dus hij hoopte zo dat het verhoogd urinezuur zou zakken. Ab is niet eens ter sprake gekomen. Wat ik er uitbegreep kwam het verhoogde urinezuur en de struviet door kvv en zou het op te lossen zijn met dieet brokken.
Door Lizzy
Sjorsrebel schreef:Ja dat laatste is ook met de DA bespoken. De Da wilde meteen overstappen op dieetbrokken. Ik gaan dat ik dat liever niet wilde dus hij hoopte zo dat het verhoogd urinezuur zou zakken. Ab is niet eens ter sprake gekomen. Wat ik er uitbegreep kwam het verhoogde urinezuur en de struviet door kvv en zou het op te lossen zijn met dieet brokken.
Dan heeft je dierenarts geen verstand van rauwe verse voeding want rauwe verse voeding geeft juist een ZURE urine en de urine van jouw hond is alkalisch. Struviet komt dus ook niet door rauwe verse voeding, in tegendeel want vlees maakt juist licht zuur!!! Een alkalische urine ontstaat vrijwel altijd door blaasontsteking en daardoor ontstaat struviet. En wat zit er in brok om de urine aan te zuren? Middelen die de urine zuur maken. En wat zit er nog meer in? Zout, om je hond aan het drinken te krijgen zodat ie goed door kan spoelen:

Kijk. Dit is van Royaal Konijn:

Royal Canin Urinary S/O is dieetvoeding speciaal ontwikkeld voor honden met problemen aan de urinewegen zoals blaas-, struviet- en calciumoxalaatstenen.

Royal Canin Urinary S/O
Royal Canin heeft een methode ontwikkeld die het mogelijk maakt om de S/O Index van een voeding te bepalen. De S/O Index is gebaseerd op de zuurgraad (pH) van de urine, het urinevolume en de concentratie van de verschillende componenten in de urine die stenen kunnen vormen. Dankzij de lage S/O Index kan Royal Canin Urinary S/O struvietstenen oplossen en zowel struviet- als calciumoxalaatstenen voorkomen.

Eigenschappen
Dankzij de speciale samenstelling kan Royal Canin Urinary S/O doeltreffend struvietstenen oplossen. Daarnaast wordt door het verzuren van de urine het neerslaan van struvietkristallen (minder beschikbare fosfaationen nodig voor vorming struviet) en de vorming van blaasstenen en bacteriën beperkt. De toename van het urinevolume wordt veroorzaakt door een licht verhoogd natriumgehalte (zorgt voor verhoogde vochtopname), zodat de vorming van de twee meest voorkomende stenen (calciumoxalaat en struviet) wordt beperkt.

======

Verse rauwe voeding heeft meerdere voordelen: het is rijk aan vocht en het is licht verzurend. Maar heeft je hond blaasontsteking: dan is dat verzurende effect van alleen vlees niet goed. Ik blijf dus zeggen dat er goed gekeken moet worden naar wat er nu echt aan de hand is en ik zou er niet op vertrouwen dat jouw dierenarts die klus goed gaat klaren (met de onzin die ie tot nu toe verkondigt heeft). Als je hond bacteriën in de urine heeft, is de kans groot dat hij antibiotica nodig heeft. En zo moeilijk is dat niet, om dat te testen. Wat urine uit de blaas halen en opsturen om op kweek te laten zetten. Verder doe je er goed aan de urine dus te blijven verzuren en extra vocht toe te dienen. Bone Broth is daarvoor uitstekend geschikt. Recept: http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/.
Door Mijati
Als aanvulling op Lizzy, uit mijn ervaringen blijkt dat bij blaasontsteking ook het brokvoer van de dierenarts (diverse merken gehad) niet of nauwelijks werkt. De ontsteking moet goed weg en dat kan om meerdere kuren ab vragen.

Beterschap met je hondje.
Door Sjorsrebel
Hoi, even een updaten wat betreft Sjors.
Ik heb vanmorgen de ochtendurine van Sjors naar de Da gebracht.
De Da was zeer tevreden, de ph was gedaald naar 5, de struviet netjes opgelost en geen spoor van een evt blaasontsteking.
We houden Sjors goed in de gaten, mochten we het idee hebben dat de klachten weer beginnen gaan we natuurlijk wel weer naar de Da, maar voor alsnog is het met een sisser afgelopen.
Bedankt voor de adviezen en het meedenken! :)
Door Lizzy
Sjorsrebel schreef:Hoi, even een updaten wat betreft Sjors.
Ik heb vanmorgen de ochtendurine van Sjors naar de Da gebracht.
De Da was zeer tevreden, de ph was gedaald naar 5, de struviet netjes opgelost en geen spoor van een evt blaasontsteking.
We houden Sjors goed in de gaten, mochten we het idee hebben dat de klachten weer beginnen gaan we natuurlijk wel weer naar de Da, maar voor alsnog is het met een sisser afgelopen.
Bedankt voor de adviezen en het meedenken! :)
Oh super zeg! Dit is het betere nieuws :-* ! Let op dat je nu stopt met verzuren hoor, want voor je het weet heb je blaasgruis van het type dat zich in zure urine vormt. Een pH van 5 is echt erg laag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door